تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۱۱ مهر ۱۴۰۰

دو نیمه متفاوت و نگران‌کننده تیم ملی

 اتفاقی که در این چند هفته رخ داده، دوپاره‌شدن سطح کیفی تیم ملی است؛ به این ترتیب که هر چقدر جلوی زمین شرایط روبه‌راه به‌ نظر می‌رسد، عقب زمین اوضاع کمی نگران‌کننده شده است.

تیم ملی فوتبال ایران

رویداد۲۴ «اردوی تیم ملی برای برگزاری دو بازی حساس مقابل امارات و کره‌ جنوبی آغاز شده است. برای این که شهد شیرین پیروزی در دو بازی نخست همچنان در کام‌مان ماندگار باشد، نیاز داریم از این دو بازی دست‌ کم چهار امتیاز بگیریم. پس هر دو مسابقه بسیار برایمان تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز هستند. به همان راحتی که شش امتیاز مسابقات قبلی باعث شد تیم ملی به عرش برسد، لغزش و ناکامی احتمالی در دو بازی پیش رو می‌تواند همه‌ چیز را خراب کند. صد البته ما به تیم ملی باور داریم. منتها اتفاقی که در این چند هفته رخ داده، دوپاره‌شدن سطح کیفی تیم ملی است؛ به این ترتیب که هر چقدر جلوی زمین شرایط روبه‌راه به‌ نظر می‌رسد، عقب زمین اوضاع کمی نگران‌کننده شده است.

نیمه هجومی؛ درخشان و بی‌رحم
وضعیت خط آتش تیم ملی همچنان خوب است. تنها نگرانی ما آنجا آسیب‌دیدگی سردار آزمون بود که به‌موقع رفع شد و او در مسابقات اخیر زنیت به‌تدریج بازی کرده است. البته بحث آمادگی آزمون هم مهم است اما امیدواریم به این که در زمان کافی باقی‌مانده، او به‌ویژه برای بازی دوم با کره‌ جنوبی کاملا آماده شود. کریم انصاری‌فرد در آ.ا.ک آتن شرایط خوبی دارد و در فصل جدید هم پایش به گلزنی باز شده است. مهدی ترابی در پرسپولیس مثل همیشه عالی است و قشنگ به‌عنوان یک ذخیره مطمئن می‌شود روی او حساب کرد. گل استثنایی ترابی به استقلال تاجیکستان، همین حالا پرسپولیس را به جمع هشت تیم برتر آسیا رسانده است.

وحید امیری را هم فقط در یک کلمه می‌شود تعریف کرد؛ «وحید امیری»! آیا به توضیح بیشتری نیاز دارید؟ حتی مهدی قائدی هم در الاهلی شرایط خوبی دارد و اعتمادبه‌نفس کافی را پیدا کرده است. علیرضا جهانبخش با خلاصی از جهنم برایتون، به اندازه کافی در فاینورد بازی می‌کند. او در دو مسابقه نخست هم ستاره تیم ملی بوده و دو گل خوب زده است. شرایط علی قلی‌زاده در شارلروا کمی فراز و نشیب داشته. او برابر خنت گل زد و اخراج شد اما بعدا در بازی با میشلن طعم نیمکت‌نشینی را هم چشید. با این حال اگر لازم باشد، قلی‌زاده توانایی کمک به تیم ملی را دارد. این بند از مطلب را قاعدتا بدون یادکردن از مهدی طارمی نمی‌توان به پایان برد. در مورد ستاره اول خط حمله تیم ملی چه بگوییم که تکراری نباشد؟


بیشتربخوانید: اسکوچیچ کدام بازیکنان را از تیم ملی خط زد؟


نیمه دفاعی؛ کمی می‌ترسیم
در نیمه زمین خودمان اما شرایط بازیکنان به اندازه جلوی زمین روبه‌راه نیست. علیرضا بیرانوند که از نیمکت‌نشینی در آنتورپ فرار کرده بود، در بواویشتا هم مدت زمان قابل توجهی روی نیمکت نشست. البته او هفته گذشته سرانجام توانست نخستین بازی لیگی‌اش را برای تیم پرتغالی انجام بدهد اما همچنان موقعیت باشگاهی بیرو، تناسبی با جایگاه ملی او ندارد. هر چند خوشبختانه بیرانوند در دو بازی نخست تیم ملی نشان داد این شرایط در روحیه او تأثیر چندانی ندارد.

در قلب خط دفاع شجاع خلیل‌زاده اخیرا مرتکب اشتباهات عجیب و غریبی در مسابقات الریان شده است. او در بازی با ام‌صلال با یک کنترل بسیار بد باعث به ثمر رسیدن گل اول تیم حریف شد و مقابل السد هم دو اشتباه مرگبار دیگر داشت که هر دو منجر به فروپاشی دروازه الریان شد. در سال‌های گذشته به یاد نداریم که شجاع را این همه پراشتباه دیده باشیم. این شرایط البته حتما تغییر خواهد کرد؛ چرا که ما برای تیم ملی نیاز به یک خلیل‌زاده بی‌نقص داریم.

در سمت راست خط دفاعی صادق محرمی بار دیگر در دیناموزاگرب نیمکت‌نشین شده است. این شرایط در چهارمین فصل حضور صادق در کرواسی چندان قابل‌ قبول نیست و حتی شایعاتی در مورد احتمال بازگشت او به پرسپولیس منتشر شده است. در میانه میدان هم کمی نگرانی داریم. وضعیت احمد نوراللهی در الاهلی روبه‌راه نیست.

او شرایط دشواری را پشت سر می‌گذارد؛ در حدی که بعضی‌ها در فرضیه‌ای عجیب از نیمکت‌نشینی و تعویض‌شدن‌های احمد به‌ عنوان سناریوی اماراتی‌ها علیه ایران در آستانه بازی دو تیم یاد می‌کنند! شرایط سعید عزت‌اللهی هم زیاد جالب نیست و او در مسابقات وایله بلدکلوب دانمارک، هر از گاهی طعم نیمکت‌نشینی را می‌چشد. این هفته هم که سعید فیکس بود، آنها شش گل خوردند و با اقتدار به قعرنشینی در لیگ دانمارک ادامه دادند!

طبیعتا ترجیح می‌دادیم عناصر دفاعی تیم ملی هم مثل نفرات هجومی در تیم‌هایشان بهترین شرایط ممکن را داشته باشند. البته آنها معمولا نشان داده‌اند در تیم ملی کیفیت متفاوتی دارند. امیدواریم این دو بازی با نمایش ممتاز این بچه‌ها همراه باشد؛ چرا که واقعا جلوی امارات و کره‌ جنوبی اجازه اشتباه نداریم.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان