تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۰۶ تير ۱۴۰۰

تأثیر محدودیت‌های کرونا بر آمار تصادفات

آمارها از کاهش تصادفات جاده‌ای و فوتی‌های تصادف در دوره اجرای محدودیت‌های ترددی کرونا حکایت دارد.

تأثیر محدودیت‌های کرونا بر آمار تصادفات

رویداد۲۴  آمارهای رسمی حاکی از این است که طی ۲ سال اخیر و در سایه اعمال محدودیت‌های ترددی برای مقابله با کرونا، تعداد تصادفات جاده‌ای و همچنین آمار فوتی‌ها و مجروحان در این تصادفات کاهش پیدا کرده است.  به گزارش همشهری، آنگونه که از آمارهای ارائه‌شده در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مشخص است، مجموع تصادفات جاده‌ای در ۲ ماهه امسال، ۸.۸ درصد نسبت به ۲ ماهه ۹۸ کاهش پیدا کرده و از ۱۰ هزار و ۶۰۸ فقره در ۲ ماهه سال ۹۸ به ۹ هزار و ۶۷۲ فقره در دوماهه امسال رسیده است.

کاهش ۱۰.۵ درصدی فوتی‌های تصادفات

براساس آمارهای دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، تعداد تصادفات جاده‌ای منجر به فوت در ۲ ماهه امسال ۷.۹ درصد کمتر در مدت مشابه در سال ۹۹ بوده و مجموع تصادف‌های منجر به فوت‌ در این دوره زمانی از ۸۰۰ فقره به ۷۳۷ فقره کاهش یافته است. همچنین به‌دنبال کاهش تعداد تصادفات فوتی، تعداد فوتی‌ها نیز با ۱۰.۵ درصد کاهش از ۱۰۲۴ نفر به ۹۱۶ نفر رسیده است.

همچنین بررسی آمار تصادفات در ۱۰ ماهه ۱۳۹۹ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که در این دوره زمانی، تعداد کل فوتی‌ها ۹.۱ درصد و تعداد کل مصدومان ۲۰.۳ درصد نسبت به‌مدت مشابه در سال ۹۸ کاهش یافته است. البته بهبود آمارهای مربوط به تصادفات جاده‌ای در حالی است که در این دوره زمانی، متوسط تردد ساعتی خودرو در محورها ۱۴.۲ درصد و متوسط تردد استانی ۱۴.۹ درصد نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته که دلیل عمده این کاهش، اعمال محدودیت‌های تردد برای مقابله با شیوع کرونا بوده است.

در حقیقت آمارها نشان می‌دهد به‌ دنبال محدودیت‌های ترددی که از اسفند ۹۸ در کشور اعمال شده و همچنین کاهش محسوس تمایل شهروندان به سفرهای برون‌شهری، آمار تصادف‌های جاده‌ای نیز کاهش پیدا کرده است؛ هرچند به‌نظر می‌رسد میزان کاهش تصادفات کمتر از میزان کاهش تردد بوده و حتی با خلوت شدن محورها نیز همچنان دیگر عوامل تصادف‌ساز منجر به وقوع حادثه شده‌اند.


بیشتر بخوانید: ورود و خروج به ۳۲ شهر قرمز کرونایی ممنوع است


افزایش تلفات جاده‌ای در قم

آمارهای ارائه‌شده در نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور حاکی از این است که در سال گذشته، استان‌های هرمزگان، قم و اردبیل کمترین کاهش فوتی و استان‌های ایلام و سمنان بیشترین کاهش فوتی را در مقایسه با سال ۹۸ داشته‌اند. در نشست دیروز این کمیسیون، گزارشی از وضعیت ایمنی تردد در محورهای استان قم ارائه شده که نشان می‌دهد با وجود افزایش تردد و تصادفات در این محورها، روند تعداد متوفیان در تصادفات جاده‌ای این استان از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۹ حدود ۳.۵ درصد کاهش داشته اما در سال ۹۹ میزان تلفات با افزایش روبه‌رو بوده است.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که حدودا ۵۰ درصد تصادفات منجر به فوت استان قم به ‌ترتیب در ۵ محور قم-تهران، قم-سلفچگان، کمربندی امام‌علی (ع)، سلفچگان-اراک و قدیم قم-تهران رخ داده و مسائلی ازجمله ترکیب ترافیک سبک و سنگین در محورهای پرتردد، دسترسی‌های متعدد و غیرایمن و غیرمجاز، تخریب و کمبود سیستم‌های هوشمند کنترل سرعت، سرقت علائم و تجهیزات ایمنی در محورهای استان، ترکیب ترافیک شهری و بین‌شهری در کمربندی قم، کمبود پایگاه‌های امداد و نجات هلال‌احمر و عدم‌پوشش تلفن همراه در برخی محورها و کمبود خودروهای گشت پلیس‌راه از جمله اهم مشکلات ایمنی استان بوده‌اند.

پیشنهاد کاهش سرعت در آزادراه تهران - قم

در نشست دیروز کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مصوب شده است که پیشنهاد کاهش سرعت در آزادراه تهران- قم از ۱۲۰ به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت توسط دبیرخانه کمیسیون بررسی و نتیجه آن برای تصمیم‌گیری نهایی ارائه شود. همچنین پیگیری مدیریت دسترسی‌ها و سرعت کمربندی قم و محورهای این استان، گزارش مستمر پیشرفت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ و نقل استان قم به کمیسیون ایمنی راه‌ها، و تدوین برنامه کمیسیون ایمنی استان قم برای کنترل و جلوگیری از روند رو به رشد تصادفات استان از دیگر مصوبات جلسه بوده است.

موارد دیگر ازجمله ارتقای کنترل تردد کامیون‌های فاقد بارنامه در سطح شبکه جاده‌ای، ارتقای عملکرد و کنترل‌ها در مراکز طب کار، کنترل و رصد فعالیت ناوگان و رانندگان برای جلوگیری از ترددهای غیرمجاز آنها با بهره‌گیری از ثبت تردد توسط دوربین‌های کنترل سرعت و پیگیری نصب حفاظ ایمنی ناوگان باری فعال در شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای در این جلسه تصویب شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان