تاریخ انتشار: ۱۶:۲۱ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

ماکرون: معترضان به واکسن، بی‌عقل اند

اظهارات ماکرون پس از سومین آخر هفته متوالی تظاهرات در شهر‌های بزرگ فرانسه علیه برنامه دولت برای اعمال پاسپورت واکسن برای دسترسی مردم به مکان‌هایی مانند رستوران‌ها و موزه‌ها و قطار‌ها صورت می‌گیرد.

ماکرون: معترضان به واکسن، بی‌عقل اند

رویداد۲۴ زمانی که طاعون بزرگ در ۱۷۲۰ مارسی را فرا گرفته و بیش از نیمی از جمعیت این شهر را به کام مرگ کشاند، مسافران دستور پیدا کردند "گواهی سلامت" حمل کنند و کشتی‌های ورود پیدا کرده به این بندر حوزه مدیترانه یک دوره قرنطینه ۴۰ روزه را طی می‌کردند. مقام‌های این شهری که دروازه تجارت بود، به سختی تلاش داشتند بین متوقف ساختن شیوع بیماری و آسیب دیدن جریان بازرگانی حیاتی آن تعادل برقرار کنند. سیصد سال بعد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فعلی فرانسه یک بندبازی به همان میزان حساس را در فاصله هشت ماه قبل از آنکه در آوریل ۲۰۲۲ در رقابت برای کسب ریاست جمهوری مجدد شرکت کند، انجام میدهد.

 به نوشته روزنامه گاردین، ماکرون برخلاف مردم زمان گذشته در مارسی، باید به رسانه‌های اجتماعی پاسخ دهد. روز دوشنبه طرح مناقشه برانگیز گواهی سلامت در فرانسه با هدف وادار کردن آخرین بخش از مخالفان تندروی واکسن به تزریق آن تمدید خواهد شد؛ طرحی که اعتراضات را در سراسر این کشور برای چهارمین آخرهفته متوالی در پی داشته است. چند روز پیش، طبق ارقام اعلامی ازسوی وزارت کشور فرانسه، بیش از ۲۰۰ هزار تن برای تظاهرات به خیابان‌ها آمدند.

اعتراضات باعث متحد شدن چپ افراطی و راست افراطی و بسیاری در وسط آن‌ها شده است. هر چند که مخالفت چندانی با تحمیل ماسک‌های صورت وجود نداشته، اما مخالفان سرسخت معتقدند گواهی سلامت ناقض اساسی‌ترین اصول فرانسه است: آزادی و برابری. اعضای جنبش جلیقه زرد‌ها و همین طور گروه‌های آنارشیستها، حامیان تئوری توطئه و کسانی که رئیس جمهور فرانسه را با آدولف هیتلر و دولت میانه روی او را با نازی‌ها مقایسه میکنند هم به این معترضان پیوستند.

معترضان به این امید داشتند که شورای قانون اساسی فرانسه – یک نهاد ۹ عضوی منصوب شده از سوی رئیس جمهور و رهبران هر دو مجلس پارلمان – در قوانین جدید تجدید نظر کرده و جلوی تمدید این گواهی را بگیرد. با این حال آن‌ها مایوس شدند و اعضای این شور روز پنجشنبه مطابقت تقریبا همه تدابیر پیشنهادی جدید با قانون اساسی را تایید کردند.

ژان لوک ملانشون، رهبر چپ‌های افراطی فرانسه و یک نامزد ریاست جمهوری این طرح گواهی سلامتی را "پوچ، ناعادلانه و استبدادی" خواند.

ماکرون از هموطنان خود خواست تا قسمت سوم شعار ملی فرانسوی‌ها یعنی "برادری" را به خاطر داشته باشند و از آن‌ها خواست تا "این قوانین دسته جمعی را قبول کنند و واکسینه شوند".

او بیان داشت: مساله درباره شهروندی است. آزادی تنها زمانی وجود دارد که آزادی همه محافظت شود. این بی ارزش است اگر که ما با اعمال حقمان برای آزادی برادرمان، همسایه و دوستمان، والدینمان یا کسی که در مراسم با او برخورد داشته ایم را آلوده سازیم. پس از آن آزادی تبدیل به بی مسئولیتی می‌شود.

طرح گواهی سلامت که ماه گذشته میلادی از سوی قانونگذاران فرانسوی تصویب شده و قرار است تا ۳۰ سپتامبر طول بکشد، از کسانی که به مکان‌هایی همچون سینما، تئاتر، موزه و یا دیگر رخداد‌های بزرگ عمومی می‌روند می‌خواهد تا ثابت کنند که یا کاملا واکسینه شده اند یا آزمایش تست کووید منفی دارند یا ثابت کنند که کرونا داشته‌اند و از آن بهبودی پیدا کرده‌اند.

ماکرون پیش از این در مصاحبه با مجله Paris Match از تظاهرکنندگان رادیکال ضد واکسن که با تلاش وی برای افزایش واکسیناسیون در سراسر کشور مخالف هستند، به شدت انتقاد کرده و گفته بود: من به هیچ وجه تسلیم خشونت‌های آن‌ها نخواهم شد. نگرش آن‌ها تهدیدی برای دموکراسی است. آن‌ها همه چیز را با هم مخلوط می‌کنند.

وی افزود: ده‌ها هزار نفر عقل خود را از دست داده‌اند تا جاییکه می‌گویند ما در دیکتاتوری زندگی می‌کنیم. فعالان ضد واکسن ادعا می‌کنند که اقدامات دولت که واکسیناسیون را تقریباً برای کسانی که مایل به از سرگیری زندگی عادی هستند اجباری می‌کند، ظالمانه است.

رئیس جمهور فرانسه همچنین برخی سیاستمداران را که از آن‌ها نام نبرد متهم به رفتار نرم با این جنبش کرد.

اظهارات ماکرون پس از سومین آخر هفته متوالی تظاهرات در شهر‌های بزرگ فرانسه علیه برنامه دولت برای اعمال پاسپورت واکسن برای دسترسی مردم به مکان‌هایی مانند رستوران‌ها و موزه‌ها و قطار‌ها صورت می‌گیرد.

نظرسنجی Elabe نشان داد که تنها ۳۷ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی از اعتراضات حمایت کردند. بسته به شرایط، بین ۵۵ تا ۶۳ درصد از افراد مصاحبه شده اظهار داشتند که مشکلی در ارائه گذرنامه سلامتی ندارند.

گذرنامه، که به آن گذرنامه سلامتی گفته می‌شود، شامل داده‌هایی درباره نتایج آزمایش کووید -۱۹ و وضعیت واکسیناسیون است.

دولت همچنین می‌خواهد افرادی که آزمایش آن‌ها مثبت است خود را قرنطینه کنند، همچنین واکسیناسیون اجباری برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و مجازات کسانی که از واکسیناسیون خودداری می‌کنند، اعلام شده است.

بر اساس داده‌های دولت، دو سوم بزرگسالان فرانسوی کاملاً واکسینه شده‌اند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان