تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
ظریفیان در گفتگو با رویداد‌۲۴:

اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کنند/ ممکن است پروژه حمایت جداگانه احزاب از کاندیداها در پیش گرفته شود

فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید مهرعلیزاده کار سختی در انتخابات ۱۴۰۰ پیش دارد. او در غیاب کاندیدای اصلاح طلب هم باید از عملکرد جریان اصلاحات دفاع کند و هم جامعه را برای حضور در انتخابات متقاعد کند.

ظریفیان

رویداد۲۴  زینب غبیشاوی: اصلاح‌طلبان بر سر دوراهی حمایت از یکی از دونامزد حاضر در انتخابات ریاست جمهوری یعنی محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی و یا ادامه سیاست عدم حمایت از هیچ یک از نامزدها به دلیل رد صلاحیت گسترده نامزدهای موردنظر نهاد اجماع‌ساز از سوی شورای نگهبان قرار گرفته‌اند. کارگزاران به سمت حمایت از همتی رفته و در تلاش است تا دیگر احزاب اصلاح‌طلب را هم با خود همراه کند. از سوی دیگر، برخی ناظران می‌گویند رویه اصلاح‌طلبان ممکن است در صورت اقبال مردم به محسن مهرعلیزاده یا عبدالناصر همتی، نیز تغییر کند. 


بیشتر بخوانید:شرط حمایت از همتی و مهرعلیزاده نتیجه نظرسنجی‌هاست/ ممکن است جبهه اصلاحات به سمت حمایت از یک کاندیدا برود


غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با رویداد‌۲۴ درباره شرایط موجود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گفت: محسن مهرعلیزاده به عنوان کسی که از معاونت رئیس‌جمهوری تا استانداری همواره نقش‌های مختلف مدیریتی داشته اکنون برای دومین بار به صحنه انتخابات ریاست جمهوری آمده است و در این باره چند نکته قابل توجه است. مشکلی که محسن مهرعلیزاده در حال حاضر دارد این است اتفاقی که با ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان از سوی شورای نگهبان رخ داد باعث شده تا مردم اقبالی برای مشارکت در انتخابات نداشته باشند و از این حیث نمی‌توان امیدی به مشارکت بالای مردم و در نتیجه رای آوری افرادی مانند مهرعلیزاده داشت.

ظریفیان ادامه داد: مهرعلیزاده کار سختی در پیش دارد. او در غیاب کاندیدای اصلاح طلب هم باید از عملکرد جریان اصلاحات دفاع کند و هم جامعه را برای حضور در انتخابات متقاعد کند.

ظریفیان با بیان اینکه مهرعلیزاده نمی‌تواند نماد دولت خاتمی باشد، گفت: مهرعلیزاده در گذشته عمدتا به دلیل اینکه یک مدیر اجرایی بوده کمتر دیدگاه‌ها و چارچوب‌های نظری خود را با مردم در میان گذاشته است. بنابراین بستگی دارد که در مناظره‌ها و گفتگو‌ها چقدر این فرصت را پیدا کند که بتواند دیدگاه‌های روشن و صریحی را در ارتباط با پایگاه اصلاح‌طلبی به طور روشن و شفاف بیان کند.

حمایت اصلاح طلبان از یک کاندیدا به اقبال مردم بستگی دارد

این فعال سیاسی ادامه داد: دولت خاتمی دولت ۸ ساله مستقر بوده و به هر حال با گستردگی مبانی نظری و اجرایی روبه رو بوده است. طبیعتا مهرعلیزاده تجربه زیسته‌ای همچون خاتمی را ندارد و باید ببینیم که در مناظره‌ها به چه صورتی عمل می‌کند. او کار سختی دارد و امیدواریم بتواند ترازی که نشان می‌دهد را اجرایی کند.

ظریفیان با بیان اینکه فضای جریان اصلاح‌طلبی در رابطه با کاندیدا‌ها فضای قبض و سردی است، ادامه داد: حمایت از یک کاندیدا به این بستگی دارد که رویکرد و اقبال مردم در روز‌های منتهی به انتخابات به چه صورت خواهد شد، تغییر رویکرد مردم قطعا مورد بررسی نهاد اجماع‌ساز قرار می‌گیرد و در نهایت در خصوص حمایت از یک کاندیدا یا ادامه فرایند عدم حمایت از هیچ کدام از کاندیداها، تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه فضای کنونی در آستانه انتخابات فضای خوب و حمایتی نیست، تاکید کرد: فضای انتخابات فضایی است که هر لحظه ممکن است تغییر کند. اما فضای فعلی انتخابات را فضای همراه نمی‌بینم. مگر اینکه در آینده مهرعلیزاده یا همتی بتوانند چنین فضایی را ایجاد کنند.

اصلاح‌طلبان به سمت تحریم نخواهند رفت

ظریفیان تاکید کرد: جبهه اصلاحات تکلیف را مشخص کرده است و گفته من در انتخابات کاندیدایی ندارم؛ ولی طبیعی است که اصلاح‌طلبان هرکجا که اقبال جدی مردم را ببینند، ممکن است تصمیمشان هم تغییر کند. اصلاح طلبان کاندیدایی در انتخابات ندارند، اما این به معنای تحریم و عدم مشارکت نیست. آن‌ها حتما مشارکت مردم در انتخابات را توصیه خواهند کرد و رای مردم حتما در سرنوشت و آینده کشور اهمیت دارد. اصلاح طلبان به سمت تحریم نخواهند رفت، اما ممکن است که به مردم توصیه کنند به کاندیدا‌های رای دهند که به دیدگاه آن‌ها نزدیک‌تر هستند. ممکن است البته اصلاح طلبان بخواهند پروژه سال ۹۸ مبنی بر حمایت جداگانه احزاب از افراد را در پیش بگیرند.

وی درباره رویکرد شورای نگهبان در قبال بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات نیز گفت: رفتار شورای نگهبان به گونه‌ای بود که حتی جریان اصولگرا هم به صورت ناباورانه با این مسئله مواجه شد و برخی هم با توجه به شرایط سکوت کردند. در شرایطی که نیاز به مشارکت بالای مردم هستیم و در آستانه اتخاذ تصمیم‌های مهم بین‌المللی قرار داریم، به پشتوانه مردم نیاز داریم، به همین خاطر انتظار نمی‌رفت که این شکل از تصمیم گرفته شود که این خود نوعی ایجاد شوک برای جامعه و احزاب چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان