تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۴ تير ۱۴۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

تضمین بازار برای صعود با اصلاح شاخص بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در وضعیت فعلی بازار می‌توان چنین انتظاری را داشت که روند معاملات بورس با حرکتی به نسبت آرام و ملایم رو به افزایش باشد، اما این موضوع باید مدنظر باشد که اصلاح شاخص بورس، تضمین جدی برای حرکت دوباره بازار به سمت صعود خواهد بود.

تضمین بازار برای صعود با اصلاح شاخص بورس

رویداد۲۴ نادر اسراری به رشد اخیر شاخص بورس در بازار اشاره کرد و افزود: مسیر معاملات بازار سهام در یک بازه زمانی طولانی یعنی از ماه بهمن تا چند روز گذشته طبیعی نبود و بازار به شدت تحت تاثیر تغییر و تحولات سیاسی در کشور قرار گرفته بود.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که همه تصور می‌کردند بازار سهام با توجه به انتخابات ریاست جمهوری ایران و پیش بینی نتیجه انتخابات رو به بهبود برود، اظهار داشت: معاملات بورس در چند روز آخر هفته گذشته نشان می‌دهد، حقوقی‌هایی که در زمان ریزش بازار حضور نداشتند و تقاضایی را در بازار ایجاد نمی‌کردند در چند روز گذشته از سهام اصلی بازار و سهامی که حجم نقدینگی قابل توجهی را جذب کرده بودند حمایت جدی داشتند.

اسراری خاطرنشان کرد: با توجه به پایان ریسک حاکم در بازار مانند انتخابات ریاست جمهوری ایران، روند صعودی بازار می‌تواند ادامه‌دار باشد و شاهد کاهش هیجان و نوسان حاکم شده در بازار باشیم، اما لازمه ایجاد چنین روندی در بازار، عدم رفتار هیجانی سهامداران در بازار است که با این اتفاق بخشی از افت بازار که عادی نبود و نباید تا این میزان ریزش می‌کرد جبران خواهد شد.

روند ملایم شاخص بورس به سمت رشد

وی با بیان اینکه در وضعیت فعلی بازار می‌توان چنین انتظاری را داشت که روند معاملات بورس با حرکتی به نسبت آرام و ملایم رو به صعود باشد، گفت: سهامداران باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که این احتمال وجود دارد شاخص بورس برای چند روزی وارد مدار اصلاح شود، اما این موضوع باید مدنظر باشد که اصلاح، فرصتی جدی برای حرکت دوباره بازار به سمت صعود خواهد بود.

به گفته اسراری، روند معاملات بورس صعودی پیش بینی می‌شود، اما در این میان در برخی از روز‌ها شاهد افت و اصلاح شاخص بورس هستیم که این موضوع نباید منجر به نگرانی سهامداران در بازار شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: براساس پیش بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد بازار سرمایه بتواند تا پایان سال بیش از سایر بازار‌های سرمایه گذاری و همچنان سود بانکی بازدهی برای فعالان بازار ایجاد کند و در اختیار آن‌ها قرار دهد.


 بیشتر بخوانید: ورق بورس برگشته است؟!


ریسک‌های تهدید کننده معاملات بورس

وی به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس در وضعیت فعلی بازار اشاره کرد و گفت: اکنون چند مساله در بازار حاکم است که فعالان بازار به محض قرار گرفتن شاخص بورس بر مدار صعودی به سمت رفع آن پیش می‌روند.

اسراری با بیان اینکه انتشار صورت‌های مالی خودروسازان نشان دهنده زیان عملیاتی خودروسازان بوده است، افزود: این موضوع به معنای آن است که محصولات با قیمتی کمتر از بهای تمام شده فروخته شده اند، در این میان سوالاتی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه آیا ممکن است قیمت گذاری دستوری از بین برود و اتفاقی که برای صنعت سیمان رخ داد و بخشی از آن وارد بورس کالا شد برای حوزه خودرو هم رخ دهد یا خیر؟ آیا قرار است برای صنعت خودرو آزادسازی قیمت انجام شود؟ این مسایل جزو مواردی هستند که فعالان بازار درخواست رفع آن را داشته اند.

وی به آخرین مسایل مطرح شده در زمینه برجام اشاره کرد و گفت: برای فعالان بازار مشخص شده است که کف قیمت دلار نمی‌تواند به نرخ کمتر از ۲۰ هزار تومان برسد، همچنین در کنار این موضوع و براساس پیش بینی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که قیمت جهانی با ریزش چندان سنگینی روبرو نخواهد بود.

اسراری ادامه داد: قرار گرفتن این مسایل در کنار یکدیگر نشان دهنده آن است که ریسک چندان خطرناکی بازار سهام را تهدید نمی‌کند و می‌توان در انتظار روز‌هایی روشن در معاملات بورس باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: موضوعی که اکنون و در وضعیت فعلی بازار به عنوان ریسک جدی بازار تلقی می‌شود و از آن بیشتر از همه چیز صحبت می‌شود این است که آیا در تیم "حجت الاسلام و المسلمین رییسی" دیدگاه مثبتی نسبت به بازار سرمایه وجود دارد یا خیر؟

وی اظهار داشت: در صورتی که تیم اقتصادی معقولی در دولت سیزدهم قرار بگیرند در آن زمان می‌توان امیدوار بود که دیگر هیچ ریسکی معاملات بازار سهام را تهدید نمی‌کند.

اسراری خاطرنشان کرد: امیدواریم ریسک قیمت گذاری دستوری هم در بازار پایان یابد و اجازه داده شود تا قیمت‌ها در بازار براساس نیروی عرضه و تقاضا تعیین و با کاهش و افزایش قیمت همراه شوند.

اعتماد سهامداران به بورس با واریز نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه

وی به واریز باقیمانده نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و گفت: کل مبلغی که قرار است بانک مرکزی در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار دهد رقمی حدود چهار هزار میلیارد تومان است، این رقم نمی‌تواند چندان کمک چشمگیری به بورس کند، اما ورود آن به بورس و خرید سهام چنین برداشتی را در بازار ایجاد می‌کند که یکی از وعده‌های اعلام شده از سوی مسوولان عملی شده است که این موضوع از لحاظ روانی می‌تواند تاثیر قابل توجهی را در بازار داشته باشد.

اسراری تاکید کرد: اگر قیمت گذاری دستوری نباشد و اجازه اقتصاد باز داده شود ریسکی بازار را تهدید نمی‌کند و می‌توان امیدوار به کسب بازدهی معقول از این بازار بود.

به گزارش ایرنا، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، دوم تیرماه) بعد از مدت‌ها نوسان و تداوم روند نزولی به مدار صعودی بازگشت و با ۶۶ هزار واحد افزایش به کانال یک‌میلیون و ۲۱۳ هزار واحد ورود کرد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان