تاریخ انتشار: ۲۰:۴۱ - ۲۳ تير ۱۴۰۰

رفع تصرف اراضی ملی در منطقه حفاظت شده بدر و پریشان کردستان

با پیگیری‌های پی در پی واحد حقوقی و همکاری مستمر یگان حفاظت محیط زیست شهرستان قروه، بیش از ۶۵ هزار مترمربع از اراضی ملی در منطقه حفاظت شده بدر و پریشان قروه رفع تصرف شد.

رفع تصرف اراضی ملی در منطقه حفاظت شده بدر و پریشان کردستان

رویداد۲۴ به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان؛ رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قروه با اعلام این خبر گفت: بیش از ۶۵ هزار متر مربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده بدر و پریشان که توسط دو فرد خاطی با تغییر کاربری به باغ و زمین کشاورزی تصرف شده بود با دو سال پیگیری مستمر و تلاش واحد حقوقی و یگان حفاظت یگان حفاظت محیط زیست شهرستان و طی مراحل گسترده قانونی و قضایی خوشبختانه منتج به رفع تصرف از دست سودجویان اراضی ملی شد.

توفیق زارعی در زمینه مناطق حفاظت شده خاطرنشان کرد: این مناطق قوانین مختص به خود دارد و هرگونه دخل و تصرف خارج از برنامه سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع است. اما متأسفانه بعضی از افراد به منظور سودجویی و تصرف منابع ملی و یا ندرتاً بدلیل عدم آگاهی به این مناطق، باعث تخریب و بر هم زدن اکوسیستم بکر در مناطق می‌شوند.

وی افزود: این اداره با هر گونه دخل و تصرف در عرصه‌های طبیعی به ویژه مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان با جدیت تمام برخورد خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که انفال الهی دستخوش تخریب و تجاوز قرار گیرند.

وی تاکید کرد: در صورت تکرار و تصرف، متخلفین خلع ید شده علاوه بر مجازات مقرر قانونی، طبق مواد قانون مجازات اسلامی نیز با تخریب کنندگان و زمین خواران اراضی ملی به شدت برخورد قانونی خواهد شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قروه از عموم مردم فهیم، متعهد و علاقمند به حفظ محیط زیست تقاضا کرد: در صورت مشاهده هرگونه دست اندازی به محیط زیست، شامل ساخت و ساز، تخریب، تصرف اراضی ملی، شکار و صید، آلودگی محیط زیست، آتش سوزی در محدوده منطقه حفاظت شده بدر و پریشان، موضوع را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و پاسگاه‌های محیط بانی مستقر در منطقه اطلاع دهند.

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان در شهرستان قروه یک زیستگاه بکر و باارزش با مساحت ۴۳۵۳۰ هکتار در سال ۱۳۸۵ برابر مصوبه ۲۷۶ شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده است. این منطقه در جنوب شهرستان قروه واقع است و دارای ۴۲ گونه پرنده، ۱۲ گونه پستاندار و ۸ گونه خزنده بوده که گونه شاخص منطقه کل و بز می‌باشد.

همچنین چشمه‌های پر آب و با ارزش فرهنگی و مذهبی و امام زاده موجود در منطقه از ارزش‌های فرهنگی و گردشگری منطقه محسوب می‌شود.

منبع: سازمان حفاظت محیط زیست

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عکس روز ، تصاویر روز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان