تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۲۲ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

دستاورد سفر نمکی به سیستان و بلوچستان: ... خورده! برسم تهران توبیخ می‌کنم!

سفر وزیربهداشت به سیستان و بلوچستان و درگیری با فداحسین مالکی نماینده این استان بسیار خبرساز شد. او با ادبیاتی سخیف به انتقادها پاسخ داد و همین موضوع بازتاب بسیار زیادی در افکار عمومی داشت. رویداد۲۴ به ماجرای این اختلاف پرداخته است.

وزیر بهداشت در سیستان و بلوچستان

رویداد۲۴ «... خورده کسی به مردم توهین کند» این بخشی از سخنان سعید نمکی وزیر بهداشت در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان است. در این نشست که با حضور وزیر بهداشت، فداحسین مالکی نماینده استان و برخی دیگر از مسئولان استانی بود.

در درگیری لفظی میان فداحسین مالکی نماینده زاهدان در مجلس و نمکی، وزیر بهداشت عصبانی شد و سخنانی نامربوط را به زبان آورد و به این ترتیب جلسه‌ای برگزار شد که مشخص نشد برای حل مشکل مردم منطقه تشکیل شده یا فحاشی و انتقاد مسئولان از همدیگر.

فیلم درگیری سعید نمکی و نماینده زاهدان

پس از جلسه، نمکی در سخنانی نماینده زاهدان را به سهم‌خواهی متهم کرد و گفت مالکی می‌خواسته آدم خودش را به عنوان رئیس دانشگاه بگذارد که من مخالفت کردم. اما فداحسین مالکی توضیح داده که اعتراض او به اراجیفی بود که وزیر بهداشت در صحبت‌های خود در ارومیه خطاب به مردم و نمایندگان سیستان و بلوچستان گفته است.

مالکی گفته نمکی با توهین به مردم، نمایندگان و رسانه‌ای‌های استان مظلوم سیستان و بلوچستان، گفته بود جو مسموم رسانه‌ای به راه افتاده که عملکرد وزارت بهداشت را بد جلوه دهند. کدام عملکرد؟ نمکی در آنجا گفته بود «اکنون ۴۵۰ تخت خالی در زاهدان داریم.» این تخت‌ها کجاست؟ ما نه تجهیزات داریم و نه تخت خالی. بسیاری از شهرستان‌های ما حتی بیمارستان و مرکز درمانی ندارند.

پیش از برگزاری این جلسه نیز مالکی در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که طبق گزارش ارائه شده توسط یک مسئول (منظور وزیر بهداشت) ۵۰۰ تخت خالی در سیستان و بلوچستان وجود دارد و یک نفر بیشتر فوت نکرده است. این اظهارات موج نگرانی را بین مردم ایجاد کرده و نوعی توهین به شعور مردم است. ما از گوینده این سخنان به دلیل اظهاراتش شکایت خواهیم کرد و دادستان زاهدان هم اعلام جرم کرده است.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویری از بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان منتشر کرده‌اند و مدعی شده‌اند وزارت بهداشت بیماران را به بهانه «بهبود» مرخص کرده تا نشان دهد تخت‌های بیمارستان خالی است و مشکلی برای بستری شدن وجود ندارد. در روزهای گذشته انتشار تصاویری از حیاط بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بسیار خبرساز شد.

کرونا در سیستان و بلوچستان

برخی کاربران نیز تصاویری از تجهیز بیمارستان زاهدان منتشر کردند که در آستانه سفر سعید نمکی به سیستان و بلوچستان در حال انجام بود و نوشتند این امکانات وجود نداشت. یکی از کاربران نوشت: «تجهیزاتی که با آمدن وزیر بهداشت دارید تند تند در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان نصب می‌کنید، امیدوارم با رفتنش برشان ندارید ببرید.»

وضعیت ویروس کرونا در ایران بحرانی شده و برخی از استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان نیز وضعیت به مراتب بدتر است. نبود تخت بیمارستانی، نبود تجهیزات، عدم رعایت مردم و ... دست به دست داده تا کنترل استان از دست مسئولان خارج شود و مرگ بر اثر کرونا در سیستان و بلوچستان به اتفاقی روزمره در این استان تبدیل شود.

با بحرانی شدن وضعیت سیستان و بلوچستان و ورود کرونای دلتا به این استان و افزایش مرگ و میر، مسئولان به زاهدان رفته تا شرایط را بررسی و فکری برای آن بیندیشند. بعد از نشست و بررسی‌ها، وزیر بهداشت اعلام کرد که در زاهدان بیمارستانی وجود دارد که مانند آن در تهران نیست و تخت خالی هم در این استان برای بستری بیماران وجود دارد و به محض اینکه به تهران برگردم با خاطیان برخورد خواهم کرد.


بیشتر بخوانید: روزگار سخت مردمان دوردست/ ویروس کرونا با سیستان و بلوچستان چه کرد؟


وجود تخت خالی و امکانات در سیستان و بلوچستان در حالی از سوی نمکی گفته می‌شود که مردم و مسئولان محلی از نبود امکانات سخن می‌گویند و تصاویری که از آنجا مشاهده می‌شود نشان می‌دهد که مردم در حیاط بیمارستان‌ها حضور دارند و سِرُم خود را به درخت آویزان کرده و درمان می‌شوند. بلوچ زهی یکی از مسئولان محلی نیز چندی قبل به رویداد۲۴ گفته بود: «اوضاع سیستان و بلوچستان از هر نظر اصلا خوب نیست. در حالی که وزیر بهداشت ما را متهم به بلواگری در استان می‌کند و می‌گوید ۴۰۰ تخت خالی داریم، از امروز بیمارستان‌های صحرایی در حال برپا شدند هستند تا بتوانند حجم زیاد بیماران کرونایی را در خود جا دهند. متاسفانه خانواده‌ای نیست که به کرونا مبتلا نشده باشند. اگر گفته وزیر را مبنی بر وجود تخت خالی تایید کنیم، باید بپرسیم که چرا مردم در خانه و حیاط بیمارستان‌ها تحت مداوا هستند؟ ما با پایین‌ترین شاخص‌های درمانی زندگی می‌کنیم و ۱۰شهر استان فاقد مراکز درمانی مجهز هستند.»

سفر وزیر بهداشت به سیستان و بلوچستان البته دستاورد خاصی نداشت و بار مسئولیت به دوش دیگران افتاد. نمکی در این سفر گفته بود «امکانات درمانی در سیستان و بلوچستان خوب است و با وجود امکانات و بودجه موجود نباید بیماران زیر پنکه بخوابند و حتما من در برگشت از این سفر با افرادی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند برخورد جدی خواهم کرد. زیرا امکانات موجود در این بیمارستان بسیار خوب و مطلوب است و نباید بلا استفاده بماند.»

اینکه امکانات درمانی سیستان و بلوچستان مناسب است، موضوعی بود که البته مورد تایید فداحسین مالکی نماینده استان نبود و در جلسه‌ای که به درگیری کشیده شد، توضیح داد که در برخی شهرهای کوچک دیگر امکانات درمانی‌شان بیش از امکانات کل استان سیستان و بلوچستان است.

در مدت اخیر موضوع برخورد وزارت بهداشت با منتقدان بسیار جنجال‌برانگیز بوده است. کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به منتقدان، آنها را پفیوز خوانده بود و حالا سعید نمکی به جای توضیح درباره وضعیت قرمز کرونایی استان سیستان و بلوچستان با تندخویی و استفاده از کلمات نامناسب قصد دارد، بار مسئولیت را از شانه خود بردارد.

روز شنبه سعید نمکی وزیر بهداشت گفته بود از فردا روزانه ۴۰۰ دز واکسن تزریق خواهد شد. با محاسبات سرانگشتی تا امروز باید ۱ میلیون و ۶۰۰ دز واکسن تزریق شده بود اما چنین اتفاقی رخ نداده و صبح امروز مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح داده که منظور وزیر این نبوده که این تعداد تزریق خواهد شد، بلکه او گفته ظرفیت تزریق این تعداد وجود دارد!

برخی ناظران معتقدند سعید نمکی با انتقاد از دولت به دنبال فرصتی است تا از کابینه اخراج شود و مسئولیت وضع موجود به گردن او نیفتد و اینگونه القا کند که به او اجازه کار به من داده نشد، اما فعلا این موقعیت در اختیار او قرار نگرفته است. برخی نیز معتقدند او با منش تملقی و عذرخواهی‌های مداومی که در پیش گرفته، به دنبال راهی است تا در دولت بعدی جایگاهی داشته باشد یا دست‌کم در حلقه نزدیکان قرار بگیرد. هر چه هست فعلا سیستم وزارت بهداشت روی تنظیمات فحاشی به منتقدان است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
0
5
اول پوفیوز و بعد ... خورده ! نمی دونم به کجا ختم میشه
واکسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
0
1
اتفاقا وزیر محترم بهداشت، یک فرد بسیار پر بصیرت هستند ، التماس دعا داریم.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان