تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۲۴ مهر ۱۳۹۵

انتقاد بچه حزب‌الهی‌ها به محمدهادی رضوی درباره «شهرزاد»

محمدهادی رضوی از بازداشت محمد امامی و شایعه‌ها و جنجال‌های کهنه و تازه حوالی خودش و «شهرزاد» گفت .
رویداد۲۴-محمدهادی رضوی از بازداشت محمد امامی و شایعه‌ها و جنجال‌های کهنه و تازه حوالی خودش و «شهرزاد» گفت .

پس از موفقیت مجموعه «شهرزاد» درکسب رضایت مخاطبان، اعتبار شبکه نمایش خانگی که با ساختن چند مجموعه نمایشی و نداشتن پایان‌بندی مناسب کم‌سو شده بود احیا شد.

اما پس از پایان فصل نخست «شهرزاد» و اخبارهای که از اختلاف تهیه‌کننده سریال «شهرزاد» با محمدهادی رضوی؛ یکی از سرمایه‌گذاران پروژه شنیده می‌شد، بیشتر اخبار حول محور بازیگرانی بود که به این پروژه اضافه می‌شدند که به یک‌باره خبر بازداشت محمد امامی به اتهام پولشویی و تخلف در صندوق ذخیره فرهنگیان درصدر اخبارهفته گذشته قرار گرفت. بازداشتی که در پس خود سوالاتی را ایجاد می‌کرد. بخشی از این سوالات مربوط به حضور محمد امامی به‌عنوان تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار در آثار سینمایی -که این آثار از مطرح‌ترین اثر‌های حال حاضر سینما هستند- بود. یکی از زمزمه‌هایی که در پس این دستگیری ایجاد شده از احتمال وجود نام محمدهادی رضوی؛ شریک امامی در ساختن مجموعه دوم این سریال شبکه خانگی است. تمامی این حواشی‌ها و زمزمه‌ها باعث شد که سراغ سیدمحمد‌هادی رضوی برویم. وی در این ارتباط گفت که طی مدت حضورش به‌عنوان سرمایه‌گذار در سریال «شهرزاد» با حاشیه‌هایی مواجه بوده، وی در کنار گفتن از چگونگی بازداشت محمد امامی و این‌که داماد شریعتمداری‌بودن چه تاثیری بر زندگی وی داشته است از نحوه ورودش به دنیای تصویر و سرمایه‌گذاری در آثار و ادامه حضورش در این عرصه صحبت کرد که درادامه می‌توانید بخوانید.


از«شهرزاد» شروع کنیم و قرارگرفتن نام شما به‌عنوان سرمایه گذار در کنار محمد امامی دراین پروژه پرمخاطب شبکه خانگی، اصلا چه شد که داماد محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس دولت یازدهم، قصد کرد که سرمایه‌گذار پروژه درام عاشقانه در فضای فیلمسازی شود و به دنیای تهیه‌کنندگی آثار تصویری بیاید؟

من محمدهادی رضوی هستم، نمی‌دانم چه علاقه‌ای وجود دارد که من را با نسبت داماد محمد شریعتمداری صدا کنند. درحقیقت همیشه احساس می‌کنم آل سعود و صهیونیست به‌همراه شبکه‌های ترکی فارسی‌زبان همواره به‌دنبال این هستند که محتوای تولیدی خودشان را به مردم ما عرضه کنند.

در پشت پرده که داماد شریعتمداری نبودم، 12 سال از زندگی مشترک من با همسرم گذشته است و اگر من کوچک‌ترین استفاده‌ای از نام شریعتمداری کرده باشم باید دست من را قطع کنند. بیش از اندازه من را با نام داماد محمد شریعتمداری یاد می‌کنند، داماد نتانیاهو نبودم که آن‌قدر اصرار بر به‌کار بردن این نسبت فامیلی وجود دارد.

برای اطلاع از سابقه کاری خودم از شما درخواست می‌کنم، شما تنها یک بار به کارخانه تجهیزات رسانه‌ای من بیایید. ما تنها شرکت تجهیزات رسانه‌ای در کشور با قدمت سی سال هستیم که در مقابل رقبای جهانی می‌توانیم عرض اندام کنیم و بسیاری از تجهیزات رسانه‌ای کشور را این کارخانه با بیش از 150 نوع محصول تامین کرده است. پس من فردی هستم که از سال 81 در این عرصه سابقه کاری دارم و یک‌دفعه از آسمان به زمین پرتاب نشده‌ام.

و اما سرمایه‌گذاری در مجموعه «شهرزاد» از سوی محمد امامی و حسن فتحی به من پیشنهاد شد، بنده هم گفتم، هستم و سابقه من هم روشن است.

اما در خصوص انگیزه‌ام برای سرمایه‌گذاری درفصل نخست «شهرزاد» باید بگویم که این مسئله نسبت مستقیمی دارد با دغدغه من که انجام‌دادن فعالیت فرهنگی به‌همراه زمینه‌های اقتصادی آن بود. افراد زیادی به‌طور دائم می‌گفتند و می‌گویند سینما در حال ورشکستگی است درحالی که تمایلی به ورود عده‌ای در عرصه تهیه و تولید آثار سینمایی وجود ندارد یا به‌صورت مداوم جملاتی به گوش می‌رسد که سینمای حکومتی، خوب نیست در حالی که درهالیوود هم دولت برای ساختن اثر سینمایی هزینه می‌کنند.

به هرحال، تمایل داشتم با سرمایه‌گذاری در این عرصه، پولم را حلال‌تر کنم. البته به شکل‌های مختلف و در مشاغل دیگری هم می‌توانستم سرمایه‌گذاری کنم ولی با ساختن سریال «شهرزاد» دوست داشتم مردم چهارهزار تومان هزینه کنند و دقایقی زندگیشان رنگ بهتری بگیرد و این‌گونه به تصورم پولم حلال‌تر می‌شد. از همه مهم‌تر این‌که با ساختن «شهرزاد» توانستیم چند ساعت مردم را از تماشای برنامه‌های ماهواره دور کنیم. باید ازتک تک عوامل سازنده این اثر چون حسن فتحی، محمد امامی و همچنین سعید ملکان که زحمت عمده کار به روی دوش وی بود، تقدیر و تشکر کنم.


بعد از روزهای ساختن وتولید و در روزهای پخش‌شدن این سریال، نامه‌ای به قلم شما،‌ خطاب به حسین شریعتمداری در آغاز اختلاف شما و حسن فتحی؛ کارگردان این اثر منتشر شد، ‌اختلافی که به کم‌رنگ شدن از شما دراین پروژه انجامید از این ماجرا بگویید؟ از آنچه تاکنون گفته نشده است و به‌طور حتم در پس این نامه نوشتن‌ها و درگیری‌ها سخن هایی دارید که هنوز گفته نشده است.

همان زمان به محمد امامی گفتم که تنها به‌خاطر «شهرزاد» صحبت نمی‌کنم اما این نکته را می‌خواهم بگویم که در سکانس‌هایی از مجموعه که در بحبوحه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان هم بود، عکس حسین شریعتمداری را در میان توده‌ای‌ها نشان دادند، من که طراح صحنه نیستم با حسن فتحی این مسئله را در میان گذاشتم که وی گفت، اشتباه سهوی رخ داده است، من هم گفتم مشکلی وجود ندارد برای این اشتباه سهوی عذرخواهی کنید. اگر عکس رئیس دولت اصلاحات و دکتر عارف هم بود، آیا شما این‌گونه برخورد می‌کردید. حسین شریعتمداری زحمت کشیده و ریشه دارد، حالا ممکن است بعضی‌ها با وی مشکل داشته باشند، این فرد مبارزه کرده و نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان است.

پس از این جریان محمد‌هادی رضوی وصله ناجور شد. در خیلی از رسانه‌های ضد انقلاب به من فحاشی کردند، به‌عنوان مثال شبکه voa سه برنامه برعلیه محمدهادی رضوی ساخت که حسن فتحی هم بابت بروز این اتفاق ناراحت بود. همین ماجراها بود و رخ داد که در پی آن با دفتر حسین شریعتمداری تماس گرفتم، نامه نوشتم و عذرخواهی کردم.این اتفاق در مجموعه‌ای رخ داده است که خانه من به حساب می‌آمده و بر من واجب بود که از حسین شریعتمداری عذرخواهی کنم. جالب است که محمد شریعتمداری هم زمانی که در جریان اتفاقات قرار گرفت گفت، اخلاق حکم می‌کرد که از حسین شریعتمداری عذرخواهی کنید.

من سرمایه‌گذار سریال «شهرزاد» بودم و بعد از پخش آن قسمت و وقوع اتفاقات به من می‌گویند «شما چه‌کاره پروژه هستید.» خیلی طبیعی است که به‌من بربخورد. فکت‌های به شما می‌دهم؛ نزدیک انتخابات، قسمت هیجدهم مجموعه پخش و عکس حسین شریعتمداری میان حزب توده نشان داده می‌شود. اصلا من می‌گویم 90 درصد این اتفاق سهوی بوده ولی برداشت عمومی این است که شیطنتی در کار وجود داشته است. بعد از این ماجرا سعی کردند من‌را از «شهرزاد» جدا کنند.

همان‌طور که گفته شد نام شما و محمد امامی به‌عنوان سرمایه‌گذاران این مجموعه گران در تولید در این پروژه مطرح است، قبل از شریک‌شدن در معاملات اقتصادی،‌ به‌طور حتم زمانی نیاز بوده تا دو سرمایه‌گذار همدیگر را بشناسند و از اخلاق و منش رفتاری و تفکری هم اطلاع پیدا کنند، شناخت اولیه شما از محمد امامی و سرمایه‌ای که برای این پروژه می‌آورد چه بود ؟ وی این سرمایه را از کجا آورده بود‌؟ به‌طور حتم بدون تحقیق وارد شراکت نشدید.

حوزه فعالیت‌های اقتصادی محمد امامی گسترده است. اطلاعات خیلی کمی در خصوص دایره فعالیت‌های اقتصادی وی داشتم ولی او را فردی نمازخوان، با ریشه، خانواده دوست دیدم. مادر و خانواده او محجبه بودند من با تماشای این قاعده با وی همکاری کردم ولی همان‌طور که وی در جریان فعالیت‌های اقتصادی من قرار نداشت من هم اطلاعات چندانی از وضعیت شغلی و درآمدی او نداشتم. محمد امامی به‌این دلیل که من فرد سیاسی محور هم هستم، در مسیر ساختن پروژه مقداری اذیت هم شد برای همین احساس کردم که در فصل دوم «شهرزاد» حضور نداشته باشم، بهتر است.

بیشترهمکاری من با محمد امامی به‌خاطر برندی بود که با سریال «شاهگوش» شکل گرفته بود، وی آدم صاحب‌سبک و موفقی در شبکه نمایش خانگی بود با توجه به این مسئله با اوهمکاری کردم. امامی درچندین حوزه اقتصادی فعال بود همین کمک کرد تا در حوزه رسانه نیز شناخته‌تر شود.

غیر از بحث «شهرزاد» شایعات دیگری درباره تخلفات دیگر اما شنیده می‌شود؛ نظر شما چیست؟

امام حسین(ع) می‌گویند: «دین نداریم آزاده باشیم.» به این مفهوم که آبروی افراد را با سخنان خود تحت تاثیر قرار ندهیم. لذا قاضی و مامور اطلاعات نیستم، همیشه کوشش کرده‌ام که مسبب ناراحتی و دل آزردگی فردی نشوم و بهتر است همه چیز را به زمان بسپاریم.

چقدر فکر می‌کنید به این دلیل که این پروژه یک مجموعه موفق بود و این موفقیت به دل خیلی‌ها خوش نیامد، امامی قربانی پاپوش و پرونده‌سازی شده است ؟

نمی‌دانم، باید برای چنین استدلال‌هایی سند و مدرک وجود داشته باشد، بالاخره سیستم قضایی هم بنا به مستندات خودش همواره عمل کرده و خواهد کرد ولی ‌به‌طورمشخص پس از کسب موفقیت مطمئنا حسادت‌هایی به‌وجود می‌آید. «شهرزاد» درشبکه نمایش خانگی برند شد ولی جوی رسانه‌ای که برای این سریال حاکم شد هم در بروز حب و بغض‌ها بی‌تاثیر نبوده است.

«ب.ز» هم که نامش این‌روزها به عنوان یکی از بزرگ‌ترین متهمان به فساد و رانت‌خواری در تاریخ ایران مطرح است هم متهم به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سینمایی بود، جالب است، ‌شهرام جزایری هم که پیش‌تر در جریان بزرگ‌ترین و جنجالی‌ترین پرونده فساد اقتصادی ایران بعد از انقلاب مطرح شد و بازداشت و دوران حبس گذراند نیز بعد از آزادی از حبس به سراغ فیلمسازی رفته است.‌ به نظر شما چه می‌شود که متهمان به پرونده‌های اختلاس‌ها در کشور دستی هم در پروژه‌های سینمایی، ساختن و تولید و تهیه‌کنندگی آثار تصویری کشور دارند؟ فقط نگویید پیش می‌آید یا عشق به‌ سینما آن‌ها را جذب می‌کند.

محمد امامی در این عرصه به‌دنبال خودنمایی و عکس‌گرفتن با بازیگران نبود، طرح و ایده در این زمینه داشت. ب.ز در این زمینه تنها دو الی سه فیلم را بدون استراتژی و هدف خاصی ساخت، فرض کنیم انگار تنها بحث ورود به سینما برای وی مطرح بود، بعد هم دچار آن مسائل شد ولی امامی برند «شاهگوش» را در کارنامه داشت و دفتر پخش تصویرگستر پاسارگاد متعلق به وی بود، امامی سوابق کاری روشنی داشت، همین مسئله هم باب آشنایی من با وی شد.

بعد نیست این‌جا بگویم، بنده اولین کسی بودم که ثابت کرد از فعالیت فرهنگی می‌توان درآمدزایی کرد، اگر می‌توانستیم «شهرزاد» را در خارج از کشور توزیع کنیم به درآمد هنگفتی از این راه دست پیدا می‌کردیم که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.


محمد امامی در آثاری چون «نهنگ عنبر2»، «ابد و یک روز»، «گشت 2»، «فروشنده»، «محمدرسول‌اله»، «دراکولا»، «شهرزاد» و... حضور داشته است. نگاهی به اسامی آثار ذهن را درگیر می‌کند، برای مثال «محمد‌رسول‌اله» و «فروشنده» دو اثری است که فکر را بیشتر از دیگر آثار به اضافه‌بودن وی در حضور در این فیلم‌ها درگیر چرا و چگونه می‌کند. نظر شما چیست؟ یکی از این آثار، محمد رسول‌اله، پروژه‌ای ملی است ورود به این پروژه در جایگاهی که محمد امامی بود آسان و ساده نیست.

در روزهای گذشته خیلی از عوامل این آثاری که نام بردید، گفتند که هنوز پولی از وی دریافت نکرده‌اند و در چند فیلم اصلا حضور و مشارکت وی را رد کردند، در آینده بهترمی‌توانیم متوجه تاثیرمحمد امامی روی این پروژه‌های سینمایی شویم.

در اکثر این آثار سعید ملکان نیز حضور داشته است. در پروژه «شهرزاد 1» هم بود -که البته در «شهرزاد 2» نیست- از نحوه آشنایی‌تان با سعید ملکان بگویید؟

از طریق علی اسدزاده؛ مدیرعامل شرکت تصویرگستر پاسارگاد با سعید ملکان آشنا شدم و درخصوص وی باید بگویم که فردی زحمتکش، کاربلد و همواره موفق بوده است. وی زودتر از عدم حضورم در فصل دوم از این پروژه کناره‌گیری کرده بود و من هم دغدغه ساختن فیلم دیگری را داشتم، همچنین اعتقادی به ساختن فصل دوم «شهرزاد» نیز نداشتم چون باور دارم که این دست آثار فقط قسمت و سری نخستشان موفقیت‌آمیز است.

اما سریال‌های مطرح دنیا بعد از کسب موفقیت در جلب رضایت مخاطب به ساختن فصل‌های چندگانه روی می‌آورند؟

خودتان اشاره کردید که این اتفاق درسطح دنیا رخ می‌دهد.

چرا ما به سمت این مسیر و تکرار موفقیت و استفاده از پتانسیل جاری‌شده نرویم؟

من نمی‌توانستم دیگر این ریسک را کنم و در مجموع احساس کردم که تمایلی هم به حضور من هم در فصل دوم وجود ندارد.

عدم حضورتان در فصل دوم «شهرزاد» چقدر به سناریوی این اثر ارتباط داشت؟

به‌طور حتم ارتباطی وجود دارد چرا که در «شهرزاد» با انتقاداتی از سوی بچه حزب‌الهی‌ها مواجه شدم و من جواب قانع‌کننده‌ای به آن‌ها دراین خصوص نتوانستم بدهم. یکی از انتقاداتی که به سناریوی فصل نخست وجود داشت حول محور حضور کم‌رنگ بچه‌های حزب‌الهی در وقایع کودتای 28 مرداد بود. به این دلیل که در انعقاد قرارداد با پروژه «شهرزاد» حق دخالت در سناریو از من سلب شده بود، نتوانستم در این قضیه ورود کنم چرا که روحیات کارگردان به‌هم می‌خورد و من هم نمی‌توانستم دخالت نکنم. به همین خاطرسناریویی را می‌سازم که بتوانم در متن آن دخالت کنم.

شاید حسن فتحی برای روایت کودتای 28 مرداد نیازی به روایت صدرتا ذیل آن واقعه را احساس نکرده است؟

چطور به دکترمصدق به‌صورت آشکارا اشاره شده است ولی هیچ نشانی از آیت‌اله کاشانی در آن اتفاق دیده نمی‌شود، این انتقاداتی است که بچه‌های مذهبی از من کردند ولی درمجموع حسن فتحی، فیلمساز کاربلد و با رزومه موفقی است که قادر به جذب رای نظام و مردم است اما محمدهادی رضوی فاقد چنین هنری است.

به‌عنوان یک مخاطب و نه سرمایه‌گذار سریال «شهرزاد»، با شنیدن اخبار بازداشت‌شدن محمد امامی و امکان توقف ساختن این اثر و... چه حالی پیدا می‌کردید؟

مطمئنا ناراحت شدم، خوشبختانه فیلمبرداری «شهرزاد» بدون اختلال به سمت جلو پیش می‌رود، عبداله اسکندری و حسن فتحی هم هنرمندان کاربلدی هستند و به شکرخدا بدون توقف فیلمبرداری این اثر در حال پیگیری است.

و اما از این‌روزها بگویید و حضور در پروژه‌ای دیگر در کنار بهرام توکلی و تجربه جدیدی که کسب خواهید کرد.

در حال حاضر زمان زیادی از طول هفته را من و سعید ملکان صرف سناریوی این اثر می‌کنیم تا با سناریوی سفت‌ومحکم بتوانیم فیلمبرداری را آغاز کنیم.

آثار اخیری که بهرام توکلی در سینما و تلویزیون کارگردانی کرده است با استقبال واقبال مخاطب مواجه نشده آیا این مسئله شما را برای همکاری با وی دچار تردید نکرد؟

به‌طور کامل این مسئله را قبول دارم ولی با حضورسعید ملکان که همواره موفق بوده است سعی بر ساختن اثری با شاخص‌های موفقیت داریم.

انگار سعید ملکان تاثیر زیادی از خودش روی شما گذاشته است؟

ملکان نگاهی سینمایی دارد، نگاهی که من فاقد آن هستم ولی من سابقه فعالیت اقتصادی و درآمدزایی دارمو همواره با تبادل نظری که میان ما حکمفرماست به موفقیت می‌اندیشیم.

با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید اگر مطالب ناگفته‌ای هست فرمایید.

به‌عنوان نکته پایانی باید خدمتتان عرض کنم که باید همواره از گروه خودتان دفاع کنید که من هم همیشه نقش حمایتی خودم از گروه خودم را سعی کردم، اثبات کنم.

منبع:خبرگزاری صبا

نظرات شما
پیشخوان