تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۱۷ آبان ۱۴۰۰

نابودی ویروس کرونا در آخرین جهش صحت دارد؟

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر از بین رفتن ویروس کرونا در آخرین جهش را نادرست اعلام کرد.

زمان پایان کرونا

رویداد۲۴ دکتر مصطفی قانعی در خصوص صحت مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر از بین رفتن ویروس کرونا در آخرین جهش خود افزود: نکته مهم در مورد ویروس کرونا و جهش های این است که در حال حاضر پایگاهی در خصوص ویروس کووید١٩ در سازمان جهانی بهداشت وجود دارد که در آن اعلام می شود کدام جهش مورد توجه جدی این نهاد و کدام مورد بی اهمیت است.

وی بیان کرد: بحث هایی که در فضای مجازی در خصوص از بین رفتن ویروس کرونا مبنی براینکه در آخرین جهش خود از بین رفته، برای ایجاد جوی است که هم عادی انگاری صورت گیرد و هم کسانی که نمی خواهند واکسن بزنند، تصور کنند که کرونا تمام شده و رعایت الگوهای بهداشتی پایین بیاید.

    قانعی با یادآوری اینکه مطرح شدن این موضوع یک شیطنت رسانه ای است که توسط برخی رسانه ها و افراد ناآگاه صورت می گیرد، گفت: با این کار به نوعی با پیچیدگی بیشتر هم سطح رعایت پروتکل ها و هم سطح واکسیناسیون را پایین می آورند وگرنه در مورد جهش ها یک روند وجود دارد و این روند را سازمان جهانی بهداشت اعلام می کند.

    عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: هر چند آنچه که در فضای مجازی ذکر می شود، حدود یک سال پیش نیز تعدادی از نظریه پردازان بیان کردند و این احتمال را دادند که جهشی در ویروس کرونا پدید می آید که خود به خود نمی تواند ادامه دهد ولی این موضوع را فقط در حد یک احتمال مطرح کردند که آن هم صحت ندارد.

    به گزارش ایرنا، اخیرا اخباری در فضای مجازی با این عنوان منتشر شد که خبر خوب ژاپنی‌ها درباره کرونا، احتمال پایان کرونا و ویروس نابود شد. 

    در این خبر ادعا شده است: محققان موسسه ملی ژنتیک ژاپن در حال بررسی یک جهش در ژن Nsp14 هستند. جهش در این ژن امکان ترمیم در ویروس را مختل می‌کند و این جهش به ضرر کرونا تمام خواهد شد.


    بیشتر بخوانید: کرونا ۲۸ میلیون سال از عمر مردم جهان را ربود!


    دلتا سویه غالب ویروس کرونا  ویروس کرونا از نوع لامبدا و مو در کشور وجود ندارد

    قانعی درخصوص جهش های ویروس کرونا افزود: نکته ای که در خصوص این ویروس وجود دارد این است که در هر کشوری که در حال انجام واکسیناسیون هستند، ویروس ها به یک شکل و در کشورهایی که واکسن نزده اند به یک شکل دیگر عمل می کنند.

    وی افزود: به طور مثال بخش عمده ای از آفریقا دسترسی به واکسن نداشتند؛ بنابراین جهش ویروس کرونا در این کشورها با جهش ویروس در ایران و جهش های کشورهای دیگر کاملا متفاوت خواهد بود. این تصور که جهشی فراهم شده که مشکل سرایت ویروس کرونا را حل کرده است، درست نیست.

    عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص آخرین وضعیت جهش ویروس کرونا در ایران اظهار داشت: تصوری در خصوص جهش ویروس کرونا به نام لامبدا و مو وجود داشت. این جهش از ویروس در هیچ کجای دنیا نتوانست پیش برود و وارد کشور ما نیز نشد و این امر به مساله جهانی تبدیل نشد. سویه غالب ویروس کرونا در حال حاضر از نوع دلتا است.

    قانعی یادآور شد: واکسن فقط و فقط شدت بیماری، تعداد موارد بستری و تعداد موارد ابتلا را کم می کند و بیشتر در کاهش مرگ و میر اثر دارد، ولی وضعیت دنیا نشان می دهد حتی در کشورهایی که واکسن زدند، بیماری ایجاد می شود اما به بستری بیمار نمی انجامد. 

    منبع: ایرنا
    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    نظرات شما
    پیشخوان