تاریخ انتشار: ۰۶:۳۱ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
احمد شیرزاد در گفتگو با رویداد‌۲۴:

مجلس صد در صد به دنبال سهم‌خواهی از دولت رئیسی است/ دود طرح صیانت از فضای مجازی به چشم رئیسی می‌رود

شیرزاد فعال سیاسی معتقد است که نمی‌توان به آینده دولت رئیسی و مجلس حداقلی اصولگرا خوشبین بود و در آینده ممکن است اختلاف‌های متعددی میان آنها ایجاد شود.

احمد شیرزاد

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: در میانه سیل انتقادات به ارجاع طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس یازدهم، ابراهیم رئیسی خود را برای آغاز به کار دولت سیزدهم آماده می‌کند. مجلس حداقلی با طرحی پر از ابهام با هدف محدود کردن اینترنت، شروع بدی را برای رئیسی و دولت جدید رقم زد.

مجلس در حالی در سکوت و به دور از چشم رسانه ها و بی توجه به مخالفت‌ها طرح صیانت از فضای مجازی را پیش می‌برد که نگاه‌ها متوجه ابراهیم رئیسی است و این سوال مطرح می‌شود که آیا دولت تن به اجرای این قانون در صورت تصویب نهایی آن می‌دهد. آیا ابراهیم رئیسی تن به باج‌گیری مجلس یازدهم می‌دهد ودر مقابل مردم قرار می‌گیرد؟ آینده روابط مجلس اقتدارگرا و دولت رئیسی که به گفته رئیس جمهور منتخب فراجناحی خواهد بود، چگونه است؟

کار مجلس و دولت رئیسی به دعوا و اختلاف می‌رسد

احمد شیرزاد فعال و کارشناس مسائل سیاسی به رویداد‌۲۴ می‌گوید: علارغم اینکه اصولگرایان بر هماهنگی میان دولت و مجلس تاکید می‌کنند و عنوان می‌کنند این موضوع باعث افزایش کارآمدی می‌شود، اما من به آینده رابطه این دو نهاد در وضعیت فعلی خوشبین نیستم. دلیل بدبینی‌ام هم این است که مجلس و دولت جدید از افرادی هستند که تعامل و سازش با سایر افراد و جریان‌ها را بلد نیستند و همواره می‌خواهند مسائلشان را با قدرت و زور پیش ببرند. تا زمانی که این اعمال زور و قدرت بر علیه دولت روحانی بود تا یکجایی باهم دیگر کنار می‌آمدند اما اکنون که همه آن‌ها دور یک میز نشسته‌اند بعید می‌دانم که راه و رسم کنار آمدن، سازش کردن و به نتیجه رسیدن برای اداره کشور را بلد باشند. اگر بلد باشند و نیازی نباشد که هر روز از نهاد‌های بالا سر به آن‌ها تذکری داده شود که ما خوشحال می‌شویم. اما متاسفانه نمی‌توان خوشبین بود، زیرا این جریان سازوکار به نتیجه رسیدن درون گروهی را بلد نیستند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه رفتار‌های مجلس پیش از شروع به کار رسمی رئیسی، نوعی خط و نشان کشیدن است، گفت: رفتار‌های مجلس نوعی خط و نشان کشیدن برای دولت جدید است که بگویند آن چیزی که ما بخواهیم تصویب خواهد شد، هنوز کار به تخریب نکشیده است. مجلس فعلی یک مجلس اقتدارگرا است و اساسا با سازوکار‌های سازش و روش‌های دموکراتیک رابطه‌ای ندارد. از همین رو فکر می‌کنم با این شیوه‌ای که مجلس در پیش گرفته است کارشان با دولت به دعوا و اختلاف کشیده خواهد شد.

دود طرح صیانت از فضای مجازی به چشم رئیسی می‌رود

وی ادامه داد: دود طرح صیانت از فضای مجازی که اخیرا مجلس آن را تصویب کرده به چشم رئیسی خواهد رفت. زیرا جامعه تفکیکی میان مجلس و دولت رئیسی قائل نیست و مردم به محض اینکه ببینند مشکلی برای اینترنتشان ایجاد شده،  تفاوتی میان دولت و مجلس قائل نمی‌شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی معتقد است رئیسی علارغم ظاهر مقتدری که از خود نشان می‌دهد اما شخصیت مقتدری ندارد و از روحانی بسیار ضعیف‌تر است و در کش مکش اختلافات درونی، کاملا مانند یک توپ فوتبال به این طرف و آن طرف خواهد افتاد و بی ارادگی او دیر یا زود خود را نشان خواهد داد.

شیرزاد تاکید کرد: البته رئیسی تلاش کرد در سفر‌های استانی و سه سالی که تبلیغات صداوسیما را به شدت در اختیار داشت شخصیتی پرقدرت از خود نشان دهد اما به نظرم این تصویر چندان واقعیت ندارد و او در کشمکش میان مجلسی که می‌خواهد به صورت اقتدارگرایانه کشور را اداره کند و دولتی که باید جوابگوی مردم و خواسته‌های آن‌ها باشد گیر خواهد کرد.

مجلس یازدهم به دنبال سهم‌خواهی از ابراهیم رئیسی

احمد شیرزاد با بیان اینکه رئیسی در برخی از مواقع می‌خواهد که با مجلس همراهی کند اما نمی‌تواند، گفت: مجلس با جامعه همراه نیست و فراموش نکنیم که این مجلس، مجلس منتخب اکثریت جامعه نیست. دولت رئیسی رای بیشتری نسبت به مجلس دارد و مردم بیشتری از جامعه همراه او هستند؛ از همین رو او و دولتش به دنبال این خواهند بود که با جامعه همراه و هماهنگ شوند. دولت رئیسی در این میان با مشکلات متعددی همراه خواهد شد و فکر می‌کنم حداقل در یک سال اول دولت، برش قاطعانه‌ای در مقابل مجلس نمی‌تواند داشته باشد.

او در ادامه می‌گوید: ابراهیم رئیسی مدام در دو گانگی با مجلس گیر خواهد کرد و نه دولت رئیسی می‌تواند با مجلس همراه شود و نه مجلس می‌تواند با زور و قدرت، دولت را با خود همراه کند. مجلس فعلی صد درصد به دنبال سهم خواهی از دولت جدید است. هم سهم خواهی عمومی و هم سهم خواهی خصوصی. سهم خواهی عمومی شامل وزرا و مدیران عالی رتبه است و تصورشان این است که رئیسی بر خلاف روحانی زیر بار خواسته‌هایشان می‌رود. در سطح خصوصی هم طبیعتا بسیاری از نمایندگان در شهرستان‌های خود سهم‌هایی را برای فرمانداری، مدیران بخش‌های صنایع، آموزش و پرورش و ... را می‌خواهند.

عدم استقلال رئیسی در انتصاب کابینه دولت سیزدهم

شیرزاد معتقد است که مجلس اصولگرا احتمالا کارشکنی‌های بسیاری در کار دولت رئیسی انجام دهد.  رئیسی در موضوع مدیریت و تقسیم مناصب با مشکل جدی مواجه می‌شود زیرا سفارش‌ها بسیار زیاد است. این سفارش‌ها فقط هم از طرف مجلس نیست بلکه از سمت ائمه جمعه، مقامات ذی نفوذ برخی نهادها، اصولگرایان و ... بنابراین سفارش بسیار خواهد بود و اگر رئیسی می‌خواهد عملکرد خوبی داشته باشد باید بتواند ستاد مرکزی انتصابات داشته باشد و زیر بار حرف و سفارش‌ها نرود. در دوماه اول دولت موضوع انتصابات بسیار کلیدی است و اگر بتواند در این موضوع مستقل عمل کند و انتصاباتی خارج از سفارش‌ها داشته باشد، شخصا به او امیدوار خواهم شد، اما شواهد موضوع دیگری را نشان می‌دهد.

قالیباف جلوی مجلس بایستد کرسی ریاست را از دست می‌دهد

شیرزاد همچنین گفت: رابطه رئیسی و قالیباف در چهار سال آینده به صورت کژدار و مریز ادامه خواهد داشت. قالیباف رفتار‌های سیاسی قابل پیش بینی ندارد و ممکن است سعی کند هوای دولت را داشته باشد و در مجلس چاقوی دولت را تیز کند و از سوی دیگر ممکن است هوای اقتدارطلبان مجلس را داشته باشد. در هر صورت برنامه قالیباف ماندن در قدرت است و هرکجا قدرت او تضمین شود، برایش اصل خواهد بود و بر همین مبنا حرکت می‌کند. اگر بخواهد زیاد جلوی مجلسی‌ها ایستادگی کند به سهولت سال آتی او را از کرسی ریاست کنار خواهند زد.

برچسب ها: ابراهیم رئیسی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
0
0
رییسی بسیار قدرتمند است در خبرگان ده رای بیشتر از رییس دارد ولی نایب رییس شده مجلس حریفش نیست
نظرات شما
پیشخوان