تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۹ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

کاخ سفید: رئیسی تصمیم بگیرد/ پیشنهاد مذاکره همیشه روی میز نیست!

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با تاکید بر اینکه واشنگتن آماده ازسرگیری مذاکرات وین است، گفت که پیشنهاد مذاکره با ایران برای همیشه روی میز نخواهد بود.

کاخ سفید: رئیسی تصمیم بگیرد/ پیشنهاد مذاکره همیشه روی میز نیست!

رویداد۲۴ ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره ادعای روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه واشنگتن در حال بررسی وضع تحریم‌های نفتی سخت‌تر علیه ایران است، گفت: وقتی صحبت از تحریم‌ها و اجرای آن می‌شود باید بگویم که تمام تحریم‌های آمریکا همچنان اعمال می‌شوند مگر اینکه از طریق یک روند دیپلماتیک لغو شوند. به طور قطع همین موضوع ما را به وین کشانده است. ما در این باره خیلی شفاف صحبت کرده‌ایم.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، وی افزود: ما آماده ازسرگیری مذاکرات وین و تکمیل این رایزنی‌ها به صورت سازنده و بازگشت به محدودیت‌ها در این توافق هستیم. علت آن، این است که ما نیز همانند جامعه بین‌الملل از مزایای وجود سازوکاری برای ارائه ضمانت‌های دائمی و قابل راستی‌آزمایی درخصوص عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای آگاهیم.

ند پرایس در ادامه اظهارات خود تلاش کرد توپ را به زمین ایران بیندازد و گفت: اکنون دولت رئیسی است که باید انتخاب کند که گفتگو‌ها را ادامه دهد. امیدواریم که چنین کند، اما ما در موقعیتی نیستیم که به جای آن‌ها حرف بزنیم.


بیشتر بخوانید: آیا رئیسی توافق احیای برجام را به سرانجام می‌رساند؟


سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا موضع واشنگتن در مذاکرات تغییر خواهد کرد یا اینکه آن‌ها منتظر بازگشت ایران به مذاکرات هستند؟ اظهار داشت: هفته گذشته اعلام کردیم که آماده ادامه رایزنی‌ها هستیم، اما ایرانی‌ها خواستار زمان بیشتری برای انجام مسائل مربوط به دوران انتقال ریاست‌جمهوری شان شده‌اند. آمریکا علاقه‌مند به بازگشت دوجانبه به برجام است، به همان دلیلی که بالاتر گفتم. موضع ما از مدت‌ها پیش مشخص بوده است.

وی ادامه داد: ما تمایل خود را برای ادامه گفتگو‌ها در وین پنهان نکرده‌ایم، زیرا معتقدیم که بازگشت دوجانبه به برجام در راستای منافع ملی مان است.

پرایس در عین حال گفت:، اما پیشنهاد مذاکره به ایران به صورت نامحدود ادامه نخواهد داشت. این را هم شفاف گفته‌ایم که این پیشنهاد برای مدت نامحدود روی میز قرار نخواهد داشت. زمانی که روال انتقال قدرت در ایران به پایان برسد، آماده بازگشت به وین و ادامه گفتگو‌ها هستیم.

وی همچنین در پاسخ به اظهارات اخیر عباس عراقچی مبنی بر اینکه اگر آمریکا و انگلیس مانع تراشی نمی‌کردند تاکنون موضوع تبادل زندانیان با این کشور‌ها به سرانجام رسیده بود، بار دیگر ادعای خود را درباره ناعادلانه بودن حبس شهروندان آمریکایی در ایران تکرار کرد و مدعی شد که واشنگتن کاملا در این باره شفاف بوده و برای آزادی این افراد تلاش کرده است.

عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد کشورمان در رایزنی‌های وین اخیرا در اظهاراتی گفت که دور بعدی مذاکرات وین باید منتظر دولت جدید در تهران بماند و این اقتضای هر دموکراسی است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: آمریکا و انگلیس باید این نکته را درک کرده و ایجاد ارتباط بین یک تبادل انسانی - که آماده اجرا می‌باشد - با برجام را متوقف کنند.

این دیپلمات ارشد افزود: تبادل (زندانیان) را گروگان اهداف سیاسی قرار دادن، باعث از دست دادن هم تبادل و هم توافق می‌شود. ده فرد زندانی از همه طرف‌ها می‌توانند همین فردا آزاد شوند، به شرط آنکه آمریکا و انگلیس به تعهدات خود در توافق به عمل آمده، عمل کنند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
2
0
پاسخ آقای رئیسی و ملت ایران به شما یک تو دهنی محکم است
ان شاءالله با خروج از برجام و تکیه بر توان داخلی یک مشت محکم بر دهان آمریکای جنایتکار خواهیم زد
پاسخ ها
انسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
فکر کنم دلار زیاد داری ....فکر اون بدبختی باش که یه مریض داره باید با نرخ دلار دارو بخره ......
نظرات شما
پیشخوان