تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۸ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۵ نظر

جزییات پرونده بزرگ‌ترین بدهکار بانکی کشور/ گروه رستمی صفا با رانت؛ میلیون‌ها یورو، درهم، دلار و ین گرفته‌اند

دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده رستمی صفا امروز دوشنبه (۲۸ تیرماه) به ریاست قاضی زرگر با قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان برگزار شد.

جزییات پرونده بزرگ‌ترین بدهکار بانکی کشور/ گروه رستمی صفا با رانت؛ میلیون‌ها یورو، درهم، دلار و ین گرفته‌اند

رویداد۲۴ به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده رستمی صفا امروز دوشنبه (۲۸ تیرماه) به ریاست قاضی زرگر برگزار شد.

قاضی زرگر در ابتدای جلسه دادگاه ضمن اعلام رسمیت جلسه بیان کرد: قراردادی که بسته شده و قولی که داده شده باید به آن عمل شود، بر اساس مدارک پرونده سال ۸۲ آخرین فرجه تسویه حساب بوده است، اما اکنون در سال ۱۴۰۰ هنوز تسویه صورت نگرفته است.

وی با اشاره به احتمال کم‌کاری، اهمال و یا ترک فعل دست‌اندرکاران بانک‌ها در این پرونده اظهار کرد: در خصوص دست‌اندرکاران بانک‌ها از پرونده‌ها نقص گرفتیم و برگرداندیم تا رسیدگی شود، امیدواریم این نقص برطرف شود و ما نیز پیگیر هستیم.

قاضی زرگر با اشاره به ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی کیفری از حاضرین خواست تا نظم جلسه را رعایت کنند و از نماینده دادستان نیز خواست تا کیفرخواست را قرائت کند.

نماینده دادستان ضمن قرائت کیفرخواست گفت: این پرونده از بزرگ‌ترین پرونده‌های بانکی کشور است که متهم ردیف اول و سایر متهمان از ابربدهکاران کلان هستند؛ گردش کار این پرونده از سال ۸۳ تنظیم شده است و طرف طلبکار و شکات این پرونده بانک‌های ملی، پارسیان، تجارت، توسعه صادرات و سپه هستند.

نماینده دادستان اظهار کرد: در این پرونده برای ۷ نفر کیفرخواست صادر شده، بر این اساس متهمان برای تولید و واردات تسهیلاتی اخذ کردند، اما با رفتار‌های مجرمانه، صورت‌های مالی غیرواقعی، فاکتور‌های جعلی و با تبانی با برخی از مدیران ارشد و میانی بانک‌ها کالایی وارد نکردند و بخش بزرگی از منابع ارزی و ریالی کشور به یغما رفته است.

وی اظهار کرد: گروه رستمی صفا با رانت؛ میلیون‌ها یورو، درهم، دلار و ین گرفته‌اند.

نماینده دادستان اظهار کرد: فقط در یک قالب اعتبار اسنادی ۲ میلیارد ین ژاپن اخذ شده و ۶۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات در دهه ۸۰ گرفته شده که ایفای تعهد نشده است.

نماینده دادستان با بیان اینکه متهمان، تسهیلات دریافتی از بانک‌ها را صرف امور شخصی، کارخانه‌ها و تأسیس شرکت می‌کرده‌اند، گفت: فقط در این راستا ۱۶ شرکت تأسیس شده است.

نماینده دادستان با تأکید بر اینکه در این دادگاه موضوع از حیث کیفری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، گفت: اتهام اول متهم ردیف اول اخلال کلان در نظام پولی و ارزی کشور است.

نماینده دادستان با اشاره به تخلفاتی که توسط هیأت کارشناسی مورد شناسایی قرار گرفته است، گفت: از ۱۶۵ فقره تسهیلات، ۱۲۳ فقره در جای خود مصرف نشده است و در یک مورد از مجموع ۱۰۱ اعتبار اسنادی برای ۴۳ پارت برگ سبز گمرکی ارائه نشده است، به این معنا که ارز خارج شده، اما کالایی وارد نشده است.

وی گفت: برای یک مورد دیگر متهم محمد رستمی صفا با همدستی دو فرزند خود در قالب یک فقره اعتبار اسنادی ۴۵ میلیون یورو از بانک ملی هامبورگ دریافت کرده است که در جای خود مصرف نشده است.

نماینده دادستان گفت: در سال ۹۵ بانک مرکزی به بانک‌ها نامه زد تا به این گروه تسهیلات داده نشود.

وی با اشاره به دریافت منابع ارزی و ریالی از بانک‌ها توسط گروه رستمی صفا در سه قالب گوناگون، گفت: در بانک پارسیان بالغ بر ۷۶ میلیون یورو، ۷۵ میلیون دلار، ۲ میلیارد ین ژاپن و ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار درهم اخذ شده است و حدود ۶۵ هزار میلیارد ریال از بانک پارسیان تسهیلات گرفته شده است.

نماینده دادستان گفت: در خصوص بانک ملی در قالب اعتبار اسنادی ۹۴ میلیون یورو، ۴۹ میلیون دلار و ۳۹۵ میلیارد ریال اخذ شده است.

وی ادامه داد: در خصوص بانک تجارت ۵۵ میلیون یورو و ۲۳۵ میلیارد ریال اخذ شده است.

نماینده دادستان گفت: در خصوص بانک سپه حدود ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار، ۵۳ میلیون یورو و بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال اخذ شده است.

وی گفت: در خصوص بانک توسعه صادرات بالغ بر ۶۷ میلیون یورو، بیش از ۸ میلیون دلار و ۳۲ میلیون دلار در قالب تسهیلات ارزی دریافت شده است که با جعل و صورت‌های مالی غلط بوده است.

نماینده دادستان با تشریح اسامی و عناوین اتهامی متهمان این پرونده گفت: متهم ردیف اول محمد رستمی صفا مدیر عامل شرکت نورد متهم به مشارکت در اخلال در نظام پولی و ارزی کشور به نحو عمده از طریق قاچاق عمده ارزی با خروج غیرقانونی منابع ارزی دریافتی از بانک‌های شاکی به خارج از کشور از طریق ارائه اسناد غیرواقعی است.

وی اظهار کرد: متهم ردیف دوم مهدی رستمی صفا و متهم ردیف سوم امیرحسین رستمی صفا متهم به مشارکت در اخلال در نظام پولی و ارزی کشور به نحو عمده از طریق قاچاق عمده ارز با خروج غیر قانونی منابع ارزی دریافتی از بانک‌های شاکی به خارج از کشور در قالب قرارداد‌های غیرواقعی هستند.

نماینده دادستان خاطر نشان کرد: متهم ردیف چهارم غلامحسین عباسی متهم به معاونت در اخلال نظام پولی و ارزی کشور به نحو عمده از طریق قاچاق عمده ارز با خروج غیرقانونی منابع ارزی دریافتی از بانک‌های شاکی به خارج از کشور است.

در ادامه نماینده داستان گفت: متهمان ردیف‌های پنجم و ششم پرونده، آقایان توفیق مجدپور و مرتضی رمضانی قمی متهم هستند به مشارکت در اخلال در نظام پولی و ارزی کشور به نحو عمده از طریق قاچاق عمده ارز با خروج غیرقانونی منابع ارزی دریافتی از بانک‌های شاکی به خارج از کشور.

جعفرزاده افزود: متهم ردیف هفتم پرونده حسین مصیب‌زاده متهم است به مشارکت در اخلال در نظام پولی و ارزی کشور به نحو عمده از طریق قاچاق عمده ارز با خروج غیرقانونی منابع ارزی دریافتی از بانک‌های شاکی به خارج از کشور در قالب قرارداد‌های غیرواقعی.

وی ادامه داد: بعد از شکایت برخی از بانک‌ها از متهمان، پرونده در دادسرا تحت رسیدگی قرار می‌گیرد و با گزارش اطلاعات سپاه مشخص شد متهم محمد رستمی یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی است.

نماینده دادستان گفت: محمد رستمی با توسل به اسناد خلاف واقع ارقام قابل توجهی از کشور خارج کرده است و علاوه بر سرمایه گذاری در امارات برخی ثروت نامشروع خود را در ایالات متحده و انگلیس سرمایه گذاری کرده است.

جعفرزاده افزود: متهم از طریق شرکت‌های متعدد توانسته در سال‌های ٨٢ تا ٨٤ منابع ارزی کلانی را دریافت کند و از بازپرداخت آن خودداری کرده است.

بعد از اتمام قرائت کیفرخواست، قاضی زرگر گفت: اکثر سر رسید‌های بانک‌ها برای سال ٩٠، ٩١ بوده است که بعد از آن بدهی‌ها پرداخت نشده است.

وی افزود: ما جلسه‌ای با دست اندرکاران پرونده داشتیم که همگی اذعان داشتند که بدهکاران به هیچ وجه حاضر به همکاری برای پرداخت وجوه خود نیستند و می‌خواهند وقت کشی کنند.

قاضی ادامه داد: از طرفی دیگر، دادگاه نیز جلسه‌ای در تاریخ ١٢.٥.٩٩ با بدهکاران برگزار کرد و دو هفته برای پرداخت بدهی به آن‌ها فرصت داده شد، اما متاسفانه بازهم شاهد حرکتی برای پرداخت وجوه نبودیم.

وی تاکید کرد: یک بخشنامه جدیدی در ٢٢.١١.٩٩ از سوی بانک مرکزی برای استمهال به بدهکاران بانکی صادر شد که با توجه به فرصتی که به این بدهکاران داده شد، لذا مشمول این بخشنامه نمی‌شوند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
هیوا پریشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
0
4
بابا تورو خدا مردم رو چی فرض کردید از سال ۸۲ نتونستید پول رو از طرف بگیرید حالا اومدی چی بگی؟ چرا این‌قدر این مردم رو با نشر فسادهای مالی کلان که قادر به برخورد با اون ها نیستید فریب میدید و داغ دلشون رو تازه می‌کنید، .... همه دستشون تو جیب همدیگر ه، لطفاً انتشار بدید سایت رویداد ۲۴ واقعاً ما دیگه بجز سایت شما هیچ جایی رو نداریم برا گفتن درد و دل هامون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
0
4
من وقتی این ،زارش بدهی این افرادراخواندم داقعادرحیرت هستم من بازنشسته نامین اجتماعی اخیرادر۲۰روزگداشته ازسردرماندگی محص برای دریافت فقط ۱۰ملیون تومان وام ازپست بانگ بابل باورکنید باگرفتن مجوزازامام جمعه شهربابل به پست بانگ تاالان بدون دوروع شاید ۷بارمراجعه کردم وبازنشسته تامین هستم کسرحقوق وصمانت های لازم رابه بانگ دادم هنوز هم دارند می گویند یک هفته دیگرمراجعه کنید تا ببینیم چی می شود ولی می اییم می بینیم مبالع ملیاردی رابدون صمانت های لازم وسفارش پشت صحنه رقم های ملیاردی راچطوری می پردازند ودراخرباید گفت کارازریشه خراب است ومااندرخم یک کوچه هستیم وباید خودمان رابرای روزها وماه های بسیارسختی بگفته خوانساری ازاطاق تجارت کشورلابزرگترین تورم بی سابقه اماده کنیم
م م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
0
2
تا باحال چند ین تیلیارد دلار از اختلاس گران و دزدان واقازاده ها پس گرفته اید لطفاً جای که به نفع مردم بوده وشما یک ریال آن را هزینه کرده باشید اطلاع رسانی کنید
Mig mig
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
0
5
آقا من یه قسط یک میلیونی به بانک صادرات بدهکار بودم همین امروز زدن از حسابم برداشت کردن!!!!! اینا از کجا وام گرفته بودن که ۱۰ سال کار به کارشون نداشتن؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
0
2
اینها
اگاه یا نا اگاه در پی رونق بیکاری هستند .
نظرات شما
پیشخوان