تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰

بلومبرگ: اتحادیه اروپا با توصیه فرانسه و آلمان، به دنبال یک توافق امنیتی و اقتصادی با ایران است

ایسنا نوشت: شبکه بلومبرگ گزارش داد، اتحادیه اروپا به دنبال یک توافق امنیتی، اقتصادی با همسایگان افغانستان، شامل ایران است تا در صورت لزوم بتواند حمایت خود را از افغانستان افزایش دهد.

بلومبرگ: اتحادیه اروپا با توصیه فرانسه و آلمان، به دنبال یک توافق امنیتی و اقتصادی با ایران است

رویداد۲۴ شبکه خبری بلومبرگ در گزارش خود آورده است: اتحادیه اروپا به دنبال آن است که با همسایگان افغانستان، ازجمله ایران و پاکستان به یک توافق دست یابد تا در صورت تبدیل شدن طالبان به یک نیروی بی ثبات و ناپایدار حمایت خود را افزایش دهد.

بلومبرگ مدعی است که در این باره به سندی دست پیدا کرده که در آن آمده است: کشور‌های آلمان و فرانسه به اتحادیه اروپا پیشنهاد داده اند تا با ایران، ترکمنستان، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان چنین توافقی به دست آورد.

بنا بر گزارش بلومبرگ، در این سند توصیه شده است که باید توجه ویژه‌ای به مشارکت احتمالی چین و روسیه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس نشان داده شود.

پس از آنکه آمریکا نیرو‌های خود را به طور کامل از افغانستان خارج کرد و کنترل این کشور به دست طالبان افتاد، قدرت‌های جهانی نگرانند که اکنون ممکن است این خلأ قدرت را چین و روسیه پر کنند.

بلومبرگ در ادامه آورده است: در طرح پیشنهادی فرانسه و آلمان نام کشورهایی، چون نروژ، ترکیه، ایالات متحده و انگلیس به عنوان شرکای مالی ذکر شده است.

این پیشنهادات با وزارتخانه‌های امورخارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به اشتراک گذاشته شد و چهار موضوع نیز مورد بررسی قرار گرفته است که عبارتند از امنیت و ثبات، شامل اقدامات ضد تروریسم، مهاجرت و جلوگیری از قاچاق انسان، حمایت بشردوستانه از افغانستان و همکاری و توسعه اقتصادی.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز پیش از این خواستار ارسال پول به افغانستان شد تا از بروز بحران اقتصادی که منجر به وضعیت فاجعه بار برای مردم افغانستان و همچنین فرصتی برای گروه‌های تروریستی می‌شود، جلوگیری شود.

این اظهارات وی پس از آن مطرح شد که دبورا لیون، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان روز پنجشنبه به شورای امنیت هشدار داد که مسدود کردن میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های بین‌المللی افغانستان برای دور نگه داشتن آن‌ها از دست طالبان بدون شک منجر به رکود شدید اقتصادی در این کشور خواهد شد.

گوترش همچنین اظهار داشت: ما در حال حاضر حتی نمی‌توانیم حقوق نیرو‌های خود در افغانستان را پرداخت کنیم. ما باید به دنبال راه‌هایی باشیم تا از وضعیتی که برای مردم این کشور فاجعه بار خواهد بود، جلوگیری شود. وضعیتی که از نظر من یک فرصت به گروه‌های تروریستی می‌دهد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان