تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

آنچه باید درباره واکسن‌های کرونا بدانید/ بهترين واکسن کدام است؟

تمام واکسن‌هاي تأييد شده سازمان جهاني بهداشت نشان داده‌اند که در محافظت از شما در برابر بيماري شديد ناشي از کرونا بسيار اثرگذار هستند؛در نتيجه بهترين واکسن براي شما واکسني است که سريع‌تر به دست شما برسد!

بهترين واکسن کدام است؟

رویداد۲۴ اين روزها روزهاي کرونايي براي همه مردم جهان است؛ به طوري که اکنون بيش از 8 ميليارد نفر در جهان با يک دشمن نامرئي دست و پنجه نرم مي‌کنند.

همان دشمن مرموز و زيرکي که در کوچکترين زمان ممکن مي‌تواند سلامتي افراد را با تيغ تيز خود نشانه رفته و بسياري را روانه مراکز درماني و در نهايت پرونده زندگي تعداد زيادي را مختومه کند.

در اين ميان، علاوه بر اهميت رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در پيشگيري از ابتلا به کرونا، نقش و اهميت خاص تزريق واکسن و واکسيناسيون افراد مختلف جامعه بسيار پر رنگ و برجسته است؛ به طوري که استفاده از واکسن و انجام واکسيناسيون، مورد اجماع قاطبه کارشناسان صاحب نظران حوزه هاي مختلف پزشکي و سلامت است.

بايد توجه کنيم واکسن‌ها عامل بازدارنده از مرگ و مير هزاران نفر در جهان هستند؛ به طوري که تزريق واکسن از بدو تولد تا مقاطع مختلف به ويژه در زمان‌هاي بروز پاندمي بيماري‌هاي واگير دار اهميت بسيار زيادي دارد.

در پاندمي کرونا نيز اين اهميت و نقش برجسته از جايگاه بالايي برخوردار است.توليد واکسن ايمن و مؤثر کرونا گام بزرگ و رو به جلو در تلاش‌هاي جهاني براي پايان دادن به همه‌گيري کوويد 19 است.

البته در اين روزهاي کرونايي و به ويژه روزهاي واکسيناسيون عمومي و تزريق واکسن‌هاي مختلف به افراد جامعه پرسش ها و ابهامات زيادي وجود دارد که پاسخ علمي و مستدل به آنها راه کسب آرامش و پرهيز از تنش‌ها و استرس‌هاي مربوط به اثر بخشي يا عدم اثر بخشي واکسن است.

در گزارش زير به برخي از پرسش‌هاي مهم رايج در خصوص واکسن پاسخ داده‌ايم.

واکسن چه کاري انجام مي‌دهد؟

واکسن‌ها با تقليد يک عامل عفوني – ويروس، باکتري يا ديگر ميکروارگانيسم‌هاي عامل بيماري  عمل مي‌کنند. اين کار به سيستم ايمني ما «ياد مي‌دهد» که چگونه به طور سريع و مؤثر به اين عامل واکنش نشان دهد.

واکسن‌ها معمولا يک نوع ضعيف‌شده از يک عامل عفوني را ارائه مي‌کنند که به سيستم ايمني ما اجازه مي‌دهد تا آن را در حافظه‌اش ضبط کند. بدين ترتيب،قبل از اينکه ويروس ما را بيمار کند، سيستم ايمني ما مي‌تواند سريعا آن را شناسايي کرده و مقابله کند. برخي از واکسن‌هاي کرونا به اين صورت طراحي شده‌اند.

واکسن‌ها با تقليد يک عامل عفوني – ويروس، باکتري يا ديگر ميکروارگانيسم‌هاي عامل بيماري  عمل مي‌کنند. اين کار به سيستم ايمني ما «ياد مي‌دهد» که چگونه به طور سريع و مؤثر به اين عامل واکنش نشان دهد

ديگر انواع واکسن‌هاي کرونا با روش‌هاي جديدتر ساخته شده‌ و با نام واکسن‌هاي پيام‌آور آر‌.ان‌.اي (RNA) يا ام‌.آر‌.ان‌.اي (mRNA)‌ خوانده مي‌شوند.

اين نوع واکسن‌ها به جاي معرفي عامل (ماده‌اي که باعث مي‌شود بدن شما آنتي‌بادي توليد کند)، کد ژنتيک لازم را به بدن ارائه مي‌کند تا سيستم ايمني ما بتواند آنتي‌ژن را خودش توليد کند.

تکنولوژي اين واکسن‌ها براي چندين دهه مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. واکسن‌هاي ام‌.ار.ان‌.اي حاوي هيچ ويروس زنده‌اي نبوده و تداخلي با دي‌.ان‌.اي انسان‌ها ندارند.


بیشتر بخوانید: آخرین تغییرات ویروس کرونا/ یک زمستان سخت در راه است!



آيا واکسن‌هاي کرونا ايمن هستند؟

بله،‌ حتي واکسن‌هايي که به سرعت توليد مي‌شوند نيز بايد تحت آزمايش‌هاي باليني دقيق قرار بگيرند تا ثابت شود که استانداردهاي مورد توافق در سطح بين‌المللي براي حفظ ايمني و اثرگذاري را رعايت مي‌کنند.

يک واکسن تنها در صورتي که مطابق اين استانداردها باشد مي‌تواند اجازه سازمان جهاني بهداشت و سازمان‌هاي ناظر ملي را دريافت کند.

چگونه واکسن‌هاي کرونا به اين سرعت توليد شدند؟

دانشمندان توانستند رکورد زماني جديدي را در توليد واکسن ايمن و اثرگذار در برابر کرونا ثبت کنند. علاوه بر واکسن‌هايي که هم‌اکنون در بسياري از کشورهاي جهان در حال استفاده هستند، جاي دلگرمي بسيار است که بيش از ۲۰۰ واکسن کانديدا نيز در مراحل مختلف توليد هستند. برخي از اين واکسن‌ها در فاز سوم تحقيقات باليني؛ يعني آخرين مرحله قبل از اينکه واکسن تأييد شود  قرار دارند.

بهترين واکسن کرونا براي ما کدام است؟

تمام واکسن‌هاي تأييد شده سازمان جهاني بهداشت نشان داده‌اند که در محافظت از شما در برابر بيماري شديد ناشي از کرونا بسيار اثرگذار هستند. بهترين واکسن براي شما واکسني است که سريع‌تر به دست شما برسد!

واکسن آسترازنکا

ميزان جلوگيري از ابتلا به کرونا توسط اين واکسن 65 تا 90 درصد است؛ضمن اينکه ميزان جلوگيري آن از فرم شديد ابتلا و مرگ و مير حدود 100 درصد است.

آسترازنکا بيشترين واکسني است که در دنيا تزريق شده است. براساس آخرين توصيه سازمان بهداشت جهاني فاصله دز اول و دوم آن بايد 8 تا 12 هفته باشد؛ در نتيجه افرادي که در فاصله دو ماه دز دوم را تزريق کرده‌اند هم نگران نباشند.

واکسن سينوفارم

ميزان جلوگيري از ابتلا به فرم شديد کرونا توسط اين واکسن 60 تا 70 درصد و ميزان جلوگيري از مرگ و مير حدود 90 درصد است. ايمني زايي اين واکسن در افراد بالاي 60 سال کاهش مي‌يابد.

تزريق اين واکسن براي افراد زير 18 سال در امارات و چين مورد تاييد قرار گرفته است. شرکت دارويي سينوفارم که متعلق به دولت چين است واکسن خود را با استفاده از نسخه غير فعال شده ويروس کرونا ساخته است.

عوارض تزريق اين واکسن بسيار نادر است. امارت متحده عربي توانسته است مجوز توليد واکسن سينوفارم را از پکن اخذ کند اما اين نکته قابل توجه اين است که هيچ تفاوتي بين سينوفارم پکن، ووهان و امارات وجود ندارد و هر سه واکسن توسط نهادهاي علمي و بين‌المللي مورد تاييد واقع شده‌اند.

ويژگي‌هاي خوب واکسن سينوفارم:

1-فاصله زماني کوتاه بين دز اول و دوم

2-عوارض ناچيز بعد از تزريق

3-اثر بخشي قابل قبول

سينوفارم در خانم هاي بار دار بعد از هفته دوازدهم و خانم‌هاي شيرده مجوز تزريق دارد و اين افراد همچنين مي‌توانند واکسن آسترازنکا هم تزريق کنند.

عارضه لخته شدن در اين واکسن 0.0002

کووبرکت از ايمن ترين واکسن‌هاي دنياست

واکسن کووبرکت نخستين واکسن کوويد-۱۹ توليد محققان ايراني است. اين واکسن در شرکت شفا فارمد وابسته به بنياد برکت ستاد اجرايي فرمان امام (ره) توليد شده است.پلتفرم توليد اين واکسن  بر اساس «ويروس کشته شده» است. واکسن برکت ايمني زايي 93 درصدي دارد.

نکته مهم

دقت کنيم! بدترين و خطرناک ترين کار ممکن به تعويق انداختن واکسن به بهانه تزريق يک واکسن خاص است؛چراکه ايجاد سطح ايمني سريع در بدن و مقاوم کردن ايمني بدن مقابل ويروس کرونا مانع از درگير شدن بدن با اين ويروس مهلک خواهد شد و به تعويق انداختن واکسيناسيون براي استفاده و تزريق واکسن خاص هيچ تضميني در عدم ابتلا به اين ويروس نبوده و خطر هر لحظه در کمين شماست.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واکسن کرونا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
0
0
انقدر بابت واکسن برکت به ملت دوروع گفتند که ملت اصلا هیچ اعتمادی به واکسن برکت ندارد فقط یک همه پرسی شودتامیزان اعتمادملت به برکت رالبینید واقعا این همه انسانهای بی گناه کشته شدن بخاطر عدم ورود واکسن به کشور
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان