تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۱۶ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱۵۱ نظر

خشایارشا پادشاه جنگ‌طلب هخامنشی

خشایارشاه هخامنشی یکی از معروف‌ترین پادشاهان ایران بود که نامش بیشتر با جنگ یونان گره خورده است. اگرچه او آتن را به آتش کشید اما در نهایت از سپاه یونانیان شکست خورد؛ برخی تاریخ‌نویسان معتقدند پیروزی یونان به آغاز عصر طلایی فلسفه و دموکراسی در آتن منجر شد. رویداد۲۴ در گزارش چهره‌های تاریخی خود زندگی پرماجرا و البته خونین خشایارشاه را بررسی کرده تا نشان دهد دوران پادشاهی او چه تاثیری بر ایران گذاشت.

زندگینامه خشایارشاه

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: «پس از آن فرورتیش با سواران کم گریخت. به سرزمین ری نام در ماد از آن سو روانه شد. من سپاهی دنبال او فرستادم . وی اسیر شد و به سوی من آورده شد . من هم بینی هم دو گوش هم زبان او را بریدم و یک چشم او را کندم . بسته به دروازه من نگاهداشته شد. همه او را دیدند پس از ان او را در همدان دار زدم و مردانی که یاران برجسته او بودند انها را در همدان درون دژ اویزان کردم.» بند بیست و سوم کتیبه بیستون

خشایارشا، که گا‌ه به غلط او را «خشایار شاه» می‌نامند، یکی از چهره‌های مشهور جهان باستان بود که در ایران امروز و پس از ترویج روایات اسطوره‌ای درباره گذشته ایران، نقشی اسطوره‌ای پیدا کرده است. وی به علت حمله به یونان و آتش زدن آتن و همچنین رهبری یک امپراطوری بزرگ مورد ستایش افراد است. به‌ویژه پس از نمایش فیلم ۳۰۰ و تصویر چهره‌ای هالیوودی از خشایارشا، بسیاری در پاسخ چهره و شخصیت وی را برجسته کردند و شائبه توطئه هالیوود علیه تاریخ ایران قوت بیتری گرفت.

از منظر آن‌ها اسکندر مقدونی شخصیتی منفور است چرا که به پرسپولیس حمله کرد و اموال و کتابخانه‌ها را آتش زد. البته در کنار این نفرت باید یادآوری کرد که اسکندر این کار را در پاسخ به حمله خشایارشا و آتش زدن آتن توسط وی و سربازانش انجام داد و نمی‌توان نادیده گرفت که امپراتوری هخامنشی نیز مانند دیگر امپراتوری‌های قدیم (و البته کنونی) بر اساس همین حمله‌ها و غارت‌های ملل و قبایل مختلف تبدیل به یک امپراطوری شد؛ درست مانند مغول‌ها که در دید مردمان وحشی و غارتگر به حساب می‌آیند.

در اینجا با تناقض بنیادین تفکر ایرانشهری مواجه هستیم؛ اگر حمله و غارت بد است، پس چرا شاهان هخامنشی چند تمدن عظیم را نابود کردند و به بسیاری از مناطق حمله کرده و آن‌ها را غارت کردند. اگر هم خوب است پس چرا حمله اسکندر و مغول در ذهن ایشان بد است و به عنوان توحش و اعمال ضدانسانی از آن یاد می‌کنند؟ تناقضی که اساسا پاسخی ندارد؛ چرا که باور‌های جزمی و خرافی تن به استدلال و عقلانیت نمی‌دهند.

تصویر اسطوره‌ای خشایارشا مانند بسیاری از تصاویری که در رسانه‌ها، فضای آموزشی و دیگر دم و دستگاه‌های ایدئولوژیک ساخته شده، ریشه در باور‌های خرافی و مهندسی فرهنگی دولت-ملت‌های جدید دارند و یکی از عوامل تفرقه، نژادپرستی، و انفعال و خود بزرگ‌بینی ملت‌های مختلف شده‌اند. شرط هرگونه رستگاری و رهایی از مشکلات بنیادین امروز که بویژه در کشور ما دیده می‌شوند در گرو فهم درست واقعیات تاریخی و نقد خرافات تاریخی است.


بیشتر بخوانید: کوروش کبیر ؛ اسطوره‌ای برای جعل ایدئولوژیک تاریخ


امستریس همسر خشایارشا

همسر خشایارشا

خشایارشا در کنار کوروش کبیر و داریوش بزرگ از معروفترین شاهان سلسله هخامنشی است. نام وی را گا‌ه به غلط «خشایارشاه» می‌گویند. در واقع نام وی در پاسی دو بخش «خشای» به معنای «فرمان‌روا» و «آرشا» به‌معنای «مردان» پدید آمده که «فرمان‌روای مردان» معنا می‌دهد.

به گزارش رویداد۲۴ در حکومت هخامنشی، مانند اغلب تمدن‌های جهان باستان، زنان حقوقی نداشتند و موجودی درجه دوم به حساب می‌آمدند و مردان در راس قدرت و ارزش‌های اجتماعی قرار داشتند. نام خشایارشا نیز به همین معناست؛ یعنی وی مرد مردان و حکمران آنان است و موجودات درجه دوم در ذیل حکومت وی جایی ندارند. البته یکی از معشوقه‌های یهودی وی، به نام استر، نفوذ فراوانی بر وی و تصمیماتش داشت و ظاهرا معشوقه شاه از جنس دوم بودن مستثنی بود.

خشایارشا فرزند داریوش بزرگ از همسر محبوبش آتوسا بود و پیش از رسیدن به پادشاهی در بابل حکمرانی می‌کرد. در آن زمان بابل تحت اشغال هخامنشی‌ها بود و خشایارشا به عنوان نماینده شاه در آنجا حکومت می‌کرد و مراقب بود شورشی درنگیرد.

پس از مرگ داریوش، خشایارشا در ۳۶ سالگی به حکومت رسید. خشایارشا خود در کتیبه تخت جمشید ادعا می‌کند که داریوش بزرگ، با وجود اینکه فرزندان ذکور دیگری داشته، شخصا وی را به پادشاهی برگزیده است. اما «پروفسور آملی کورت» در «کتاب هخامنشیان» می‌گوید پس از مرگ داریوش نزاعی بر سر جانشینی برپاشد که در آن فرزند بزرگ داریوش یعنی ارتابرزن با برادر خود به نزاع پراخت و نهایتا ساتراپ حکم به برتری خشایارشا داد و وی به پادشاهی رسید.


بیشتر بخوانید: داریوش بزرگ؛ پادشاه مقتدر هخامنشی


خشاریارشا در چه شرایطی هخامنشیان شد؟

پادشاهی خشایارشا مصادف بود با شورش مناطقی که تحت سلطه هخامنشیان بودند و در پی شنیدن خبر درگذشت داریوش، آنها دست به شورش‌های استقلال‌طلبانه زدند. در راس آن‌ها مصر و بابل بودند که خراج‌های سنگین موجب نارضایتی آنها شده بود.

مصری‌ها به ویژه پس از شنیدن ناکامی داریوش در جنگ ماراتن جرات قیام پیدا کرده بودند. خشایارشا در واکنش به مصر لشکرکشی کرد و آنها را سرکوب کرد و افراد زیادی را بردگی گرفت و بسیاری از مخالفان را اعدام کرد.

کتاب تاریخ جامع ایران لشکرکشی خشایارشا به مصر را اینگونه نقل کرده است: «برخورد خشایارشا در این عملیات -که بر اساس برخی منابع خود فرماندهی لشکر را بر عهده داشت- بسیار بی‌رحمانه بود. او در این لشکرکشی اموال بسیاری از معابد را مصادره کرد... وی حتی پادشاه مصر را از عناوین خود حذف کرد.»

مساله‌ای که در روایات تحریف شده و شوونیستی از ایران باستان وجود دارد، این است که حملات متعدد بیگانگان به فلات ایران باعث غارت ثروت فراوان ایرانیان در تخت جمشید شده است. اما این حملات در حالی محکوم می‌شوند که خود هخامنشیان ثروتشان را از غارت مناطقی همچون مصر و بابل به دست آورده بودند. گویی غارت و جنایت فقط برای دیگر تمدن‌ها بد است و برای ایرانیان مجاز است.

جنگ‌های خشایارشا

رودیگر اشمیت پژوهشگر بزرگ تاریخ باستان، می‌نویسد: «در عملیات سرکوب بابلی‌ها معبد مردوک تخریب و غارت شد و بسیاری از آثار و مهر‌های آن به تخت جمشید منتقل شدند. حتی مجسمه مردوک که حدود ششصد کیلوگرم طلای خالص بود به تخت جمشید منتقل شده و ذوب شد.»

سپاهیان هخامنشی همچنان یکی از باستانی‌ترین معابد و دستاورد‌های هنری بشر یعنی «زیگوارت بابل» را تخریب کردند. استرابو ادعا می‌کند که اسکندر مقدونی بعد از حمله به فلات ایران معبد بابل را بازسازی کرد، اما تخریب زیگوارت به حدی بود که نمی‌شد آن را بازسازی کرد.

غربیان معتقدند اسکندر مقدونی بیش از اغلب فرمانروایان باستانی به ادیان و باور‌های محلی احترام می‌گذاشت و می‌گویند آتش زدن تخت جمشید به تلافی اقدام خشایارشا در آتش زدن آتن صورت گرفت. آنها اینگونه استدلال آورده‌اند که اسکندر شاگرد ارسطو بوده و به پشتوانه فرهنگ غنی یونانی متفاوت از دیگر پادشاهان عمل می‌کرده است.

خشایارشاه پس از مصر به بابل رفت و پس از تصرف آنجا، برای لشکرکشی به یونان آماده شد. یونانی‌ها با وجود قدرت نظامی همسایگان هیچگاه تسلیم نشده بودند و هیچگاه در پی تصرف مناطق همسایه و ایجاد امپراطوری نبودند؛ اسکندر مقدونی نیز یونانی نبود بلکه اهل تراکیه بود و توسط دانشمندان یونانی آموزش دیده بود.

خشایارشا می‌خواست ناکامی پدر خود در حمله به یونان را جبران کند بنابرین لشکر بسیار عظیمی گرد آورد که متشکل از سربازان مزدبگیر بود و هزینه آن با مالیاتی که از مردم عادی گرفته می‌شد، تامین شد. کتاب تاریخ ایران باستان به نقل از دو ایرانشناس بزرگ یعنی کنت و لکوک، انگیزه خشایارشا را از این اقدامات چنین بیان می‌کند: «برخورد‌ها و سرکوب‌های خشایارشا علیه شورشیان ناشی از نشان دادن اقتدار شاهی خود پیش از حمله به یونان بود و بخشی نیز از سیاست عدم تساهل و تسامح وی نسبت به سایر ادیان و اقوام ناشی می‌شد که تا حدی در کتیبه‌های وی نیز مشخص است.»

قابل ذکر است خشایارشا حدود بیست سال پادشاهی کرد که تمام این بیست سال را صرف جنگ و لشکرکشی به منطقه گذراند. لشکرکشی خشایارشا به یونان با حدود دو میلیون سرباز رخ داد که سربازان مزدبگیری بودند که از تمام مناطق مختلف، از هند تا مصر و بابل، اجیر شده بودند. در واقع آن‌ها برخلاف یونانی‌ها برای پول می‌جنگیدند نه برای وطن و قبیله و دین خود؛ همین امر ناکامی خشایارشا در تسلط بر یونان را توضیح می‌دهد. برخی کسانی که از فیلم سیصد حمایت می‌کنند، روی همین نقطه دست می‌گذارند و می‌گویند تفاوت لشکر یونان با ایران همین بود که لشکر خشایارشاه، ایرانی نبود و همگی اجیر شده برای پول بودند به همین دلیل این چهره از آنها تصویر شده است. آنها همچنین درباره چهره کریهی که از خشایارشا تصویر شده می‌گویند به خاطر سنگدلی او در آتش زدن یونان و تمام کتابخانه‌های تمدن آن منطقه بوده و به همین دلیل از او به بدی یاد شده است.

تصویر هالیوود از چهره خشایارشا در فیلم ۳۰۰ 

خشایارشا در فیلم 300


ماجرای تازیانه زدن دریا توسط خشایارشا

خشایارشا ناوگان دریایی قدرتمندی برای نبرد با یونان ترتیب داد و دولت‌شهر‌های یونانی نیز در مقابل همه با هم متحد شدند که علیه نیروی بیگانه ایستادگی کنند. اولین بدشانسی سپاه هخامنشی در هم شکستن پلی بود که توسط قایق‌ها در گلوگاه آسیای صغیر ساخته بودند. این پل به واسطه توفان و امواج عظیم دریایی نابود شد و در مقابل خشایارشا دستور داد با زنجیر‌های آهنین دریا را تازیانه بزنند!

نخستین نبرد مهم سپاه هخامنشی نیز با اسپارتی‌ها بود که تعداد بسیار کمی داشتند. اسپارتی‌ها با تربیت نظامی سختی پرورش یافته بودند. فرمانده آن‌ها لئونیداس بود و زمانی که ارتش ایران در گردنه‌های شمالی یونان در تنگه ترموپیل با سربازان اسپارتی به رهبری او مواجه شدند، شاهد مقاومت او بودند.

بعد از چندین زد و خورد، تعدادی از نیرو‌های ایرانی با عبور از میان کوه‌ها به پشت سر نیرو‌های لئونیداس رسیده و پس از نبردی سخت توانستند آن‌ها را شکست دهند. پیروزی در برابر نیرو‌های متحد یونانی در نبرد ترموپیل باعث شد ایرانیان به راحتی آتن را تصرف کرده و به آتش بکشند.

آتش زدن آتن توسط خشایارشا

هرچند جنگ لشکرکشی در دنیای آن دوره مرسوم بوده اما اقدام عجیب خشایارشاه آتش زدن آتن بود که در حقیقت ضربه‌ای کاری به تمدن بشری بود، چرا که یونانیان آثار گرانبهایی در علم، فلسفه و هنر تولید کرده بودند و این آتش‌سوزی بسیاری از آن‌ها را نابود کرد.

تاریخ هرودوت درباره اقدامات هخامنشیان در آتن به تلخی چنین نقل کرده است: «زمانی که سپاه خشایارشا به آتن رسید، این شهر خالی از سکنه بود -مردم از ترس شهر را تخلیه کرده بودند- و تنها خدمتکاران معبد و افراد فقیر درون معبد پناه گرفته بودند. وقتی آتنی‌ها سربازان را در بالای ارگ دیدند، عده‌ای خود را از آن بالا به پایین پرت کردند و کشته شدند و عده‌ای نیز به درون صحن معبد پناه بردند. سربازان هخامنشی، نخست دروازه‌های دژ را گرفتند و آنها را روی دیگران گشودند و سپس به کشتار پناهندگان پرداختند و همه را تا آخرین نفر از دم تیغ گذراندند و آنگاه به تاراج پرستشگاه پرداختند و هر چه را که بر روی ارگ باقی مانده بود آتش زدند.»

همزمان با درگیری نیروی زمینی هخامنشی و اسپارت در ترموپیل، آنسوتر در خلیج آرتمیزیون ناوگان دریایی ایران با توفان روبرو شده و خسارات زیادی دیدند. ناوگان آتن به دستور تمیستوکلس از این فرصت استفاده کردند و به ناوگان دریایی خشایارشا ضربات کاری وارد کردند. با این حال ایرانیان به دنبال نابود کردن ناوگان‌های یونانی وارد خلیج سالامیس شدند، اما به علت بزرگی کشتی‌ها و کوچک بودن خلیج، کشتی‌های ایرانی به هم برخورد می‌کردند و بخش اعظمی از ناوگان ایرانیان نابود شده و ایرانیان تلفات سختی داده و عقب‌نشینی کردند. پس از قطع ارتباط دریایی هخامنشیان با نیرو‌های پشتیبان خود، سپاهیان متحد آتن و اسپارت و دیگر دولت‌شهر‌ها سپاهیان خشایارشا در آتن را محاصره کرده و شکست دادند.

شکست سپاه عظیم خشایارشا برای یونانی‌ها بسیار روحیه‌بخش بود و باعث آغاز عصر طلایی در آتن شد و در نتیجه آن فلاسفه و ادبیای یونانی توانستند درخشان‌ترین میراث فرهنگی تمدن‌های جهان باستان را شکل دهند. حکومت آتن با شیوه دموکراتیک اداره شد و پریکلس به واسطه ثروت عظیمی که در نتیجه اتحاد دولتشهر‌ها بوجود آمده بود در آتن آثار باشکوهی ساخت.

شکست سپاه خشایارشا از یونانی‌ها دو دلیل عمده داشت؛ اول اینکه یونانیان از کشور خود دفاع کردند و دولتشهر‌های مختلف اغلب دارای دین و زبان واحدی بودند و دیگر نمی‌خواستند باج و خراج به امپراتوری هخامنشی بدهند به همین دلیل دلیرانه جنگیدند. ولی سپاهیان هخامنشی که برای کشور و دین خود نمی‌جنگیدند و سربازان مزدوری بودند که چون از اقصی نقاط امپراطوری گردآوری شده بودند، حتی دین و زبان واحدی نداشتند. این سپاهیان مزدور سریعا میدان نبرد را ترک می‌کردند و روحیه بسیار پایینی نسبت به یونانی‌ها داشتند.

خشایارشا در واکنش به این شکست سنگین، دریاسالار فنیقی خود را اعدام کرد و در نتیجه این اقدام بسیاری از سربازان ارتش هخامنشی فرار کردند و این امر آخرین امید وی برای پیروزی بر سرزمین هلاس را از بین برد.

دوم اینکه پادشاهان هخامنشی خود را «جانشین خدا» و «نظم فرابشری» می‌دانستند و بقیه در واقع بنده و رعیت آن‌ها به حساب می‌آمدند. ولی در یونان و با ساختار دموکراتیک، ولو دموکراسی محدود، شهروندان در انتخاب حاکم مشارکت داشتند و دولتشهر جای هرگونه متافیزیک را می‌گرفت. در واقع شهروندان یونانی برای آزادی و دولتشهر می‌جنگیدند و سپاهیان هخامنشی برای خشایارشا. این امر باعث شده بود یونانی‌ها با جان و دل علیه اشغال سرزمین و آزادی خود بجنگند. علاوه بر این‌ها برتری دریایی یونانیان و نا هموار بودن سرزمین اصلی یونان نیز به کمک یونانی‌ها می‌آمد.

خشایارشا چگونه کشته شد؟

پایان زندگی خشایارشا مانند اغلب پادشاهان فلات ایران بود. وی که به تعبیر هما کاتوزیان «پادشاهی بدخو بود و رفتار بوالهوسانه و بی رحمانه داشت» به دست درباریان خود کشته شد. این اولین نمونه شاه‌کشی در تاریخ ایران بود که تا عصر جدید نیز ادامه پیدا کرد. بین درباریان، به‌ویژه پسر خود خشایارشا در قتل او مشارکت کرد تا جانشینش شود؛ نام وی اردشیر اول است. وی که خلق و خویی چون پدرش داشت و به محض رسیدن به قدرت تمام خواهران و برادران خود را کشت و اعدام‌های گسترده بین درباریان و مردم عادی راه انداخت. سپس سعی کرد با پول، اسپارت را علیه آتن تحریک کند و کار ناتمام پدران خود را به انجام برساند. اما آتن و اسپارت باز هم متحد شدند و ایران را شکست دادند. از این به بعد دیگر یونان تهدید جدی علیه ایران بود و نه بالعکس.

از آن تاریخ به بعد هخامنشیان ۱۳۰ سال دیگر حکومت کردند و برادرکشی تبدیل به قاعده آنان شد و در تاریخ سلسله‌های دیگر پادشاهی ادامه پیدا کرد. این قتل‌ها بسیار بی‌رحمانه صورت می‌گرفت؛ برای مثال اردشیر سوم تمام زنان و مردان و حتی کودکان را سلاخی کرد مبادا جایگاهش به خطر بیفتد. همچنین نبودن قانون و نظم دموکراتیک سراسر امپراتوری را به شورش‌های متوالی و اوضاع درهم ریخته اقتصادی کشاند. این چرخه معیوب با حمله اسکندر و روی کارآمدن سلوکیان تعدیل شد و با اشکانیان و ساسانیان اوضاع دوباره آرامش نسبی یافت.

ویل دورانت در جلد یکم تاریخ تمدن می‌گوید: «شکست امپراتوری هخامنشی از یونانی‌ها یکی از بزرگترین و امیدبخش‌ترین رخداد‌های تاریخ بود. این شکست باعث شد یونانی از رخوت شرقی و اسبتداد و تئوکراسی هخامنشیان به دور باشند و بنیاد‌های علم و تفکر عقلانی را پی‌ریزی کنند. تفکر یونانی عقلانی ماند و در الهیات مسیحی به حیات خود ادامه داد تا اینکه در عصر رنسانس و به واسطه ترویج گسترده متون یونانی علم و عقلانیت جانی تازه گرفت و بشر به تدریج از دوران باستان به مدرنیته قدم گذاشت. مدرنیته‌ای که آن را از جهات عدیده وامدار یونانیان و انسان‌باوری و ایده‌های درخشان فلسفی آن می‌دانند. اگر هخامنشیان یونان را تصرف می‌کردند و تمدن و یونانی نابود می‌شد بعید بود سرنوشت جهان چنین رقم بخورد.»

خشایارشا مانند اغلب حاکمان جنگ‌طلب بود و بر خلاف پدرش داریوش هیچ ساخت و سازی و آبادانی را در فلات ایران انجام نداد و مدام به مناطق مختلف لشکر کشید و کشت و کشتار به راه انداخت. هر چقدر در دوره پدر اقدامات خوبی انجام شد، در دوره خشایارشاه چنین نشد؛ مثلا داریوش استعداد بالایی در نظم و مدیریت امور کشور از خود نشان داد و در نخستین اقدام خود ممالک تحت حکومت خود را تقسیم‌بندی کرد و برای هر یک شهریاری برگزید که یونانی‌ها به آن‌ها «ساتراپ» می‌گفتند. برای کمک کردن به شهریاران و نیز برای اینکه کلیه کار‌ها در دست یک نفر نباشد، دو نفر از مرکز مامور می‌شدند؛ یکی برای فرماندهی قشون محلی و دیگری تحت عنوان سردبیر کار‌های اداری را راهبری می‌کرد.

با این حال کشتار و بی‌لیاقتی چهره‌هایی همچون خشایارشا و شاهان دیگر هیچ دخلی به ایران امروز ندارد؛ همانطور که اقدامات سازنده داریوش نیز بی‌ارتباط با ایران امروز است. افرادی که در دولت-ملتی جدید به نام ایران زندگی می‌کنند، تصورشان این است که در حدود ۲۵۰۰ سال پیش هم ایرانی وجود داشت و مردمان آن را ایرانی می‌نامیدند. این گروه به این مساله توجه ندارند که خود مفهوم «کشور» حدود دویست سال است که به وجود آمده و اساسا جهان پیشامدرن و پیشاصنعتی، به‌ویژه جهان باستان یعنی دنیای قبل از ظهور مسیحیت، بسیار متفاوت از امروز بوده و درک مناسبات کهن با ذهن امروزی نه علمی و نه عقلانی است و موجب فهم وارونه تاریخ می‌شود.

تفکر ایرانشهری و تحریفی به نام تاریخ ایران

در جهان باستان انسان‌ها خود را در ذیل کلیاتی مانند قبیله، نژاد و دین تعریف می‌کردند و تصوری از ایران به عنوان یک کشور واحد متشکل از شهروندانی که حقوق برابر دارند وجود نداشت. ایرانی که در آثار فردوسی و امثالهم هم بازنمایی می‌شود، تاریخ یک کشور متحد با تاریخ عینی نیست بلکه تاریخ فرهنگی-اسطوره‌ای یک منطقه خاص است.

نسل و نژاد ایرانیان امروز نیز مخلوطی از اقوام مختلف سراسر منطقه و حتی قاره‌های مختلف است و اساسا تمام انواع بشر به یک گونه بازمی‌گردد و همه از گونه‌هایی واحد متولد شده و رشد کرده‌اند. به گزارش رویداد۲۴ در تاریخ فلات ایران نیز اقوام و زبان‌های مختلفی چیره بوده‌اند که همه با یکدیگر دشمن بودند. به‌ویژه قسمت مهمی از فلات ایران، از جمله مرز‌های کنونی کشور ایران، برای بیش از هزار سال تحت حکومت خلفا، اعراب، مغول‌ها و ترکان بوده است. به همین دلایل مفاهیمی، چون نژادآریایی و تاریخ هزاران ساله ایران مفاهیم مهمل و بی‌پایه‌ای هستند.

اما هرچه باشد این نوع تصور غلط از تاریخ و جهان باستان، پس از اینکه نقاط مختلف ایران با نیروی قهری دولت تابع مرکز شدند و ایران به عنوان دولت-ملتی مدرن تشکیل شد، لازمه تشکیل دولت بود چراکه هر دولت (state) فراگیری که بنای تشکیل قدرتی مرکزی و سامان یافته دارد، علاوه بر نیروی قهری و نظامی، با اسطوره‌سازی و ایجاد ایدئولوژی‌های ملت باورانه کشور و کلیت خیالی خود را تشکیل می‌دهد. این موضوع از زمان باستان به صورت بسیار محدودی وجود داشته، اما پس از انقلاب کبیر فرانسه و تشکیل کشور‌های نوین به صورت گسترده‌ای مطرح شده و در دستور کار دولت‌ها قرار گرفت.

اغلب کشور‌ها در دوره جدید برای خود پیشینه اسطوره‌ای ساختند و جایگاه حکومت مرکزی را به این افسانه‌های تاریخی تکیه دادند. حماسه‌های ملی که تا دوران جدید خواننده چندانی نداشت و اغلب سرایندگانش نیز در فقر و تنگنا مرده و فراموش شده بودند، پس از تشکیل دولت-ملت‌های جدید دوباره احیا شدند و وارد درس رسمی مدارس و دانشگاه‌ها شدند و از سُرایندگانشان تجلیل شد.

در خود ایران تنها پس از اینکه رضاشاه کشور را تبدیل به دولت-ملت کرد و ساختار مدرن حکومت داری به آن بخشید، مقبره فردوسی بازسازی شد و مجسمه‌های وی را در میان میادین شهری ساختند و شاهنامه را که اثر ادبی سترگ و غنی و چند وجهی بود، تبدیل به متن ایدئولوژیک دولت ایران کردند. نام‌هایی مانند جمشید، کوروش، سیاوش، تهمینه و... را نمی‌توان در دوران‌های پیش از مشروطه یافت، در اواخر دوران قاجار باب شده و در دوران پهلوی اول اوج گرفتند.

در واقع خواندن شاهنامه و پژوهش درباره تاریخ باستانی فلات ایران نیز پیش از دوره پهلوی در انحصار محققین خارجی و ایرانشناسان اروپایی بود؛ چنانکه نخستین تصحیح معتبر شاهنامه توسط متیو لومسدن انجام گرفت و معروفترین نسخه آن چاپ نیکلسون مسکو در دوران شوروی است. همچنین کاوش و کشف آثار باستانی و تمدن‌های کهن فلات ایران با کار باستان‌شناسان اروپایی انجان گرفت و پیش از آن مردم این منطقه حتی اطلاعات تاریخی درستی از سلسله‌هایی مانند هخامنشی و ساسانی نداشتند.

ایده کشوری مدرن که بر اساس ملیت سامان یافته و برای خود قوای نظامی و مرز‌های جغرافیایی می‌شناسد و پیشینه تاریخی و فرهنگی متمایزی متصور می‌شود، توسط اروپایی‌ها به منطقه غرب آسیا آمد و شناسانده شد و پدیده‌ای متاخر است. پیش از آن انسان‌ها خود را در ذیل کلیاتی مانند قبیله، نژاد و دین تعریف می‌کردند و چنین تصوری از ایران وجود نداشت بنابراین ایرانی که در آثار فردوسی و امثالهم هم بازنمایی می‌شود تاریخ یک کشور متحد با تاریخ عینی نیست بلکه تاریخ فرهنگی-اسطوره‌ای یک منطقه خاص است. نسل و نژاد ایرانیان امروز نیز مخلوطی از اقوام مختلف سراسر منطقه و حتی قاره‌های مختلف است و اساسا تمام انواع بشر به یک گونه بازمی‌گردد و همه از گونه‌هایی واحد متولد شده و رشد کرده‌اند. در تاریخ فلات ایران نیز اقوام و زبان‌های مختلفی چیره بوده‌اند که همه با یکدیگر دشمن بودند. به ویژه قسمت مهمی از فلات ایران، از جمله مرز‌های کنونی کشور ایران، برای بیش از هزار سال تحت حکومت خلفا، اعراب، مغول‌ها و ترکان بوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵۱
ahmad
|
Belgium
|
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
16
81
خاک بر سرتون کنن که اینطور تاریخ ایران رو تحریف میکنید.
هخامنشیان اساس هویت ایرانی رو تشکیل دادند و متن بالا بر اساس حسادت و عقده نوشته شده.
حتی تاریخ نویسان غربی هم اینطور به خشایارشا اشاره نمیکنند.
شما در تراز هرودوت و یونایان که نفرت شدیدی از او داشتند نوشتید. (مثل اینکه تاریخ جنگ سرد امریکا رو برید از متون شوروی بخونید)!!!
خاک بر سر حاکمیتی که اصل هویت خودش رو فراموش میکنه و شما هم بوقچی های همون حاکمیت هستید.
unfollow در تمامی شبکه های اجتماعی.
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
دقیقا درست گفتی
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
تو خود یونانم اینجوری خشارشارو نکوبیدن که تو میکوبی
ناشناس
| Netherlands |
۰۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
طرفدار پسر محمدرضا دماغ رضاپالان شاه هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
کسانی که تاریخ ایران تخریب میکنند ایرانی نیستند، بلکه مزدور و بیگانه و دشمنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
قساوت و بیرهمی تو اون زمان تو همه ملل و اقوام وجود داشته کافیه تاریخ اونا رو مطالعه کنی تا بفهمی هخامنشی ها جلوی اونا تازه فرشته بودن
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
با سلام آن عزیزانی که مدعی هستند ترکها قبل از آمدن آریایی‌ها در ایران سکونت داشتن بهتره کمی تاریخ را مطالعه کنند تا متوجه شوند ترکان در ایران و ترکیه و دیگر کشورهای خاورمیانه بعد از ورود اسلام و ورود ترکان آسیای مرکزی به فلات ایران و آناتولی بوده که به این منطقه ورود کردن و در ادامه با هجوم مغولان پس مدعی این مملکت نباشند ضمن اینکه همه توجه داشته باشیم ترک لر عرب فارس کرد گیلک بلوچ و سایر اقوام ایرانی سالهاست کنار هم از این مملکت محافظت کردیم چه بسیار ترکان که در برابر هجوم عثمانی روس و استبداد داخلی از تمامیت این خاک دفاع کردن نمونه بارز آن امثال باکریها که در برابر صدام جان دادن و خاک ندادن سایر اقوام ایرانی هم همینطور پس آنچه مهم است وحدت اقوامی است که در این سرزمین زندگی میکنن زنده باد ایرانی و تمام اقوام آن
ایران پاینده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
سلام شماکه این مقاله رو نوشتی سواد تاریخی نداری حتی اگه مریضی ومغرض لااقل به تاریخت خیانت نکن کمی برو تاریخ بخون تاازحماقت کمی بیرون بیای حتی تاریخ نویسان روم ویونان تااین حد نسبت به ایران دشمنی نکردن لطفا اجازه نشر همچنین مقاله های بیخود وبی محتوا را ندهید این مقاله وچندمقاله دیگه که درمورد کوروش وداریوش نوشتن هم بدتر ازاین مقاله بود ادمای حقیری چون شما نمیتونه تاریخ برجسته ایران راتحریف کنه باتشکراز هروطن پرستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
البته فراموش نکنیم این تناقضات در تفکرات پان ترکها هم هست در تفکرات اسلام گرایان هم هست نمی توان تفکرات فاشیستی چه نوع نژادی وچه نوع عقیدتی را بطور کلی حذف کرد درحالیکه خواسته یا ناخواسته همان تفکرات را برای یک ملت یا امت دیگر پذیرفت و ستود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
11
55
نجفی در اینکه تو همیشه در تخریب چهره های تاریخی مقاله نوشتی جای بحثی نیست اما اینبار خیلی شدید کلا انگار با هخامنشیان و ایران مشکل داری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
چرت میگی وطن فروش
جمعکن نجفی....
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
14
52
میبندی نجفی تازی زاده اون دهن نج.ترو یا خودم پاشم بیام گل بگیرم مردک حقیر عقده ای مزدور
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
خوب میکنید کامنتها و اهانتهای این طرفداران تاریخ اخامنشی و منافقین رو تایید میکنید تا هم مردم اینها بهتر بشناسن وهم امکان اسکرین گرفتن از کامنتهاشون فراهم بشه.البته طرفداران پالانی ها ادب ندارن و فقط بلدند مثل محمدرضا پالانی و باباش خیانت و وطن فروشی کنن
ناشناس نامحترم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
حماقت از کامنتی که نوشتی میباره،کسی که نمیدونه تمدن بشری خودش رو مدیون پادشاهان هخامنشی بخصوص کوروش و داریوش بزرگ میدونه و از سازمان ملل گرفته تا دادگستری آمریکا و حتی اداره پست آلمان تندیسهایی از منشور کوروش و مجسمه کوروش و داریوش بزرگ رو به عنوان الگویی برای تمدن نوین بشری در خودشون جای دادن،از امثال توی نخود مغز بیشتر از این هم انتظار نمیره،احمق اگر رضاشاه نبود پدرانت یا از گشنگی و قحطی و وبا و تیفوس تلف میشدند یا از سر فشار فقر مثل دوره قاجار هنوز هم داشتید با ناموس فروشی و تحویل نوامیستون به حرمسراهای قاجاری عمر نکبتبارتون رو میگذرندین، پالان به دوش و وطنفروش مزدور خودتی و مزدورای ابله مثل خودت
Mig mig
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
10
46
یه چیز رو از قلم انداختین که خشایارشا قاتل بروسلی هم بود !!!
پدرام
|
Canada
|
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
6
32
ممنون که حرف دلتون رو میزنید. نوشته بیستون که شذوع متن شماست ارتباطی به خشایارشا نداره و کار پدرشه. حمله به یونان جهت اشغال نبود و عملبات تنبیهی به خاطر کشتم سفرای ایران بود. به همین خاطر هم نه در آتن ساخلو گداشت (که شرط اول اشعال است) بعد از اینکه اسپارتا شاهش لئونیداس را از شهر بیرون کرد و با محافظهای شخصیش به قربانگاه ارتش ایران فرستاد از حمله به اسپارتا صرف نظر کرد! شما به چی میگید خقوق زنان؟ مرخصی با حقوق برای زن باردار حقوق نیست؟ 6 هفته مرخصی با حقوق برای شوهر بعد از زایمان همسر برای کمک به همسرش چطور؟ باز هم ممنون که حرف دلتون رو میزنین در ضمن فیلم سیصد از روی یک کارتون کمیک تخیلی ساخته شده زیاد ذوق زده نشوید. ضمنا شما شاید اطلاع ندارین ولی پروژه تخت جمشید از زمان ولیعهدی خشایارشا تخت نظارت او جلو رفت و تمام عمرش رو صرف ساخت تخت جمشید کرد و اخر هم همونجا کشته شد و الی اخر
پاسخ ها
کاوه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
تنبیه معنی داره بابا. تو اون جنگ همه رو از تیغ گذروند و به اسارت گرفت. یعنی چی اقدام تنبیهی بوده؟
:)))
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
11
46
نویسنده این متن ، یک خائن به تمام معنی به ایران و فرهنگ ایرانی هست.
حتی خود اروپائیان هم کینه و عداوت خود را نسبت به فرهنگ بزرگ و غنی ایرانی، در این حد مغرضانه عنوان نمی کنند.
چقدر انسان باید پست، خوار و حقیر باشد که فرهنگ و گذشته خود را به بیگانگان، بفروشد.
حالم به هم خورد.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
10
43
نویسنده این متن سراسر دروغ و مزخرف، یک وطن فروش هست.
فرهنگ ایران بزرگتر از موجودات حقیری مانند این نویسنده بی سواد و معرض است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
46
12
مطالب کاملا با استناد علمی به منابع معتبر هستند.فحاشی و دهان دریدگی کامنت‌گذاران نشان از درستی ادعای نویسنده درباره ایران‌باستان گرایان دارد.
پاسخ ها
.شعر نگو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
دادگاه استيناف حوزه هفتم قضايي " ۷th Circuit Court of Appeals "در آمريکا که به فرجام خواهي موزه ايران باستان و شوراي ايرانيان آمريکايي برگزار شده بود با این استدلال که کتیبه ها به عنوان امانت بودند ،حکم کرد کتيبه هاي گلي دوره هخامنشي يافته شده در زيرزمين هاي تخت جمشيد که در سال 1355 خورشيدي براي ترميم در اختيار بخش باستان شناسي دانشگاه شيکاگ
و قرار گرفته بودند به ايران بازگردانده شوند.

این کتیبه ها از آن نظر ارزشمند هستند که نشان می دهند تخت جمشید و پاسارگاد ، برخلاف اماکنی مانند اهرام ثلاثه مصر ، توسط بردگان و به زور شلاق بنا نشده اند بلکه توسط استادان و کارگران آزادی ساخته شده اند که در ازای کار خود دستمزد می گرفتند و از مزایایی مانند مرخصی و پاداش هم برخوردار بوده اند.
حتی اتباع سرزمین های دیگر نیز که در تخت جمشید کار می کردند ،از حقوق و مزایا برخوردار بودند.

این کتیبه ها که تعدادی از آنها پیش از این به ایران بازگشته و هم اکنون در موزه تخت جمشید نگهداری می شوند نشان می دهند سیستم حسابداری دقیقی در دوران هخامنشی در 2500 سال پیش جاری بوده و همه پرداخت ها بر اساس اسناد مالی مکتوب صورت می گرفتند و موضوعاتی مانند ضامن و ضمانت نیز در این دوران متداول بوده است.

عصرایران ، به عنوان نمونه ای از این اسناد که مایه مباهات و افتخار هر ایرانی است ، ترجمه یکی از این اسناد که هم اکنون در موزه تخت جمشید در معرض نمایش عمومی است را منتشر می کند.
تصویر زیر روز ششم فروردین 1390 گرفته شده است.

الولح هخامنشی


آقای شاکا
مدیر صندوق

آقای مردوکا گواهی می دهد که آقای هردکاما ، درودگر مصری ، سرکارگر صد نفر کارگر که به ضمانت آقای وهوکا در ساختمان پارسه(تخت جمشید) انجام وطیفه می کند ، استحقاق دریافت سه کارشا و 2 شکل و نیم نقره به عنوان دستمزد را دارد.

مسوول صدور سند
مردوکا

اين کتيبه هاي هخامنشي در سال 1316طي حفاري مشترکي توسط دولت وقت ايران موسسه شرق شناسي دانشگاه شيکاگو در تخت جمشيد، تعداد قابل توجهي اموال فرهنگي، تاريخي ارزشمند به دست آمد که اين اموال بين دولت ايران و موسسه مذکور به طور مساوي تقسيم شد ايران به دليل نداشتن کارشناسان داخلي براي خواندن خطوط سهم خود را نيز به موسسه شرق شناسي دانشگاه شيکاگو به مدت سه سال امانت داده شده بودند تا آن موسسه پژوهش هاي گسترده اي در مورد اين الواح انجام دهد و پس از مستند سازي و انتشار نتيجه پژوهش هاي خود الواح را به ايران باز پس دهد که این امر تا کنون محقق نشد است!

اين لوح‌ها برخلاف ديگر کتيبه‌هاي هخامنشي تخت‌جمشيد که بيانيه‌ها و گفتارهايي رسمي براي همگان و براي آيندگان بوده براي خواندن عموم نوشته و عرضه نشده‌ بوده‌ و در واقع اسناد داخلي و حسابداري کارکنان تخت‌جمشيد و يک بايگاني اداري بوده اند.

آنها بازگوکننده رويدادهاي رسمي و حکومتي و سياسي نيستند بلکه در کنار آگاهي‌هاي فراوان ديواني و اداري اطلاعات فراواني از زندگي روزمره و روزگار مردمان عصر هخامنشي در اختيار ما مي‌گذارند. البته به جز لوح‌هاي تخت‌جمشيد چندين بايگاني اداري ديگر از عصر هخامنشي در مصر و بابل هم‌چون بايگاني "موروشو" يافت شده است.

به موجب اين لوح‌ها ما امروز مي‌دانيم که سازندگان تخت‌جمشيد را بردگان تشکيل نمي‌دادند بلکه مردان و زنان آزاده‌اي بوده‌اند که به اندازه تخصص خود و کاري که انجام مي‌دادند دستمزد مي‌گرفتند. به آنان نه تنها دستمزدي شايسته که گاه پاداش و هديه و کمک هزينه جنسي نيز پرداخت مي‌شده است. آنان مي‌توانستند به هنگام پيمان زناشويي هنگام زايش نوزادي تازه‌رسيده در جشن‌ها و بيماري‌ها از اين پاداش برخوردار شوند.

زنان در تخت‌جمشيد نه تنها کار مي‌کردند، بلکه پابه‌پاي مردان در کارهاي تخصصي و مديريت شرکت داده مي‌شدند. نوجوانان به کارآموزي مي‌پرداختند و کودکان در ساعت‌هاي کاري والدين در کودکستان تخت‌جمشيد نگهداري و تربيت مي‌شدند. لوح‌ها حاکي از آن است که پرداخت نهايي و ريزه‌کاري‌هاي سنگ‌نگاره‌هاي باشکوه تخت‌جمشيد بيشتر دستاورد هنر و توانايي‌هاي زنان هخامنشي است, (ترجمه این الواح بجز زبانشناسان مشهور دانشگاه شیکاگو در ایران نیز توسط استاد بزرگ زبانشناسی جناب دکتر ارفعی هم انجام شده و کاملا مستند هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
20
15
اتفاقا" اکثر مطالب این نوشته واقعیت دارد و مستند به اسناد مورخین است ولی بعضی جاها نویسنده در مقام ارزشگذاری برآمده و فقط صفات بد خشایارشاه را ذکر کرده که برازنده یک نوشته تاریخی نیست. نوشته تاریخی باید نقل قول کند و در تحلیل جانب بی طرفی را نگه دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
نه اینگونه نیست. فقط بر اساس گفته های تاریخ نگاران یونانی است. که قصد اسطوره سازی برای خود داشته اند.
یکی از مردم بیچاره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
7
35
شما که ادعا میکنی خیلی روشنفکری تاریخ نگاه میکنی، پس چرا از اونوری میفتی.یونان و اسکندر کردی پدر همه خوبیها،ایرانم مثل مغولها وحش.پس مشخص مغرضی. وقتی خود حکومت داره فرهنگمون نابود میکنه نیازی نیست دیگه تو خودت زحمت بندازی.حرص نخور شیرت....!
محمد نجاتی
|
Switzerland
|
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
20
6
آقای نجفی!
شما بزرگوار و فرهیخته اید و از زشتیها و بدیهای ما ایرانی ها و ایران باستان ، با پژوهش های دانش بنیان خود پرده بر می دارید.
سپاسگزار می شویم اگر با کمک مستندات تاریخی و پژوهشی، مقاله ای برای ما بنویسید و بگویید مردم در تبریز چند سال است که به تورکی سخن می گویند:

۱. ۸۰۰ سال
۲. ۱۰۰۰ سال
۳. ۷۰۰۰سال (سومریان و تورک ها یکی هستند)
۴. از زمان پیدایش حضرت آدم
۵. از زمان پیدایش هستی

سپاسگزار می شویم اگر نگویید که تورکی سخن گفتن مردم در تبریز و زنجان (شهر شما) نکته ی مهمی نیست و فقط باید جنایتکار بودن هخامنشیان را بررسی کرد. به یاری همشهریان مهربان شما (تورک ها)، من رشتی فهمیده ام که در واقع ما مهاجرانی از هندوستان و افغانستان هستیم.

پاینده ایران بزرگ
پاسخ ها
تورک قیزی
| Italy |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
بچه بیا پایین سرمون درد گرفت؛چقدر تو تورک ستیری؛
منابع تاریخی زیادی هست که میگه کوروش و خشایار و داریوش برای سرکوب منطقه ای که امروز گیلان بهش میگن نیرو اعزام کرده و بشدت یاغیان رو سرکوب کرده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
نجفی زنجانیه؟ ای خدا
ناشناس
| Netherlands |
۰۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
ملت تورک نه مهاجر هستند.نه مثل فارسها از هند و افغانستون امدند.ترکهاقبل از ورود اریایی در ایران ساکن بودند.و اریا از هند به ایران ایران مهاجرت کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
راس میگن اینا ملت توووورک! از اول خلقت همینجا بوده بقیه مهاجرند اصلا آدم و حوا هم مهاجرن قبل اونا ملت توووورک روی کره زمین بودن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
باید دید که کتیبه هایی که به زبان ترکی در آن منطقه نوشته شده مربوط به چند هزار سال پیش است.
مسلما مانند دیگر ملت های باستان کتیبه های باستانی به زبان ترکی پیدا خواد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
این تراکیه که نام برده ربطی به ترک نداره.
اسم اصلی اش تراس یا تریش است که در ترکیه به عمد تراکیا تلفظ میکنند تا بین زبان و نام ترکیه و تراس باستانی ارتباط ایجاد کنند.
در باستان نامهای شبیه به هم وجود داشته مثلان هون ها که شامل هان چین و هون افغانستان و هون اروپا(آتیلا) میشه که هیچ کدام به هم ربطی نداشته اند.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
4
13
آقای نجفی این نگاه چپی شما تو نگارش مقالاتتون خیلی مشهوده که همه چیزرو با معیار و وزنه عدالت و تعریف عدالت و انسان گرایی چیزی که چند صباحی هست تو دنیا مرسومه میسنجی. دو هزار سال پیش یا مردم تو دو سه دسته بودن.یا رعیت بودن یا نوکر بودن یا ارباب.این سلسله مراتب هم عمدتا مورد قبول عامه و خاصه بود.خیلی از ازادی خواهان که بر علیه ظالمان عصر خودشون قیام میکردند تقریبا این سلسله مراتب رو میکردن.اما بطور کلی مطلبتون درسته چرا ایرانی ها نظر خوبی راجع به اسکندر و یا .... نظر خوبی ندارن{که البته باید نداشته باشن} ولی فتح کردن مصر توسط کمبوجیه و کشتن گاو آپیس یا خشایار رو نشانه قدرت و برتری میدونیم این دوگانه و تناقض هست.اگه کار اشتباهی بوده باید محکوم کرد.
یکی دیگه از دلایل حمله خشایار به دولت شهرهای یونان درگیری بین مردم لیدی که انروزها جزو تصرفات ایران بود و حملات یونانی ها به انها و اتش زدن جنگل مقدس انها بوده که شاید بشه گفت غیر از ناراحتی خشایار از مقاومت یونانی ها تحریک بعضی از سرداران لیدیه نزدیک به شاه باعث به اتش کشیدن اتن توسط سپاه خشایار شده.
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
الان توقع دارید با نگاه 2 هزار سال پیش نقد کنه کسی؟؟ طبیعتا نقد با نگاه مدرن امروزی انجام میشه دیگه.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
3
3
محمد نجاتی ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
دوست رشتی من کار با محتوای کامنت شما ندارم و البته ترک نیستم فقط میخواستم بگم شما هم دست کمی از از پانترک ها ندارید که سومری ها رو ترک خطاب میکنن من میبینم خیلی از گیلگ های هموطن میگن گیلگها با مردم گالیک فرانسه قرابت و نزدیکی قومی دارن اینو چی میگید
پاسخ ها
محمد نجاتی
| Switzerland |
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
۱. دوست گرامی من، هرگز نزدیکی قومی گیلک ها و مردم گالیک فرانسه را باور ندارم! تنها از یک خانواده بودن زبانهای هند و اروپایی را باور دارم : برای نمونه در گیلکی پدر را پِر می گوییم و در زبان فرانسه père و نه چیزی بیشتر.
۲. من سخنی نا بجایی گفته ام که دست کمی با پانترک ها ندارم؟ وجود فارس و پان فارس را باور ندارم و ... چه گونه پانی هستم؟ کوچک تر از آن هم هستم که بخواهم پان ایرانیست باشم (ایران زمین سرزمین مادری همه ی تیره های ایرانی است، هیچ تیره ای برتر از تیره ی دیگرنیست).
۳. پانتورک ها خود پافشاری می کنند که ۷۰۰۰ سال است که در آذربایجان تورکی سخن می گویند، تورک ها از نژاد سومریان هستند و سایر تیره های ایرانی (ما ها) از هندوستان و افغانستان مهاجرت کرده ایم.
۴. هم آقای علیرضا نجفی، هم سردار نقدی و هم ... آزادند که شب و روز در مورد جنایتهای هخامنشیان قلم فرسایی کنند اما ما حق نداریم بپرسیم چند سال است که مردم در آذربایجان تورکی سخن می گویند (انگار که در مورد هولوکاست است و پرسیدن آن تابو). چرا؟؟؟
۵. به نظر شما چه درصدی از آنانی که به جنایتکار بودن هخامنشیان می پردازند (که اشکالی ندارد)، ایران را از ته قلب دوست دارند؟
پاینده ایران بزرگ
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
5
19
جناب نجفی بین سالهای ۷۶ تا ۸۰ دانشجوی تاریخ در دانشگاه تبریز بودم و از نزدیک با اندیشه‌های مرشد بزرگوارت (ناصر پورپیرار) آشنا هستم، نه آنان که شاهان گذشته را قدیس میدانند و نه شمایان که از فرط نژادپرستی و فاشیزم اردوغانیتان به سانِ جعل و تحریفِ وحشتناکِ سیستماتیکِ تاریخ در آن دیار قلم در دست گرفته‌اید و هرآنچه دوست دارید نگارش میکنید.
پشتِ پرده‌ی اندیشه‌های شما نابودیِ ایران، تاریخِ آن و دیگرر مللِ تشکیل دهنده‌ی این سرزمینِ زیباست...
امیدوارم ما ایرانیان به تعادل رسیده و ضمن احترام به تاریخ و گذشته‌مان نسبت به واکاوی و نقد تاریخ خارج از بوته‌ی غرض و جهت دادن به افکارِ دیگران، بیطرفانه و آزاد منشانه اقدام کنیم.
با آرزوی موفقیت
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
5
4
لشکرکشی خشایارشا به یونان با حدود دو میلیون سرباز رخ داد
منبع این عددسازی به تاریخ هرودوت برمیگرده.که پنج میلیون ذکر کرده بود.اخرین بررسی ها در مورد تعداد لشکریان خشایار در حمله به یونان طبق بررسی عده ای از تاریخ شناسان نازی در دوره هیتلر ذکر شد حدود صد بیست هزار بوده.بعضی منابع هم تا پانصد تا هشتصد هزار ذکر کردن
البته نازی ها به دلیل جستجو در مورد تمدن گمشده شان باستانی و کسب جام مقدس خیالی به تاریخ ایران و یونان و... هم سرکی کشیدن نه صرفا و مختصارا علاقه به ایران بوده
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
12
16
ahmad ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
{هخامنشیان اساس هویت ایرانی رو تشکیل دادند و متن بالا بر اساس حسادت و عقده نوشته شده.}این مطالبی که شما طوطی وار تکرار میکنید صرفا بعد از ایجاد دولت ملت سازی فارس محو توسط رضاشاه باب شده و ندیده انگاشتن بقیه اقوام چرا که انها رو خرده فرهنگ و اقلیت های زبانی فرض میکردند.و این مشکل تا امروز هم وجود داره
هویت ملی شامل تمام اقوام ایرانی هستند.ایران قبل از هخامنشی حداقل دو هزار سال تاریخ مکتوب داره.ایلام
تورک قیزی
|
Italy
|
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
33
13
تمام این سلسله جلاد بوده؛از سردودمانش کورش تا آخرشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
فقط تو خوبی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
اگه خاطره ای بد و تجاوزی از آنها داری بگو.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
8
19
نویسنده این مقاله ایرانی نیست یا یک ایرانی خائن است. فقط مطالبی رو با قصد دشمنی با تاريخ ايران نوشته که جای تاسفه. به همه پیشنهاد میکنم کتاب‌ چهارجلدی سرزمين جاوید که نوشته‌ سه نفر مورخ و باستان‌شناس مشهور گیرشمن،ماریژان موله و هرتسفلد هست و توسط مرحوم ذبیح ا... منصوری با نثر شیوایی ترجمه شده حتما مطالعه کنید. این کتاب بيشتر مستنداتش از مورخین منصف رومی و یونانی‌ و مطالعه میدانی نويسندگان هست نه مورخ کثیفی مثل هرودوت که با وجودی که متولد در تاک ايران بود ولی دشمنی کرد. به‌ عنوان‌ مثال پس از تصرف آتن ظرف یک هفته‌ تمامی صنايع شروع به کار کردند، در صورتی که اگر آتن ويران شده‌ بود حداقل چند ماه زمان لازم‌ بود تا مجددا کارگاه‌ها به تولید برسند.در تاريخ باستان هیچ ارتشی از ايران پس از تصرف شاری وارد نش و در خارج شهر اردو زدند. مثل همین تصرف آتن. خاک بر سر کسی که اسکندر ملعون همجنس‌باز رو با سرداران خداپرست و شریف ايران مقايسه کنه. هیچ ارتشی از ايران پس از تصرف شهر قتل و غارت عمومی نکرد و فقط خزانه حکومتی مصادره شد و.... صحبت زیاد است فعلا همین بس.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
26
5
اوج اقتدار ایران وشکوفایی استعدادهای ایرانیان بعداز ورود اسلام به ایران بوده
درضمن در هیچ یک از کتب ادبیاتی مثل حافط سعدی مثنوی نظامی گنجوی فردوسی وغیره نامی از هخامنشیان دیده نمی شود وتعریفی از این قوم نمی بینیم
پاسخ ها
مجید ترابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
با زور شمشیر عرب ایران مذهب دین عوض کرده. و شعرا هم از زمان خود شعر سرودن. کتابی یا سندی مجود نبوده که حافظ سعدی و غیره بدونن چه خبر بوده.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
3
24
فقط دو مورد رو میگم چون اطلاعات تاریخی مختصری دارم
اول به آتش کشیدن آتن به تلافی غارت و آتش کشیدن سارد بود
دوما در دوره باستان بیشتر از 300 هزار نفر نمی شود تدارکات را برای یک ارتش تهیه کرد
به هیچ وجه دو میلیون نفر تدارکات و آذوقه خود را از کجا تامین می کردن
بقیه دروغ ها هم بماند
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
6
18
اقای نجسی تو و امثال اون اشعالهای،دیگه باید به تاریخ ایران بد بگویند وقت ابن چاپلوسیها گذشته اونهایی،که باید خوششان بیاید خودشان هم در حال رفتن هستن تف بهت
رضاس
|
United States of America
|
۰۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
4
16
سلام آخه دانشمند2میلیون سربازفقط بگوچطورپشتیبانی شدندوبعدیونانیها به فلاسفه اهمیت دادندپس چطورانهاراکشتندامروزهم یونانیهاکثیف هستند
محمد نجاتی
|
Switzerland
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
5
19
آقای نجفی!
شما بند سینزدهم، ستون دوم کتیبه ی بیستون را (بند بیست و سوم کتیبه بیستون!!!) را یاداوری کرده و بدی هایی را که خود خشایارشا در مورد خودش می گوید، برجسته می کنید، تکه های پازل را با دقت می چینید و سرانجام نتیجه ی مورد دلخواه خود را می گیرید!
راستی اگر شاهان هخامنشی نیکی های خود را یاداوری کنند به آنها نیز استناد می کنید یا فقط اگر از خود بدگویی کنند بدان استناد می کنید؟؟؟
برای نمونه در استوانه کوروش، خودش می گوید:
۲۴. سپاهیان گسترده‌ام با آرامش درون بابل گام برمی‌داشتند. نگذاشتم کسی در همهٔ [سومرو] اَکد هراس‌آفرین باشد.
۲۵. در پیِ امنیت [شهرِ] بابل و همهٔ جایگاه‌های مقدسش بودم. برای مردم بابل [...............] که برخلاف خوا[ست خدایان] یوغی بر آنان نهاده بود که شایسته‌شان نبود،
۲۶. خستگی‌هایشان را تسکین دادم (و) از بندها (؟) رهایشان کردم. مردوک، سرور بزرگ، از رفتار [نیک من] شادمان گشت (و)

به اینها می توان استناد کرد یا فقط اگربگوید بدی کردم باید آن را پذیرفت؟؟؟
آقای نجفی! اینها سخنان یک پادشاه در بیش از۲۵۰۰ سال پیش است نه امروز. درسوییس زنها از سال ۱۹۷۱ حق رای دادن دارند.

پاینده ایران بزرگ
ناشناس
|
Austria
|
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
0
3
محمد نجاتی ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
کتیبه ی بیستون خشایار؟؟ کتیبه بیستون رو داری وش از زبان خود ، دودمان هخامنشی نوشته.خشایار نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
0
12
افراط و تفریط کمر این ملت را شکست
نه قهرمانان قدیس مبری از غیب بسازیم
نه اینکه به بهانه ی حقیقت یابی فقط بدیهای ناک آوران را بگوییم گویی که دشمن خونی ما هستند
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
1
4
محمد نجاتی ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
به نظر شما چه درصدی از آنانی که به جنایتکار بودن هخامنشیان می پردازند (که اشکالی ندارد)، ایران را از ته قلب دوست دارند؟
دوست رشتی من اول بگم من علاقه ای به نحوه پرداختن به تاریخ توسط نجفی که برگرفته بر همان نگرش چپی است.ندارم چند بار هم علیه مطالبش جواب نوشتم. از جمله زیاده گوییش ( در مقاله کوروش) منو متهم به طرفداری از نجفی نکنید.اما سوالم از شما اینه که چرا (هخامنشیان) رو صدر و هم طراز وطن پرستی ایران دوستی قرار دادید.ایا ایران قبل هخامنشی و کوروش بزرگ تاریخ نداشته.آیا اطلاعی از کاسپی ها دارید. از تاریخ گیل و دیلم چقدر اطلاع دارید آیا اطلاع از لولوبی ها دارید.آیا از مفرغ سازی توسط کاسپی و ایلامی در زاگرس توسط این اقوام اطلاع دارید.آیا از پرورش و اهلی کردن اسب توسط کاسپی ها برای اولین بار در دنیا اطلاع دارید ایا هوخشتره به عنوان فرماندهی دلیر و فاتح اشور نمیتواند مورد ستایش قرار بگیرد و آیا بجای تخت جمشید نباید بیشتر مردم از زیگورات چغازنبیل اطلاع پیدا کنند. اینها متعلق به ایران نیستند.اینها متعلق به دیوان بودند.
متاسفانه تمام این مطالب که هر کس انتقادی کند از هخامنشی به پای بیگانه و بیگانه پرستی قرار دادن بعد از دوره رضاشاه شروع شده. {کتاب تحدد امرانه} منبع مختصر و مفیدی هست ببینید رضاشاه چطور ملت سازی کرد.و هخامنشیان رو مبدا تاریخ ایران قرار داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
4
12
به این فکر کردی که بعداز خودت تاریخ راجع به تو که نویسنده این مقاله هسی چگونه قضاوت میکنه؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
2
12
خوبه منابع که نوشته همه یونانی بودن استرابو و هرودوت چاخان و ....فقط یه ایرانی باید باشی تا تاریختو به سخره بگیری تاسف فراوان
آیدین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
15
6
تاریخ عیران سراسر دروغه هرگز خاخامنشیانی وجود نداشته
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
استاد پور پیرار ثابت کرده بود که اصلا تخت جمشید وجود نداشته.نیمه ساخته بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
دوز دیرن سن. ماست هم سیاه است
آری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
عمو کلاس چندی؟؟؟
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
8
4
اوج اقتدار ایران وشکوفایی استعدادهای ایرانیان بعداز ورود اسلام به ایران بوده
شوخی میکنی.و این حرف از نااگاهی شماست
استاد تاریخ در دانشگاه اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
4
17
اینم یک نمونه جدید از خیانت به ایران زمین و تاریخ کهن آن است . این نوشته فقط میتونه مربوط به یک انسان بی ریشه باشه...
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
استاد تاریخ در دانشگاه اصفهان تو که ادعات میشد دو خط مینوشتی؛حرف مفت زدن که هنر نیست
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
6
17
حکایت مرغ همسایه غاز است.لعنت بر خائن وطن فروش
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
لعنت بر پالان شاه وطرفداران دزد ومتوهمش
ناشناس
| Belgium |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
اربابتون محمد رضا پالانی نوکر انگلیس و کارتر بود وقتی دید اوضاع خیطه؛ از سفیر اربابش کمک خواست بعد هم با پولهای دزدی فرار کرد.این همه سلاح هم میخرید بخاطر این بود که پول بخوره.کمیسون بر میداشت از معاملات هنوز هم خودش و فرح عجوزه و پسرش رضا پالانی از همان پولهای مردم بدبخت بردن میخورن و شما نوکران بی جیره مواجبش هستید.پالان شاه هم خیلی به فارسها خدمت کرد و حق تورک وکورد وعرب رو ضایع کرد.الان شما جفتک میندازید
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
5
13
اگر یکم فهم داشته باشی دیگه چیزی نمینویسی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
6
17
درود خشایارشا به هیچ عنوان آتن و به آتش نکشید در خود منابع یونانی نوشته شده که بعد از فتح آتن توسط خشایاشا مردم زندگی روزمره خودشون داشتند حتی خشایاشا دستور داد که از گندم ارتش ایران به آتنی ها داده شود
Tyy
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
6
17
همش چرت نوشتی فقط و فقط برای خراب کردن تاریخ ایران این حرفای مفت رودراوردی متاسفم برات
ناشناس
|
Poland
|
۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
11
13
پان تورک کثیف اشغال سگ نوکر علیف و اردوغان شما وبعضی از مسولبن ابن نظام ستون پنجم اردوغان هستید نقشه تجزیه ایران را دارید اما بدانید شما اشغالها اون روز را نخواهید دید و به دست فرزندان ایران به اشد مجازات خواهید رسید
پاسخ ها
ناشناس
| Norway |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
تو پانفارس نوکر انگلیس هستی رضا پالانی هم ایرانی نبود‌.جاسوس و خائن درون شماست.ترکها هزار صد سال ایران رو نگه داشتن فارسها شما چیکار میکردید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
برو بابا شکم گرسنه و اینهمه ادعا به فکر نون سفرت باش وطن پرستی برات نون و اب نمیشه اونم وطنی که کوچکترین ارزشی بهت نمیزاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
خدا شفا بده چرادهمدیگرو فحش میدید
ناشناس
| Netherlands |
۰۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
شما پان ایرانستا سگ دست اموز انگلیس و امریکا بودید.قلاده به گردنتون انداخته بودن زمان دکتر مصدق که بر علیه ازادی خواهان چماق بکشید.الان هم با شلوغ کارهایتون میخواهید کشورهای زورگو غربی از ایران امتیاز بگیرن
کامبیز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
18
6
چه عجب یکی پیدا شد که ۴ خط حقیقت بنویسه ، بیچاره اون کسانیکه تو توهم و نژادپرستی ساخته پرداخته شده توسط انگلیس و حمالی و پخش کردنش توسط رضا پهلوی ببو گیر کردن بدون مطالعه منابع بیطرف و حتی فکر کردن و جز فحاشی و توهین هیچ هنر دیگه ایی ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
چه عجب که یکی پیدا شد که در مورد حقیقت اطلاع داره و نوشته را حقیقت میدونه!!
درسته که نظام های پادشاهی موجب دیکتاتوری و اثرات بدی هم بوده اما این که شعارهای حکومت مبنی بر ستمگر بودن پادشاهان قدیم ایران را هم با غلو بزرگنمایی کنیم هم از طرف دیگه بام افتادن است.
هم وطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
9
15
آقای نجفی شما یک انسان وطن فروش پست و بی شرف هستید.تمام
پاسخ ها
ناشناس
| Norway |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
خشی جون وطن فروش بود.که زنش استر جون جاسوس از اب در امد و وزیر ایرانی خشی جون رو با حیله ونیرنگ کشت.خشی جون اولین شاه جاسوس در تاریخ هخامنش بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
خشایار شا که خودش آن زمان قدرتمند ترین پادشاهی جهان را داشته پس جاسوسی و وطن فروشی به کی؟
تصور نکن که داستان استر واقعی بوده. البته امکانش زیاد است که یکی از کنیزان خشایارشا یهودی بوده باشه اما یهودیان با دروغ هایی افسانه های اشتباه در مورد آن ساخته اند.
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
9
12
احتمالا این آقای نجفی چه عرض کنم به جای اینکه بگم دورگه هست مثل اینکه چند رگه هست بیچاره ....این را بدان ای اجنبی ...که ایران مورد تاخت وتاز زبانی و فیزیکی دشمنان قرار گرفت ولی ایران همچنان ایران هست و از آن غارت گران بد نهاد جز بدنامی و پراکندگی چیزی نمانده است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
8
12
نویسنده قوه ی تخیل خوبی داره ولی کاش چندتا کتاب هم میخوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
حتی اگه هزار تا کتاب تاریخی را هم می خواند باز فقط کاستی ها و بدی ها را برجسته می کرد و باز به عمد نتیجه گیری اشتباه می کرد.
مشکل در رویکرد ذهنی نویسنده است که فقط قصد تخریب را داشته.
ناشناس
|
Belize
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
8
10
جنگ های داریوش و خشایار و اخا منشی به خاطر آزادی و استقلال نبوده  برای راهزنی دریایی بوده است. یونانی ها جلوی کشتی هایی را که از دریای اژه طلا می آوردند می گرفتند و داریوش هم ناچار به لشکرکشی شد در غیر اینصورت نظری به یونان نداشت
تورک
|
Netherlands
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
8
14
مگر فردوسی نیفهمیده که در کتابش بیاید بگوید نصف مردم این کشور با نصف دیگرش دشمن است ؟؟؟
تازه حکومت هم به ان جایزه بدهد !!!!
همین الان کلی از مردم خراسان ترکی حرف میزنند اگر ان زمان هم بودند چرا (…)
یا در ان زمان اصلا نبودند؟
” واژه آذربایجان قدمت چند هزار ساله دارد و به معنی جایگاه یا سرزمین آتش است “
شاهین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
8
9
بهتر نیست ی ذره با سواد بشیم بعد نظر بدیم .این بنده خدا تاریخ گفته . از منابع استفاده کرده . همچون حرف بدی هم نگفته . داشتم داشتم حساب نیستا بهتره که با درس از گذشته به فکر آبادی حال باشیم . هخامنش خوب یا بد تمام شده .خوبیهاش قابل تقدیر بدیهاش باعث عبرت الان چه هستیم وتلاش کنیم که هر چه بیشتر تلاش کنیم ب ای پیشرفت مادی و معنوی ‌میهنمان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
اگه بی طرفانه و از روی تحقیق درست تاریخ می گفت عیبی نداشت اما به عمد سمت قسمت تاریک قضیه رفته و و بیش از اندازه بزرگنمایی کرده. نوعی شیفتگی به حرف بیگانه ها در سخنان او پیدا میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
1
1
آریا اگر تاریخ ایطوره که تو میگی چرا اربابهای صهیونیست تو زیر بیت المقدس دنبالر یک اثر تاریخی از اجدادشونند
زرتشت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
4
10
هر کی این متن درباره خشایارشاه بزرگ نوشته یه بی سواد بی هویت ه اگر هزار تا از این متنها بنویسین هیچ ادم عاقل باور نمیکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
5
9
نجفی جان چه چیزیو میخوای ثابت کنید.مدیریت هخامنشیان بر دو سوم جهان قابل ماست مالی نیست .ترا بخدا به گذشته ایرانیان توهین نکن چرا خودتو خراب میکنی .تو نمیتونی روشنای گذشتگان مارا سیاه جلودهی.خودتو خسته نکن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
8
10
ببینید مدعیان تمدن رو که فقط فحاشی بلدند و دریغ از یک خط استدلال و حرف حساب. این متن با یک روش علمی و گزارشی نوشته شده و در تمام ادعاهایی که کرده به دانشمندان معتبر استاد کرده. اگر چیزی در چنته دارید پاسخ علمی بدهید بجای فحاشی و دهان دریدگی.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
اینها رو تو دائره معارف فرهنگ اریایی فارسی رضا اصطبلی تریاکی یاد گرفتند
واقعا دانشمندی
| Germany |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
کدام مستندات رو میگی!؟چرا از کوروش نامه گزنفون تاریخگار یونانی استنادی نیاورده،چرا از صدها تاریخنگار مطرح دیگر از جمله ویلدورانت مطلبی نمیگه و فقط از اندک مطالبی که برخی از سر دشمنی زدن وام گرفته تازه در بین مطالب همان افراد مثل هرودت هم صدها داستان و مطلب در تضاد با این دیدگاه نجفی وجود داره که چون مقثدش و تخریب و تحریف تاریخه هیچ اشاره ای بهشون نمیکنه، یک فرد کمونیست که گرایشات پان ترکی داره(تمام به اصطلاح مقالات سراسر تحریفش رو خوندم و در موردش تحقیق کردم که دارم این حرف رو میرنم) مثل همین نجفی تازی زاده که اصلا تخصصی نه در رشته تاریخ داره و نه حتی باستان شناسی و رشته تحصیلیش فلسفه بوده هرگز صلاحیت علمی نظریه پردازی و نتیجه گیری در مورد موضوعات تاریخی رو نداره،نجفی کمونیست پان ترک با یک مدرک لیسانس فلسفه که هیچ چه بسیار تاریخنگاران متخصصی بودن که نظریاتشون توسط تاریخنگاران و باستانشناسان و کشف مستندات واقعی به کلی زیر سوال رفته،خوشبختانه با ترجمه بسیاری از الواح و کتیبه های هخامنشی به دست آمده از تخت جمشید و مکانهای تاریخی دیگر در ایران،عراق،ترکیه و مصر تمام نظریات ابلهانه و ضد ایرانی در مورد پادشاهان هخامنشی رد شده،هر چند هیچ انسانی وجود نداره که در زندگیش خطایی نکرده باشه اما تاریخ ایران بخصوص در دوره هخامنشی بیشتر از اینکه نشان از ظلم و ستم هخامنشیان باشه نشان از نوآوری و گسترش فرهنگ،قانون مداری و حقوق بشر داره، از جمله متون الواحی که در تخت جمشید کشف شده در مورد حقوق مساوی کارکنان زن و همینطور اتباع خارجی در تخت جمشید با دیگر کارکنان داره و حتی برخی زنان که جایگاه شغلی بالاتری داشتن دستمزد و سهمیه کالایی بیشتری از مردان داشتند و حتی این متون ثابت کردند که اولین نظام تامین اجتماعی که در آن حتی به زنان مرخصی زایمان و پاداش فرزند آوری داده شده‌،اولین نظام آموزشی سراسری،اولین سازمان پست در جهان،اولین سازمان اطلاعاتی و امنیتی،اولین ساختار مدیریت غیر متمرکز کشور به شکل اختیارات و قوانین استانی(ساتراپ)اولین پلیس راه جهان،اولین ساختار پلیس شهرها،اولین ساختارهای اداری و مالی منظم که زندگی بشر رو وارد مرحله تازه ای از تمدن بشری کرده از دیگر ابتکارات و کارهایی هست که از زمان هخامنشیان به یادگار مانده و جهانیان از این بابت خودشون رو مدیون هخامنشیان میدانند
ناشناس
| Denmark |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
ناشناس19:35واقعا دانشمندی
اینقدر دل به این اولینها بعضی الکی خوش نکن.البته بهتره خوش کنی دلتو، چرا که وقتی خوش کنی دیگه تلاشی برای بهتر شدن اوضاع زمانه ات نمیکنی و دلخ ش به همان چیزهای سابق میشی و هیچ پسرفت میکنی.تازه من خیلی از این تاریخ دانان وباستان شناسان خارجی رو میشناسم،که صرفا بدلیل نااگاهی یا مقاصد سیاسی دوزار که پول بذاشتن کف دستشون چهار تا مستند جعلی هم درست میکردن.مثل گیرشمن که در مورد اقوام اریایی با اینکه ایشون تاریخ دان و باستان شناس بود.دروغهای شاخدار گفته که اینجا مجال نیست.
mahmud
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
7
10
ببینید من بارها گفتم نژاد نعاندرتال ها همون انسان های اولیه منقرض نشده نمونش همین آقای نجفی و علم الهدی. جنتی. احمد خاتمی اینها عقل استعداد بیشتر از این ها ندارن کاملا بدون غرض ومنظور حرف می‌زنند از آدم نعاندرتال از این بیشتر توقع نداشته باشیم با تشکر حتما نظر من هم بیاد بالا همه ببیند
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
7
6
با این تیتر های مسخره که از خودتون درآوردید ذهن مردم رو از سمت گرانی ها و بدبختی ها و بدی اقتصاد دور کنید بهتره الان به فکر درست کردن اقتصاد باشید گند زدید به همه چی با این مملکت داری تون خاک بر سرتون
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
7
8
داداش چقدر حال بهم زنی اگه دنبال غارت گری تلافی چرا وفتی عراق حمله به ایران کرد بعد از این همه کثافت کاری کرد میشه ملت دوست همسایه به این ملت بیشتر میرسید توی مشهد مقدس عرب پرستی دردی دوا نمیکنه تاریخ نماد ما ملت ایران ما افتخار میکنیم که پادشاهان قوی و قدرت مندی داشتیم برید با خود باشید نمیتونید ما مردم از تاریخ جدا کنید همه ملت ها به تاریخشون مینازن شما تخریب میکنید بنده به عنوان پیمان کار میراث فرهنگی تمام اثار زمان زرتشتی ها رو دارن تخریب میکنند در کرمان و تمام اثار فرهنگی اسلامی رو مرمت میکنن ننگ به شما ای وطن فروش
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
6
11
نجفی مطلبی در مورد داستانهای چاخان های چاخان نامه بنویس.
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
فیردوسی
Khandadash
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
4
8
درود بی پایان ، حتی من نوعی کم سواد که اطلاعات مختصری از تاریخ دارم ، با خواندن این متن تنها دو احتمال را در خصوص نویسنده محتمل خواهد دونست : ۱ - نویسنده آدم کم سواد و ناآگاهی است ۲ - از حقیقت امر مطلع است اما قصد تخریب و افترا زدن به شاهان و شاهنشاهی هخامنشی ( طولانی‌ترین امپراطوری جهان شمول تاریخ ) داشته و حقیقت امر را تحریف کرده است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
7
7
چرادارین عمداتاریخ وتمدن زیبای هخامنش راتحریف میکنیدکسی باورنمیکنه کارتون به هیچ جایی نمیرسه
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
14
11
ناشناس
00:32
21/9/1400
طرفدار رضا پالانی و پسر الدنگش محمد دماغ
گفتی تمدن بشری خودش رو مدیون پادشاهی سوراخمنشیه؟؟؛ زر مزن؛منگول
البته اگر حرفتو قبول کنیم‌،میشه گفت چرا که نه حالا که این همه دزدی و فساد و پدر سوختگی تو کشور میبینیم حاصل از فرهنگ هخامنشی و کوروشی وداریوشی هست؛لابد این پادشاهان هم این چیزا رو کاشتن تو فرهنگ آریایی که شما دارید برداشت میکنید با این ادبیات غنی دو هزار پانصد سالتون
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
7
7
پالانی ها و پالان دوستان بی جیره مواجب؛از حرف پالان ناراحت نشن فحش نیست.اسم تیره و نسب رضا قاطر چی تریاکی بوده
ناشناس
|
Luxembourg
|
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
10
7
از عوامل و مجموعه وبسایت رویداد24؛بابت پرداختن به تاریخ و پرداختن به زوایای تاریک آن و افشای واقعیات چهره های و اتفاقات تاریخی تشکر میکنم،پاینده باشید!
یک درخواست ازتون دارم برای اینکه چهره فاسد طرفداران پالانی ها برای مردم روشن شود کامنت های پر از توهین و فحاشی شان را تایید کنید.تا مردم با اینها بیشتر آشنا شوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
8
10
کامنتها رو خوندم چیزی که دستگیر من شد بخاطر وضعیت اسفبار فعلی از نظر اقتصادی و روابط بین الملل اشتغال فرهنگی اجتماعی و... کشور عده ای میخوان از گذشته ایران بت بسازند درسته در گذشته شاهان بزرگی داشتیم ولی جنایتهای بسیاری هم کردند و کارهای ناشایست هم زیاد داشتند مثلا همین رضا شاه عادت کردیم بگیم روحت شاد درحالیکه بقدری اب و خاک کشور رو به باد داد متاسفانه پان ایرانیستها به بهانه وطنپرستی نژادپرستی و دین ستیزی رو هم ترویج میکنند انها همانقدر مضر هستند که پانترکها و پانکردها مضر هستند همانقدر هم اسلامگراهای تندرو انسان عاقل باید حد وسطی بین همه حزبها قایل بشه و پان ایرانیستها هم باید جنبه انتقاد و واقعیت رو داشته باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
2
5
نجفی نفر بعدی کیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
5
5
حداقل مرد بودن به خاطر ملتشان همه کار میکردن که دررفاه باشن نه که خیانت کنن وملت روبدبخت کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
7
9
ایرانی تبدیل به ملتی عقب مانده شده اند که جز افتخار به دوران پارینه سنگی و عصر حجر شاه های هخامنشی هیچ چیزی برای عرضه ندارند و در کمال حماقت تاریخ خود را مبری از هر گونه اشتباه و خطا و خودشان و نسلشان را نیز فرشته و باقی اقوام و ملت ها را پست می انگارند
متاسفانه بلاهت و حماقت تا گوشت و استخوان این جماعت باستانگرا ریشه دوانده و اکثرشان به قدری بی سواد و احمقند که به در 7 آبان به هوای تولد کوروش جمع می شوند و نمی دانند که این روز تولد این شخص نیست بلکه روز ورودش به بابل است. با اینحال در کنار این همه بی سوادی و حماقت بر تاریخ هخامنشیان بیشتر از پدر و مادرشان تعصب دارند چرا که مردمی تحقیر شده هستند و برای فرار از این حقارت به دنبال فاشیسم و نژاد پرستی و تفاخر به تاریخ 3 هزار نسل قبل از پدران خودشان رفته اند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
لایک+++++++++++
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
ملتی که تاريخ خود را نداند محکوم به تكرار ان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
5
3
به نظر من اگه پادشاهان مون هر چقدر هم ادم های بدی بودن نباید ازشون اینجوری توسط مردم خودشون یاد بشه حتی مغول ها که مغول هان هم از پادشاهان شون که ایران رو به اتش کشیدن و ادم های بی سوادی بودن اینجوری ازشون یاد نمیشه و به خوبی ازشون یاد میشه
فرزند ایران زمین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
7
3
ناشناسی که همش پالان پالان میکنی و پروفایلت کشور تایلنده
شما نمیخاد به ما ایرانی ها درس تاریخ بدی

برو تحقیق کن ببین بابات کی بوده

وطن پرست تر از رضا شاه کبیر بعد از مرگ رضا شاه نداشته و نداریم

ضمنا آب دریا به دهن سگ نجس نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
اسم ایران رو به دهن کثیفت نجس نکن؛طرفدار پالانی؛اونهم پرچم تایلند نیست،پرچم جای دیکه است که طرفداران دزد پالانی رو خیلی تو ش جا خوش کردن. با پولهای دزدی؛اصل نسب من مشخصه اصل نسب شما وپالانی ها معلوم نیست از زیر کدوم بته ای بیرون امدید.بی بته اصل نسبتون رو تو گرجستان وهند باید پیدا کرد یا شاید جایی دیگه،
رویداد حواست به تایید کردن کامنتهای طرفدار پهلوی هست یا نه.کامنت من رو در جواب هتاکی اون شخص تایید کن
ناشناس
| Netherlands |
۰۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
سگ خودتی وهفت جد پدرت
پاسخ به ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
از صد کیلومتری هم مشخصه یک پان ترکی
ناشناس
| Netherlands |
۰۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
بابام تو رو خوب میشناسه.
ناشناس
| Netherlands |
۰۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
تو برو حواست به گوسفندهای اربابت باشه؛گرگ نزنه به گله همایونیت؛واله پالانی چوب فلکت میکنه
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
2
1
خوشم میاد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
7
4
چی گیرت میاد از تحریف تاریخ .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
اینقدر تاریخ جعلی تو مغز پوکتون کردن هر کسی درستشو بنویسه و جنایات هخامنشی رو بهش بپردازه.انرو متهم به تحریف تاریخ؟؟!!میکنید خاک بر سرها
Ahmad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
0
1
با کمال احترام به تمامی نژاد ها،زبان ها و تیره ها تاریخ 7000 ساله ایران (منظورم هم قبل ورود آریایی ها به ایرانه و هم بعد ورود ایشان) آنقدر اصیل،طولانی و اثبات شده است (برای نمونه کتیبه ها،سنگ نوشته ها،بنا ها و...) که با چند تا مقاله و کامنت و این جور چیز ها که بیشترشون غیر علمی و اثبات نشده است تحریف و حذف نمی شه.اینو یادتون باشه...
فقط می تونم بگم که باید حسابی تحقیق کرد تا آدم بتونه واقعیت های تاریخ رو بدونه و درک کنه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
1
1
زیده است نام ویاد شاهان بزرگ وعادل هخامنشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
1
1
هر حکومت و دولتی مسلما نکات مثبت و منفی دارد اما اینکه بدون تحقیقات کامل دست به تحریف تاریخ بزنید نشان از عدم دانش کافی است آقای نجفی عرب زاده
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
0
6
سلام دوست عزیز
شما گفتی که زن ها در دوره هخامنشی و خشایارشا از مقامات بی بحره بودند و در درجه دوم قرار داشت خب مشکلی نیست
شما اول کتاب (هایدماری کخ (۱۳۸۷)، «زن در شاهنشاهی ایران»، از زبان داریوش) رو بخون که از جایگاه ویژه زنان از حکومت گرفته تا کار های دیگر رو ببین و مطالعه کن
دوم شما از نبر سالامیس گفتی ولی..
نگفتی همین پادشاه که اظهار میکنی جنایت کار بوده
مقام فرمانده و ناخدا و دریا سالار رو به یک زن به نام آرتمیس یکم داده که نشون میده زن ها در دوران همین پادشاه جایگاه ویژه ای داشتن و اینکه این اولین باری بوده در تاریخ که یک زن فرمانده و دریا سالار میشده پس تا اینجا مقالات شما این نقص هارو داره
دوم شما گفتی خشایار رفته آتن و انجا رو به اتش کشیده
حرف شما درسته و باید دلیل بیاری بر فرض دلیل هم آوردی
(آریستاگوراس درسال ۴۹۸ پ. م با کمک‌های نظامی از سوی آتن و ارتریا اقدام به تسخیر و سپس آتش زدن مرکز حکومت ایرانیان در آسیای صغیر یعنی سارد می‌کند. داریوش بزرگ پادشاه ایران با دیدن این عمل، قسم می‌خورد که انتقام خود را از آتن و ارتریا بگیرد.) این اصل ماجرا بوده مسلما اگر کسی تعرضی به ناموس دیگری کند این اقدام بی پاسخ نخواهد ماند درضمن شما گفتی خشایارشا جنایتکاراند ولی با این دلیلی که با نوشته و اسناد تاریخی صدق میکند مطلب شما را تکذیب میکنم و این جنگ خشایارشا تلافی بوده تلافی که بیگناهان کشور (هخامنشیان)را گریبانگیر کرده بود و انسان های بیگناه در شورش یونانیان کشته و غارت شدند توسط(یونانیان) پس این کارا میتوان تساوی و (داد) و (عدل) شمر.
سوم شما گفتی که خشایارشا به یونان(آتن) رفته و همه جارا غارت کرده و ویران ساخته در صورتی که کاملا اشتبا میکنید الان با دلایل و اسناد تاریخی این حرف شما را تکذیب میکنم
بعضی از محققین، از جمله پروفسور بارن انگلیسی عقیده دارند که پادشاه ایران قلعه آکروپولیس را ویران کرد نه معبد آکروپل را. قلعه آکروپل که دژی بود جنگی به امر خشایارشا ویران شد و بجز دیوار شهر که در اطراف آتن بود، چیزی ویران نشد. این دژ بالای تپهٔ آکروپل به نظر می‌رسید و آن قلعه را "پی زیس ترات" بنا نمود. آتن شهری بود بلادفاع، یعنی شهری که برای حفظ آن نجنگیده بودند و در آن زمان هم هرگز شهرهای بلادفاع را ویران نمی‌کردند.[۴]

روزی که ایرانیان از آتن رفتند، تمام عمارت‌های شهر باقی بود.
۲روزی که ایرانیان از آتن رفتند، تمام عمارت‌های شهر باقی بود. آتن را خود یونانیان در جنگ‌های داخلی که از سال ۴۳۱ تا ۴۰۴ پیش از میلاد طول کشید، ویران کردند که شرح کامل آن در تاریخ توکودیدس آمده است. توکودیدس اسم جنگ‌های داخلی یونان را جنگ پلوپونز گذاشته است[۵] و آن جنگ‌ها از سال ۴۳۱ پ. م شروع شد یعنی ۵۰ سال پس از مراجعت ایرانیان. توکودیدس صدیق‌ترین مورخ یونان است و خود او در جنگ‌های پلوپونز شرکت داشته‌است و وقایع آن جنگ‌ها را تا سال ۴۱۱ پ. م نوشته و در دنبال وقایع آن جنگ‌ها از طرف گزنفون در کتابی به نام "هله نیک" یعنی «یونانیان» نوشته شده‌است و وقایع جنگ به سال ۴۰۴ پ. م ختم می‌شود.
۳واقعیت تاریخ این است که خشایارشا رفته بود تا آتن را به جبران سوزانیده شدن سارد به دست یونانیان ویران کند ولی شجاعت یونانیان در ترموپیل در وی مؤثر افتاد و همچنین چون توانست آتن را تقریباً بدون جنگ فتح کند، از تصمیم خود منصرف شد. از آن گذشته خشایارشا و سربازان ایرانی که با وی به آتن رفتند، متمدن بودند و با مفهوم واقعی کلمه آن‌ها شهرنشین به شمار می‌آمدند و به آبادانی علاقه داشتند و عمارت‌های زیبا را می‌پسندیدند و خشایارشا که تا آن روز هنوز مشغول ساختن کاخ پارسه «پرسپولیس» یا همان تخت جمشید بود (کاخی که داریوش بزرگ ساختن آن را آغاز کرد)، به خود اجازه نمی‌داد که عمارت زیبای آتن را ویران کند.
۴توکودیدس می‌گوید در روز سوم بعد از اینکه خشایارشا وارد آتن شد، جار زد که هر کس از آتن رفته‌است مراجعت کند و بداند که مال و جانش محفوظ است و چون مردم بی‌بضاعتی که در آتن بودند غذا نداشتند و در شهر آذوقه به دست نمی‌آمد، خشایارشا گفت که از گندم ارتش ایران به آن‌ها بدهند که برای خود نان طبخ کنند و در روز پنجم بعد از ورود ایرانیان به آتن دکانهای نانوایی به کار افتاد و شهر آتن وضع جنگی خود را از دست داد.[۷] در روز دهم ورود ارتش ایران به آتن خشایارشا به معبد آکروپولیس رفت و حتی به خدام معبد الههٔ بزرگ آتن انعام داد. اسناد تاریخی نشان می‌دهد که ده روز بعد از ورود ارتش ایران به آتن در محلهٔ "سرامیکم" چند کارگاه سفال‌سازی و در محلهٔ "کولی توس" چند کارگاه فلزسازی به کار افتاد و باز از اسناد تاریخی فهمیده می‌شود که ده روز بعد از ورود ارتش ایران به شهر آتن، از داخل خانه‌های آتن صدای نواختن چنگ به گوش می‌رسید.
۵یکی از حقایق دیگر دربارهٔ فتح یونان احترامی است که ایرانیان به نوامیس یونانیان گذاشتند.(انچه شما اخلاف طبقاتی در دوران هخامنشی خشایارشا گفتید تکذیب است)

آن‌ها مردها را اگر مقاومت میکردند می‌کشتند و اسیر می‌کردند، ولی زنها را محترم می‌شمردند، کتزیاس طبیب و مورخ یونانی که مدتی بعد از ورود خشایارشا به آتن در دربار ایران خدمت می‌کرد و بیست سال از عمر خود را در ایران به‌سر برد، نوشته است که در ایران زنی روسپی وجود ندارد.[۸] دورهٔ توقف کتزیاس در ایران دوره‌ای بود که اخلاق عمومی نسبت به دورهٔ آغاز هخامنشیان سست شد، زیرا پادشاهانی که پس از داریوش بزرگ و خشایارشا بر اریکه قدرت نشستند، خود چنان بی‌بندوبار بودند که نمی‌توانستند در مسائلی که مربوط به عفت می‌شود سختگیری کنند. مع‌هذا حتی در آن زمان هم در ایران زن روسپی نبوده‌است.

نکتهٔ دیگری که در تمامی تواریخ یونانی دیده می‌شود، عدم خشونت شاهنشاهان هخامنشی نسبت به دشمنانی بود که ابراز اطاعت می‌کردند. در تمامی مدتی که خشایارشا در یونان به سر می‌برد هر کس را که ابراز اطاعت کرد مورد عفو قرار داد و هر افسر و سرباز که تسلیم می‌گردید از هرگونه مزاحمت مصون بود
آموزش اسپارتی به سبک تربیت کودکان در اسپارت در تاریخ باستان و تا سال ۳۷۱ پیش از میلاد اشاره دارد. اهالی اسپارت بر این اعتقاد بودند که کودکان تنها متعلق به والدین نیستند بلکه سرمایهٔ کشور هستند و به همهٔ شهروندان تعلق دارند به همین سبب حق تربیت کودک بجای والدین برعهدهٔ جامعه است. بعد از تولد، کودک نوزاد به نزد انجمن ویژه‌ای برده می‌شد و بزرگ اسپارت‌ها در این انجمن نوزاد را از نظر سلامتی بررسی می‌کرد و تنها در صورت تأیید قدرت و سلامت نوزاد اجازهٔ پرورش صادر می‌شد. کودکانی که مورد تأیید نبودند در کوه تایگتوس به دور انداخته می‌شدند. کودکان پسر از سن ۷ سالگی از والدین جدا شده و در اختیار گروه تربیت قرار می‌گرفتند. هدف اصلی این گروه تربیتی بیش از هر چیز دادن تمرین‌های نظامی و جنگی و پرورش سربازان ورزیده بود. در طی مدت تعلیم کودکان همواره به‌طور برهنه زندگی می‌کردند. سیستم پرورشی به‌طور کامل کودکان را تحت نظر داشت و در صورت تخلف از اجرای اوامر یا انجام ندادن وظایف، کودک به شدت تنبیه بدنی می‌شد. در این زمان در شهرهای دیگر یونان احترام به آزادی فرد و اصل عدم مداخله معمول بود ولی در اسپارت تا هنگام بلوغ شخصیت فرد بر اساس خواست جامعه شکل داده می‌شد و خواست گروه بر خواست فرد مقدم بود. در اسپارت فرد باید به عنوان یک جزء از گروه زندگی می‌کرد.[۱]
از نظر تغذیه مقدار غذای داده شده به حدی نبود که کودک سیر شود و کودک همیشه در حالت نیمه گرسنه به سر می‌برد. اندام لاغر امتیاز بالاتری نسبت به اندام چاق داشت. به همین سبب در مجالسی که کودکان نیز شرکت داده می‌شدند، دزدی غذا از بالغین رایج بود و مربیان به این نوع دزدی به چشم یکی از روش‌های یادگیری هجوم به افراد غافل نگاه می‌کردند. در مورد دختران بیشترین نکته‌ای که به آن توجه می‌شد پرورش زنان سالم به منظور زایمان سرباز سالم بود.[۲]
منشا به وجود آمدن همجنس‌گرایی به شیوهٔ یونانی، نظامیان اسپارتی و کرت دانسته می‌شود. در آموزش و پرورش اسپارتی کودک از سن ۷ سالگی تا سن ۳۰ سالگی جدا از خانواده و در خوابگاه مخصوصی به همراه دیگر پسران به صورت گروهی و برهنه به سر می‌برد و همجنسگرایی می‌کردند. حتی هنگام ضیافت‌ها و غذاخوردن هم تنها پسران شرکت داشتند. این امر به این سبب بود که سربازان در هنگام جنگ به علت پیوندهای قوی‌ای که در طول زمان به وجود آمده بود، به خوبی بتوانند همرزمان خود را حمایت کنند. به نظر می‌رسد گسترش چنین طرز تفکری موجب شد که نخست در اسپارت و سپس در یونان، سربازان تشویق به همجنس‌گرایی شوند. بارزترین نمونه رواج همجنس گرایی را می‌توان در سپاه مقدس تبس دید. این سپاه به‌طور کلی با الهام از سپاه لئونیداس شکل گرفته بود و از ۳۰۰ نفر که به صورت زوج زوج همجنس‌گرا بودند، تشکیل شده بود.
البته طبعی است مه امپراطوری بزرگی چون هخامنشی از سرتاسر قلمرو خود سرباز جمع اوری کند ولی حد اقل مانند یونان نبوده. هخامنشیان با شیوه ای بسیار متمدن کار میکردند انها به سربازان پول میدادن و سربازان برای انها میجنگیدند ولی در نظام اسپارت جنگ برای هر فرد چه کودک و بالغ اجبار است پس نظر شما درست نیس و تحریف است
نکته دیگر این است که طبق قوانین اسپارت مردم موظف به جنگ بودند و اگر کسی سرپیچی میکرد مجرم شناخته میشد پس در نتیجه این را می یابیم مطالب شما سراسر تحریف و ناقص است و گویی سخن میگید که انگار نماینده یونان هستید
در اخر اینکه اگر شما به خودتان احترام نمیزارید به این فکر کنید که چهار ادم کم سواد این نگارش شما را باور کرده و در جامعه جار بزنند
اگر شما با این(تاریخ) میهن سازگار نیستد حق تخریبش را ندارید
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
عالی بود
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
0
0
ادم کامنتها رو می خونه نه تنها یاد جنگهای ایران و یونان بلکه یاد جنگهای جهانی اول و دوم میوفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
0
2
لعنت به نجفی
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
0
3
هنگامی که نگاه نویسنده میهن فروش و چه بهتر که بگیم تن فروش این نوشته رو می بینم در میابم که چگونه سرزمین نیاکان پاک نهادمون به چنین روزگاری افتاده ، تف بر روزگار با میهن فروشانش
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
1
6
از یک پانترک بی ریشه جعل زاده به هیچ روی بی آبرویی و بی بتهگی جز این نمیشه دید ، بسوز ، در آتش کین از نام ایران بصورت نجفی بی بته هرزه
همایون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
1
1
من هم مثل یک ایرانی وطن پرست دوست دارم افتخارات گذشتگان و نیاکان ببالم اما نمی شود واقعیت را در نظر نگرفت ببینید منابع اصلی در خصوص تاریخ هخامنشی کتاب های هرودوت و گزنفون می باشد ، یعنی تمام محققین داخلی و خارجی کتاب های گزنفون و هرودت را به عنوان منابع اصلی تالیفات و تحقیقات خود قرارداده اند البته منابع ضعیف تری در خصوص تاریخ هخامنشی وجود دارد اما اصلی ترین آن هرودوت و گزنفون است . این دو نفر در کتاب های خود هم به برخی محاسن و اقدامات نیک سلسله هخامنشی اشاره کرده و هم به برخی جنایات و اقدامات مخرب و نادرست آن لذا نباید در این خصوص منتشر به افراط و تفریط شویم یعنی حس ناسیونالیستی و وطن پرستی موجب آن نشود که غیر منصفانه و نادرست از شاهان سلسله هخامنشی اصطلاح بت درست کنیم و و یا برعکس افراد منفور !
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
0
3
دوستی وطن از ایمان است. پیامبر اسلام
تو نه دین داری نه وطن. کشور ما به خاطر آشغالهای بی‌وطنی مثل تو عقب افتاده است
سامان
|
Singapore
|
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
1
4
نگارنده این متن وقتی میاد اسم های جعلی و تازه بوجود آمده مانند تراکیه یا همون ترکیه رو نام میبره و میگه یونان نبوده و اون قسمت اسمش ترکیه بوده مشخصه از افراد تجاوز شده در قسمت تبریز هست که توسط عثمانی ها تجاوز شدند و حالا هم از نداشتن تاریخ باستانی دست به جعلیات و تقلب میزنه که اسکندر ترکیه ای بوده نه یونانی خخخخ
نیلوفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
1
1
دیدگاهی بسیار یک طرفه به خشایارشا
و بعضی اطلاعات غلط
iran
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
0
2
از دست پرورده ی اینا بیشتر از این انتظار نمیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
0
4
اولا که اگه خشایارشاه خشن بوده پس چرا تو صدا و سیما از فیلم سیصد اینقدر انتقاد میکنید، دوما چرا حرفی از جنایات اعراب تازی نمیزنید، سوما چرا از بزرگی و مردانگی کوروش کبیر حرفی نمیزنید؟ شما اول معلوم کنید کدام طرفی هستید بعد از یه چیز نقد کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
3
2
من پست تر از این نویسنده ندیدم .انسان اینقدر کثیف .که هویت ایرانی رو بخواد خراب کند
ایرانی تمام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
1
3
بی سوادو.. چوپان دورغگو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
2
1
بی ...درغگو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
0
1
همه کشورها چنین نگاهی دارند به عنوان مثال فرانسوی ها
هیتلر رو جنایتکار میدونن ولی ناپلئون رو ستایش میکنند در حالی که هردو جنگ طلب بودند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
0
0
واقعا عقده ای هستی . از ایران برو
ماتی و مانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
0
3
درود بر ایران و ایرانی و آذربایجان و تورک و لر و کورد بلوچ و پارس و ماد و ایلام یا عیلام و هخامنش و فرهنگ و تمدن چند هزار ساله و نفرین بر خائنین و میهن فروشان، به هر حال از گذشته فقط تاریخ مونده و به امید آینده درخشان سرزمین زیبایمان
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
0
2
وقتی با دیدن یک فیلم آن را تاریخی قلمداد کنیمو فکر کنیم که واقعیت را می گوید و از روی آن فیلم تاریخ شناس شویم مسلما در جهل مرکب گرفتار شده ایم.
چند موضوع را باید در نظر داشته باشیم.

1- همه ما ایرانی هستیم اما این به آن معنی نیست که الزاما از نژاد هخامنشی باشیم احتمال این که هر یک از مردم ایران اکنون که نسبت به ایران تعصب خوب و بجا داریم از نژاد عرب یا مصری و یا یونانی و یا رومی و یا هندی و یا مغولی باشند زیاد است که نیاکان آنها در قدیم بر اثر مهاجرت و یا لشکرکشی و غیره به ایران آمده ویاکن شدند و ایرانی شده اند. و از طرفی احتمال اینکه بسیاری مردم کشورهایی که نام بردم که ممکن است امروز از ایران بد میگویند خودشان از نژاد ایرانی (پارس - ماد - پارت) باشند که نیاکان آنها بر اثر مهاجرت و یا لشکرکشی و غیره به آن سرزمین ها رفته اند.

2- اکثر سلسله ها با افراد نیرومند و شایسته و با حمایت مردم شروع شده اند و معمولا افراد بی لیاقت و ناتوان و بدون پشتوانه مردمی منقرض شده اند.(نمونه آن شاه سلطان حسین)
3- البته مواردی بوده اند که در زمان انقراض هم پادشاهی شایسته و خوب و توانا داشته اند اما به دلیل به پوچی رسیدن سلسله از قبل به خاطر افراد بی لیاقت قبلی نتوانستند کاری به پیش ببرند (مانند لطفعلی خان زند)
4- تاریخ روایت می کند که اگر ملتی و یا سلسله ای در دوره ای طولانی قدرتمند بوده اند بدون شک از نظر نظام حکومتی در آن دوره به شایسته ترین شکل که توانسته اند حکومتداری کرده اند. و اگر سخن از ظلم و ستم و کشتار مردم بی گناه از آنها بوده است مر بوط به زمانهای آخر و به پوچی رسیدن آنها در اواخر سلسله آنها می شود. حتی چنگیز که که آدم خونریزی از نظر ما ایرانیان است و از او تنفر داریم آدم بسار باهوش و نابغه جنگی بوده است و به شایستگی حکومت و ملت خود را اداره می کرده است. به طوری که در همان زمان مردمانش به شدت از او حمایت می کرده اند.
5- تاریخ نویسان معمولا در مورد خوب بودن مردم و حکومت زمان خودشان می نوشتند و در مورد حکومت یا سلسله ی مغلوب قبلی و حکومت کشور های دیگر که بین آن کشور با کشور خودشان جنگ شده است بد می نویسند. حال اگر در تاریخ کشوری در مورد زمامدار حکومتی که به آنها حمله کرده است خوبی هایی نوشته اند نشان دهنده این است که واقعا آدمهای خوب و شایسته ای بوده اند.(در مورد خود خشایارشاه یا شاهنشاه خشایارشا حتی خود یونانی ها هم روایات از خوب بودن او دارند)
6- تحریف های زیادی غرب در مورد ارتباط ایران و یونان دارند. چونکه خود را اروپایی میدانند و تنها کشور اروپایی متمدن در باستان یونان بوده است (روم در دوره های بعد متمدن و قدرتمند شد). سعی دارند با تحریف یونان زمان هخامنش را از ایران جدا و کشور مستقل معرفی کنند و حتی در نقشه ها هم آن را مشتقل از شاهنشاهی هخامنشی می کشند و حمله اسکندر را هم به عنوان حمله یک کشور مستقل به ایران عنوان می کنند. در صورتیکه یونان در زمان خشایارشا جزیی از ایران شد و مقدونیه هم که قبل از آن در زمان داریوش جزو ایران شده بود. و تا آخر حکومت هخامنشی جز ساتراپی های ایران بود و زمامداران یونان تحت نظارت حکومت مرکزی هخامنشی حکومت می کردند. و طبق تاریخی که در سمت ایران نوشته شده حمله اسکندر در حقیقت یک شورش داخلی ایران از سمت ساتراپی مقدونیه به حساب می آمد.
7- دانشمندان بزرگ یونان قدیم مثل افلاطون و ارسطو و فیثاغورس و بقراط در زمان حکومت هخامنشی به یونان زندگی می کرده اند. که طبق بعضی روایات تاریخی آنها به راحتی به سرزمین پارس مسافرت می کردند و بعضی از آنها از دربار ایران حقوق هم می گرفته اند.
8-در برهه ای از تاریخ هستیم که زمامداران کشور ما به تاریخ باستان ایران علاقه ای ندارند وبنا به دلایلی (مسایل دینی و احتمال عرب ستیزی و اسلام ستیزی و ...) قصد مخدوش کردن چهره تاریخ ایران در آن زمان و ستیز با آن را دارند.
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
1
0
زنده باد ایران، زنده باد وطن، افتخار ایران از گذشته تا به امروز ،زنده باد ایران شیعه
لر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
0
0
آقای نویسنده خش یار در زبان لری یعنی خوش یار یعنی ادم رفیق دوست نه فرمان روا دوم اینکه جمعیت جهان در آن زمان ۲میلیون نبوده تا چه رسد به این که سپاه خشا یار شا ۲ میلیون باشد چرا ایقدر بی عقلی ضمنا هخامنشیان مربوط به همه ایران هستن نباید به انها توهین کرد دشمنان آنها همین اروپا ی امروز است پس نتیجه می‌گیریم اگر خشا یار شا حمله نمی کرد انها حمله میکردند لر کرد، اذری شمالی خوزی بلوچ و سایر قومیت ها همه به نوعی به هخامنشیان نسبت دارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
0
0
با این تحلیلت از تاریخ ایران باستان حتما یا یهودی هستی یا از اونها مواجب میگیری که این مزخرفات رو سر هم کردی کسی که ریشه ایرانی داشته باشه خودش رو بدروغ تخریب نمیکنه!!!!!
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
0
1
کاملا مشخصه که هدفت فقط و فقط تخریب چهره ی با عظمت ایرانه باستانه و کاملا مشخصه خودت از مزدورهای جمهوری اسلامی هستی‌. اینو بدون نه خودت نه گنده تر از خودت عددی نیستید که بخواید حتی یه خراش به عظمت ایران باستان و به تاریخ ایران بزنید. پس دست و پای الکی نزنید چون فقط دارید روز به روز بیشتر توی عظمته ایرانه باستان غرق میشید
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
0
1
من یه کتاب خوندم درمورد شاهان هخامنشی ولی با این چیزی که این بابا گفته تضاد کلی داره...هخامنشی بهترین سلسله بودن که فرهنگ شهرنشینی و احترام به حق و حقوق یکدیگر مخصوصا زن ها و دیگر فرهنگ هارو رواج داد...این بابا معلومه باج بگیره مثل همون نیروهای باج بگیر خشایارشاه...
آناهیتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
0
2
نکویش ندارند اهل خرد که نام بزرگان به زشتی برند
درود بر بزرگمرد تاریخ بشریت کوروش بزرگ پدر ایرانیان اصیل و با اصالت .. و لعنت خداوند بر دشمنان ایشان باد.
مرد نکونام نمیرد هرگز مرده آن است که نامش به نکویی نبرند ...
ar
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
0
0
درود بر خشایار شاه بزرگ شاه بزرگ فاتح آتن. باعث افتخار که اجداد ما ایرانیان همچین مردان بزرگی هستند.هرکاریم که به کنین نمی تونید وجهه ی ایرانیان باستان را خراب کنین .
عارف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
0
1
ترک بابک خرمدین غیور بود که برای شرف ایرانی قیام کرد نه مزدورانی امثال نجفی که زورش میاد حتی در مورد ترک هایی که افتخار آفرین بودن ولی چون زاویه داره تعریف کنه. این وطن فروشان جیره خوار بدانند با....آب دریا نجس نمیشه. ترک امثال سلجوقیان بودند که داشنمندان بها میدادند و باعث سربلندی ایران شدند نه جیره خورایی امثال نجفی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
0
0
این یارو که این یاوه ها رو نوشته ادم بسیار ........
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
0
3
حیف از سایت وزین رویداد24 که چند نفوذی پان ترکان شیاد در آن نفوذ کرده اند. این چندمین بار است که نفوذی های کثیف این سایت را با مطالب جعل شده توسط اربابانشان نجس کرده اند. فقط نویسنده این مطلب و مطالب مشابه بداند مردم آذربایجان حسابشان از پان های شیاد دست پرورده رجب اردوغان و نوچه هایش در باکو جدا است وامثال نویسنده این مطلب خیلی کوچکتر از آن هستند که بتواننداینگونه افسانه ها را بخورد مردم بدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
0
1
البته فراموش نکنیم در نبود چنین پادشاهانی ایران از آن زمان تاکنون فقط خاک از دست داد واز وسعتی بیش از سه میلیون کیلومترمربع به وسعت کنونی رسید ودشمنان آن با این حال هم نسبت به بسیاری از خاک این کشور از جمله خوزستان ،تنب بزرگ وکوچک وآذربایجان وکردستان چشمداشت وطمع دارند آیا یک ملت در برابر چنین دشمنانی نباید بی رحم باشد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
0
0
معلوم‌خودت‌ایرانی‌نیستی‌‌بی‌وجود
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
0
0
اگه هخامنشیان به این روشی که این میگه حکومت می کردند نمی توانستند در آن زمان قدیم کشوری تا این اندازه بزرگ را مدیرت کنند. این که بخواهیم در مورد حکومتی به این وسعت و قدرت نظر بدیم باید اول قدرت تجسم آن را در مغزمان داشته باشیم و گرنه با ضعف در تفکر و با استدلال نادرست می توانیم کشور و حکومتی به این بزرگی در آن زمان را کشور وحشی ها تصور کنیم و یک قوم بیابان گرد در یک منطقه کوچک و دور از تمدن را فرهیخته و عادل و .. تصور کنیم.
نظرات شما
پیشخوان