تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

نظام پرستاری: کمبود شدید پرستار در دوره کرونا

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور گفت: باتوجه به وضعیت کرونایی در بیمارستان‌های کشور، کمبود پرستار بیش از پیش احساس می‌شود و باید به ازای هر تخت بیمارستانی ۲/۵ نیروی پرستار در ۲۴ ساعت داشته باشیم.

نظام پرستاری: کمبود شدید پرستار در دوره کرونا

رویداد۲۴محمد میرزابیگی روز دوشنبه در یک نشست خبری که بصورت مجازی برگزار شد، افزود: این روز‌ها که مردم به شدت با بیماری کرونا درگیر هستند، در بیمارستان‌ها به پرستاران بیشتری نیاز است در حالیکه اکنون برای هر تخت بیمارستانی از ۲/۵ نیروی پرستار، هشت دهم پرستار وجود دارد و باید مجوز استخدامی پرستاران به سرعت در جریان بیافتد.

وی اظهار داشت: بیش از ۵۱ هزار مجوز استخدام پرستار داریم که فقط حدود هشت هزار نفر استخدام شدند و از سازمان مدیریت می‌خواهیم که به وضعیت استخدام نیروی پرستار بیشتر توجه کند، زیرا علاوه بر بیماری کرونا، بیماری‌های نوپدید و دیگر نیز وجود دارد که به حضور این قشر برای ارایه خدمات به بیماران نیاز ضروری است.

میرزابیگی ادامه داد: برای ایجاد امنیت خانواده و رغبت برای خدمت پرستاران بر سر بالین بیماران، واکسیناسیون اعضای درجه یک آن‌ها ضروری است، اکنون واکسیناسیون مدافعان سلامت وجود ندارد در حالیکه آن‌ها می‌توانند به عنوان ناقل به سایر اعضای خانواده کرونا را انتقال دهند.


بیشتر بخوانید:  همه رکورد‌های کرونایی در تهران شکست/ تعداد زیادی از قربانیان کودک‌اند


رئیس سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: مجموعه مدافعان سلامت به ویژه در حوزه پرستاری در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی واکسن به آن‌ها زده شده و باید اعضای درجه یک آن‌ها نیز در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.

میرزابیگی به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اشاره کرد و گفت: این قانون به تصویب رسید و منافع پرستاران دارای هویت شده و در پرداخت کارانه‌ها به سمت عدالت پیش می‌رویم و مبنای پرداخت این قشر نیز مشخص می‌شود.

وی، تدوین مدل مراقبت‌های پسا کرونا با پیگیری پوشش بیمه‌ای خدمات مراقبت در منزل از جمله بیماری‌های مزمن به منظور ایجاد و امکان حضور پرستاران در سطح جامعه علاوه بر بیمارستان‌ها ضروری است و امیدواریم وزیر جدید بهداشت در دولت سیزدهم بتواند نظام سلامت و مدافعان سلامت را با ایجاد راهکار‌های مناسب و تسهیلات را ارتقا دهد.

میرزابیگی، محقق سازی فوق العاده سختی کار، تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی و طرح تمام وقتی و حفظ سلامت قانون ارتقا بهره وری را از برنامه‌هایی عنوان کرد که توسط سازمان نظام پرستاری در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: اکنون نیرو‌های زیادی داریم که در بخش‌های کرونایی بیمارستانی به سختی کار می‌کنند و دست اندرکاران و مسوولان امر باید تسهیلات ایثارگری را برای پرستاران ایثارگر در نظر بگیرند و طرح برخورداری مدافعان سلامت از تسهیلات ایثارگری در مجلس نیز در حال پیگیری است.

میرزابیگی تصریح کرد: بعد از واکسیناسیون کرونا، مرگ و میر ناشی از این بیماری در پرستاران نداشتیم مگر مادران باردار که نتوانستند واکسن بزنند و امیدواریم با واکسیناسیون درصد بالایی از جامعه، کرونا تحت کنترل درآید و این فشار سنگین ارایه خدمات بر روی دوش مدافعان سلامت از جمله پرستاران کاهش یابد.

وی از اخذ اعتبارات در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای کاهش معوقات و جبران کاهش درآمد‌ها خبر داد و اظهار داشت: محقق سازی فوق العاده ویژه که در احکام کارگزینی پرستاران دولتی باعث افزایش ۲/۵ برابری حقوق کارکنان سلامت نسبت به سال قبل و شروع فعالیت دوره پنجم سازمان نظام پرستاری شده، در حال پیگیری است.

میرزابیگی افزود: پیگیری و اصلاح وضعیت ایمنی پرستاران در کرونا، ضروری است و کار پرستاران در بیمارستان‌ها به دلیل قرمز بودن کرونا، افزایش یافته و باید شیفت‌های کاری آن‌ها دو برابر حساب شود و از وزیر آینده وزارت بهداشت می‌خواهیم که به مدافعان سلامت توجه اساسی داشته باشد و در قبال مسایل نظام سلامت پاسخگو باشد.

رئیس سازمان نظان پرستاری در ادامه سخنانش با تبریک روز خبرنگار (۱۷ مرداد)، خبرنگاران را از ستون‌های اصلی نظام سلامت برشمرد و گفت: خبرنگاران هوشمندانه و با همدلی مطالبات و نیاز‌های جامعه از جمله حرفه پرستاری را دنبال می‌کنند که از آن‌ها قدردانی می‌شود.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان