تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۰

غریب‌آبادی: عوام‌فریبی نکنید در برجام بدهکار نیستیم/ هنوز عزمی از آمریکا برای ترک اعتیاد به تحریم مشاهده نشده است

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین با تاکید براین نکته که جمهوری اسلامی ایران در برجام بدهکار کسی نیست تصریح کرد که آمریکا باید بدون تأخیر بیشتر و هرگونه پیش شرط، نقض تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را متوقف کند.

غریب‌آبادی: عوام‌فریبی نکنید در برجام بدهکار نیستیم/ هنوز عزمی از آمریکا برای ترک اعتیاد به تحریم مشاهده نشده است

رویداد۲۴ کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین، طی سخنانی در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با موضوع بررسی وضعیت اجرای برجام در جمهوری اسلامی ایران، مواضع ایران را در این خصوص برای نمایندگان کشور‌های عضو تشریح نمود. اهم نکات مطرح شده توسط نماینده دائم کشورمان، به شرح زیر می‌باشد:

آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را از طریق خروج از برجام و اعمال سیاست شکست خورده "فشار حداکثری" و از سرگیری تحریم ها، که به طور مستقیم و مخربی بر عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران که مهمترین هدف توافق هسته‌ای می‌باشد اثر گذاشته است، نقض نمود.

از آنجا که بخش لغو تحریم و تأثیرات آن در برجام، مبنای اساسی رضایت ایران به این توافق را تشکیل می‌دهد، نقض‌های ایالات متحده آمریکا باعث شد که این قسمت از توافق، بی اثر و عاری از فایده شود. متاسفانه، به طور مناسبی به این نگرانی‌ها توسط اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی نیز به منظور یافتن راه حل‌های عملی جهت جبران نقض توافق رسیدگی نشد.

لازم می‌دانم اینجا به ویژه از بیانیه‌های برخی کشور‌های عضو توافق هسته‌ای و کشور‌های اروپایی ابراز تأسف جدی و همچنین تعجب نمایم. گویی این کشور‌ها فراموش کرده اند که این ایران بود که به تمامی تعهدات خود تحت این توافق پایبند بود و از مزایای آن نیز به خاطر اقدامات قانون شکنانه آمریکا و بی اقدامی اروپایی ها، بهره‌مند نگردید. ظاهراً این کشور‌ها قصد دارند جای قربانی را با قانون شکنان عوض کنند.

مایه تأسف است که کشور‌های اروپایی همچنان حاضر نیستند آمریکا را به خاطر خروج غیرقانونی و یکجانبه آن از توافق هسته‌ای محکوم کنند و از آن بخواهند تحریم‌های خود را علیه ملت ایران بردارد، اما در عوض از ایران مطالبه اجرای تعهدات آن تحت برجام را می‌کنند.


بیشتر بخوانید: استقبال امروز مخالفان برجام از این توافق، نتیجه تجربه قطعنامه‌های شورای امنیت در دولت احمدی‌نژاد است


مادامی که تحریم‌ها علیه ادامه دارد، از ایران انتظار خویشتن داری و اقدام سازنده نداشته باشید. اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای ما، از جمله غنی سازی در سطوح مختلف و تولید سوخت سیلیساید، برابر حقوق ما تحت معاهده عدم اشاعه صورت می‌گیرند، جنبه کاملا صلح آمیز دارند و از بُعد پادمانی نیز تحت نظارت و راستی آزمایی آژانس قرار دارند. از این رو، به این کشور‌ها توصیه می‌کنم که عوام فریبی نکنید و به تعهدات عمل نکرده خود در برابر ملت ایران عمل کنید. ما بدهکار شما نیستیم.

همانگونه که توسط رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان اعلام شد، ایران خواهان مذاکراتی است که نتیجه محور باشد. مهم است که خروجی این تلاش‌ها متضمن این باشد که تمامی تحریم‌ها بطور موثر و قابل راستی آزمایی برداشته شوند و ما دوباره شاهد فجایعی مانند خروج آمریکا از توافق، یا سوءاستفاده از مکانیسم‌های مندرج در برجام و نقض تمامی تعهداتش ذیل آن نباشیم.

هنوز مشاهده نشده است که آیا دولت کنونی آمریکا عزم کافی و آمادگی ترک اعتیاد خود برای استفاده از اقدامات قهری یکجانبه، احترام به حقوق بین الملل، اجرای تعهدات خود درخصوص لغو تحریم‌ها به روشی کامل و موثر، و اتخاذ تصمیمات دشوار ضروری برای این امر را دارد یا نه؟ بسیار مهم است که آمریکا بدون تأخیر بیشتر و هرگونه پیش شرط، نقض تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را متوقف کند.

ادامه و یا توقف ثبت داده‌ها ربطی به تعهدات پادمانی ایران ندارد. بدون شک، هرگونه تصمیمی که قرار باشد توسط ایران در این خصوص اتخاذ گردد، تنها بر پایه ملاحظات سیاسی خواهد بود و آژانس نمی‌تواند و نباید آن را جزو مطالبات خود بداند.

آژانس عادت کرده صرفاً به فکر بازرسان، تجهیزات و نظارت‌های خود باشد و وظایف و مسئولیت‌های خود در برابر خرابکاری تروریستی علیه تأسیسات صلح آمیز اعضای خود را ایفاء نمی‌کند. مادامی که آژانس تکلیف خود را با این تناقض‌ها روشن نکند، مشکلات ادامه خواهند داشت. آژانس باید موضع روشنی در این خصوص اتخاذ کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان