تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۰۵ آذر ۱۴۰۰

بارش باران؛ مایه پاکی یا تشدیدکننده آلودگی هوا؟

در پی بارش باران هنگام آلودگی هوای تهران روزنه‌های امیدی نسبت به افزایش کیفیت هوا به وجود می‌آید این در حالیست که به گفته مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بارش باران لزوما باعث کاهش آلودگی هوا نمی‌شود.

آلودگی هوای تهران

رویداد۲۴ محسن روشنی درباره تاثیر بارش باران بر کاهش آلودگی هوا خاطرنشان کرد: ما در شهری زندگی می‌کنیم که میزان تولید آلاینده‌ها در آن به‌شدت بالاست همچنین به علت وجود کوه‌های بلند اطراف شهر تهران، باد مناسبی در این شهر نمی‌وزد. این وضعیت سبب می‌شود تهویه هوا در شهر به‌خوبی صورت نگیرد.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: این ذهنیت نادرست است که بارش باران لزوما باعث کاهش آلودگی هوا خواهد شد. معمولا وزش باد با سرعت حداقل چهار یا پنج متر بر ثانیه می‌تواند «کیفیت هوا» را افزایش دهد اما بارش باران اگر با تهویه مناسب همراه نشود، نمی‌تواند به بهبود کیفیت هوا کمک کند.

وی با اشاره به افزایش غلظت آلاینده‌ها در پی بارش باران در شهرهای آلوده گفت: یکی از پدیده‌هایی که برخی مواقع در شرایط بارش باران رخ می‌دهد، کم شدن ارتفاع لایه اختلاط هواست. این پدیده سبب افزایش غلظت آلاینده‌ها می‌شود. کاهش ارتفاع لایه اختلاط، باعث کوچک‌تر شدن فضای گردش آلاینده‌ها می‌شود و در نتیجه غلظت آن‌ها را افزایش می‌دهد. لذا انتظار پاک شدن هوا با بارش باران لزوما به‌جا نیست.

روشنی با اشاره به تاثیر وزش باد بر بهبود کیفیت هوا ادامه داد: میزان تولید آلاینده‌ها در شهر تهران بسیار بالا است. به همین علت زمانی که باد و باران متوقف می‌شود، به‌سرعت آلودگی هوا تشدید می‌شود و شرایط به حالت سابق خود برمی‌گردد. پاک‌ شدن هوا توسط وزش باد نیز در صورتی رخ می‌دهد که باد حاوی گرد و غبار نباشد و با سرعت مناسبی نیز بوزد. در برخی مواقع مشاهده می‌شود که در روزهای گرم و کم‌بارش، وزش باد سبب انتقال گرد و غبار و افزایش آلودگی هوا می‌شود. این پدیده که با افزایش ذرات معلق موجود در هوا همراه است، بیشتر در روزهای گرم و خشک رخ می‌دهد.


بیشتر بخوانید: مرگ ۳۷۵۱ تهرانی به دلیل آلودگی هوا/ ساعات کار کاهش یابد


مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تشریح فرایند ایجاد باران اسیدی گفت: ما ابتدا باید مکانیزم تولید باران اسیدی را بدانیم. وقتی اکسیدهای نیتروژن و اکسیدهای گوگرد در مجاورت آب قرار می‌گیرد، باعث ایجاد اسید می‌شود. این آلاینده‌ها زمانی که در مجاورت آب باران قرار می‌گیرند، تبدیل به اسید می‌شوند و پدیده باران اسیدی مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به امکان مشاهده باران اسیدی در پایتخت اضافه کرد: با توجه به اینکه غلظت این دو آلاینده در تهران زیاد نیست، آن پدیده به‌صورت جدی مشاهده نمی‌شود. لذا بارش باران اسیدی در پایتخت مسئله نگران‌کننده‌ای نیست. باران اسیدی در نواحی صنعتی - که تولید آلاینده آن‌ها بسیار زیاد است - مشاهده می‌شود. معادن و کارخانه‌ها به‌ویژه واحدهای صنعتی استخراج مس، بیش از دیگر نقاط مستعد مواجهه با باران اسیدی هستند. دلیل این موضوع انتشار مقادیر زیادی از گاز گوگرد دی اکسید(SO۲) است که در فرایند استخراج مس تولید می‌شود.

روشنی در پایان با تاکید بر نقش مردم و نهادهای مسئول در کاهش آلاینده‌های هوا گفت: ما در شهری زندگی می‌کنیم که منابع آلودگی در آن بسیار زیاد است. تک تک افراد جامعه باید خود را برای کاهش این آلاینده‌ها مسئول بدانند. کاهش سفرهای بی‌مورد در سطح شهر، توجه به معاینه فنی وسایل حمل و نقل به‌ویژه موتورسیکلت‌ها و نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری اقداماتی است که می‌تواند به کاهش آلودگی هوا در شهر تهران کمک کند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان