تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

سعید ملایی ورزشکاری که اولین مدال تاریخ جودوی ایران را برای مغولستان گرفت!

مدال نقره المپیک توکیو برای سعید ملایی در فضای اجتماعی بسیار خبرساز شد و برای همه این سوال مطرح بود که چرا اولین مدال تاریخ جودوی ایران باید به سود کشور مغولستان ثبت شود؟

سعید ملایی جودکار کیست

رویداد۲۴ روزگاری بسیاری از کشور‌های سوسیالیستی (در حمایت از اشغالگری اسرائیل) و کشور‌های اسلامی (در حمایت از مسلمانان هم‌کیش)، حاضر به بازی با ورزشکاران اسرائیل نبودند. اصرار این کشور‌ها و حمایت ورزشکاران نهایتا کار را به آنجا رساند که تغییرات بنیادی در قوانین ورزش به وجود آمد؛ از جمله اینکه اسرائیل حدود نیم قرن است در مسابقات آسیایی حاضر نمی‌شود و به قاره اروپا منتقل شده است اما لابی سنگین اسرائیل و حمایت آمریکا باعث شد این تحریم‌ها به مرور برداشته شود و حالا بسیاری از کشور‌های دنیا با ورزشکاران اسرائیلی رو به رو می‌شوند. در این میان یکی دو کشور هستند که هنوز به مشی گذشته خود وفادارند که یکی از آنها ایران است. این در حالی است که سیاست‌گذاران ورزشی دنیا که اصرار دارند ورزش را از سیاست دور کنند، به مرور محدودیت‌هایی را برای تحریم‌کنندگان وضع کردند!

حالا موضوع تحریم اسرائیل به مرور به چالشی برای تصمیم‌گیران جمهوری اسلامی شده است. محسن محسنی‌نسب در دهه هفتاد فیلمی به نام «یاس‌های وحشی» ساخت. در این فیلم قهرمان کاراته ایرانی با ورزشکار اسرائیلی روبرو نمی‌شود، اما یک ورزشکار ایرانی که با تابعیت انگلیس در مسابقات شرکت کرده است، به خاطر گروگان گرفته شدن خانواده‌اش، تصمیم به مبارزه با ورزشکار اسرائیلی می‌گیرد و وی را شکست می‌دهد.

در سال ۱۴۰۰ اما تصاویر این نمایش به گونه‌ای دیگر رقم خورده است. ورزشکاران ایرانی، از ترس محرومیت، قبل از اینکه به ورزشکاران اسرائیلی برسند، شکست می‌خورند. فریاد‌های سرمربی تیم زیر ۲۳ سال کشتی آزاد که به علیرضا کریمی شاگردش می‌گفت «باید ببازی» از جمله این شگرد‌ها بود که همان جمله تبدیل به یک کنایه در ادبیات سیاسی ایران هم شد. پیش از آن در مسابقات المپیک آتن هم آرش میراسماعیلی که در دور نخست با ورزشکار اسرائیلی رو به رو شده بود، به خاطر اضافه وزن! در مسابقات شرکت نکرد.

از آن پس با هر رفتار ورزشکاران ایرانی، فدراسیون‌های جهانی بیشتر حساس شدند. گرچه ضعف اسرائیل در کشتی و نفوذ ایران در فدراسیون‌های جهانی مانع محرومیت‌های سنگین برای کشتی ایران شده است، اما سرانجام دو سال قبل، ورزش جودو ایران با محرومیت روبرو شد. اردیبهشت سال جاری فدراسیون جهانی جودو بار دیگر جودو ایران را به مدت چهار سال از هرگونه فعالیت داخلی و خارجی محروم کرد. در صورت تغییر نکردن رویه جمهوری اسلامی در قبال مبارزه نکردن با ورزشکاران اسراییلی، فعالیت‌های این فدراسیون چهار سال دیگر نیز تعلیق می‌شود.


بیشتر بخوانید: سرنوشت ورزشکارانی که از ایران مهاجرت کردند


به گزارش رویداد‌۲۴ سعید ملایی از معدود ورزشکارانی بود که بعد از اینکه ناچار شد ببازد تا با ورزشکار اسرائیلی روبرو نشود، به محدودیت‌ها اعتراض کرد. دیگر ورزشکاران هم اعتراضاتی داشتند؛ از جمله رسول خادم که گفته بود: «به عنوان یک مربی، چگونه بپذیرم در حالی که مسئولین مستقیم این موضوع، خود را کاملاً کنار کشیده‌اند، به قهرمان ملی مردمم بگویم باید ببازی! به شما می‌گویم، شما هم باید به میدان بیایید و اگر قرار به باختن است، با هم ببازیم.»

اما اعتراض ملایی بسیار علنی‌تر و تندتر بود و در نهایت بعد از مدتی از ایران مهاجرت کرد و از همین طریق به کشور دیگر پناهنده شد و با پرچمی دیگر به المپیک توکیو رفت و مدال نقره المپیک را هم کسب کرد و حالا مدالی که در آتن باید بر گردن میراسماعیلی می‌افتاد، بر گردن سعید مولایی افتاده است. در جریان رقابت‌های جودوی وزن ۸۱- کیلوگرم المپیک ۲۰۲۰ توکیو، سعید ملایی ملی‌پوش سابق جودوی ایران و دارنده مدال طلای جهان موفق به کسب مدال نقره برای کشور مغولستان شد.

ایران هرگز در مسابقات جودوی المپیک مدالی کسب نکرده و اولین مدالی که یک ایرانی گرفته است هم حالا به اسم کشور مغولستان ثبت خواهد شد. مغولستان تا اینجا دو مدال برنز گرفته بود و این اولین مدال نقره این کشور در مسابقات المپیک به شمار می‌رود.

در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر نیز مردم واکنش‌های متفاوتی نسبت به پیروزی سعید مولایی داشتند. برخی او را وطن فروشی می‌دانستند که زیر پرچم مغولستان بازی می‌کند و برخی دیگر او را تحسین کرده و افتخار ایران و ایرانیان می‌دانند. مهدی یکی از کاربران توئتیر در واکنش به مدال نقره مولایی نوشت:«سعید مولایی با پرچم کشور مغولستان رسیده به مرحله نیمه نهایی المپیک. پیشاپیش بگم من بابت مالیاتی که پرداخت کردم و باعث پیشرفت ایشون شده راضی‌ام.» پریا کاربر دیگری نوشت:«‏سعید مولایی که زیر پرچم مغولستان الان به فینال المپیک توکیو رسید. همانی‌ست که نگذاشتند جلوی اسراییل بازی کند، همانی که مثل این روزهای ما اشک می‌ریخت.. حالا او در فینال است و جودوی ایران تعلیق شده است.» کاربر دیگری هم نوشت:«‏چه بلایی سر کشورمون آوردین که سعید مولایی زیر پرچم مغولستان بودن رو به ایران ترجیح داد؟»

در چهار روزی که از مسابقات المپیک گذشته است، نام دو ورزشکار ایرانی که نتوانستند با پرچم ایران در مسابقات شرکت کنند، حواشی زیادی را برای ورزشکاران ایرانی ایجاد کرده است. پیش از این کیمیا علیزاده نیز (که تنها زن ایرانی برنده مدال در تاریخ المپیک به شمار می‌رود) با پرچم پناهجویان در مسابقات شرکت کرده بود که از دستیابی به مدال بازماند، اما در دور نخست ناهید کیانی دیگر ورزشکار ایرانی را شکست داده بود.

مریم شیخعلی زاده شناگر ایرانی که حالا با پرچم جمهوری آذربایجان در مسابقات المپیک شرکت کرده است و جواد محجوب، جودوکار تیم پناهندگان، دیگر چهره‌هایی هستند که در روز‌های آینده در مسابقات المپیک مسابقه خواهند داد و شانس کمی هم برای کسب مدال دارند. گفته می‌شود این ورزشکاران امکان سفر به ایران را دارند و لذا حواشی سیاسی کمتری در مسابقات آن‌ها ایجاد خواهد شد. ایران فعلا در رشته شنای زنان در المپیک شرکت نکرده است و با توجه به محرومیت جودوی ایران، محجوب هم ترجیح داده است با پرچم پناهندگان درمسابقات حاضر شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان