تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
ستاد مقابله با کرونا:

رعایت پروتکل‌های بهداشتی هر روز کمتر می‌شود

 عضو کميته علمي ستاد ملي مقابله با کرونا و رييس بخش عفوني بيمارستان لقمان نسبت به افزايش احتمالي ابتلا به آنفلوآنزا در پاييز امسال هشدار و درباره روند کاهشي ابتلا به کرونا و چگونگي رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي نيز توضيح داد.

راه های پیشگیری از ویروس کرونا

رویداد۲۴ دکتر شروين شکوهي عضو کميته علمي ستاد مقابله با کرونا و رييس بخش عفوني بيمارستان لقمان درباره علت روند کاهشي ابتلا به کرونا در روزهاي اخير گفت: البته که واکسن بي‌تاثير نيست، اما تنها دليل کاهش موارد ابتلا محسوب نمي‌شود. مگر در پيک قبلي واکسني در کار بود که کرونا با سير نزولي همراه شد؟

وي با انتقاد از کاهش رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي ادامه داد: مردم هر روز کمتر رعايت مي‌کنند. به هيچ وجه فاصله‌گذاري اجتماعي وجود ندارد. رستوران‌ها، هواپيماها و اتوبوس‌ها پر از آدم است.

شکوهي گفت: در پيک اول مردم کمي رعايت مي‌کردند. در پيک دوم، سوم و چهارم نه قرنطينه‌اي شد و نه مردم رعايت کردند و آمار ابتلا خودش پايين آمد. بنابراين الان هم همين اتفاق افتاده و به اين علت که انتقال ويروس بسيار زياد بود، اين بار پيک خيلي ديرتر پايين آمد. همين الان هم تعداد بيماران کرونا زياد است.  

او افزود: در هرصورت دوباره هم پيک کرونا به علت رعايت نکردن مردم بالا مي‌رود. صحبت از اينکه تعداد مبتلايان کم شده است، هم منجر به اين مي‌شود که مردم کمتر رعايت کنند و دوباره منجر مي‌شود که پيک بعدي شروع شود. بنابراين يکي از مهم ترين دلايل کم شدن آمار مبتلايان و فوتي‌ها مانند دفعات قبل است و به رفتار ويروس برمي‌گردد چرا که يک رفتار سينوسي است، البته مشخص است که واکسيناسيون بي‌تاثير نبوده است.

او افزود: اين جريان سينوسي ادامه پيدا مي‌کند و همه جاي دنيا همينطور است، اما در ايران به خاطر برخي مسائل بدتر و شديدتر است. ما جزو رنک‌هاي اول تعداد مرگ و مير و بيماري بوديم.

شکوهي در پاسخ به اين سوال که براي مديريت اين وضعيت چه بايد کرد، گفت: مردم بايد فاصله‌گذاري اجتماعي را رعايت کنند و حتما ماسک بزنند. اگر مي‌بينيم که اين کار انجام نمي‌شود، حتما بايد مسئولان قرنطينه‌هايي در سطوح بالاتر را ترتيب بدهند و قرنطينه‌ها ضمانت اجرايي داشته باشد. جاده‌ها بايد کاملا بسته باشد، نه اينکه آن را نصفه نيمه ببندند و همه به مسافرت بروند و جريمه‌اي را پرداخت کنند.


بیشتر بخوانید: چرا ابتلا به کرونا در برخي افراد کُشنده است؟


او افزود: وقتي اين اتفاق افتاد و عدد بيماران کم شد و در پيک نبوديم، واکسيناسيون بسيار وسيع بايد انجام شود و اين منجر به اين مي‌شود که تعداد بيماران در آينده، يعني در پيک احتمالي بعدي بسيار پايين بيايد. درحال حاضر دورهمي‌ها و مهماني‌ها به راه است. به اين صورت پيک بعدي نزديک‌تر و سخت‌تر خواهد بود.   

او در ارتباط با برخي اظهارات مبني بر احتمال شيوع لامبدا در پاييز گفت: اينقدر به اسامي دلتا و لامبدا فکر نکنيم. در دو يا سه ماه گذشته يکي از بيشترين سطوح انتقال در تمام دنيا متعلق به ايران بوده است و تغييراتي که در ژنوم ويروس اتفاق مي‌افتد، در همين انتقال‌هاي با تعداد بالا رخ مي‌دهد. پس در ايران سويه‌ها و موتاسيون‌هايي داريم که ممکن است حتي از دلتا و لامبدا بدتر هم باشند که بايد دنبالشان بگرديم و انشالله پيدايشان مي‌کنيم.

شيوع آنفلوآنزا
شکوهي درباره شيوع آنفولانزا در پاييز گفت: پارسال آنفولانزا به خاطر ماسک و فاصله‌گذاري اجتماعي بسيار کم بود. واکسن آنفولانزا هم به ميزان قابل قبول زده شد. البته سال‌هاي قبل از آن هم واکسن مي‌زديم و به نظرم بيشترين سهم در کاهش ابتلا را فکر مي‌کنم ماسک و فاصله اجتماعي داشته است. اين اتفاق امسال احتمالا نخواهد افتاد، به اين علت که در خوشبينانه‌ترين حالت مردم نصف پارسال پروتکل‌ها را رعايت مي‌کنند.
وي گفت: پارسال زماني که آنفولانزا آمده بود ميزان رعايت بسيار بهتر بود و اين کاهش رعايت فاصله گذاري اجتماعي و استفاده از ماسک منجر مي‌شود که امسال احتمالا ابتلا به آنفولانزا را بيشتر از پارسال داشته باشيم. شباهت آنفولانزا و کرونا هم بسيار زياد است و درمان‌هايشان ممکن است با هم فرق کند و عوارض‌شان هم با هم تفاوت دارد. اينها منجر مي‌شود که مشکل کادر درمان صد چندان شود.  

او افزود: هرچه قدر فاصله ميان دو پيک بيشتر باشد و تعداد کساني که در پيک‌ها بيمار مي‌شوند به تعداد پيک‌هاي قبلي نباشد، فرصت طلايي براي واکسيناسيون به وجود مي‌آيد و مي‌توانيم از پيک‌ها و مرگ و ميرهاي بعدي جلوگيري کنيم. علاوه بر اين، اين يک فرصت طلايي براي سيستم درماني است که استراحت يا تجديد نيرو داشته باشد.

شکوهي افزود: اصلا به سيستم درمان وقت نمي‌دهند؛ سيستم درمان به معناي سخت‌افزاري و نرم افزاري‌ (تخت‌ها، آسانسورها، دستگاه‌هاي سي تي اسکن) همه ۲۴ ساعته کار مي‌کنند. سيستم درمان واقعا صدمه ديده است اما اصلا براي مردم مهم نيست. 

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان