تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۰

خبري خوش در آغاز سال تحصيلی؛ دانش آموزان وام می‌گيرند

سازمان برنامه و بودجه در قانون بودجه سنواتي رديف مشخصي به منظور توسعه کمي و کيفي آموزش و پرورش مجازي در نظر گرفته و براي معلمان و دانش آموزان کمتر برخوردار، کمک مالي و تسهيلات ارزان قيمت بانکي جهت تامين تجهيزات در نظر بگيرد.

شرایط بازگشایی مدارس

رویداد۲۴ طبق گفته‌هاي سرپرست وزارت آموزش و پرورش، با همراهي وزارت ارتباطات در سال تحصيلي جديد نيز استفاده از شبکه شاد براي دانش آموزان و معلمان همراه با هزينه رايگان است همچنين قرار است نسخه جديد شاد با امکاناتي بيشتر رونمايي شود.

دسترسي نداشتن حدود ۳.۵ ميليون دانش‌آموز به موبايل و تبلت براي بهره‌مندي از آموزش‌هاي مجازي چالش مهم ديگري است که احتمالا در سال تحصيلي جديد تکرار خواهد شد و همين موضوع نگراني از بابت ترک يا بازماندگي از تحصيل جمعيت از دانش‌آموزان را جدي‌تر مي‌کند.

ارائه وام براي تهيه تجهيزات آموزش مجازي

موضوع توسعه آموزش و پرورش مجازي در در جلسه نخست شوراي عالي فضاي مجازي دولت سيزدهم نيز مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد که سامانه شاد ذيل وزارت آموزش و پرورش مسئول ارائه آموزش عمومي رايگان باشد همچنين سازمان برنامه و بودجه در قانون بودجه سنواتي رديف مشخصي به منظور توسعه کمي و کيفي آموزش و پرورش مجازي در نظر گرفته و براي معلمان و دانش آموزان کمتر برخوردار، کمک مالي و تسهيلات ارزان قيمت بانکي جهت تامين تجهيزات در نظر بگيرد.

محمد حبيبي؛ مديرکل دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره حل مشکلات شبکه شاد براي آغاز سال تحصيلي جديد گفت: نظرات تمام حوزه‌ها و سطوح مختلف براي بهتر برگزار شدن کلاس‌هاي درس در شاد دريافت شده است و در چند بعد اقداماتي را انجام داديم،  نخست بعد دسترسي است  بسياري از دانش‌آموزان مشکل دسترسي به آموزش مجازي دارند، سامانه هدايت طراحي شده است تا دانش‌آموزاني را که به شبکه شاد دسترسي ندارند شناسايي و به آنها کمک کنيم.

وي افزود: سامانه هدايت در اختيار مديران مدارس است و دانش‌آموزان نيازمند حمايت بيشتر جهت استفاده از شبکه شاد را شناسايي کرده و اطلاعاتشان را در اين سامانه ثبت مي‌کنند، آموزش و پرورش با استفاده از نهادهاي حمايتي، امکانات آموزشي و تجهيزات را در اختيار اين گروه از دانش‌آموزان قرار مي‌دهد. هدف اين است از آمار ۳۰ درصدي دانش‌آموزاني که به ابزار آموزش مجازي دسترسي ندارند تا حدممکن بکاهيم، سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار تبلت بين دانش‌آموزان در بخش‌هاي مختلف کشور توزيع شد.

مديرکل دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش گفت: اطلس آموزشي با هدف مشخص شدن وضعيت آموزشي تمام دانش‌آموزان کشور تهيه شده است، در برخي مناطق کلاس‌هاي درس حضوري تشکيل مي‌شود و آموزش حضوري بستگي به شرايط مناطق دارد، در اين اطلس مشخص مي‌شود که دانش‌آموزان به چه شيوه‌اي آموزش مي‌بينند و اگر آموزش مجازي است از چه بستري استفاده مي‌کنند، با اين اقدام بر نحوه آموزش نظارت کامل خواهيم داشت.


بیشتر بخوانید: ۱۰ درصد دانش‌آموزان کتاب‌ درسی سفارش نداده‌اند/ ترک تحصیل مطرح است؟


آموزش استفاده از نسخه جديد شاد

حبيبي با اشاره به آماده شدن نسخه جديد شاد متذکر شد: هر چقدر آموزش کافي درباره استفاده از ظرفيت‌هاي شبکه شاد داشته باشيم،  کيفيت آموزش بالاتر خواهد بود بنابراين دوره آموزشي به منظور آشنايي با قابليت‌هاي جديد شاد براي معلمان تدوين شده است که به صورت مجازي برگزار خواهد شد، سايت راهبران شاد را ايجاد کرديم و هدف اين است، فرهنگيان و کارکناني که به شاد مسلط‌تر هستند به عنوان راهبر شاد براي آموزش و رفع اشکال ساير معلمان به ما کمک کنند و بيش از دو هزار نفر که تخصص فني خوب و نگرش آموزش الکترونيک قابل قبولي دارند، عضو راهبران شاد هستند.

توليد محتوا براي شبکه شاد 

وي درباره توليد محتواي آموزشي مطرح کرد: معاونت‌هاي آموزشي در توليد محتوا فعال شده‌اند و قطب‌هاي آموزشي در کشور شکل گرفته است که براي ابتدايي ۶ قطب ومتوسطه ۱۷ قطب در کشور فعال شده‌اند و وظيفه طراحي الگوهاي تدريس استاندارد را برعهده دارند، اين محتوا بر روي شاد قرار مي‌گيرد و معلمان مي‌توانند به عنوان محتواي رسمي از آن براي آموزش به دانش آموزان استفاده کنند. سازمان پژوهش امسال رمزينه‌هايي را بر روي کتب درسي طراحي کرده است که با استفاده از بارکد، دانش‌آموزان و معلمان مي‌توانند به صورت آنلاين به محتواهاي کمک درسي دسترسي داشته باشند و همه اينها فعاليت‌هايي  در راستاي تقويت شاد است.

حبيبي درباره اينکه نسخه جديد شاد چه ويژگي‌هايي دارد، بيان کرد: درباره سرويس‌هاي جديدي که به شاد اضافه مي‌شود، سعي کرديم سرويس‌هاي موجود را آسيب شناسي کنيم و کيفيت را بالا ببريم، اقدام دوم اين است که چند سرويس پرکاربرد طراحي شده و قرار است به شاد اضافه شود از جمله سرويس آزمون‌ساز بسيارقوي که براي امتحانات آنلاين مورد استفاده قرار مي‌گيرد و سرويس ديگر اتاق گفتگوي صوتي است، سال گذشته سرويس‌هايي مانند تماس تصويري و تماس صوتي دو سويه را براي تعامل داشتيم اما در نسخه جديد شاد اين امکان فراهم است که معلم بتواند با تعدادي از دانش‌آموزان به صورت همزمان گفت‌وگو داشته باشد، دانش‌آموزان مختلف همزمان نظر بدهند و تقريبا حالت تعامل داشته باشد تا بيشتر کلاس درس واقعي در فضاي مجازي شبيه‌سازي شود.

وي درباره سرعت پايين اينترنت که باعث قطع شاد و اخلال در کلاس درس مي‌شود، مطرح کرد: سرعت پايين به عوامل مختلف بستگي دارد، سال گذشته سعي کرديم زيرساخت‌هاي شاد را تا جايي که ممکن است افزايش دهيم، اوايل مشکلات شبکه شاد زياد بود اما از دي ماه به بعد کيفيت ارائه خدمات افزايش يافت.

مديرکل فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: شاد مشکلاتي داشت و به مرور زمان سعي شد زيرساخت‌ها و سرورها افزايش يايد، بررسي‌ها نشان مي‌دهد براي امسال در استفاده از شاد افزايش جمعيت خواهيم داشت بنابراين سعي کرديم زيرساخت‌هاي شاد درطول تابستان افزايش پيدا کند و اگر احساس شود در طول سال تحصيلي به افزايش زيرساخت نياز است، اقدام خواهد شد.

حبيبي در پايان درباره دسترسي به نسخه جديد شاد مطرح کرد:  تصميم اين است نسخه جديدي نصب نشود و از آپديت نسخه قبلي استفاده کنيم، قسمت پشتيباني بر روي شبکه شاد نيز درج شده است و در صورت مشکل مي‌توانند با آن تماس بگيرند.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان