تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰

سریال تکراری حذف عجولانه محدودیت‌ها/ پیک دیگری در راه است

باتوجه به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان افزایش بیماری آنفلوآنزا با کرونا وجود دارد، قطعا اگر شرایط کنترل نشود در پیک ششم برای کودکان و واکسن نزده‌ها خطرناک خواهد بود.

بسریال تکراری حذف عجولانه محدودیت‌ها/ پیک دیگری در راه است

رویداد۲۴ اشتباه پشت اشتباه! پیک دیگری در راه است، متاسفانه پس از اتمام پیک‌های کرونایی عادی‌انگاری‌ها بین مردم و مسئولان آغاز می‌شود و عجولانه تصمیم به بازگشایی و رفع محدودیت‌های کرونایی می‌گیریم و بالتبع آن نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، زنگ خطر آغاز پیک ششم در چند استان کشور به صدا درآمده است، حذف عجولانه محدودیت‌های کرونایی دوباره جامعه را در دام پیک بعدی خواهد انداخت، در ماه‌های اخیر مرگ‌بارترین پیک کرونایی را پشت سر گذاشتیم، این در حالی بود که کمتر کسی انتظار ورود به پیک بعدی را داشت، در پیک پنجم آمار فوتی‌های کرونایی به بالای ۶۰۰ نفر در یک روز رسید، وضعیت بیمارستان‌ها در حالت بحرانی قرار گرفت و در بسیاری از شهر‌ها برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی مجبور به احداث بیمارستان‌های شدند.

به‌نظر می‌رسد حافظه تاریخی بسیاری از افراد جامعه پس از اتمام هر پیک کرونایی دچار مشکل می‌شود، زیرا با کاهش آمار ابتلا به کرونا و خلوت شدن نسبی بیمارستان‌ها فکر می‌کنند این بیماری به پایان رسیده و می‌توانند به زندگی عادی خود بازگردند، شاهد شکل‌گیری تجمعات، برگزاری دورهمی‌های خانوادگی، همایش‌ها و ... هستیم و متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی که از ابتدای شیوع کرونا مهم‌ترین اصل برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس چموش بود به فراموشی سپرده می‌شود.

واردات واکسن در اوج پیک پنجم به یک مطالبه عمومی تبدیل شده بود، بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان معتقد هستند اگر بالای ۸۰ درصد جامعه هر دو دوز واکسن خود را دریافت کنند و حدود چند هفته از تزریق دو دوز واکسن گذشته باشد، می‌توان به کنترل بیماری و تبدیل آن از پاندمی به اندمی امیدوار بود، همچنین مهم‌ترین سود واکسیناسیون عمومی کاهش مرگ و میر و میزان بستری در پیک‌های بعدی کرونایی است.

خواه ناخواه پیک بعدی کرونا در پیش است، آماری از افزایش میزان ابتلا به کرونا در چند استان کشور مشاهده شده است، اما اگر نتوانیم تا قبل از آغاز پیک بعدی کرونا واکسیناسیون عمومی را به اتمام برسانیم، قطعا این واکسیناسیون تاثیر چندانی نخواهد داشت و مجددا با افزایش آمار ابتلا، فوتی و بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌ها مواجه خواهیم شد، پیک ششم واکسن نزده‌ها را بیش‌تر از سایرین در معرض آسیب قرار خواهد داد.

کودکان و افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند بیش‌تر از سایریندر پیک ششم صدمه خواهند دید

دکتر آرش روغنی- رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با ایسنا با تاکید بر اینکه وقوع پیک ششم با شرایط فعلی قطعی است، اظهار کرد: متاسفانه از ابتدای شیوع کرونا بار‌ها و بار‌ها با کاهش موارد ابتلا به بیماری کرونا و گذر از پیک مردم و مسئولان دچار اشتباه محاسباتی شده و به‌صورت عجولانه اقدام به بازگشایی و رفع محدودیت‌ها کردند و شاهد عادی‌انگاری در جامعه می‌شدیم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت شیوع بیماری کرونا در حال حاضر سیر نزولی دارد، عنوان کرد:، اما این مسئله به‌معنای عادی شدن شرایط نیست، ویروس هم‌چنان در جامعه در حال گردش است و عادی‌انگاری‌های صورت گرفته در هفته‌های اخیر و کاهش محدودیت‌ها نشان می‌دهد ورود به پیک ششم کرونا در آبان‌ماه قطعی است.

روغنی با تاکید بر اینکه در پیک ششم کرونا کودکان و افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند بیش‌تر از سایرین صدمه خواهند دید، توضیح داد: افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند نیز به کرونا مبتلا خواهند شد، اما در ۹۰ درصد بیماری آن‌ها خفیف است و نیازی به بستری نخواهند داشت، بنابراین باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم‌چنان در اولویت باشد تا بالای ۸۰ درصد افراد جامعه دو دوز واکسن خود را دریافت کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان شهرکرد ادامه داد: زمانی‌که بالای ۸۰ درصد افراد جامعه دو دوز واکسن خود دریافت کنند، آن زمان می‌توان برخی محدودیت‌ها را برای افراد واکسن‌زده برداشت، اما همیشه از ابتدای شیوع کرونا برای رفع کامل محدودیت‌ها عجول هستیم و فکر می‌کنیم با کاهش موارد ابتلا بیماری کنترل شده است.

وی بیان کرد: بسیاری از مردم نسبت به بیماری کرونا دچار عادی‌انگاری شده‌اند و صحبت از بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها به میان آمده است، در پیک بعدی کرونا احتمال درگیری کودکان با کرونا بالاتر می‌رود، زیرا سوش‌های جدید کرونا نسبت به سنین پایین مقاومت بالاتری دارند.

روغنی با تاکید بر اینکه برای کودکان در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها امکانات محدود است، گفت: بنابراین باید به هشدار‌ها در خصوص پیک ششم توجه جدی داشت، قطعا برای بازگشایی‌ها و رفع کامل محدودیت‌ها باید صبورانه برخورد کنیم.

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: هدف از تزریق واکسن کرونا کاهش موارد بستری و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا است، اما نمی‌توان گفت که واکسن به‌صورت ۱۰۰ درصد از ابتلا به بیماری جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه در فصول سرد سال کرونای نوع دلتا فعال‌تر می‌شود، عنوان کرد: باتوجه به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان افزایش بیماری آنفلوآنزا با کرونا وجود دارد، قطعا اگر شرایط کنترل نشود در پیک ششم برای کودکان و واکسن نزده‌ها خطرناک خواهد بود.

کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی

سید راشد جزایری- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفتگو با ایسنا با اشاره به کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان، اظهار کرد: میزان رعایت پروتکل‌ها به زیر ۵۰ درصد رسیده، کوچکترین اشتباه در رعایت نکات بهداشتی ممکن است به قیمت جان افراد تمام شود.

وی با بیان اینکه طی هفته‌های گذشته با افزایش تعداد بیماران سرپایی در چهارمحال و بختیاری مواجه بودیم، گفت: خوشبختانه طی دو سه روز گذشته این روند کاهشی و به تثبیت رسیده است، با تثبیت موارد سرپایی، موارد بستری نیز به حالت ثبات خواهد رسید و در صورت تداوم این روند می‌توان به رسیدن به کف پیک پنجم بیماری کرونا امیدوار بود.

جزایری با تاکید بر اینکه روند انجام واکسیناسیون کرونا در چهارمحال و بختیاری مطلوب است، یادآور شد: واکسیناسیون کرونا برای گروه سنی بالای ۶۰ سال به پوشش ۹۳ درصدی رسیده که از شاخص کشوری نیز بالاتر است، همچنین در حال حاضر واکسیناسیون گروه سنی ۱۸ تا ۶۰ سال نیز به پوشش ۷۴.۵ درصد رسیده و روند مطلوبی را طی می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: در حال حاضر پنج برند واکسن آسترازنکا، اسپوتنیک، سینوفارم، کووبرکت و پاستو کووک در تامین و تزریق است.

وی بیان کرد: در بین شهرستان‌ها دو شهرستان فارسان و بروجن در مقایسه نسبی با سایر شهرستان‌ها، از درصد واکسیناسیون کمتری برخوردار هستند که در این راستا نیز ضمن آموزش مردم از معتمدان و ظرفیت‌های موجود استفاده و به مردم توصیه می‌شود حتی یک ساعت و یک روز هم تزریق واکسن را به تاخیر نیندازند تا اگر وارد پیک ششم بیماری کرونا شدیم، تعداد موارد بستری و بیماران بدحال و نیازمند مراقبت‌های ویژه و فوتی‌های ناشی از کرونا کاهش پیدا کند.

جزایری خاطرنشان کرد: باتوجه به عدم پوشش و ایمنی کامل با تزریق هر دونوبت وکسن کرونا، تاکید سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت و کارشناسان بهداشتی حتی در صورت انجام هر دو نوبت واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک است، همچنین به‌علت فرارسیدن فصل سرد سال و تاکید بر تهویه مناسب، توصیه می‌شود، در کنار واکسیناسیون، مردم از هرگونه تجمع و شرکت در مراسم‌های تجمعی پرهیز کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان