تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۰۴ آذر ۱۴۰۰

عضو کمیسیون امنیت ملی: همه تحریم‌های ایران باید لغو شود/ غربی‌ها تضمین دهند

عمویی گفت: جزئیات تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به دقت در برجام فهرست شده است و این موضوع کاملاً روشن است و هیچ کسی هم نمی‌تواند فراتر از چیزی که در بخش هسته‌ای برجام از ایران خواسته شده است، مورد دیگری را در مذاکرات مطالبه کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی: همه تحریم‌های ایران باید لغو شود/ غربی‌ها تضمین دهند

رویداد۲۴ ابوالفضل عمویی با بیان اینکه منافع ما باید در مذاکرات هسته‌ای تأمین شود، اظهار کرد: اخذ تضمین از کشور‌های غربی و آمریکا از خواسته‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران است، چرا که آمریکا بدون هیچ گونه توجیه حقوقی و منطقی، توافق برجام را زیر پا گذاشت و این در حالی است که آن توافق از پشتوانه قطعنامه ۲۲۳۱ برخوردار بود.

وی بیان کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران به اجرای کامل تعهدات خود در برجام بازگردد، چه ضمانتی وجود دارد که مجدداً این رفتار غیرقانونی آمریکایی‌ها تکرار نشود؟

غربی‌ها باید تضمین دهند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع اخذ تضمین از غربی‌ها در ۶ دور مذاکرات قبلی هم مطرح شده است، تصریح کرد: در مذاکرات قبلی استدلال طرف آمریکایی این بوده است که برای ارائه تضمین به ایران با محدودیت حقوقی مواجه است که این ادعای آنان مورد پذیرش ما قرار نگرفت. ما باید از غربی‌ها تضمین بگیریم چرا که ممکن است مجدداً رفتار غلط آنان تکرار شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر خواسته اصلی ما آن است که غربی‌ها تضمین دهند. عضویت مجدد آمریکا در برجام بدون آنکه تضمین دهد، مصداق آن است که به فردی خطاکار جایزه داده شود که ما زیر بار این مسئله نمی‌رویم و آنان حتماً باید تضمین دهند که به تعهدات خود پایبند باشند.

عمویی گفت: جزئیات تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به دقت در برجام فهرست شده است و این موضوع کاملاً روشن است و هیچ کسی هم نمی‌تواند فراتر از چیزی که در بخش هسته‌ای برجام از ایران خواسته شده است، مورد دیگری را در مذاکرات مطالبه کند.

همه تحریم‌های ایران باید لغو شود

وی افزود: مطالبه طرف مقابل ما در برجام این است که ایران به تعهدات سابق خودش بازگردد، اما حرف ما این است که بعد از برجام، آمریکایی‌ها نزدیک به ۸۰۰ مورد تحریم جدید علیه ایران وضع کردند و نه تنها تحریم‌های قبل از برجام، بلکه تحریم‌های بعد از برجام هم باید به صورت کامل لغو شود. در واقع، ترامپ تحریم‌های زیادی را علیه ایران وضع کرد تا مانع اجرای توافق برجام شود که باید همه این تحریم‌ها برطرف شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما دیگر در موضوع هسته‌ای مذاکره جدیدی نداریم چرا که متن تعهدات ایران در توافق هسته‌ای روشن است و این بار ما درباره جزئیات رفع تحریم مطالبه داریم. حرفمان این است که نه فقط عناوین رفع تحریم، بلکه رفع تحریم هم باید محقق شود، به نحوی که مؤثر باشد و ما روی موضوع راستی‌آزمایی هم تاکید داریم.

خسارت ناشی از خروج آمریکا از برجام باید جبران شود

وی با تاکید بر ضرورت جبران خسارت ناشی از خروج آمریکا از برجام، گفت: خساراتی که آمریکایی‌ها با خروج از برجام به ما وارد کردند، بسیار زیاد است چرا که آنان نه تنها خودشان از برجام خارج شدند، بلکه مانع اجرای این توافق از سوی کشور‌های غربی عضو برجام هم شدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: هدف از توافق برجام برای ایران این بود که ما بتوانیم تجارت خود را عادی کنیم و منافع اقتصادی برای کشورمان به دست آید، اما طرف آمریکایی اعلام کرد نه تنها خودش به این توافق پایبند نیست، بلکه مانع اجرای آن هم می‌شود و این موضوع را در عمل هم مشاهده کردیم. ما موضوع اخذ خسارت را هم در مذاکرات آینده باید به عنوان یک مطالبه و حق ایران حتماً دنبال کنیم.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان