تاریخ انتشار: ۰۶:۵۳ - ۲۲ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

بهبود روابط ایران و عربستان با کمک سفارت‌نوردان/ کسانی که سفارت عربستان را آتش زدند، اکنون چه می‌کنند؟

کسانی که پنج سال پیش یا در ماجرای آتش زدن فارت عربستان در ایران دخیل بودند یا مواضع عجیب و غریبی در قبال آن گرفتند اکنون در دولت رئیسی مذاکرات محرمانه برای عادی سازی روابط و بازگشایی سفارت‌ها را پیش می‌برند. آیا مسببان وضع موجود امکان بهبود روابط را دارند؟

سایت سفارت عربستان در تهران

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: گفتگو‌های میان ایران و عربستان بعد از ۵ سال توقف روابط، به طور محرمانه توسط وزارت امور خارجه محمد جواد ظریف آغاز شده و میراث آن به دست دولت رئیسی رسیده است. تحولات منطقه و وضعیت مرز‌های کشور خبر از یک چالش جدی در توان دیپلماسی دولت جدید می‌دهد، اما در مورد عربستان مشکلات ریشه‌ای بیشتری هم وجود دارد.

گفتگو‌های محرمانه میان ایران و عربستان وارد فاز جدی‌تری شده و به اذعان روزنامه عربستانی الشرق الاوسط دو طرف در حال مذاکره برای حل اختلاف بر سر یمن هستند. سعید خطیب زاده برگزاری دور جدید مذاکرات را تایید کرده و پیش از او، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی از برگزاری چهار دور مذاکره «اکتشافی» خبر داده بود.


بیشتر بخوانید: بازگشایی سفارت عربستان در ایران به زودی انجام می‌شود/ ریاض به دلیل سیاست‌های بایدن به سمت تهران آمد


اینکه چرا بعد از ۵ سال قطع روابط و رد و بدل شدن پیام‌های توهین آمیز میان مقام‌های دو کشور، بالاخره تهران و ریاض بر سر مذاکره و از سرگیری روابط به توافق رسیده اند یک مساله مهم است. برخی کارشناسان بر این باورند که عقب نشینی آمریکا از خاورمیانه یکی از دلایل این تصمیم است. اعضای خاندان آل سعود به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر نمی‌توانند بر روی آمریکا حساب باز کنند چرا که وابستگی آمریکا به نفت عربستان در حال تمام شدن است و توجه واشنگتن به سمت شرق معطوف شده است. جنگ یمن نیز یکی دیگر از دلایل متمایل شدن تهران و ریاض به یکدیگر می‌تواند باشد. از سال ۲۰۱۵ تاکنون نیروهای نیابتی ایران و سعودی در یمن درگیری‌های شدیدی را پشت سر گذاشته‌اند و حالا این جنگ به مرحله فرسایشی رسیده است و طرفین خواهان حل و فصل آن هستند.

مسببان حادثه سفارت عربستان به دنبال آشتی با ریاض

اما نقطه فروپاشی روابط ایران و عربستان به یک شب سرد زمستانی در حوالی پاسداران اتفاق افتاد. پنج سال از ماجرای شب ۱۲ دی ۹۴ و حمله به سفارت عربستان در تهران می‌گذرد. تحولی که نظم منطقه را بهم زد و ایران را در منجلاب انزوا فرو برد. بعد از گذشت ۵ سال نهایتا دولتی که مقصر حادثه هم نبود مذاکرات را به طور محرمانه و با میانجی‌گری بغداد از سرگرفت، اما عمر دولت تمام شد و سکان وزارت خارجه به دست جریانی افتاد که مسبب حادثه حمله به سفارت عربستان بود.

رویداد‌۲۴ به بهانه نزدیک شدن زمان اعلام از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان و احتمال بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور، سرنوشت شخصیت‌های کلیدی حادثه و نظر برخی مقامات کنونی درباره رابطه با عربستان را مورد بررسی قرار داده است.

شخصیت کلیدی حمله به سفارت عربستان که سردسته گروه به اصطلاح خودسر بوده حسن کرد میهن است. روحانی اصولگرایی که گروه حمله کنندگان به سفارت را هدایت می‌کرد و عامل اصلی قطع رابطه ایران و عربستان است.

حسن ذوالفقاری، معاون امنیتی- انتظامی وقت وزارت کشور، حرکت عوامل حمله به سفارت عربستان را سازماندهی شده توصیف کرده و گفته بود «این افراد سازماندهی شده آمدند و بیش از ۱۰ سال است که در کرج و تهران و با محور فعالیت‌هایی در زمینه امور خیریه و فعالیت‌های مذهبی فعالیت دارند. از مسوولان نیز عده‌ای دانسته و ندانسته از آن‌ها حمایت کرده‌اند.» او فرد سازمان دهنده حمله را شخصی معرفی کرد که ساکن خارج از کشور بوده است. ذوالفقاری همچنین گفته بود که «شخص بیرونی که لیدری این ماجرا را برعهده داشت، به داخل منتقل شده و تحت بازجویی قرار گرفته است.» بعدها، اما مشخص شد که کشور خارجی مورد اشاره ذوالفقاری، «سوریه» بوده و شخص مورداشاره «حسن کردمیهن».

او که در سال ۹۲ در ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف مشغول بود، در آذر ماه سال ۹۹ به عنوان مشاور فرهنگی و رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون جودوی ایران منصوب شد. محمدرضا صفایی دیگر بالا رونده از سفارت عربستان نیز سر و کله‌اش در ستاد ابراهیم رئیسی پیدا شد. او در زمان انتخابات با سمت قائم مقام ستاد رئیسی در خراسان رضوی با رسانه‌ها گفتگو می‌کرد.

فیلم حمله به سفارت عربستان

در شب حمله به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در مشهد، تصاویر قائم مقام ستاد رئیسی در خراسان رضوی از زوایا و حالت‌های مختلف منتشر شده است او با افتخار تصور خود مقابل سرکنسولگری عربستان در مشهد را در صفحه اینستاگرام خود نگه داشته است.

سفارت ایران در عربستان

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت رئیسی در زمان حادثه حمله به سفارت عربستان معاونت امور عربی و آفریقایی وزارت خارجه را برعهده داشت. او به واسطه مقامش در جریان جزئی‌ترین وقایع حادثه بوده است.

امیرعبداللهیان سال ۹۷ در گفتگویی با روزنامه شرق نقش یک جریان خاص در سازماندهی حمله به سفارت عربستان را قویا رد کرد. او در این گفتگو با اشاره به اعدام شیخ نمر به عنوان جرقه حمله به سفارت، به صراحت گفته «در این مسئله اصلا نمی‌توانید بگویید یک جریان یا گروه سیاسی خاص بود که حساسیت داشت. خانواده شهدای حادثه منا با هر طرز فکری در این جریان وجود داشتند. از دانشگاهیان تا بازاریان و هنرمندان و طیف‌های مختلف، این حساسیت وجود داشت که چرا باید این اتفاق بیفتد و به این شکل عمل کنند.»

جالب اینجاست که امیرعبداللهیان اذعان کرده مقامات ذی ربط امنیتی و انتظانی کشور از قبل اطلاعات مربوط به تحرکاتی علیه سفارت را از سوی وزارت خارجه دریافت کرده بودند. با این وجود امیرعبداللهیان پاسخی به این سوال که چرا با وجود اطلاع داشتن مقامات امنیتی، هیچ کس مانع جریان حمله کننده به سفارت عربستان نشد، ندارد.

او از یک «هماهنگی عالی» میان قائم مقام وزارت خارجه و معاون وقت امنیتی وزارت کشور برای جلوگیری از حادثه سفارت خبر داده و معتقد است در ساعات ابتدایی «حجم گسترده حضور افراد خشمگینی که آمده بودند و می‌خواستند اعتراضشان را بیان کنند»، به‌خوبی کنترل شده.

اظهارات امیرعبداللهیان درباره منتقل کردن دیپلمات‌های عربستانی به منطقه امن و جلوگیری از تعرض به آن‌ها نشان می‌دهد هماهنگی‌های لازم برای کنترل دامنه اعتراضات وجود داشته. هرچند امیرعبداللهیان مدعی شده «گروهی نیرو‌های امنیتی را غافلگیر کردند و از در پشتی وارد ساختمان سفارت شده و به سفارت خسارت وارد کردند»، اما تمهیدات و شواهد نشان می‌دهد دامنه این خسارت‌ها نیز هماهنگ شده بوده است.

وزیر خارجه دولت رئیسی حادثه سفارت را در نتیجه اقدامات تحریک آمیز عربستان و خشم خودجوش مردم می‌داند. اگرچه برای پلیس انتظامی و دیپلماتیک هم سهمی قائل است و معتقد است اینکه کار‌ها به خوبی انجام نشده را باید از پلیس انتظامی و پلیس دیپلماتیک بپرسید که چرا زمانی که تصور می‌کردید مردم صحنه را ترک کرده‌اند، نیروهایتان را به ۵۰ درصد تقلیل داده‌اید و مثلا تا صبح باید ۲۰۰ درصد نیرو‌ها در محل مستقر می‌ماندند.

حالا ورق برگشته و دولت ابراهیم رئیسی در آستانه اعلام از سرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان است و این سوال باقی می‌ماند که حمله به سفارت عربستان در دولت حسن روحانی، منافع چه کسانی را تامین می‌کرد؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۷
محمد نجاتی
|
Switzerland
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
12
7
مشکل در سفارت نوردی نیست. مشکل این است که سفارت نوردان هیچ هدف و برنامه ی ویژه ای نداشتند و به امان خدا به سفارت یورش بردند و گرنه عربستان ۱۴۰۰ سال پیش نه سفارت نوردی بلکه ایران نوردی کرده بود. سراسر ایران را نوردیدند آنهم چه نوردیدنی. اکنون پس از ۱۴۰۰ نیز هیچ جنبنده ای در سراسر جهان را یارای این نیست که از آنان بپرسد چرا ایران را نوردید؟
البته دکتر شریعتی باور داشت که ۱۴۰۰ سال پیش خود مردم ایران می گفتند که ای درنوردیدگان تو را به خدا بیایید و ما را در نوردید.
پاینده ایران بزرگ
پاسخ ها
ن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
اشتباه مثبت دادم خودت هم نفهمیدی چی نوشتی
صالحی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
موقلستان هم درنوردید، روسیه هم درنوردید، ترکیه درنوردید یادت رفته، فقط اعراب ان هم ترویج اسلام
محمد نجاتی
| Switzerland |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
ن ۱۳:۴۹ گرامی
کار از مثبت و منفی گذشته. چند تا ابله به سفارت عربستان یورش بردند و همه ی جهان اعتراض کردند اما ۱۴۰۰ سال پیش عربستان به سراسر ایران یورش برد و هیچ کس هیچ چیز نگفت. شریعتی گجستک می گفت که خود مردم ایران گفتند که اعراب به ما لطفا حمله کنید.
اگر خواستید ساده تر از این هم توضیح می دهم. پاینده ایران بزرگ
محمد نجاتی
| Switzerland |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
صالحی جان
شما اسلام را دوست دارید اما یورش به سفارت عربستان را دوست ندارید. اما من نه اسلام را دوست دارم نه عربستان را دوست دارم و نه یورش به سفارت عربستان دردی از من دوا می کند. من فقط ایران را دوست دارم. پاینده ایران بزرگ
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
16
6
واقعا معلوم نیست رویداد چه هدفی دار ه؟ تنویر افکار عمومی ایرانیان یا مسلمانان جهان ؟
جمهوری اسلامی ایران در دل خود دوستانی مثل رویداد داشته باشه نیازی به دشمن نداره!
این هم یک سیاست ناشناخته ،بماند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
رویداد حرف بدی نزده عزیزم. سعی کن تو زندگی اهل افراط نباشی و ذهنت رو روی مطالب جدید باز بذار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
۱۲:۴۷ -پس چرا فتنه 88 را رقم زدید؟
پس بهتره به حرف خودت گوش کنی و دست از افراطی گری برداری
محبوب از تبریز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
اقای محمد شما مقصر نیستید واقعیت تلخ است تعصب اجازه نمی دهد شما حقیقت را قبول کنید این تنها سایتی است که چابلوسی نمی کند حقیقیت را بیان می کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
8
22
عربده را نوچه های حضرات می کشند خسارتش را مردم می دهند این را می گویند انقلابی!!!
پاسخ ها
ن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
عربده رو نوچه های فتنه گران 88 می کشیدن خسارتش را مردم می دهند
pedram
| Canada |
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
برادر من شما هنوز متوجه نشده اید که تنها دستاورد انقلاب تضمین " حق عربده" برای اقشار ملت است. شما به جای استفاده از این حق که به قیمت نابودی ابنده ملت ایران بدست اومده میخواین جلوش را با انتقاداتتون بگیرید؟
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
کاربر (ن) قبلا کامنتهاتو با اسم دیگه نمینوشتی.اون یکی تابلو شد حالا ن اسم جدیدته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
6
1
قابل توجه فتنه گران پایگاه بسیج نورد،
خود ظریف قبلش مطلع بود از این تجمع، چرا اقدامی نکرد؟
پس معلومه فتنه گران 88 پشت این داستان بودن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
شما هم سفارت نوردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
2
4
مهم اینکه از آقای حسن کرد مهین پرسیده شود از این اقدام تان به نام ملت چه عایده ای نصیب کشورمان شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
عایدی فتنه گران 88 برای کشور چه بود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
6
1
رویداد دقیقا مثل تو که هی دوست داری آتش فتنه را روشن نگه داری .
تو هم دلت نمیخواد مشکلات فروکش کنه...
پاسخ ها
محبوب از تبریز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
