تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰

اظهارات موافقان و مخالفان کابینه پیشنهادی/ پای مافیای فولاد و دارو به جلسه رأی اعتماد به وزرای رئیسی باز شد

در مخالفت با کابینه رئیسی صحبت از مافیای فولاد و مافیای دارو سخن به میان آمد.

اظهارات موافقان و مخالفان کابینه پیشنهادی/ پای مافیای فولاد و دارو به جلسه رأی اعتماد به وزرای رئیسی باز شد

رویداد۲۴  ملک فاضلی نماینده سراوان دومین مخالف با کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی بود که پشت تریبون قرار گرفت. او گفت: آنچه که آقای رئیسی درباره کابینه و برنامه پیشنهاد کردند باید همسنگ مشکلات کشور باشد. باید کابینه بتواند این مشکلات به ارث مانده را حل کند.

او ادامه داد: وقتی نگاه می‌کنیم به سیستان بلوچستان، مشارکت ۹۰ درصدی این مردم در انتخابات را مشاهده می‌کنیم، اما در کابینه آقای رئیسی از این استان که ۱۱ درصد مردم کشور را تشکیل داده اند و دارای افراد صلاحیت داری هم است هیچ کسی را نمی‌بینیم. انتظار است که آقای رئیسی از افراد با صلاحیت این منطقه استفاده می‌کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: وقتی به مشکلات نگاه می‌کنیم اولین مشکل کشور کرونا است که همه آن مربوط به وزارت بهداشت نیست و کل کابینه باید در خدمت کرونا باشد. در این راستا واکسیناسیون اولین اولویت است. موضوع بعدی اشتغال است. مسئله ارز و گرانی از دیگر مشکلاتی است که توجه خاص می‌طلبد تا بتوانیم معیشت مردم را به پیش ببریم نه وضعیتی که امروز در آن دلار به ۳۰ هزار تومان نزدیک می‌شود

ملک فاضلی اشاره کرد: موضوع آب استان سیستان بلوچستان موضوع استانی نیست بلکه ملی است چرا که اگر رسیدگی نشود مردم این استان مجبور به مهاجرت می‌شود. آقای رئیسی قطعا ما می‌توانیم، اما این توانستن ابزار می‌خواهد. باید افراد صالح را فرا بخوانید. آقای رئیسی امید ما به شما است خواهش می‌کنم دست عنایتی به استان ما بکشید.

{ قالیباف در این لحظه به نماینده سراوان تذکر داد در موضوع صحبت کند نه استان }

ملک فاضلی ادامه داد: به وضعیت اشتغال و معلمان باید نگاه کنید و نیرو‌هایی که در نقاط محروم است اگر به این نقاط نگاه نشود مشکل حل نمی‌شود. استان ما بیشترین مرز با همسایه را دارد باید از این ظرفیت استفاده شود. آنچه من بیان کردم دلیلی بر ناتوانی کابینه شما نیست بلکه ما می‌خواهیم با همکاری مشکلات کشور را حل کنیم.

صندوق‌های بازنشستگی تبدیل به باند‌های سیاسی شده است

علی بابایی نماینده ساری که برای بیان مخالف خود ۵ دقیقه از وقت نماینده سراوان استفاده کرد گفت: آقای رئیسی من کارگری هستم که از شمال به پارلمان آمده ام. ما نگرانیم از وضعیت حال مردم ایران مردمی که تورم ۴۵ درصد را تحمل می‌کنند چگونه می‌خواهید این تورم را کنترل کنید آیا مانند روحانی است یا می‌خواهید علمی عمل کنید باید برنامه کاربردی ارائه شود شما بر چه اساس و برنامه‌ای می‌خواهید به پیش روید.

او با بیان اینکه ما سوگند یاد کردیم با فرمانده جنگ اقتصادی هرروز در ارتباط باشیم گفت: در این سال‌ها مردم فقیر بدبخت شدند و مردم سفره شان کوچک شده است؛ اقتصاد روستا بر چه مدلی است امروز روستا نابود شده است. صیانت از محیط زیست حرف درستی است، اما برنامه اجرایی نیست

او در انتقاد به وضعیت اقتصادی و عملکرد بانک‌ها گفت: بانک‌ها پدر این ملت را درآورده اند و اقتصاد روستا را نابود کردند ما در کشور با مافیای فولاد، مافیای دارو و مافیای خودرو و البته مافیای واردات برنج که به کشاورزان ظلم می‌کنند مواجه هستیم و برنامه‌ای برای مقابله با آن‌ها ارائه نشده است.

بابایی همچنین گفت: صندوق‌های بازنشگستگی تبدیل به باند‌های برخی سیاسیون شده است. ما به شما ایمان داریم، اما باید برای ظلم چند ساله‌ای که به کارگران و مردم شده است فکری بکیم. برنامه باید کمی و کیفی باشد کمی از این نظر که چه زمان قرار است این مشکلات مرتفع شود.

او در پایان گفت: ما به تیم شما اعتقاد، اما نقد داریم. شما قسم خوردید که باید به مردم پاسخ دهید. شما باید در میان مردم زندگی کنید


بیشتر بخوانید: انتقاد نماینده مازندران به رئیسی؛ براساس چه مدلی می‌خواهید تورم را کنترل کنید؟ +فیلم


کابینه رئیسی خوشفکر است

عبدالله ایزدپناه به عنوان موافق دوم با برنامه و کابینه ابراهیم رئیسی گفت: دولت در حالی مسولیت را به عهده گرفته است که کشور در نتیجه تحریم و سوء مدیریت با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. در این راستا همه باید برای حل مشکلات گام بردارند.

او ادامه داد: مشکلات زیاد، اما فرصت خدمت کم است امروز ما این فرصت را داریم که از مشکلات مردم بکاهیم. برنامه‌های دولت نشان می‌دهد در جهت گام دوم انقلاب است. در تمام برنامه‌های دولت عدالت و پیشرفت قرار گرفته است به طوری که در جهت تولید ملی قرار دارد.

ایزدپناه افزود: برنامه‌های دولت به گونه‌ای است که قلب‌ها را به آینده امیدوار می‌کند. با مطالعه برنامه اعضای کابینه نشان می‌دهد

او همچنین گفت: کابینه اراهیم رئیسی خوشفکر و فسادستیز است و با توجه به اجرای قوانین می‌توان به آینده امیدوار بود. مشکلات زیاد کار اداره کشور را سخت کرده است، اما با اعتماد به نیرو‌های کارآمد می‌توان از این مشکلات عبور کرد. از همکاران می‌خواهم به برنامه و کابینه دولت محترم رای بدهید.

کابینه باید قدرت گرفتن تصمیمات سخت را داشته باشد

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس، علیرضا سلیمی نماینده محلات در جایگاه قرار گرفت و در موافقت با برنامه پیشنهادی دولت گفت: مخالفین برخی موارد را در چند محور فرمودند که ناچارم به آن‌ها پاسخ بدهم، اما با اصل کابینه و کلیت کابینه، فعلا مخالفت جدی نشده است رویکرد در انتخاب کابینه این بود که همه دوستان می‌دانند ما اسیر چنگال مدیریت افرادی خاص در اداره کشور بودیم این حلقه بسته باید شکسته شود و به نظر می‌رسد این این حلقه بسته شکسته شده است. در حوزه جوانگریی واهمه‌ای در کشور بود خوشبختانه کابینه آقای رئیسی نسبت به کابینه دولت قبل جوانتر است و از یک کارکرد ویژه‌ای در انتخاب کابینه استفاده شده است یعنی از مشورت با کارگروه‌های تخصصی استفاده شده است که یک ابداع است نکته دیگر در مورد فساد ستیزی است و اینکه دوستانی که انتخاب شدند قدرت گرفتن تصمیمات سخت را داشته باشند.

او افزود: نکته دیگر خط مشی کلی و اصول کلی حاکم بر رویکرد کابینه است که در این حوزه باز هم به نظر می‌رسد ایراد جدی وجود نداشت ما باید بین برنامه و اصول و خط مشی کلی حتما تفاوت قائل شویم حدود ۳۰ خط مشی و اصول کلی است که قابل تقدیر است که مورد توجه دوستان قرار گرفت. این مطالبی که مطرح شد در این ۳۰ خط مشی وجود داشت. وجود برخی خلا‌ها نکته بعدی بود که آقای حسین زاده بحرینی درباره محیط زیست و بانک‌های خصوصی و صندوق‌های بازنشستگی و تبدیل وضعیت نیرو‌های شاغل بود.

سلیمی ادامه داد: در قالب برنامه وزرا به این خلا‌ها به صورت جسته و گریخته و برخی هم به صورت جدی پرداخته شده است یکی در مورد محیط زیست است محیط زیست را در برنامه ساداتی نژاد دیدم که به طور جدی اشاره کردند و آقای ابراهیم رئیسی در مراسم تنفید هم به این مسئله اشاره کردند. به هر حال این خلا‌ها قابل ترمیم است.

او اضافه کرد: در بحث هماهنگی در برخی امور فراوزارتخانه‌ای هم باید گفت هم در برنامه‌های آقای رئیسی وجود دارد و هم در سخنان، ایشان اشاره کردند برخی امور فراوزارتخانه‌ای هستند در این حوزه آقای رئیسی مباحث جدی را بیان کردند. شرایط کشور شرایطی نیست که ما معطل شویم باید با سرعت عمل کنیم حضرت آقا گفتند با سرعت. این به معنای عدم دقت نیست آقای رئیسی فرمودند اگر وزرا از این اصول کلی تخطی کنند تعارف نداریم ما شرایط وِیژه‌ای داریم. بحث بوروکراسی هم جزو برنامه‌های برنامه رئیسی است که فسادزا است به هر حال در مورد تک تک وزرا ممکن است مسائلی وجود داشته باشد، اما بنده در باره بحث برنامه کلی موافقم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان