تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰

چند درصد مردم ایران واکسیناسیون شدند؟

کروناویروس دلتا که پیک پنجم را در کشور رقم زد، پیکی با رکوردشکنی‌های پیاپی در مرگ و ابتلا بود و حالا این خیز بعد از طی روند خود در حال کاهش است، اما ارتفاع پیک به حدی بلند و البته قدرتمند بود که همچنان مرگ‌ها را روی آمار سه‌رقمی نگه داشته است.

چند درصد مردم ایران واکسیناسیون شدند؟

رویداد۲۴ در حال حاضر در دنیا ۲۲۴ میلیون و ۶۵۳ هزار و ۷۶۶ مورد ابتلا به کووید ۱۹ شناسایی شده است که از این تعداد ۲۰۱ میلیون و ۱۹۱ هزار و ۵۲۶ نفر بهبود یافته‌اند، اما ۴ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۹۸۶ نفر نیز تاکنون با ابتلا به کرونا جان باخته‌اند.

در کشور ما نیز مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۲۷۵ هزار و ۵۶۷ نفر رسید که تاکنون ۴ میلیون ۵۳۸ هزار و ۴۱۹ نفر از بیماران بهبود یافته‌اند یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، اما متاسفانه ۱۱۳ هزار و ۸۲۴ نفر از هموطنان‌مان بر اثر ابتلا به پاندمی قرن جان‌شان را از دست داده‌اند.

واکسیناسیون بیش از ۲۵ درصدی در کشور

البته باید توجه کرد که چند هفته‌ای است که در کشورمان به تبعیت از تجربه‌ای جهانی، واکسیناسیون علیه کرونا برای کنترل و مدیریت این بیماری هزاررنگ سرعت گرفته است. به طوری که در حال حاضر در کشورمان بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۳۳میلیون و ۹۲۷ و ۷۶ دوز واکسن کرونا تزریق شده و میزان واکسیناسیون کرونا به ۲۵.۸ درصد رسیده است.

در نقشه زیر می‌توانید وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا در کشور را مشاهده کنید:

چند درصد مردم ایران واکسیناسیون شدند؟

روند افزایشی خروج شهر‌ها از وضعیت قرمز

به موازات سرعت گرفتن واکسیناسیون علیه کرونا و البته سیر طبیعی کاهشی بیماری، در حال حاضر از تعداد شهر‌های قرمز کرونایی کاسته شده و اکنون ۱۶۸ شهر قرمز، ۲۰۹ شهر نارنجی و ۷۱ شهر زرد در کشور داریم.

باید توجه کرد که شهر‌های نیر در اردبیل، گلپایگان در اصفهان، عنبرآباد و کوهبنان در کرمان و بهاباد در یزد در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند. از طرف دیگر، شهر‌های آذرشهر، اسکو، جلفا، کلیبر، هـری در آذربایجـان شـرقی، پلدشـت در آذربایجـان غربـی، اردبیل، پـارس آبـاد، خلخـال، سرعین در اردبیل، بوئین و میاندشت، تیران و کرون، دهاقان، سمیرم در اصفهان، ایوان، دهلران، ملکشاهی، مهران، هلیلان در ایلام، بوشهر، تنگستان، جم، دشتستان، کنگان در بوشـهر، اسلامشهر، دماوند، شـهریار در تهـران، سامان، فارسـان، کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری، بشرویه، سرایان، قائنات در خراسان جنوبی، باخرز، بیناوود، تایباد، تربت حیدریه، جـوین، کوهسـر، مشهد، نیشابور در خراسان رضوی، اهواز، رامهرمز، کارون، مسجدسلیمان در خوزسـتان، آرادان، سمنان، گرمسـار، مهدی‌شهر در سمنان، آباده، استهبان، پاسارگاد، خرامه، خرم‌بید، خفر، داراب، رستم، سرچهان، شیراز، فسا، فیروزآباد، قیر و کارزین، کوه چنار، مرودشت در فارس، تاکستان، قزوین در قزوین، قم در قم، بافت، بردسیر، بم، سیرجان، شهربابک، کرمان، منوجان در کرمان، گچساران در کهگیلویه و بویر احمد، آستانه اشرفیه، بندر انزلی، صومعه‌سرا، لنگرود در گیلان، رامسر در مازندران، شازند، کمیجان، محلا در مرکزی و تویسرکان در همدان از وضعیت قرمز خارج شده‌اند.

البته به گفته دکتر علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی کرونا در کشور سیر نزولی بیماری آغاز شده است، اما با توجه به ارتفاع قله این پیک، این‌گونه نیست که دیگر شهر قرمز نداشته باشیم یا خیالمان خیلی راحت باشد. ولی با توجه به روندی که می‌بینیم در ۲۸ استان روند نزولی شده است. همچنین در آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان و زنجان هم امیدواریم سیر نزولی آغاز شود. امیدواریم تا ۳ هفته آینده میزان مرگ و میز هم به طور قابل توجهی کاهش یابد؛ البته هنوز برای دو رقمی شدن مرگ و میر زود است و نباید سهل‌انگاری کنیم.

روند کاهشی در ۳ شاخص بیماران سرپایی، بستری و مبتلایان

در کشورمان از ۱۲ تا ۱۸ شهریور مقارن با هفته ۸۱ اپیدمی در کشور، تعداد موارد مثبت شناسایی شده، ۱۵۶۰۷۹ مورد بوده است، همچنین تعداد موارد بستری جدید ۲۶۲۰۸ مورد بوده و متاسفانه طی این مدت در کشور ۳۹۳۷ نفر جان باخته‌اند.

بر این اساس کاهش ۱۹ درصدی در تعداد بیماران مثبت سرپایی، کاهش ۱۵.۲ درصدی در تعداد بیماران بستری و کاهش ۷.۲ درصدی در تعداد بیماران فوت شده را در هفته اخیر نسبت به هفته ماقبل شاهد بوده‌ایم.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان