تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰

چه کسی جای مرکل خواهد نشست؟

انتخابات سرنوشت ساز آلمان پیش رو قرار دارد و این پرسش مطرح است که چه کسی قرار است جای «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور بنشیند؟
 
جانشین مرکل رویداد۲۴ به گزارش خبرگزاری د پ آ، «آرمین لاشت» رهبر حزب محافظه کار دموکرات مسیحی آلمان و جانشین احتمالی مرکل در ابتدا قوی‌ترین داعیه صدارت بر این کشور پس از انتخابات ماه جاری میلادی را مطرح کرد.

لاشت که پسر یک معدنچی و وکیل است، پیشتر نشان داد که قصد دارد میراث مرکل را که از آن به سال‌های خوب یاد می‌کند، ادامه دهد و در مسیری محکم در مرکز سیاسی گام نهد.
بیشتر بخوانید: دعوت طالبان از مرکل برای سفر به افغانستان
این در حالی است که حزب دموکرات مسیحی و حزب خواهر باواریای آن یعنی حزب اتحاد سوسیال مسیحی در نظرسنجی‌ها به دلیل سرخوردگی از قرنطینه طولانی مدت کرونایی و برخی رسوایی‌های سیاسی و گاف‌های انتخاباتی، متحمل افت شدیدی شده اند.

اگرچه نخست وزیر نورث راین وستفالین پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان و مرکز صنعتی آن از حمایت قاطع رهبری حزب دموکرات مسیحی برخوردار است، لاشت ۶۰ ساله با مشکل محبوبیت در میان رای دهندگان مواجه است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد وی در برابر رقبای بالقوه از احزاب مخالف شکست می‌خورد اگر آلمان صدراعظم را به طور مستقیم انتخاب کند.

لاشت که یک کاتولیک و پدر سه فرزند است، در ابتدا می‌خواست روزنامه نگار شود، اما بعد‌ها به روزنامه نگاری و سپس به سیاست مشغول شد. وی همچنین به زبان فرانسوی تسلط کامل دارد.

وی تمایل دارد خود را سیاستمداری ریشه دار در فرهنگ منطقه ای، طرفدار کارناوال سالانه و حامی یک تیم فوتبال محلی نشان دهد.

وی یکی از طرفداران مجموعه‌های تلویزیونی است. پسرش که به عنوان بلاگر مد مشهور شده است، به پدرش در مورد موضوعات مربوط به مد و استایل مشاوره می‌دهد.

لاشت که عضو سابق پارلمان‌های آلمان و اروپاست، قبل از هدایت حزب دموکرات مسیحی به پیروزی در انتخابات ۲۰۱۷میلادی ایالت نورث راین وستفالیا، چند مقام وزارتی را در این ایالت عهده دار بود.

وی که یک اروپایی قوی است، در حزب دموکرات مسیحی بیشتر به دنبال اجماع است تا رویارویی. وی در عین حال از مباحث سیاسی عقب نکشیده است، به عنوان نمونه از تصمیم مرکل برای دادن اجازه ورود به یک میلیون پناهجو به آلمان در جریان بحران مهاجرتی اروپا در سال ۲۰۱۵ حمایت کرد.

اما به تازگی، این سیاستمدار به دلیل نحوه مدیریت بحران کرونا تحت انتقاد قرار گرفته است، مقوله‌ای که رقبای اصلی اش از احزاب سبز و سوسیال دموکرات در آن از جایگاه بهتری برخوردار هستند.

به نظر می‌رسد لاشت به دلیل تغییر موضع خود در مورد نحوه مدیریت همه گیری کرونا دچار مشکل شده است. همچنین گاف هایی، چون خندیدن در مقابل دوربین زمانی که رئیس جمهوری آلمان درحال سخنرانی در یک شهر سیل زده بود، هزینه بالایی برای وی به همراه داشته است.

یک روز مانده به انتخابات پارلمانی آلمان، نظرسنجی‌هایی که در ماه‌های اخیر در این کشور انجام شده است، نشان می‌دهد که هیچ حزبی در انتخابات پیش رو به اکثریت لازم برای تشکیل دولت جدید نخواهد رسید.

۶۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان آلمان می‌توانند روز ۲۶ سپتامبر/۴ مهر، در مهمترین انتخابات پس از وحدت دو آلمان شرکت کنند. این انتخابات از آن جهت اهمیت تاریخی دارد که مرکل پس از ۱۶ سال رهبری کشور در اوج بحران‌های پیاپی، از صحنه خارج می‌شود.

نظرسنجی‌هائی که در ماه‌های اخیر در آلمان انجام شده، نشان می‌دهند که هیچ حزبی در انتخابات به اکثریت لازم برای تشکیل دولت جدید نخواهد رسید و تشکیل یک دولت ائتلافی از دو یا سه حزب نیاز به مدتی زمان خواهد داشت؛ بنابراین مرکل احتمالا پس از انتخابات نیز تا پایان سال جاری سرپرستی امور کشور را به عهده خواهد داشت.

آنگلا مرکل حداکثر تا پایان سال جاری با انتقال قدرت به دولت جانشین خود کاخ صدراعظمی آلمان در برلین را ترک خواهد کرد. او در سال ٢٠٠۵ میلادی به دنبال شکست «گرهارد شرودر» صدراعظم سوسیال دموکرات، در یک انتخابات میان دوره‌ای، به قدرت رسید. مرکل در آن زمان رهبری حزب دموکرات مسیحی آلمان را به عهده داشت.

در نظر بسیاری از مردم آلمان، اتحاد دموکرات مسیحی یک حزب مردسالار بود. وقتی مرکل به عنوان نخستین صدراعظم زن تاریخ آلمان برگزیده شد، کسی تصور نمی‌کرد که او بتواند ١۶ سال پیاپی به رغم بحران‌های بزرگ و پیاپی به رهبری یک قطب اقتصادی بزرگ جهان ادامه بدهد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان