تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۱۶ مهر ۱۴۰۰

علت گرانی برخی محصولات لبنی چیست؟

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یک مقام مسئول نوشت: برخی شرکت‌های لبنی دیرتر اقدام به خرید شیرخام با نرخ ۶ هزار و ۴۰۰ تومان کردند و براین اساس نرخ محصولات خود را نسبت به برخی برند‌ها با تاخیر افزایش دادند.

علت گرانی برخی محصولات لبنی چیست؟

رویداد۲۴ سید محمد رضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به دلایل گرانی قیمت محصولات لبنی برخی برند‌ها در هفته‌های اخیر اظهار کرد: برخی شرکت‌های لبنی دیرتر اقدام به خرید شیرخام با قیمت ۶ هزار و ۴۰۰ تومان کردند که با این وجود نرخ محصولات خود را نسبت به دیگر برند‌ها دیرتر افزایش دادند.

او با اشاره به اینکه افزایش قیمت در صنعت لبنیات ناشی از طمع کارخانه‌های تولیدی نیست، افزود: افزایش قیمت محصولات لبنی ناشی از هزینه‌های بالای تولید است و تمامی قیمت محصولات لبنی قابل دفاع است.

بنی طبا ادامه داد: بنابر قانون، تولیدکننده محصولات لبنی بین ۱۴ تا ۱۷ درصد سود واقعی بر قیمت اقلام خود می‌تواند لحاظ کند، در حالی که اگر کارخانه‌ها سود قانونی خود را در نرخ اقلام محاسبه می‌کردند، قیمت کنونی محصولات بالاتر از این رقم بود.

سود صنایع لبنی تنها ۴ درصد است

سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه متوسط سود تولیدکننده محصولات لبنی حدود ۴ درصد است، بیان کرد: بنابر آمار از قیمت کنونی محصولات در بازار حداقل ۵۰ درصد سهم دامدار، ۲۰ تا ۳۰ درصد سهم توزیع کننده و خرده فروش و بخشی مالیات بر ارزش افزوده دولت است که با این وجود متوسط سود تولیدکننده محصولات لبنی حدود ۴ درصد است، اما متاسفانه به جای درج قیمت کارخانه بر روی محصولات، قیمت نهایی مصرف کننده روی محصولات درج می‌شود که با این وجود مصرف کننده تصور می‌کند که این پول به جیب تولیدکننده می‌رود.

بنی طبا در پایان با تاکید بر توزیع رایگان شیر مدارس تصریح کرد: کدام عقل سلیمی حکم می‌کند که کودکانی که در سن رشد قرار دارند از بهره مندی از شیر سالم که در افزایش میانگین قد و تراکم استخوانی آن‌ها موثر است محروم باشند، اما بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال تبدیل به رانت در بخش نهاده‌های دامی شود؟!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت لبنیات
نظرات شما
پیشخوان