تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰

شرايط اهداي خون بعد از تزريق واکسن کرونا

رييس انجمن علمي انتقال خون ايران شرايط اهداي خون بعد از تزريق واکسن کرونا را تشريح کرد.

شرايط اهداي خون بعد از تزريق واکسن

رویداد۲۴ دکتر علي اکبر پورفتح‌الله درباره شرايط اهداي خون بعد از تزريق واکسن کرونا، گفت: کسانيکه واکسن‌هاي مرتبط با کرونا را دريافت مي‌کنند، منع چنداني براي اهداي خون ندارند. زيرا امروزه پلتفرم‌ها و سيستم‌هاي واکسن‌ساز، واکسن‌هاي بسيار ايمني را وارد بازار کرده‌اند. بنابراين حتي درباره واکسن‌هاي بر پايه RNA و DNA هم با توجه به اينکه ژن‌هاي تکثير را از بين برده‌اند و امکان تکثير در ميزبان وجود ندارد، منع زيادي براي اهداي خون ندارند و توصيه مي‌شود که اهداي خون‌شان را انجام دهند.

وي افزود: البته برخي گايدلاين‌ها معافيت دو تا سه هفته‌اي را بعد از تزريق دز اول واکسن کرونا، براي اهداي خون قائل شدند. اگرچه همانطور که گفتم در برخي دستورالعمل‌ها هم اعلام شده که بعد از تزريق واکسن کرونا، اگر علائم نداشتيد و عوارضي بعد از تزريق واکسن نداشتيد، بلافاصله مي‌توانيد اهداي خون را انجام دهيد، اما در برخي دستورالعمل‌ها هم در يک اقدام احتياطي بين دو تا سه هفته معافيت از اهداي خون را قائل مي‌شوند.

پورفتح‌الله ادامه داد: در عين حال با توجه به تنوع واکسني که در کشور ما تزريق مي‌شود، پيشنهاد مي‌شود که اهداکنندگان بعد از واکسيناسيون عليه کرونا، دو تا سه هفته بعد از تزريق واکسن کروناي دُز اول، به مراکز انتقال خون براي اهداي خون مراجعه کنند. بنابراين يک معافيت موقت دو تا سه هفته‌اي براي اهداکنندگان خوني که واکسن دُز اول را تزريق کرده‌اند، وجود دارد و بعد از آن مي‌توانند اهداي خون را انجام دهند و بعد مطمئن باشند که هيچ مشکلي نه براي خودشان و نه براي ديگران وجود ندارد. براي دُز دوم در دستورالعمل‌ها هيچ منعي براي اهداي خون وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: پاک شدن جریمه منع تردد شبانه به یک شرط!


رييس انجمن علمي انتقال خون ايران، درباره وضعيت اهداي خون افرادي که به کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: طبيعتا افرادي که به کرونا مبتلا مي‌شوند، تا مدتي منع اهداي خون دارند. زيرا ممکن است ويروس در بدن‌شان وجود داشته باشد و منتقل شود. بنابراين براي اين افراد بعد از منفي شدن تست PCR شان يک معافيت سه تا شش ماهه براي اهداي خون دارند و بعد از اين مدت مي‌توانند اهداي خون را انجام دهند.

پورفتح‌الله همچنين گفت: طبيعتا بهبوديافتگان کرونا منعي در زمينه اهداي پلاسما ندارند. بنابراين افراد بهبوديافته بعد از گذشتن يک ماه از پروسه بيماري‌شان و بعد از منفي شدن PCR شان و زمانيکه تيتر آنتي‌بادي مناسبي در بدن‌شان ايجاد شده، مي‌توانند پلاسما اهدا کنند.

وي درباره وضعيت اهداي خون با توجه به شرايط کرونا در کشور، گفت: با توجه به وضعيت کرونا در کشور و در مقايسه با آمار و اطلاعاتي که در ساير کشورهاي دنيا وجود دارد، خوشبختانه در کشور در امر اهداي خون بهتر از ساير کشورهاي دنيا پيش رفتيم. زيرا فرهنگ اهداي خون در کشور ما نهادينه شده و جا افتاده است. البته طبعا با کمبودهاي مقطعي در کشور مواجهيم و به همين دليل هم گاهي دعوت مي‌کنيم که اهداکنندگان براي اهداي خون مراجعه کرده و پاداش سلامت‌شان را با اهداي خون بدهند. از آنجايي که در کشور يک ساختار ملي انتقال خون و شبکه قوي از مراکز اهداي خون در سراسر کشور داريم، مي‌توانيم با جابجايي خون و فرآورده‌هاي خوني نياز بيماران را پاسخ دهيم.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان