تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۱ تير ۱۴۰۰

حسرت آب از خوزستان تا اصفهان/ وضعیت قرمز بی آبی در ۱۰۱ شهر کشور

زمین خشک زاینده‌رود بعد از ۱۳ ماه اندکی سیراب شده؛ آب موقت و فقط برای ۱۰ روز در شهر اصفهان جاری شد تا مردم و کشاورزان حداقل برای زمان کوتاهی حال و هوایشان عوض شود.

خشکسالی‌ بی‌سابقه در ایران

رویداد۲۴  به امید بازگشت زندگی؛ همان گمشده‌ کرخه و کارون. زاینده‌رود در حالی اندکی جان گرفت که هنوز مردم روستاهای حاشیه کارون و کرخه، یک زمین خشک را به جای رودهای خروشان دیارشان می‌بینند. اوضاع در این استان جنوبی به قدری بغرنج است که روز گذشته مردم در اعتراض به کم‌آبی در استانداری تجمع کردند. فقط اهالی خوزستان نیستند؛ کرمان گرفته تا خراسان‌جنوبی، یزد، سیستان و بلوچستان و بوشهر، مردم در حسرت آب مانده‌اند. شرکت آب و فاضلاب آمار این شهرها را ۳۰۴ مورد اعلام می‌کند، اما از این میان ۱۰۱شهر در وضعیت قرمز قرار دارند.

موج زندگی در روزگار زنده‌رود
‌بالاخره زاینده‌رود بعد از 13ماه جاری شد و آب تا شهر اصفهان هم رسید. حالا اصفهانی‌ها بار دیگر کنار سی‌وسه پل جمع می‌شوند، کف می‌زنند، آواز می‌خوانند و شادی می‌کنند؛ شادی از بازگشت حتی موقت زندگی. در جلسه چهارشنبه گذشته شورای تامین استان اصفهان و براساس مصوبه‌های جلسه شورای سازگاری با کم‌آبی فرایند افزایش خروجی سد زاینده‌رود برای تامین بخشی از نیاز باغ‌های شرق استان بامداد یکشنبه آغاز شد.


بیشتر بخوانید: هشدار به مردم و مسئولان؛ دوره خشکسالی طولانی خواهد بود


آب حوالی ظهر دیروز به اصفهان رسید و سپس مسیر خود را برای رسیدن به شرق استان طی کرد. عضو هیأت‌مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان با بیان اینکه زاینده‌رود تا 10روز آینده برای آبیاری کشت و کار شرق اصفهان باز خواهد بود به همشهری می‌گوید: از هفته گذشته آب برای آبیاری باغ‌های غرب اصفهان باز شد و تا نزدیکی‌های شهر مبارکه هم جاری بود، اما از روز گذشته سد نکوآباد اصفهان باز شد تا به سمت شهر اصفهان و همینطور زمین‌های شرق شهرستان اصفهان هم جاری شود.

حسین محمدرضایی با بیان اینکه آب، ظهر روز گذشته(یکشنبه) به شهر اصفهان رسید، می‌افزاید: مردم و کشاورزان خوشحال هستند، اما زمان باز بودن آب کم و فقط 10روز است. کشت جدید 90روز آب نیاز دارد و با این آب نمی‌توان کشت جدیدی انجام داد و فقط می‌توان کشت موجود را حفظ کرد.

او البته به جنبه امیدوارکننده بازگشایی زاینده‌رود هم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: با بازگشایی آب برای شرق حداقل آب و هوای اصفهان عوض می‌شود، مردم خوشحال می‌شوند، چاه‌ها آب‌گیر و بخشی از مشکلات محله‌هایی که با تانکر آبرسانی می‌شوند، حل خواهد شد. وی می‌افزاید: مسئولان باید به دنبال دائمی شدن زاینده‌رود باشند، این خواسته زیادی نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خشکسالی ، بحران آب
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان