تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰

حقايقی درباره واکسن‌های کرونا

در این مطلب به خلاصه‌ای از پانل تخصصی سرپرست علمی سازمان بهداشت جهانی با کارشناسان سراسر جهان درباره انواع واکسن کرونا اشاره می‌کنیم که دانستن آن اطلاعات مان را درباره این بیماری و واکسن آن بیشتر می‌کند.

عوارض تزریق واکسن کرونا

رویداد۲۴ کلیه واکسن‌های تولید شده از جمله Pfizer، Moderna، Johnson & Johnson، Sputnik، Novavax، AstraZeneca، Sinopharm، Sinovac و Covaxin دارای ۱۰۰ درصد کارایی در جلوگیری از مرگ ناشی از کووید ۱۹ و اثربخشی بسیار بالایی در برابر کووید شدید، اثربخشی متوسط تا بالا (۶۰ -۹۵ درصد) در برابر کووید علامتی، اما اثربخشی ضعیف تنها در برابر بیماران بدون علامت کووید هستند. بنابراین افراد نباید هنگام انتخاب واکسن به دنبال داده‌های مربوط به کارایی واکسن باشند.

واکسن‌های قابل استفاده از راه بینی ممکن است حتی از کووید بدون علامت هم جلوگیری کند زیرا باعث ایجاد آنتی بادی‌های سطحی در مخاط می‌شود که زنجیره انتقال را قطع می‌کند.

فقط افرادی که آنافیلاکسی شدید نسبت به واکسن‌های قبلی کووید یا غیر کوویدی دارند باید از تزریق واکسن کووید اجتناب کنند.

افرادی که در گذشته به کووید مبتلا شده اند باید چهار تا شش هفته پس از بهبودی، واکسن کووید دریافت کنند. اطلاعات جدید در حال تکمیل و جمع بندی است که ممکن است این افراد فقط به یک بار واکسن نیاز داشته باشند. افرادی که پلاسما درمانی شده اند باید حداقل با چهار هفته تاخیر واکسن دریافت کنند. زیرا طی این چهار هفته آنتی بادی‌های از قبل ساخته شده در پلاسمای دریافت شده از بین می‌رود و با این روند از خنثی سازی ویروس (پروتئین) موجود در واکسن کرونا جلوگیری می‌شود.


بیشتر بخوانید: چرا واردات واکسن کرونا به ایران ناگهان سرعت گرفت؟


افراد دیابتی باید پس از مصرف غذا برای واکسیناسیون مراجعه کنند.
افرادی که از دارو‌های کورتیکواستروئید استفاده می‌کنند در صورت امکان به مدت شش هفته هنگام تزریق واکسن باید دوز دارو را به کمتر از ۷.۵ میلی گرم در روز کاهش دهند زیرا دوز‌های بالاتر به عنوان سرکوب کننده سیستم ایمنی عمل می‌کند و ممکن است باعث ایجاد ایمنی لازم پس از تزریق واکسن کووید نشود.

افراد مبتلا به آلرژی‌های بینی، حساسیت پوستی و آسم را می‌توان با خیال راحت واکسینه کرد.
افرادی که از عوامل سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند متوترکسایت methotrexate استفاده می‌کنند باید دارو را دو هفته قبل و دو هفته بعد از تزریق واکسن قطع کنند.

کسانی که قصد جراحی دارند باید حداقل دو هفته قبل از آن برای محافظت موثر در برابر کووید، واکسن بزنند.
افراد مسن را باید به انجام واکسیناسیون تشویق کرد زیرا خطر مرگ و میر ناشی از کووید در آن‌ها زیاد است.
بیماران مزمن کلیوی که پایدار هستند، یا افرادی که نارسایی قلبی و نارسایی کبدی دارندمی توانند واکسن دریافت کنند، اما پاسخ ایمنی آن‌ها ممکن است ضعیف باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واکسن کرونا
نظرات شما
پیشخوان