تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

امیر محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر پیشنهادی دفاع کیست؟

امیر محمدرضا قرایی آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی دفاع به مجلس معرفی شده است. در این گزارش سابقه و پیشنیه این فرمانده قدیمی ارتش بررسی شده است.

امیر قرایی آشتیانی وزیر دفاع

رویداد۲۴ در حالی که گفته می‌شد شنبه آینده لیست کابینه ابراهیم رئیسی به مجلس معرفی می‌شود، اما یکی از نمایندگان مجلس لیست اولیه را علنی کرد و خبر داد که همین رای اعتماد به همین لیست انجام می‌شود؛ یکی از گزینه‌های این لیست جانشین امیر حاتمی وزیر دفاع بود: امیر محمدرضا قرایی آشتیانی.

تا روز گذشته نام امیر قرایی آشتیانی به عنوان جانشین سرلشکر باقری در ستاد کل نیروهای مسلح شنیده می‌شد اما از امروز او را به عنوان وزیر پیشنهادی دفاع می‌شناسند و ظاهرا باقری آنقدر نفوذ داشته که بتواند نزدیک‌ترین گزینه خود را به کابینه رئیسی بفرستد و خیالش راحت باشد که صد در صد به عنوان وزیر انتخاب خواهد شد؛ چه آنکه معمولا وزرای دفاع و اطلاعات تنها وزیرانی هستند که با بالاترین رای انتخاب می‌شوند؛ مخصوصا وزیر دفاع که در هر دولتی و با هر رویکردی همواره با رای بالای ۲۵۰ نماینده رای اعتماد گرفته است.

در دولت خاتمی وزیر دفاع از ارتش انتخاب شده بود و در دولت محمود احمدی نژاد این رسم برهم خورد و وزیر دفاع از میان فرماندهان سپاه انتخاب شد و با آنکه سردار احمد وحیدی جزو چهره‌های تحریم شده بود، رای بالایی از مجلس گرفت. در دولت اول روحانی برای بار دیگر وزیر دفاع از میان فرماندهان سپاه انتخاب شد و سردار حسین دهقان به وزارت رسید اما در دولت دوم او، امیر حاتمی از ارتش سکان هدایت وزارت دفاع را بر عهده گرفت. حالا وقتی که تصور می‌شد در دولت رئیسی یک فرمانده از سپاه به وزارت دفاع برسد، امیر قرایی آشتیانی از فرماندهان قدیمی ارتش انتخاب شده است.

بیوگرافی امیر قرایی آشتیانی وزیر پیشنهادی دفاع

کمتر از یکسال بعد از انقلاب، هنگامی که عمده علاقمندان به فعالیت‌های نظامی، عضو نهاد تازه‌تاسیس سپاه می‌شدند، قرایی آشتیانی که تنها ۱۹ سال سن داشت، به ارتش پیوست و در طول دوران جنگ ایران و عراق، در نیروی زمینی خدمت می‌کرد.

در بیوگرافی امیر قرایی آشتیانی اینگونه آمده است: «محمدرضا قرایی آشتیانی پس از طی دوره مقدماتی در مرکز پیاده شیراز، دوره‌های ویژه را در لشکر ۲۳ تکاور گذراند و فعالیت رسمی خود را در گردان ۱۷۲ از تیپ دوم لشکر ۲۳ تکاور آغاز کرد.»

قرایی آشتیانی از نزدیک‌ترین چهره‌ها به صیاد شیرازی بوده است و در ماجرای سرکوب مخالفان جمهوری اسلامی در کردستان نیز حضور داشته است و همین سابقه باعث شد سال ۱۳۶۳ با دستور صیاد شیرازی فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش، مأمور آموزش دانشجویان افسری دانشگاه امام علی شد.

تسنیم درباره قرایی نوشته «دوره‌های مختلفی همچون نوهد، چتربازی، رنجر، اسکی، غواصی و کوهستان را با موفقیت پشت‌سر گذاشت و در گردان ۱۷۲ تیپ دو لشکر ۲۳ مشغول خدمت شد.» قرایی آشتیانی عمده پیشرفت خود را نیز در همین نیرو به دست آورد؛ از جمله در سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۴ که جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش بود.

قرایی آشتیانی از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ از نیروی زمینی به ستاد کل ارتش رفت و جانشین فرمانده کل ارتش شد و از سال ۱۳۸۷ به ستاد کل نیرو‌های مسلح منتقل شد و تا سال ۱۳۹۸ معاون بازرسی ستاد کل نیرو‌های مسلح بود؛ نهادی که دقیق‌ترین اطلاعات از زیر دست فرمانده آن می‌گذرد.

در حکم رهبر انقلاب خطاب به قرایی آشتیانی آمده است: «تلاش شایسته در ارتقای توانمندی‌های دفاعی و امنیتی نیروهای مسلح با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نخبگی و کارشناسی با لحاظ نظر رییس ستاد کل نیروهای مسلح موردانتظار است»

جانشینی معاونت آماد ستادکل نیروهای مسلح، جانشینی طرح و برنامه ستادکل، ریاست گروه مدیریت راهبردی و منابع انسانی ستادکل از دیگر سوابق امیر قرایی آشتیانی است.

قرایی آشتیانی اگرچه از فرماندهان قدیمی ارتش بوده اما یک وجه تشابه با عمده وزرای دفاع ایران دارد؛ آنهم اینکه او نیز جزو فهرست چهره‌های تحریمی آمریکاست. در سال ۱۳۹۸ وزارت خزانه داری آمریکا موسوم به اوفک محمدرضا آشتیانی را به دلیل آنچه «پیشبرد اهداف بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در منطقه و جهان» توصیف کرد، در فهرست تحریم‌ها قرار داد. با این حال تا کنون هیچ مصاحبه یا اظهار نظر تندورانه‌ای از او در دست نیست و ظاهرا ابراهیم رئیسی قصد دارد در این حوزه چهره‌ای میانه‌رو را به کار بگیرد که با سیاست‌های سرلشگر باقری نیز نزدیک‌ترین همپوشانی را داشته باشد.

اظهار نظرهای او تا کنون رنگ و بوی سیاسی نداشته و در معدود سخنان خود مانند دیگر فرماندهان ارتش از قدرت نظامی ایران سخن گفته و اینکه دشمنان جمهوری اسلامی نمی‌توانند ایران را به زانو در بیاورند. البته قرایی اشتیانی یک تفاوت دیگر هم با دیگر فرماندهان مشابه خود دارد و آنهم اینکه بسیار علاقه دارد سخنان خود را به موضوعات احساسی و مذهبی گره بزند: «محبت راهی میانبر برای رسیدن به کمال است. خیلی‌ها برای رسیدن به کمال، راه‌های دشواری را طی می‌کنند، اما راه میانبر راه محبت است، و محبت از راه تفکر به عنایات و الطاف به دست می‌آید. اگر اهل تفکر شدیم و محبت خداوند به قلب ما سرازیر شد، آن موقع اهل فهم و فطانت می‌شویم؛ زمانی که اهل فهم و فطانت شدیم، اهل فایده خواهیم بود، با قدرت عمل خواهیم کرد و اهل علم و دانش، فضیلت خواهیم شد.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ابراهیم رئیسی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
هیوا پریشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
0
خیلی بعیده یه ارتشی بشه وزیر دفاع، اگه حضرات بذارن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان