تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
ناصر ایمانی:

رئیسی براساس لابی لیست کابینه را نچیده است/ مجلس رای اعتماد ندادن به وزرای پیشنهادی را به مصلحت نمی‌داند

یک تحلیلگر اصولگرا گفت: رئیسی بر اساس فشار‌ها و لابی‌های جانبی این کابینه را نچیده است. مثلا در کابینه سال ۹۲ آقای روحانی به وضوح مشخص بود که کدام وزیر سهم کدام طیف و بخش یا افراد ذی نفوذ در حاکمیت است، اما در کابینه آقای رئیسی این ردپا نیست.

رئیسی براساس لابی لیست کابینه را نچیده است/ مجلس رای اعتماد ندادن به وزرای پیشنهادی را به مصلحت نمی‌داند

رویداد۲۴  رئیس جمهور جدید و همراهانش صبح امروز در صحن علنی مجلس حاضر شدند تا در حضور وکلای ملت از کابینه پیشنهادی دفاع کرده و منتظر نظر مجلس درباره آن بمانند. کابینه‌ای که در روز‌های اخیر از سوی بسیاری از سیاسیون در هر دو جناح سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا مورد بررسی قرار گرفته و این گمانه را مطرح ساخته که شاهد تمام و کمال از فیلتر پارلمان عبور نکند. درباره چند و، چون و تعداد وزرایی که رای اعتماد می‌گیرند و نمی‌گیرند، اما حرف بسیار است.

به گزارش فردا، ناصر ایمانی، تحلیلگر اصولگرا در گفت‌وگویی پیرامون کابینه پیشنهادی و برخورد احتمالی نمایندگان مردم با آن گفت: «برخی از وزرای پیشنهادی آقای رئیسی انتظاراتی که از ایشان بود را برآورده نکرده و معرفی آنان قدری تعجب برانگیز بود».

وی افزود: «توضیح مطلب این است که به هرحال یک وزیر باید شاخصه‌هایی داشته باشد و احتیاجی هم نیست که عموم مردم این شاخصه‌ها را بدانند، چون تخصص لازم را ندارد، اما حداقل اهل فن در آن حوزه خاص، باید فرد را بشناسند و به لحاظ روحی اقناع شوند که او می‌تواند فرد مناسبی برای آن وزارت‌خانه باشد. مثلا اگر فردی برای وزارت علوم، آموزش و پرورش، ارشاد یا راه و ... معرفی می‌شود افرادی که الان در آن حوزه و سازمان و وزارتخانه هستند یا با آن مرتبط هستند، باید آن فرد را بشناسند. اما اگر فرد برای آن‌ها هم شناخته شده نباشد، کار قدری پیچیده می‌شود و برخی از وزرای پیشنهادی آقای رئیسی این چنین هستند».

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: «حالا اگر بپذیریم که وزیر پیشنهادی برای اهل فرد شناخته شده هم نباشد یعنی یک پله تنزل کنیم، باید ببینیم که آیا به لحاظ علمی و تجربی مشخصات لازم برای قرار گرفتن در قامت وزیر را دارد یا خیر؟ اگر در اینجا هم به نتیجه مثبتی نرسیم دیگر هیچ حجت عقلی برای رای دادن به او باقی نمی‌ماند. برخی از وزرای پیشنهادی آقای رئیسی هم اینچنین هستند».

وی خاطر نشان کرد: «علاوه بر این اطلاع داریم که آقای رئیسی بر اساس فشار‌ها و لابی‌های جانبی این کابینه را نچیده است. مثلا در کابینه سال ۹۲ آقای روحانی به وضوح مشخص بود که کدام وزیر سهم کدام طیف و بخش یا افراد ذی نفوذ در حاکمیت است، اما در کابینه آقای رئیسی این ردپا نیست و افراد معرفی شده، انتخاب خود او و یا مشاوران او هستند؛ بنابراین اینکه چرا این افراد معرفی شد‌اند در ابهام است و صاحب نظران توجیهی برای آن ندارند. این سوال مهم مطرح است که آیا بهتر از این افراد نبود که این‌ها را معرفی کرده‌اند؟! البته این را درباره بخشی از اعضای کابینه پیشنهادی می‌گویم و نه همه».

وی درباره برخورد احتمالی مجلس با این کابینه پیشنهادی نیز گفت: «به اعتقاد من اکثریت قاطع نمایندگان همین دیدگاه را دارند که عرض کردم، اما مجلس مصلحت‌سنجی‌های دیگری هم دارد. مثلا هیچ وقت تعداد قابل توجهی از وزرای پیشنهادی رئیس جمهوری که تازه روی کار آمده است، را رد نمی‌کند. یعنی این را به مصلحت کشور نمی‌داند و در نظر دارد که رئیس جمهور با گزینه‌های خود و با دست باز کار کند. یعنی با تسامح به اکثریت وزرا رای می‌دهد».

ایمانی همچنین گفت: «نمایندگان مجلس به یک سری از گزینه‌های پیشنهادی قطعا رای خواهد داد و آن‌ها را شایسته می‌داند. درباره برخی، اما شک و شبهه دارد، با این حال به معرفی رئیس جمهور اعتماد کرده و رای اعتماد می‌داد. با این وجود احتمال می‌دهم که به چند نفری هم رای ندهد. در حد دو، سه نفر».

وی افزود: «این دو، سه گزینه در واقع افرادی هستند که مجلس هیچ توجیهی برای رای اعتماد به آن‌ها پیدا نمی‌کند. قبلا هم سابقه داشته است که چند وزیر یک رئیس جمهور در دوره اول رای اعتماد نگیرند مثلا در سال ۹۲ یا ۸۴ اینچنین شد».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان