تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۰

اعتراض عراق به کاهش جریان آب از ایران

روستاییان عراقی می‌گویند دو سال است که تأثیر کاهش حجم آب از ایران را احساس کرده‌اند. رودخانه سیروان از ایران آغاز می‌شود و با حرکت در امتداد مرز عراق، از منطقه کردستان عراق می‌گذرد و در جنوب این کشور به دجله می‌رسد.

اعتراض عراق به کاهش جریان آب از ایران

رویداد۲۴ عراق به کاهش جریان آب از ایران اعتراض کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، فعالان محیط زیست عراق اعلام کردند با کمبود آب مواجه هستند به این دلیل که آب رود سیروان به شدت کاهش یافته است. سیروان، رودخانه‌ای است که از ایران وارد عراق می‌شود، ولی به گفته فعالان محیط زیست عراقی، به دلیل «کنترل تمام» آب رودخانه توسط ایرانی‌ها، آبی به این سوی مرز نمی‌رسد. ایران و ترکیه برای رفع کمبود آب خود سد‌های بزرگی در کشور‌های خود می‌سازند، ولی همکاری‌های منطقه‌ای در این زمینه یکپارچه نیست.

مقامات عراقی گفتند، سد داریان در ایران، بخش‌هایی از سیروان را از طریق یک کانال ۴۸ کیلومتری به داخل ایران باز‌می‌گرداند. مقام‌های ایرانی هنگام تماس با رویترز از اظهارنظر درباره این ادعا خودداری کردند. ایران گفته سد هنوز در حال ساخت است. روستاییان عراقی می‌گویند دو سال است که تأثیر کاهش حجم آب از ایران را احساس کرده‌اند. رودخانه سیروان از ایران آغاز می‌شود و با حرکت در امتداد مرز عراق، از منطقه کردستان عراق می‌گذرد و در جنوب این کشور به دجله می‌رسد.

سخنگوی وزارت آب عراق، مدعی شد: مقام‌های ایرانی تمایل چندانی برای مذاکره در زمینه آب ندارند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی در مورد ادعا‌های عراق مبنی بر اینکه ایران تمایلی به گفتگو ندارد، خاطرنشان کرد: خشکسالی در ایران باعث خاموشی و انتقاد‌هایی شده است و در پی تشکیل دولت جدید ایران، برنامه‌ریزی جلسات با عراق زمان‌بر است.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان