تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۱۰ مهر ۱۴۰۰

در چه صورت دارایی مرد پس از طلاق نصف می‌شود؟

مشاوره حقوقی آنلاین؛ شرط "تنصیف دارایی شوهر" یکی از شروط صحیح ضمن عقد است که در سند ازدواج به صورت پیش فرض وجود دارد.

در چه صورت دارایی مرد پس از طلاق نصف می‌شود؟

رویداد۲۴ طبق بند «الف» شرایط ضمن عقد مندرج درسند ازدواج، چنانچه طلاق بنا به درخواست زن نباشد و طبق تشخیص دادگاه، تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوءاخلاق و رفتار وی نباشد، مرد مکلف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با زن به دست آورده یا معادل آن را، به‌صورت بلاعوض به زن منتقل کند.

شرایط نصف شدن دارایی مرد

مرد خواهان طلاق باشد: یکی از شرایط تحقق شرط تنصیف دارایی این است که مرد بخواهد زن را طلاق دهد و وی ارائه کننده دادخواست طلاق باشد و نه اینکه زن خواهان طلاق باشد.

طلاق مستند به تخلف زن از وظایف زناشویی یا سوءاخلاق و رفتار وی نباشد: چنانچه سوءرفتار و سوءاخلاق زن علت طلاق باشد با اثبات آن، شرط تنصیف دارایی تحقق نمی‌یابد. مثلا هرگاه مرد، نشوز و عدم تمکین زن را اثبات کند، این شرط برای زن قابل استفاده نخواهد بود.

ملاک تا نصف اموال یا معادل آن است: در این شرط عبارت «تا نصف دارایی» یا معادل آن ذکر شده که این میزان می‌تواند از پایین‌ترین درصد اموال مرد تا سقف پنجاه درصد آن تلقی شود که تعیین آن به نظر دادگاه بستگی دارد.

دارایی حاصل زندگی زناشویی با زن باشد: یکی دیگر از شرایط تحقق این شرط حصول دارایی مرد، در زمان زندگی زناشویی با زن است، بنابراین به اموالی که مرد پیش از ایام زناشویی داشته (نه از تاریخ عقد) و اموال موروثی سرایت پیدا نمی‌کند.

دارایی در حین طلاق موجود باشد: موجود بودن اموال حین طلاق شرط لازم برای اجرای این شرط است. بنابراین شامل اموال از بین رفته اعم از تلف یا مفقود شده، نمی‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان