تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۲۳ تير ۱۴۰۰

یکی از فعالان زندانی محیط زیست کرونا گرفت

به گزارش پیام ما یکی از کارشناسان بازداشتی محیط زیست در زندان اوین، به کرونا مبتلا شد.

یکی از فعالان زندانی محیط زیست کرونا گرفت

رویداد۲۴  در حالی که تست کرونای سپیده کاشانی که از زمستان سال ۱۳۹۶ در بازداشت به سر می‌برد، مثبت اعلام شده، پیگیری‌های «پیام ما» نشان می‌دهد وکیل و خانواده این برای موافقت با مرخصی این کارشناس بازداشتی محیط زیست، در حال رایزنی هستند.

ابتلای این زندانی به کرونا در حالی است که او در طول مدت بازداشت فقط یک بار به مرخصی آمده. سپیده کاشانی، به همراه سام رجبی و امیرحسین خالقی، فروردین امسال به مرخصی چندروزه اعزام شده بودند. از میان این سه نفر رجبی در دی‌ماه سال ۹۹ نیز در پی فوت مادرش چند روز به مرخصی رفته بود.

سپیده کاشانی، هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، کاووس سیدامامی و عبدالرضا کوهپایه ۹ فعال محیط‌زیستی بودند که بهمن و اسفند ماه ۹۶ به اتهام جاسوسی بازداشت و روانه زندان اوین شدند. کاووس سیدامامی البته دو هفته پس از بازداشت در زندان جان خود را از دست داد. این اتفاق باعث شد توجه افکار عمومی و مسئولان به پرونده فعالان محیط زیستی بازداشتی دوچندان شود. بر همین اساس رئیس‌جمهوری، دستور به تشکیل هیاتی چهار نفره متشکل از وزرای دادگستری، کشور، اطلاعات و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری داد تا وضعیت این افراد را پیگیری کنند. پیگیری‌های این هیات نیز در نهایت بنا به آنچه وزیر اطلاعات و رئیس حفاظت از محیط‌زیست اعلام کردند این بود که فعالان محیط زیستی بازداشتی «جاسوس» نیستند.

بر اساس حکم صادره، نیلوفر بیانی و مراد طاهباز هرکدام به ۱۰ تحمل سال حبس تعزیری، طاهر قدیریان و هومن جوکار هرکدام به تحمل ۸ سال حبس تعزیری، امیرحسین خالقی، سام رجبی و سپیده کاشانی هر کدام به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند و عبدالرضا کوهپایه که به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، اسفند ۹۸ به مرخصی آمد و سپس عفو شد.

عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز پیش از این بار‌ها اعلام کرده که بر اساس بررسی‌های وزارت اطلاعات هیچ مدرکی درباره جاسوسی این افراد وجود ندارد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان