تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۰

یک عرضه اولیه جدید در راه بورس

شرکت کشتیرانی والفجر با سرمایه ۱۳۰ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۲۵ درصدی سهام بایستد.

یک عرضه اولیه جدید در راه بورس

رویداد۲۴ شرکت کشتیرانی والفجر پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۱۹ خرداد با نماد "حفجر" در گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات به عنوان صد و چهل و هفتمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۲۵ درصدی سهام بایستد.

معرفی شرکت

طبق بررسی های بورس پرس، در سال ۱۳۶۵ کشتیرانی ایران به منظور تداوم و سرعت بخشیدن و روند حضور تخصصی در مناطق خلیج فارس و دریای عمان شرکتی مستقل به نام "کشتیرانی والفجر ۸" تاسیس کرد که متعاقب آن در سال ۸۲ به نام شرکت کشتیرانی والفجر تغییر نام داده شد. کشتیرانی والفجر ۲۲ اردیبهشت سال ۱۳۶۵ به عنوان سهامی خاص در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و از ۲۵ مرداد سال ۶۵ شروع به فعالیت و بهره برداری کرد.

    این شرکت با در اختیار داشتن ۱۷ فروند شناور ملکی، نخستین شرکت کشتیرانی تخصصی حمل مسافر و بار در منطقه پس از انقلاب بوده و با دارا بودن ناوگانی مجهز و کادری مجرب نقش شایسته‌ای را در جابجایی مسافر و حمل بار از بنادر جنوبی به جزایر و نیز کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و عملیات پشتیبانی سکوهای نفتی و سایر خدمات مرتبط با صنعت فراساحل و راهبری شناورهای مختلف در حوزه خلیج فارس ایفا کرده است.

    سرمایه و ترکیب سهامداران

    سرمایه شرکت با ۳۵۷ نیروی انسانی در بدو تاسیس مبلغ ۱۰۰ هزار تومان بوده و طی هفت مرحله افزایش سرمایه به ۱۳۰ میلیارد تومان رسیده است. شرکت کشتیرانی ایران مالک ۹۰ درصدی و ۱۰ درصد دیگر در اختیار سرمایه‌گذاری کشتیرانی قرار دارد.


    بیشتر بخوانید: ترس از ریزش دوباره بورس/ بازار به کدام سمت می‌رود؟


    معرفی شرکت های زیر مجموعه

    کشتیرانی والفجر دارای دو شرکت فرعی خطوط کشتیرانی راه‌ شیری کیش و خدمات گردشگری رهپویان راه شیری است.

    شرکت خطوط کشتیرانی راه‌ شیری کیش در ۲۷ آبان سال ۸۹ بصورت سهامی خاص تاسیس و در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی کیش به ثبت رسیده است. کشتیرانی والفجر دارای ۹۸ درصد مالکیت این شرکت با مبلغ سرمایه گذاری ۵.۸ میلیون تومانی است. با توجه به پایان اعتبار مجوز فعالیت اقتصادی، شرکت فاقد فعالیت است و هلدینگ کشتیرانی در حال تصمیم‌گیری در خصوص ادامه فعالیت و انحلال آن است.

    شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری رهپویان راه شیری با هدف فعالیت در بخش گردشگری ۲۷ شهریور سال ۹۶ بصورت سهامی خاص تاسیس و موضوع فعالیت آن بطور عمده در زمینه اخذ روادید و تنظیم انجام مسافرت های گروهی داخلی و خارجی، ذخیره مکان و هرگونه خدمات گردشگری با رعایت قوانین و مقررات سازمان گردشگری است. این شرکت در حال حاضر عملاً فاقد درآمد و فعالیت بوده و در مرحله تصمیم گیری درباره واگذاری یا انحلال است. کشتیرانی والفجر مالکیت ۹۸ درصدی سهام این شرکت را در اختیار دارد.

    رقبای داخلی و خارجی

    در حوزه فراساحل از راه های داخلی و خارجی می توان به شرکت های مروارید پارسیان، دریا بندر، هدایت کشتی، پترو برنا، ماروس ترابر و شرکت های واسطه گری ایرانی و خارجی اشاره کرد. در حوزه فراساحل با توجه به سن پایین و قابلیت‌های عملیات و تعداد شناور در رتبه اول ایران است.

    از آنجایی که هیچ کدام از رقبا در بورس و فرابورس و فعالیتی ندارند لذا امکان مقایسه این شرکت ها با کشتیرانی والفجر وجود ندارد. در حوزه حمل بار نیز در بنادر تحت عملیات شرکت اکثر محمولات شامل صنف صادرکنندگان میوه و تره‌بار و سنگ ساختمانی و اندکی تریلرهای ترانزیت خارجی از کشورهای ترکیه و آذربایجان و محدود صادرکنندگان متفرقه بوده که در این میان چند شرکت لندینگ کرافت دار و در کنار آن خط جدید احداث بار مسافر کرانه لاین از رقبای جدی محسوب می شوند.

    با توجه به محدودیت ها ثبت سفارش خودروهای وارداتی فعلاً تعلیق بوده و لندینگ کرافت های این مسیر نیز به جمع رقبای پیوسته اند‌. در حوزه حمل مسافر نیز در مسیر بندرعباس /شارجه شرکت کرانه با برخورداری از یک شناور و در مسیرهای بندر لنگه/ دبی و خرمشهر/ کویت شرکت‌های هواپیمایی هستند.

    منبع: گسترش نیوز

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    نظرات شما
    پیشخوان