تاریخ انتشار: ۲۰:۰۵ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰

دانش آموزان استثنایی در کلاس‌های ۶ نفره حاضر می‌شوند

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: استراتژی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید بازگشایی تدریجی مدارس با رویکرد حفظ سلامت است و بر همین اساس در آموزش و پرورش استثنایی و در گام اول آموزش حضوری در مدارس با حداکثر ۵۰ دانش‌آموز و کلاس‌های ۶ نفره شروع می‌شود.

دانش آموزان استثنایی

رویداد۲۴ به نقل از سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ سیدجواد حسینی در آیین نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی در مدرسه نابینایان شهید محبی شهر تهران افزود: موضوع مهمی که در سال جدید باید مورد توجه قرار بگیرد بازگشت تدریجی دانش آموزان به آموزش‌های حضوری در مدارس است، اظهار داشت: این موضوع باید با همکاری کامل معلمان، مدیران و خصوصا خانواده‌ها و جامعه و محقق شود. استراتژی آموزش و پرورش بازگشایی تدریجی مدارس با رویکرد حفظ سلامت دانش آموزان و ارائه آموزش‌های ترکیبی است.
بیشتر بخوانید: ورود ۱۲ میلیون دوز واکسن ویژه دانش آموزان
وی با بیان چرایی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو اظهارداشت: کرونا شرایط مبهم و ناخواسته‌ای را ایجاد کرد و اولین مکانی که تحت تاثیر قرار گرفت، مدارس بودند که تعطیل شدند. شرایط کرونایی نظام تعلیم و تربیت را به ناچار به سمت آموزش‌های مجازی و از راه دور سوق داد و اولین آسیب آموزش‌های مجازی افت کیفیت نظام یاددهی و یادگیری بود و این افت کیفیت هم در نظام جهانی و هم در کشورمان مشهود بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: نتایج تمام مطالعات نشان می‌دهد نظام یاددهی و یادگیری که اساس توسعه هر جامعه است با صدمه و لطمه جدی مواجه شده است و این موضوع ضرورت بازگشایی مدارس را بیش از هر زمان دیگری روشن می‌کند. تعطیلی مدارس موجب گسترش و تعمیق بی عدالتی شده است، آموزش‌های مجازی و در خانه ماندن سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار داده است.

‌حسینی با بیان ۱۰ اصلی که باید در بازگشایی مدارس و آموزش‌های حضوری در کنار سایر آموزش‌ها رعایت شود گفت: اولین اصل بازگشایی مدارس به صورت تدریجی است و تدریجی بودن به مفهوم این است که از اول مهر نه مدارس صد درصد حضوری است و نه صد درصد مجازی بلکه بر اساس اطلس یادگیری آموزش‌ها ترکیبی خواهد بود. دومین اصل بازگشایی مدارس، آموزش‌ها با توجه به شرایط منطقه، مدرسه، کلاس و پایه اقتضایی است.

‌وی سومین اصل را آموزش‌های ترکیبی دانست و ادامه داد: تقدم ذاتی سلامت اصل چهارم بازگشایی مدارس است بر همین اساس واکسیناسیون ۹۰ درصد معلمان انجام گرفته است و دانش آموزان نیز در اولویت واکسیناسیون قرار دارند، ارتقای کیفیت، تفویض اختیار به شورای مدرسه و منطقه، عدالت بویژه توزیع عادلانه امکانات دیجیتالی، اقناع سازی، حفظ تجربه دوران کرونا بویژه استفاده از شبکه شاد، حفظ آرامش و پرهیز از هرگونه تنش اصول پنجم تا دهم بازگشایی مهری باشکوه است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در آغاز مهر، ۵۸ پروژه در آموزش و پرورش استثنایی افتتاح یا کلنگ زنی می‌شود، گفت: از این تعداد ۴۶ پروژه افتتاح و ۱۲ پروژه نیز با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان کلنگ زنی خواهند شد. در طول دو سال گذشته ۱.۵ متر مربع به سرانه فضای آموزشی دانش آموزان استثنایی کل کشور و ۲.۵ متر مربع به فضای آموزش و پرورش استثنایی مناطق محروم اضافه شده است.

حسینی با بیان اینکه در سال جاری ۵۰ میلیارد تومان از سوی مجلس جهت تامین تجهیزات توانبخشی، ورزشی و آموزشی به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یافته است گفت: در سال جاری در کنار اطلس یادگیری، اطلس توانبخشی نیز برای تمامی مدارس استثنایی تدوین شده است.

وی تدوین بسته‌های تحولی را گامی برای اجرایی سازی سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: در سال جاری سه بسته تحولی آموزش‌های خانواده محور، بازی و ورزش‌های نشاط آفرین و توسعه کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مدارس استثنایی
نظرات شما
پیشخوان