تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۰

چرا ابتلا به کرونا در برخي افراد کُشنده است؟

دانشمندان آمريکايي دليل خطرناک بودن ابتلا به ویروس کرونا در برخي بيماران را کشف کردند.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا

رویداد۲۴ به گزارش اکسپرس، افرادي که از بيماري‌هاي زمينه‌اي مانند ديابت نوع ۲ و چاقي رنج مي‌برند در مقابل ويروس کرونا آسيب پذيرتر هستند، زيرا آن‌ها در صورت ابتلا شاهد اختلال در کارکرد چند اندام، مشکلات ثانويه به دليل ضعف سيستم ايمني، و محروميت از انرژي سلولي خواهند بود.

اين افراد در صورت ابتلا به کوويد ۱۹ شاهد التهابات گسترده و مزمن به همراه افزايش حساسيت بدن به پاسخ شديد سيستم ايمني به کرونا خواهند بود. تغيير در سوخت و ساز بدن و انرژي سلول‌ها فعاليت آن‌ها را تحت تاثير قرار خواهد داد و باعث تشديد پاسخ نامتعادل سيستم ايمني به عامل بيماري زا مي‌شود.

به تازگي دانشمندان چرايي و چگونگي پاسخ ايمني بدن اين افراد را به ويروس کرونا کشف کردند که مي‌تواند مسير را براي يافتن درمان بهتر در برابر ابتلا به کوويد ۱۹ هموار کند. تحقيقات دانشمندان آمريکايي نشان مي‌دهد افراد مبتلا به کرونا پاسخ ايمني متفاوتي به اين ويروس نشان مي‌دهند که اين موضوع مي‌تواند از بي علائم بودن بيماري تا مرگ را براي فرد به همراه داشته باشد.

دانشمندان در اين تحقيقات اقدام به گرفتن نمونه خوني از ۲۰۰ مبتلا به کوويد ۱۹ کردند تا به دليل آنکه برخي از اين افراد پاسخ شديد به ويروس نشان مي‌دهند و برخي بدون علائم هستند، پي ببرند. محققان مشاهده کردند يک تغيير متابوليک که باعث تنظيم چگونگي واکنش سلول‌هاي ايمني بدن به بيماري مي‌شود نقشي حياتي در اين موضوع دارد.


بیشتر بخوانید: واکسن زدن چقدر تلفات کرونا را کاهش می‌دهد؟


در حقيقت اين تغيير متابوليک با شدت بيماري فرد ارتباط مستقيم دارد و مي‌توان با توجه به آن زنده ماندن بيمار پس از ابتلا به کرونا را پيشبيني کرد. محققان طي هفته نخست مشخص شدن ابتلاي بيماران به کرونا، دو نمونه خوني از آن‌ها گرفتند و اقدام به تحليل پلاسما و سلول‌هاي ايمني آن‌ها کردند.

دانشمندان در تحليل نمونه‌هاي پلاسما مشاهده کردند ابتلا به کروناي شديد ارتباط مستقيمي با تغييرات متابوليکي دارد که باعث فعاليت بيشتر سيستم ايمني بدن مي‌شود. همچنين محققان شاهد آن بودند که هر سلول ايمني اصلي بدن داراي يک فعاليت مشخص متابوليکي است.

يکي از محققان در اين رابطه مي‌گويد: ما مي‌دانيم که بدن يک طيف گسترده‌اي از پاسخ‌هاي ايمني را به ويروس کرونا نشان مي‌دهد. با اين حال، فرآيند‌هاي بيولوژيک مرتبط با آن هنوز ناشناخته است. ما با تحليل داده‌ها موفق شديم به تغيير‌هاي متابوليک سيستم ايمني که باعث تشديد علائم بيماري مي‌شود پي ببريم.

در حقيقت تغييرات در متابوليک سيستم ايمني تعيين مي‌کند که بدن واکنش شديد و التهابي گسترده به کرونا بدهد و يا اين بيماري در فرد بدون علامت باشد. با فهم درست اين فرآيند مي‌توان به راحتي ميزان کشنده بودن کوويد ۱۹ را براي هر بيمار پيشبيني کرد. همچنين با تحقيقات بيشتر مي‌توان اين روند را مختل کرده و دارو‌هاي موثري براي درمان بيماران تهيه کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان