تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی مهم از بورس در روزهای آینده

در معاملات دیروز هم روندهای مثبت دیده می‌شود و هم روندهای منفی وجود دارد. این روندها بازار را به کدام سو می‌کشند؟

پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ برای پیش بینی بورس امروز –یک‌شنبه ۲۳ خرداد- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز شنبه شاخص کل بورس ۶ هزار و ۹۷۳ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۱۴۴ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۲ هزار و ۲۹۳ واحد ریزش کرد و در رقم ۳۷۸ هزار و ۴۵۳ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۲۴ واحد نزول کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۴۵۹ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۸۰ نماد رشد قیمت و ۳۳۰ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۱۸ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۷۴ درصد بازار افت قیمت داشتند.

    بیشترین افزایش قیمت

    روز شنبه در بورس شرکت‌های سیمان داراب (ساراب)، مهرکام پارس (خمهر) و گلوکوزان (غگل) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های شرکت‌های پگاه فارس (غفارس)، صنعتی بهپاک (بهپاک) و پگاه گلپایگاه (غگلپا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.


    بیشتر بخوانید: چهار سناریو از آینده پیش روی بورس


    بیشترین کاهش قیمت

    در بورس نمادهای خشرق (الکتریک خودرو شرق)، خپارس (پارس خودرو) و قشکر (شکر شاهرود) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت کلر پارس (کلر)، بیمه تجارت نو (بنو) و بیمه اتکایی ایرانیان (اتکای) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

    عرضه و تقاضای بازار

    عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌یکشنبه است. در پایان معاملات روز شنبه بازار با مازاد عرضه هزار و ۹۲۷ میلیارد تومانی بسته شد که کم‌ترین رقم در ۴۹ روز کاری گذشته از ۱۱ فروردین تاکنون است.

    افزایش ارزش صف‌های بازار

    در پایان معاملات شنبه ۱۷۴ نماد صف فروش و تنها ۱۳ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز چهارشنبه ۱۸۰ درصد افزایش یافت و در رقم ۱۷۹ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۱.۳ درصد افزایش یافت و ۲ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان شد.

    بیشترین تقاضاها

    در روز شنبه شرکت لیزینگ کارآفرین (با نماد معاملاتی ولکار) با صف‌ خرید ۱۳۷ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت.

    پس از ولکار ، ساراب (شرکت سیمان داراب) و خموتور (موتورسازان تراکتورسازی ایران) بیشترین صف خرید را داشت.

    بیشترین عرضه‌ها

    روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به سصفها (شرکت سیمان اصفهان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۷۰ میلیارد تومانی داشت. پس از سصفها، خزر (فنرسازی زر) و سنیر (سیمان سفید نی ریز) بیشترین صف فروش را داشتند.

    پیش بینی بورس امروز

    روز گذشته شاخص بورس برای سومین روز متوالی نزول کرد و از نیمه کانال ۱.۱ میلیونی پائین‌تر آمد. با این حال با توجه کاهش ارزش معاملات و افت نقدشوندگی بورس می‌توان گفت بازار در رکود نسبی قرار گرفته است و در انتظار روشن شدن فضای سیاسی کشور است. دیروز در فاصله ۶ روز تا انتخابات تمام شاخص‌های بازار نزول کردند. علاوه بر این دو علامت منفی مهم در معاملات دیروز دیده شد. ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی افزایش یافت و به ۴۶۱ میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در یک هفته گذشته است. به علاوه رقم شاخص هم وزن به ۳۷۸ هزار واحد رسید که پائین‌ترین سطح در ۱۳۷ روز کاری گذشته از ۲۷ آبان سال ۱۳۹۹ به این سو است.

    در مقابل نشانه‌های مثبتی هم در بازار دیده می‌شود، نشانه‌هایی هرچند ضعیف که می‌تواند در روزهای آتی موجب تعادل نسبی در بازار شود. در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های خرید ۱۸۰ درصد افزایش یافت و به رقم ۱۷۹ میلیارد تومان رسید و ارزش مازاد عرضه بازار به کمترین رقم در ۴۹ روز گذشته از ۱۱ فروردین تا به امروز رسید. بنابراین با افت مازاد عرضه و کاهش فشار صف‌های فروش سهام داران می‌توانند به بهبود روندهای درونی بازار امیدوار بمانند.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    نظرات شما
    پیشخوان