اقای ناشناس انها فتنه گر نبودند بلکه به صورت مسالمت امیز خواسته داشتند که در طول زمان هم مشخص شد حقشان قانونی بود ولی چون حاکمیت احمدی نژاد را رییس جمهور کرده بود نمی خواستند واقعیت را بیان کنند چناچه دیدید و دیدیم فتنه گر چه کسی بود 8 سال رییس جمهور شد ان خسارت جبران ناپذیری را به کشور تحمیا کرد که الان هم تاوانش را مرد م می دهند انهایی که فتنه را ایجاد کردند به اصطلام افراد خود سر بودند نه مردم عادی برو فیلمهایش را نگاه کن شما چطور مسلمانی هستید که نمی خواهید حقیقت را قبول کنید یکه از افراد خود سر حسن رعیت بود که مردم را در خیابان به گلوله می بست الان به خاطر فساد ملی 35 سال برایش زندان دادند دیگر نمی خواهم بیش از این توضیح دهم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
1
7
عربده را احمق های بی خرد بی وجدان می کشند خسارت و تاوان اين حماقت را مردم کوچه و بازار ایران و گرسنگان یمن ، سوریه ...می دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
احمق و عربده کش اون فتنه گران 88 هستن که با حماقت خودشون برای کشور هزینه درست کردن
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
0
4
چاقو که دسته خودشو نمیبره.مگه از جیب پدرشون هزینه میدن صورتحسابش پا ملت ایران نوشته مینویسن.مدام با دنیا شاخ و شونه میکشن و زر میزنن..
جالبه این بود وقتی به طور غیرقانونی وارد سفارت انگلیس شدن اقایون مذهبی نما و انقلابی شیشه مشروب دزدیده بودن.اخرشو سانسور نکن همه میدونن
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
1
6
ان موقع که الله اکبر گفتند و به سفارت یورش بردند منفعت عده ای خاص (الان حاکم) در این بود که بتازند و بکوبند الان هم منفعت در ساختن و رافت است البته با خرج از بیت المال و حق مردم که این حق و حقوق در این مملکت هیچ گاه ارزشی نداشته و نخواهد داشت ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
لابد برای فتنه گران 88 داشته؟
محبوب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
0
3
وقتی در دولت روحانی برجام امضا شد طبق سخنانی یکی از سرداران که در سقوط هواپیمای ارومیه به شهادت رسید روسها خیلی ناراحت شده بودند و گفته بودند قرار نبود بر جام امضا شود در صورت ادامه بر جام راههای سرمایه گذاری با غرب و اروپا باز می شد که کاملا به ضرر روسها تمام می شد چون روسها در مقابل کار انجام شده قرار گرفته بودند دستهای پنهان در داخل شروع به کار شکنی کردند از جمله نمنه بارز ان حمله به سفارت عربستان بود که طبق نوشته ساست وزین شما این کار به فرماندهی کرد میهن انجام گرفت که تا حالا خسارت جبران ناپذری به منافه کشور وارد شده است که نیاز به گفتن ندارد همین اقاین مهاجم سفارت عربستان حالا برای دوستی با کشور فوق وارد مذاکره شده اند باید بزرگان نظام برای افکار عمومی توضیح دهند این چه نوع بر نامه ای است که گریبان کشور ما را گرفته است از این گرفتاری کی خلاص خواهیم شد ان از برنامه کرسنت و ان یکی ترکیه که زمانی از کشور ما حساب می برد الان برای ما شاخ و شونه می کشد و از ما خسارت می گیرد که گاز را گران فروخته ایم اینها همه دسیسه دولت های منطقه است که در ظاهر با ما دوست هستند ولی از پشت خنجر می زنند اگر ما دیپلماسی قوی داشتیم ما باید به اروپا گلز صادر می کردیم نه روسها
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
1
3
5 سال صادرات ایران به عربستان صفر شد تقریبا و زوار عربستانی به زیارت امام رضا ع نیامدند و میلیاردها دلار خسارت مادی به اقتصاد ایران وارد شد و ایران میلیونها دلار بابت دشمنی با عربستان و ضربه زدن بهش به یمن کمک کرد اونهم در شرایطی که ایران بشدت تحریم بود در این بین عجله بسیار زیاد ایران برای مذاکرات با عربستان شاید برای زمامداران عربستان روشن کرده که ایران در جبهه جدیدی از دنیا درگیری بزرگتری پیدا کرده که میخواد با عجله از جانب عربستان خیالش راحت باشه {جبهه آذربایجان و ترکیه} کلی سرمایه ایران در عراق و سوریه و لبنان خرج شد حتی سوختی که به لبنان دادیم به هواپیمای وزیر امورخارجه خودمون سوخت هواپیما ندادن اینه دیپلماسی ذلیلانه الانهم بخاطر دشمنی با آذربایجان و ترکیه قراره به روسیه و گرجستان و عربستان باج بدیم همونجوریکه بخاطر دشمنی با اسرائیل و امریکا ده ها ساله به عراق یمن لبنان سوریه ونزوئلا بولیوی یمن باج میدیم گویا ایدئولوژی قبلیمونم که حمایت از مستضعفین و مسلمانان عالم بود رو هم فراموش کردیم تا هم دنیامونو ببیازیم هم اخرتمونو و مسلمانان چینی و کشمیری و قره باغی و میانماری رو فراموش کردیم و جانب چینیها و هندیها و ارمنیهایی رو گرفتیم که در دوران تحریمها مثل زالو شیره اقتصاد ایران رو مکیدند الانهم بخاطر ترس از پانترکیسم داریم با آذربایجان عناد میکنیم و آذربایجان همک با ایران عناد میکنه ما به ارمنستان باج میدیم اونها به اسرائیل و این وسط ما دو کشور همسایه ضرر میکنیم بهتره این بازیها رو کشورهای مسلمان تمام کنند و مشکلات رو با گفتگو حل کنند
Gaber
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
0
1
این کیه که فتنه ۸۸ را مرتب تکرار می‌کنه .دیگه هر چی بگویی مردم گول نمیخورند .حالا حلق و گلوی خود را پاره کن.هیچ کاری بدون افراد خودسر که هیچ پاسخگو نیستند تا ۱۴۰۱ بدون برنامه اینها نبوده و همه فتنه ها از همین جماعت آزاد هست.همه فتنه ها را برنامه ریزی میکنند و به گردن عربستان و دشمن و مردم انداخته .حالا عربستان دو باره قوم و خویش میشه و برنامه همین هست.
نظرات شما
پیشخوان