تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۰

خشم اتحادیه اروپا از قرارداد آمریکا با استرالیا و انگلیس

در پی بحران زیردریایی‌ها با فرانسه، رئیس شورای اروپا، واشنگتن را به "بی وفایی" متهم کرد.

خشم اتحادیه اروپا از قرارداد آمریکا با استرالیا و انگلیس

رویداد۲۴ به گزارش روسیا الیوم، شارل میشل، رئیس شورای اروپا از ایالات متحده بابت موضوع زیردریایی‌های فرانسه و ایجاد توافق نظامی جدید در اقیانوس هند و آرام به ضرر پاریس به شدت انتقاد کرد.

وی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایالات متحده در مورد موضوع زیردریایی‌ها و تشکیل توافق نظامی جدید در اقیانوس هند و آرام خلف وعده کرده است.

وی افزود: "اتحادیه اروپا از واشنگتن درخواست شفاف سازی دارد تا مقاصد اعلام شده در همکاری بین ایالات متحده، انگلیس و استرالیا را بهتر درک کند، زیرا قابل درک نیست. "

پیش از این هم اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا از نحوه برخورد با فرانسه درخصوص معامله زیردریایی با استرالیا در چارچوب مشارکت امنیتی آمریکا، استرالیا و انگلیس انتقاد کرد.


بیشتر بخوانید: پیمان آکوس و انزوای پاریس/ ماجرای قهر فرانسه با آمریکا و انگلیس چیست؟


در مقابل دولت آمریکا اعلام کرده که قصد ندارد توافقنامه تامین زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا را به خاطر اعتراض فرانسه و بروز "بحران" بین واشنگتن و پاریس کنار بگذارد.

این در یک جلسه مطبوعاتی ویدئویی توسط جن ساکی سخنگوی کاخ سفید اعلام شد.

وی گفت: "ایالات متحده قصد ندارد توافقنامه تامین زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا را کنار بگذارد. "

ساکی گفت که با توجه به بحران سیاسی موجود، بین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی او تماس تلفنی برقرار می‌شود.

وی افزود: رئیس جمهور بایدن در روز‌های آینده با ماکرون صحبت خواهد کرد و وی تعهد ایالات متحده برای همکاری با یکی از قدیمی‌ترین و نزدیکترین شرکای ما را تأیید می‌کند.

روابط بین فرانسه از یک سو و ایالات متحده و استرالیا از سوی دیگر پس از آنکه استرالیا قرارداد خرید زیردریایی‌های فرانسوی را لغو و آن‌ها را با زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکا جایگزین کرد، وارد یک بحران آشکار شد.

پاریس این موضوع را "خیانت و خنجر از پشت" توصیف کرد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان