تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۱۵ مهر ۱۳۹۵
در تشریح بازدیدحکیمی‌پور از بناهای تاریخی عنوان شد

عدم توجه به فضای سبز کلیسا تا بی‌توجهی میراث به موقوفه فخرالدوله

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در خصوص بازدیدش از کلیسای ارتدوکس، موقوفات فخرالدوله و سرای میزانی توضیحاتی ارائه کرد.
رویداد۲۴- رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در خصوص بازدیدش از کلیسای ارتدوکس، موقوفات فخرالدوله و سرای میزانی توضیحاتی ارائه کرد.

احمد حکیمی پور با اشاره به بازدید اخیرش از کلیسای ارتدوکس با بیان اینکه این کلیسا یکی از میراث‌های فرهنگی شهر تهران است گفت: این کلیسا به دلیل قدمت طولانی‌اش جزو شناسنامه تهران محسوب می‌شود.

وی ضمن تشکر از مسئولان این کلیسا گفت: در این کلیسا می‌توان جلوه‌های هنر، تاریخ و معماری را به وضوح دید و من به نوبه خود از مسئولان این کلیسا که آن را به خوبی نگهداری کرده‌اند تشکر می‌کنم؛ چرا که این گونه بناها جزو سرمایه‌های ملی است و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به درخواست امانوئل شیرانی یکی از مسئولان این کلیسا گفت: این افراد درخواست داشتند که شهرداری منطقه نسبت به بهسازی فضای سبز این کلیسا اقدام کند که مکاتبات با شهرداری برای اجرای این درخواست انجام خواهد شد و همچنین آنها نسبت به عدم نگهداری درست قبرستان دولاب که محل دفن امواتشان است، گلایه داشتند که حتی معتقد بودند مقبره شاهزاده گرجی نیز به نوعی تخریب شده که این موضوع نیز به شهرداری منطقه مذکور اعلام خواهد شد.

حکیمی پور در ادامه به بازدیدش از ساختمان قدیمی اداره برق اشاره کرد و گفت: این ساختمان که در محدوده خیابان فخرآباد قرار دارد جزو املاک موقوفی فخرالدوله محسوب می‌شود که در گذشته که جمعیت تهران کم بوده به ساختمان مرکزی اداره برق بدل شده، اما با گسترش جمعیت تهران اداره برق به ساختمانی دیگر در میدان شهدا منتقل شده و این ساختمان متعلق به دوره قاجار ، رها شده است.

وی با اشاره به کوتاهی سازمان میراث فرهنگی در ثبت ملی این ساختمان، گفت: با اینکه این ساختمان اداره برق دارای ویژگی‌های متعدد برای ثبت ملی است، اما متاسفانه این مهم محقق نشده است.

حکیمی پور در ادامه به بازدیدش از سرای میزانی اشاره کرد و گفت: باقیماندگان خاندان میزانی پس از سال‌ها نسبت به مرمت کاروانسرای اجدادی‌شان در میدان محمدیه اهتمام ورزیده و بدون درخواست از هیچ ارگانی اعم از شهرداری یا میراث فرهنگی نسبت به مرمت این کاروانسرا و تبدیل آن به یک رستوران اقدام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در سال 80 سرای میزانی ثبت ملی شده و بازماندگان این خاندان ضمن اخذ مجوز مرمت از سازمان میراث فرهنگی اقدام به تغییر کاربری این سرا کرده‌اند، گفت: این افراد 5 میلیارد تومان هزینه بازسازی این سرا را تقبل کرده و در آینده نزدیک این سرا که 1100 متر زیربنا دارد در میدان محمدیه به افتتاح می‌رسد که این توجه ویژه خاندان میزانی به میراث باقیمانده شهر تهران ستودنی است و امیدواریم شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی نیز برای مشکلات پیش آمده همچون تغییر کاربری، انشعابات آب، گاز و ... به آنها کمک کند.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان