تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰

سیگنال مهم به قیمت دلار

پس از اعلام رشد قابل توجه واردات در شهریور ماه امسال، وزیر امور خارجه فرانسه نیز اظهاراتی داشت که از نگاه برخی فعالان بازار در رشد قیمت دلار تاثیر قابل توجهی داشت.

پیش بینی قیمت دلار

رویداد۲۴ به نظر می رسد جرقه زننده نوسانات دلار، صحبت‌های وزیر امورخارجه فرانسه بود. لودریان در سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفته بود:‌ «ایران دیگر نمی‌تواند فکر کند که زمان به نفعش است زیرا هرچه برنامه اتمی‌اش خطرناک‌تر شود، خطر بروز یک بحران عمده بزرگتر خواهد شد.». این صحبت ها از این جهت برای بازار اهمیت داشت که نشان می داد وضعیت بلاتکلیف معامله گران به زودی اتمام خواهد رسید.

برخی معامله‌گران دلار بر اساس صحبت‌های اخیر مقام‌های ایرانی به این نتیجه رسیدند که سطح تنش‌ها به زودی کاهش پیدا نخواهد کرد. یکی از علت‌های این موضوع نیز آن بود که آمریکا خواهان رسیدگی به خواست آژانس درباره تاسیسات اتمی کرج شده است،‌حال آنکه رییس سازمان انرژی اتمی ایران به صراحت این درخواست را رد کرد.


    بیشتر بخوانید: شوک بزرگ به بازار دلار


    علاوه بر این، پیش از این در آمار جدید گمرک ایران میزان واردات شهریور ماه امسال بیش از ۶٫۶ میلیارد دلار ثبت شده که این رقم در دهه ۹۰ بی‌سابقه است. رشد سه برابری نسبت به مرداد ماه امسال و دو برابری نسبت به شهریور پارسال. چند روز پیش تجارت‌نیوز هشدار داده بود که علاوه بر این، ثبت تراز تجاری منفی ۲٫۴ میلیارد دلاری نیز احتمالا برای قیمت دلار پیام‌هایی داشته باشد.

    این رشد قیمت در حالیست که اخیرا نیز رئیس جمهور در دستوری عجیب به بانک مرکزی اعلام کرده ارزهای خارج از کشور را به داخل برگرداند. این دستور رئیسی در حالی است که دولت‌ قبل بارها برای آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده تلاش کرد و به نتیجه نرسید. پس یا ابراهیم رئیسی از موانع بازگشت دلارهای بلوکه شده به کشور خبر ندارد یا دستور او یک اقدام نمایشی برای کنترل بازار ارز است.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: قیمت دلار
    نظرات شما
    پیشخوان