تاریخ انتشار: ۲۰:۱۳ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۰

مشاهده یک قلاده یوز آسیایی به همراه ۲ توله در خراسان شمالی

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از مشاهده یک قلاده یوز آسیایی بهمراه ۲ توله‌اش در پناهگاه میاندشت خبر داد. اکیپی از محیط بانان و همیاران به محل اعزام شده و موفق به تصویر برداری از یوز مادر می‌شوند.

مشاهده یک قلاده یوز آسیایی به همراه ۲ توله در خراسان شمالی

رویداد۲۴ به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، مهدی اله پور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی گفت: ساعت ۲۱ روز گذشته یکی از دامداران شهر جاجرم مشاهده یک قلاده یوزپلنگ به همراه دو توله را در حاشیه غربی پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را به اطلاع اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم می‌رساند.

وی افزود: بلافاصله اکیپی از محیط بانان و همیاران به محل اعزام شده و موفق به تصویر برداری از یوز مادر می‌شوند.

به گفته وی: با توجه به تاکیدات و دستورات لازم جهت حفظ آرامش حیوان، محیط بانان از نزدیک شدن به یوزپلنگ‌ها و تعقیب آن‌ها خودداری نموده و با کشیک شبانه تا صبح در محل، امنیت و آرامش را برای یوز مادر و توله‌ها فراهم کردند.

وی با بیان اینکه حضور یوز به همراه توله حاصل به ثمر رسیدن برنامه‌های حفاظتی دو ساله اخیر است، افزود: خرید سامانه‌های عرفی دامداران و امنیت منطقه باعث شده تا مشاهدات حضور یوز پلنگ در منطقه افزایش یابد.

اله پور خاطرنشان کرد: این اولین تصویر مستند از یوز پلنگ است که بعد از مرگ یارقلی، (یوزپلنگ نری که در اثر تصادف در پاییز ۹۷ تلف گردید) توسط محیط بانان در استان خراسان شمالی ثبت گردیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری این دومین بار است که یوز پلنگ توسط محیط بانان مشاهده شده و چهارمین بار است که توسط افراد بومی و محلی مشاهده و گزارش شده است.

پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو یکی از بهترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در ایران و قاره آسیاست که با وجود منطقه دشتی و تپه ماهور‌ها و وجود طعمه فراوان محلی امن و مناسب برای زیست این گونه ارزشمند است.

منبع: سازمان حفاظت محیط زیست

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عکس روز ، تصاویر روز
نظرات شما
پیشخوان