تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
جواد امام در گفتگو با رویداد۲۴:

موضع جبهه اصلاحات در اعتراض به بازی خطرناک شورای نگهبان بود/ از تصمیم مردم حمایت می‌کنیم

جواد امام معتقد است که تصمیم جبهه اصلاحات مبنی بر عدم معرفی یک کاندیدا برای انتخابات ۱۴۰۰ در اعتراض به رویه شورای نگهبان و حذف جمهوریت نظام است.

نتیجه انتخابات 1400

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: دوشنبه شب اعضای جبهه اصلاحات بار دیگر دور هم جمع شدند تا آخرین تصمیم‌ها را برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بگیرند. پیش از این نیز با توجه به حذف تمامی گزینه‌های اصلاح طلب از سوی شورای نگهبان، جبهه اصلاحات نیز اعلام کرد که ما در این انتخابات کاندیدای نداریم.

با نزدیک شدن به انتخابات و برگزاری مناظرات انتخاباتی، عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده توانستند تا حدودی رای بخشی از جامعه را به دست بیاورند. اما فضای سیاسی جامعه و همچنین عملکرد آن‌ها در جریان تبلیغات انتخابات طوری نبود که بتواند رای قشر خاکستری جامعه را تکان دهد و جریان اصلاحات را قانع به حمایت کند. در نهایت مهرعلیزاده کنار کشید و چند حزب اصلاح طلب نیز از همتی حمایت کردند.

برخی همچنان تلاش داشتند که با کشیدن پای سیدمحمد خاتمی به این میدان، از او بخواهند تا از یک کاندیدای موجود حمایت کند تا مردم نیز به تبعیت از سید اصلاحات، به کاندیدای مد نظر او رای دهند، اما برخلاف سال ۹۲ و ۹۶، رئیس دولت اصلاحات دیگر حاضر به حمایت از هیچ گزینه‌ای نشد و به تصمیم جبهه اصلاحات مهر تایید زد.


بیشتر بخوانید: تهدید کن، اما تحریم نکن!/ چه زمانی تحریم انتخابات جواب می‌دهد؟


جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به تصمیم نهایی جبهه اصلاحات در خصوص عدم حمایت از جبهه اصلاحات از کاندیداهای موجود اشاره می‌کند و به رویداد۲۴ می‌گوید: با توجه به اینکه هر ۹ کاندیدای اصلاح طلبان که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده بودند رد صلاحیت شدند، عملا سازوکاری که شاهد هستیم حذف کاندیدا نیست، بلکه حذف مردم است و اصل و اساس جمهوریت مورد مناقشه قرار گرفته است و آقایان اعتقادی به حضور و مشارکت حداکثری مردم ندارند، در حالیکه شورای نگهبان باید پاسدار قانون اساسی می‌بود.

وی ادامه داد: جبهه اصلاحات با توجه به شرایط موجود، اعلام کرد که کاندیدایی در این انتخابات ندارد و رای‌گیری روز دوشنبه، رای گیری برای شخص نبود، رای‌گیری برای این صورت گرفت که با توجه به جمیع شرایط، ما بر مصوبه قبلی خودمان یعنی نداشتن کاندیدا در انتخابات ۱۴۰۰ بود. این حقی بود که از مردم گرفته شد. ضمن احترام به دو کاندیدای باقی مانده، جمع بندی اصلاح طلبان بازهم اعلام و تاکید بر نداشتن کاندیدا در این انتخابات بود.

امام با بیان اینکه کسانی که زمینه عدم حضور مردم در انتخابات را فراهم کردند باید پاسخگو باشند، تصریح کرد: اگر تا به امروز ما واسطه مردم برای مطالبه‌گری خواسته‌های به حق آن‌ها بودیم، امروز دیگر خود مردم باید پیشرو باشند و احزاب نیز در کنارشان قرار بگیرند و این بازی خطرناک ضد جمهور را برهم بزنند. فکر می‌کنم همچنان روزنه‌های امیدی داریم که می‌توانیم همچنان فعالیت داشته باشیم و اگر صحنه ریاست جمهوری از ما گرفته شده، انتخابات شورای شهر هنوز باقی مانده است و اجازه ندهیم که این پازل تکمیل شود، باید اجازه دهیم که در حوزه مدنی مطالبه و حرف‌هایمان را به اثبات برسانیم.

این فعال اصلاح طلب با تاکید بر اینکه از همان ابتدا هم آقای خاتمی نظرشان را جبهه اصلاحات محول کردند، گفت: آقای خاتمی همواره حامی مصوبات جبهه اصلاحات بوده و هستند و اگر در گذشته بحث تکرار می‌کنیم را داشتند، پژواک خواسته جامعه مدنی و مردم بود که ایشان هم همراهی کردند. امروز هم آقای خاتمی تمام تلاش خود را دارند که جبهه اصلاحات و مردم مسیری که می‌روند را او هم همراهی و حمایت کند.

امام ادامه داد: سخنی مبنی براینکه آقای همتی برای اسم بردن از خاتمی و اصلاحات مقاومتی داشته باشد را نشنیده‌ام و این سخنان بیشتر برای تخریب آقای همتی زده می‌شود. جبهه اصلاحات نظری که داشت، بیشتر در اعتراض به حذف جمهوریت نظام بوده است و در واکنش به آن موضع گیری کرده است. کنار گذاشتن قانون و مردم ما را به این واکنش واداشته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان