تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۰

پشت پرده کمبود سرم برای بیماران کرونایی/ عضو کمیسیون بهداشت: با نشان دادن فیلم ۴ کامیون سرم خواستند مشکل را حل کنند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: درست است مدتی مقدار تولید سرم در کشور کم شد، اما این کاهش آنقدری نبود که قحطی سرم ایجاد کند.

کمبود سرم

رویداد۲۴ کرونا که به موج پنجم رسید، خیلی از مسائل را تحت‌الشعاع خود قرار داد، از عدم مدیریت صحیح این موج گرفته تا کمبود تخت‌های بیمارستانی، اکسیژن مورد نیاز بیماران، دارو‌های مخصوص این بیماری تا ساده‌ترین سرم‌ها همگی حکایت از ضعف‌ها، کمبوده و البته سوءمدیریت‌ها داشت.

کمبود سرم به جایی رسیده بود که اکثر داروخانه‌ها نیز دچار معضل شده بودند و بیماران را برای پیدا کردن یک سرم راهی خیابان‌های شهر می‌کردند و برخی‌ها معتقد بودند که چرایی این مسئله افزایش تعداد بیماران است.

اگرچه طی چند روز پیش، محموله‌های سرم وارد کشور شد تا بحران در این بخش به حداقل برسد، اما خالی از لطف نیست که بررسی کنیم تا مشخص شود اشکال عمده کار در کجا بود.

در همین خصوص، فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم به جامعه ۲۴  گفته آنچه مربوط به بحث سرم در کشور است، این است که واقعا سرم مورد نیاز در کشور موجود است. در بازدیدی که چند شب گذشته از یکی از شرکت‌های سرم سازی داشتم، انبار‌های پر از سرم را مشاهده کردم. متاسفانه سیاست‌های توزیعی و مدیریت بحران در سازمان غذا و دارو، سیاست‌های جوابگویی نیست، و الا اگر به خوبی این مسئله را مدیریت می‌کردند، ما الان در زمینه سرم، مشکل نداشتیم.

وی افزود: درست است که یک شرکت اورهال (overhaul) کرده است، یعنی خطوط تولید خود را به مدت دو هفته یا یک ماه از مدار تولید به جهت بازسازی خارج کرده است، اما این مسئله را می‌شد با پیش بینی، مدیریت بحران و تقسیم و توزیع به موقع و متناسب سرم تولیدی، حل کرد تا خطوط اورهال مجدد به خط تولید برگردد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به میانگین تولید ماهیانه سرم در کشور، تصریح کرد: در حال حاضر ماهیانه ۱۲ میلیون سرم در کشور تولید می‌شود که ان‌شاءالله از ماه آینده به ۱۶ میلیون سرم در ماه می‌رسد. این در حالی است که نیاز ما به سرم قبلا ۱۱ میلیون در ماه بوده است که در یکی، دو هفته اخیر به دلیل اوج گرفتن مجدد بیماری کرونا، مصرف سرم بسیار افزایش پیدا کرده است، اما نکته بحث در اینجا است که این معضل قابل کنترل بود.

نماینده قزوین در ادامه گفت: ما عملا تا سال آینده مشکلی در حوزه تولید سرم، مواد اولیه و خطوط تولید و همچنین تعداد سرم در انبار‌ها نداریم و شاهد تولید ثانیه به ثانیه سرم هستیم و خطوط تولید هم ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنند و تعطیل نمی‌شوند، بنابراین توزیع و مدیریت بحران در بحث کمبود سرم مشکل دارد. وقتی یک شرکت می‌خواهد اورهال کند، باید با تدابیر توزیعی، طوری عمل کرد که بخش‌های اورژانسی و بیمارستانی ما دچار کمبود نشوند، این کار شدنی بود که انجام نشد و گله ما در همین خصوص است.

وی اظهار کرد: مسئولان امر ۳ الی ۴ کامیون سرم از هند یا ترکیه وارد کرده‌اند و این‌ها را به مردم نشان می‌دهند که به نظر بنده این کار، بازی با شعور اجتماعی مردم است، چراکه مردم ما بسیار دقیق و فهیم هستند. نکته جالب توجه این است که در انبار‌های دپو، کلی سرم مشاهده کردیم و در همان بازدید، دو کامیون پر از سرم جلوی در شرکت ایستاده و منتظر تخلیه سرم بودند. وقتی ما همه این سرم‌ها را در داخل داریم، لازم است که از تولید داخل و شرکت‌های داخلی حمایت کنند. ما مخالف واردات نیستیم، اما واردات چند کامیون سرم، فقط می‌تواند مشکل چند روز ما را تامین کند، بنابراین این راه حل نیست.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: درست است مدتی مقدار تولید سرم در کشور کم شد، اما این کاهش آنقدری نبود که قحطی سرم ایجاد کند، لذا مدیریت بحران و توزیع مشکل داشت و اینکه برخی‌ها به دنبال مقاصد دیگر برای کار‌های خود هستند.

منبع: جامعه 24
نظرات شما
پیشخوان