تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۱۸ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۵ نظر

ائتلاف لشکر سایبری داخلی و آلبانی برای حمله به اینستاگرام رویداد۲۴

فعالیت پیج اینستاگرام رویداد۲۴ حدود دو ماه متوقف شده بود. بسیاری از همراهان پرسیده بودند که دلیل توقف فعالیت این پیج چیست. در این یادداشت این ماجرا شرح داده شده و گفته شده چگونه لشکر سایبری داخلی و خارجی برای حمله به اینستاگرام رویداد۲۴ ائتلاف کرده‌اند.

 اینستاگرام رویداد۲۴

رویداد۲۴ روز گذشته پیج اینستاگرامی رویداد۲۴ بعد از ۷۷ روز توقف شروع به کار کرد. بار نخست که بسیاری از مخاطبان این پیج پرسیده بودند دلیل توقف فعالیت این پیج اینستاگرام چیست، به این پاسخ بسنده کرده بودیم که دلیل آن ریپورت‌های مداوم بوده است اما درباره منشاء و دلایل آن توضیحی ندادیم و تلاش شد با نامه‌نگاری با اینستاگرام مشکل حل شود. اما این اتفاق برای بار دوم رخ داد و به این ترتیب یکبار دیگر همان مراحل قبلی طی شد و تا حل مشکل در دو نوبت ۴۰ و ۷۷ از دسترس خارج بودیم.

پیگیری‌های رویداد۲۴ برای دلایل این حجم از هجمه داخلی نشان می‌داد که دو گروه بیشترین حمله را به این پیج داشتند؛ گروه اول لشگر سایبری داخلی بودند که طبیعتا با نحوه پوشش اخبار توسط رویداد۲۴ موافقت نداشتند و مشخصا در جریان انتخابات ۱۴۰۰ به دنبال حذف منتقدان بودند تا از طریق این پیج آسیبی به گزینه مورد نظرشان در انتخابات نخورد.

گروه دوم نیز منتقدانی بودند که عمدتا در خارج کشور بودند و انتشار چند گزارش درباره سازمان مجاهدین خلق باعث شده بود هجمه‌های مداومی علیه رویداد۲۴ انجام دهند. در نهایت ریپورت‌های مداوم این دو گروه موجب توقف فعالیت این پیج شد. 

از منتقدان خارج‌نشین و سازمان مجاهدین خلق توقعی نبود اما آنچه موجب بهت بود اقدام لشگر سایبری داخلی بود که به گواه اینستاگرام بیشترین حمله را علیه این پیج داشتند. ظاهرا آنها در یکدست‌سازی حکومت و خفه‌کردن  تمام صداهای منتقد از هیچ کوششی فروگذار نبودند. 


بیشتر بخوانید: دست بالای اصولگرایان در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ / از بودجه ۲ هزار میلیاردی صداوسیما برای فضای مجازی تا گردان ۱۵۰ هزار نفری طلبه‌ها


پیش از این برخی از مقام‌های مسئول خبر داده بودند که گردان‌های چند صد هزار نفری توسط آنها به کار گرفته شده تا فضای مجازی را مدیریت کنند. هیچگاه درباره بودجه و محل کار آنها و هزینه سرسام‌آوری که برای آنها مصرف می‌شود، توضیح داده نشده، اما اقدامات ایذایی همچون ریپورت مداوم پیج‌های خبری دست‌کم شیوه کار آنها را نشان می‌دهد.

رویداد۲۴ در مدت فعالیت خود بیش از ۷۵ هزار خبر منتشر کرده که رکورد بی‌نظیری محسوب می‌شود. این یعنی اگر تا یکسال آینده هم فعالیت این پیج متوقف بود، باز هم رکوردار پوشش اخبار مختلف بود. اتفاقات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... حتی اخبار مربوط به دورافتاده‌ترین مناطق کشور به صورت اختصاصی در این رسانه پوشش می‌یافت و از این بابت کار فرهنگی بزرگی در حال انجام بود؛ ضمن اینکه این پیج خبری با تعداد ۳۱۵ هزار فالور بالاترین مخاطب را در میان پیج‌های سایت‌های خبری ایران داشت و اگر اینستاگرام خبرگزاری‌های رسمی را هم محاسبه کنیم، باز هم پیج رویداد۲۴ در میان پنج صفحه پرمخاطب رسانه‌های رسمی قرار می‌گیرد. با این وصف این رسانه در اینستاگرام تبدیل به مرجع خبری شده بود که البته با تمام انتقاداتی که به سوءمدیریت مسئولان داشت، هیچگاه از چارچوب قواعد خبری خارج نشد.

اینستاگرام رویداد24

مقایسه فعالیت اینستاگرام رویداد۲۴ با دیگر پیج‌های اینستاگرامی

در حالت طبیعی افرادی که فضای مجازی را مدیریت می‌کنند، بابت این حجم از فعالیت فرهنگی باید به گردانندگان این مجموعه «دست مریزاد» می‌گفتند اما نه تنها چنین شد بلکه لشکر سایبری وارد کار شد و ترجیح داد هرگونه صدای منتقد حذف شود.

یکی از نکات عجیبی که در ریپورت‌های مداوم این لشکر سایبری به اینستاگرام گزارش شده بود، این بود که رویداد۲۴ از «تروریسم» حمایت می‌کند! باورنکردنی بود که لشکر سایبری داخل کشور برای حذف یک صدای منتقد از چه عناوینی استفاده کرده است تا رقیب را از میدان به در کند! 

بهت‌آور است اینکه هزینه‌های در کشور صرف می‌شود تا فقط اینگونه تخریب دیگران را انجام دهند و اتفاقا موفق هم هستند. با این حال رویداد۲۴ همچنان به اولویت‌ها و ارزش‌های خبری وفادار است و با تمام هجمه‌های سنگینی که علیه ما وجود دارد، پیش می‌رویم و با تمام گلایه و خشمی که از این رفتار غیرانسانی داریم، از این جهت به خود می‌بالیم که آنقدر تاثیرگذار بودیه‌ایم که یک لشکر سایبری در داخل و یک لشکر سایبری در خارج ائتلاف کنند تا با یک پیچ اینستاگرامی مقابله کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
3
2
بدون اغراق باید عرض کنم پایگاه خبری رویداد 24 یک پایگاه خبری مستقل از تمام جریانات سیاسی است و اخبار را بصورت واقعی پوشش میدهد و در مقایسه با سایر خبرگذاریها کمترین سانسور خبری رو دارد
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
بله در مقایسه با خبرگذاری ها! نه خبرگزاری ها!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
2
0
آب رو همون جایی بریز که میسوزه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
0
1
آنها خودشان نابود می شوند چون باطل هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
0
0
تا هنگامی که نا آگاهی وجود داشته باشد.بی عدالتی همینطور جولان می دهد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان