تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

ارنستو چه گوارا به روایت تصویر

ارنستو چه گوارا روز ۱۴ ژوئن ۱۹۲۸ در آرژانتین بدنیا آمد. چه گوارا که یکی از شخصیت‌های اصلی انقلاب کوبا بود ۹ اکتبر ۱۹۶۷ در بولیوی در عملیاتی که توسط سازمان سیا طرح‌ریزی شده بود به قتل رسید.

چه گوارا به روایت تصویرتصویری از  چه گوارا بهمراه اعضاء خانواده‌اش

رویداد۲۴ ارنستو دلاسرا چه گوارا انقلابی بزرگ آرژانتینی است که برای بسیاری از چریک‌های هم‌نسل خود الهام‌بخش بوده است.

او در ۱۴ ژوئن ۱۹۲۸ در روزاریو آرژانتین به دنیا آمد و ۹ اکتبر ۱۹۶۷ در بولیوی در عملیاتی که توسط سازمان سیا طرح‌ریزی شده بود به قتل رسید.

چه گوارا در اوایل سال ۱۹۵۹ (سالی که انقلاب کوبا به رهبری فیدل کاسترو پیروز شد) هنگامی که ۳۱ سال داشت در تألیف قانون اصلاحات ارضی کوبا مشارکت کرد و سرپرستی دپارتمان صنعتی‌سازی این کشور را برعهده گرفت که توسط بنیاد ملی اصلاحات ارضی به وجود آمده بود. در این دوران اکثر کارخانه‌ها هنوز در اختیار مالکان خصوصی (باقیمانده از دوران دیکتاتوری فولخنسیو باتیستا) قرار داشتند.

چه گوارا پس از انقلاب کوبا به عنوان سرپرست دپارتمان صنعتی‌سازی وظیفه یافت مسائل اقتصادی کوبا را به دقت مطالعه و نقشۀ راهی برای صنعت ملی تهیه کند.

وقتی دپارتمان کارش را آغاز کرد، نه هیچ کارخانه‌ای در مالکیتش بود، نه بودجه‌ای برای تأمین مالی تجهیزات، سرمایه‌گذاری و سایر مخارج داشت.

نوامبر ۱۹۵۹ چه‌گوارا ریاست بانک مرکزی کوبا را بر عهده گرفت؛ با این حال کارش را در دپارتمان صنعتی‌سازی رها نکرد و یک سال بعد به همانجا بازگشت.

اکتبر ۱۹۶۰ هنگامی که دولت کوبا سند ملی‌سازی ضرب‌الاجلی بنگاه‌های صنعتی و تجاری را امضا کرد، دپارتمان صنعتی‌سازی به مهم‌ترین نهاد انقلابی کوبا برای سازماندهی تولید صنعتی در مقیاس گسترده تبدیل شد.

رهبری چه گوارا بر دپارتمان صنعتی‌سازی باعث شد او در فوریۀ ۱۹۶۱ به عنوان وزیر صنایع کوبا انتخاب شود. در تصاویر روز عکس‌های چه گوارا را ببینید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عکس روز ، تصاویر روز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان