تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۲۴ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳۳ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

ماجرای توهین مولانا گرگیج امام جمعه اهل سنت آزادشهر به شیعیان چه بود؟

سخنان مولانا گرگیج امام جمعه آزادشهر استان گلستان درباره عمر بن خطاب واکنش‌های بسیاری را در پی داشت و با اینکه تصور می‌شد بعد از چند روز این موضوع عذرخواهی او پایان یابد اما همچنان حاشیه‌ها ادامه‌دارد. خبرگزاری فارس این اقدام را سعودی اسرائیلی خوانده و برخی چهره‌های ارزشی خواستار حبس امام جمعه شده‌اند.

گرگیج امام جمعه آزادشهر

رویداد۲۴  «مادر امام زین العابدین (ع) دختر یزدگرد بود و عمر بن خطاب پس از فتح ایران او را به ازدواج امام حسین (ع) درآورد و ۹ امام پس از آن نیز از همین نسل به وجود آمده‌اند. در نتیجه اگر خلافت عمر بن خطاب را نپذیریم، اعتبار امامان و نسب آنان را زیر سؤال برده‌ایم»

آنطور که خبرگزاری رسمی حوزه نوشته، این صحبت‌ها بیانات مولوی گرگیج امام جمعه آزادشهر استان گلستان است که «قلوب مسلمانان به‌ویژه مردم ایران اسلامی را جریحه‌دار کرد و با واکنش‌های زیادی روبرو شد.»

حساسیت شیعیان و طلبه‌های حوزه علمیه باعث شد تا سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در یادداشتی، اعلام کند «لازم است اصحاب قلم و اندیشه ضمن درک جایگاه رفیع، الهی و منحصر بفرد اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و پاسداشت اخوت و برادری دینی و قدرشناسی امنیت ملی در سایه نظام ولایی و اسلامی، از هرگونه اقدامی که زمینه‌ساز نزاع مذهبی و در تعارض با مصالح امت مسلمان است پرهیز نمایند.»

بعد از آن نیز خود مولونا محمدحسین گرگیج امام جمعه اهل سنت آزادشهر در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اهل سنتی که محبت رسول الله (ص) و خاندان پاک ایشان در دلش نباشد و از اعمالشان پیروی نکند اهل سنت نیست و اگر سوءتفاهمی از سخنان اینجانب پیش آمده از همه عزیزان عذر خواهی می‌کنم.» او همچنین فیلمی از خود منتشر کرد و در آن توضیح داد که منظورش آن نبوده که برداشت شده است.

فیلم عذرخواهی مولونا گرگیج امام جمعه آزادشهر

آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان هم رابطه خوبی مولوی گرگیج دارد، از او حمایت کرد و در بیانیه‌ای نوشت «به نظر اینجانب این حادثه به وضوح ثابت کرد که سیاست تقریب و وحدت امت اسلامی که برگرفته از آموزه‌های اهل بیت (علیهم السلام) و ملهم از اندیشه‌های امام راحل عظیم الشان (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است، از ضرورت‌های عصر حاضر و بسیار هوشمندانه بوده و می‌بایست بیش از پیش تقویت شود.»

این توضیحات اما ظاهرا برای اسلامگرایان شیعی کافی نبود و از یکسو روحانیون و از سوی دیگر رسانه‌های نزدیک به نهادهای نظامی دست به کار شدند تا فضایی ایجاد شود که به زعم آنها گربه را دم حجله بکشند و دیگر چنین فضایی تکرار نشود. آنها سخن امام جمعه را فتنه «سعودی - اسرائیلی» خوانده‌اند.

خبرگزاری فارس همان روز کمپین برخورد با امام جمعه را راه‌اندازی کرد و نوشت: «حدود ۱۰ هزار نفر از مخاطبان خبرگزاری فارس در مدت چند ساعت از این کمپین حمایت کردند و خواستار برخورد با عوامل این اتفاق شدند.»

فارس نوشته «متاسفانه مولوی گرگیج امام جمعه اهل تسنن آزادشهر به شکلی وقیحانه به ائمه اهل بیت علیهم السلام توهین کرده که حتی از بیان آن شرم داریم. ما از قوه قضائیه خواستاریم به این قضیه ورود کرده و با محاکمه این شخص، آب بر همه فتنه‌های سعودی-اسرائیلی بریزد.»

دو امام اهل سنت در سنندج و بندرترکمن هم ابراز نگرانی کردند؛ یکی اعلام کرد «کسانی که به مقدسات توهین می‌کنند عامل بیگانگان هستند.» و دیگری در شمال گفت: «طرح چنین مسائلی درست نیست و ابراز تاسف می‌کنم.»

یکی از تندترین واکنش‌ها نیز توسط «حامد کاشانی روحانی دارای ایده توهم توحید» مطرح شد که در توییتی تند نوشت: «این هتاکی و بی‌شرمی و توهین علنی به اهل بیت پاسخی درخور می‌خواهد. ائمه هنوز غربیند.»

پس از این نیز فضای دو قطبی شیعه و سنی آنقدر بالا گرفت و موضوع به شبکه‌های اجتماعی رسید و واکنش‌ها افزایش یافت تا آنجا که حتی او را ناصبی (کسی که با اهل بیت دشمنی ورزد و دشمنی خود با آنان را آشکار کند) خواندند و برخی چهره‌های تندرو خواستار اعدام امام جمعه آزادشهر هم شدند! برخی نیز به استناد ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی این سخنان را مصداق «سب النبی» خواندند و خواستار حبس ۱ تا ۵ ساله او بودند. در این میان هم برخی هشدار می‌دادند که «مبادا در پاسخ به موولانا گرگیج به مقدسات اهل سنت توهین شود زیرا فقط پازل وهابیت تکمیل خواهد شد»


بیشتر بخوانید: بیشتر بخوانید: اهل سنت و اصلاح طلبان؛ ماجرای یک جدایی


مولونا گرگیج کیست؟

اجداد مولانا محمدحسین گرگیج به صورت عشایری در سیستان و بلوچستان بوده‌اند و خودش سال ۱۳۲۱ در همان استان به دنیا آمد و همانجا هم به حوزه رفته است. در سایت او نوشته شده دروس حوزوی را نزد مولوی نظر محمد لوارزهی براهوئی خوانده و سپس شاگرد مولانا عبدالغفور شه‌بخش و مولانا امیر احمد  و مولانا شیر محمد و مولانا نجم‌الدین محمد الدرکانی بوده است.

برخلاف روحانیون اهل شیعه که معمولا به نجف مهاجرت می‌کنند، رسم مهاجرت اهل سنت به پاکستان است. گرگیج نیز مدتی در کراچی زندگی کرد و همانجا مدرک خود را گرفت و سپس به استان گلستان و شهرستان آزادشهر رفته است. مراسمی که گرگیج در آن حضور دارد، معمولا بسیار شلوغ و پرجمعیت است و ظاهرا مردم آزادشهر حرمت زیادی برای گرگیج قائل هستند. تصاویری که از او منتشر می‌شود، نشان می‌دهد جمعیتی زیادی برای شنیدن حرف‌هایش حاضر می‌شوند.

نماز عید فطر امام جمعه گرگیج

مولانا گرگیج آزادشهر

نگاهی به سخنرانی‌های گرگیج نشان می‌دهد که برای او منافع اهل تسنن بسیار اهمیت دارد؛ چه آنکه از منظر او آنها اقلیت و تحت فشار هستند. در سایت او مطالبی مثل تسلیت به مناسبت شهادت سردار سلیمانی دیده می‌شود اما عمده مطالبی که در آن منتشر شده، انتقاد از بعضی سیاست‌های حکومتی است. او در یکی از سخنرانی‌های خود در سال ۹۳ خطاب به ائمه جمعه شیعه که نگران افزایش جمعیت اهل سنت بودند می‌گوید «اگر آمار تولد سیستان و بلوچستان بالا بوده، آمار مرگ و میر این منطقه را هم نگاه کنید که جوانان این منطقه برای قاچاق ۲۰ لیتر گازوئیل، هدف تیر قرار می‌گیرند.»

در سایت او لینکی از سخنرانی وجود دارد که توهین آیت الله مصباح یزدی به عثمان خلیفه سوم اهل سنت را شماتت می‌کند و آن را مصداق وحدت‌شکی می‌داند، اما حالا خود او در معرض اتهام وحدت‌شکنی قرار گرفته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اهل سنت ، نماز جمعه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۳
محبوب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
0
2
باید به حال مسلمانان خون گریه کرد چه شیعه و چه سنی 1400 سال پیش یک اتفاقی افتاده است و در گذشته در این مورد چندین روایت نقل شده است و کسی هم نمی تواند اثبات کند کدام روایت درست است متاسفانه تاریج نگاران واقعیت را ننوشته اند و اکثر تاریخهای گذشته ضد و نقیض می باشد ولی مشکل اساسی در این است که اینها فرعیات می باشد بحث در این مورد نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه بر مشکلات بین سنی و شیعه می افزاید علمای سنی ادعا می کنند ما درست می گوئیم و علمای شیعه هم همین طور .اصل دین اسلام قران و پیامبر و خدا می باشد که تمام مسلمانان اینها را قبول دارند تا زمانیکه علمای شیعه و سنی در مورد جرئیات جر و بحث را کنار نگذارند وحدت بین شیعه و سنی به جایی نمی رسد چطور که تا حالا نرسیده است هر ساله جلسه می گذارند و اسمش را گذاشتند تقریب بین مذاهب و نتیجه ای هم حاصل نشده است . من در عجب هستم که چرا در گذشته ها این اختلافات به این صورت ظهور نمی کرد ما شیعیان می گوئیم انچه در مورد اسلام می گوئیم درست و سنی ها هم می گویند برداشت ما از اسلام درست است چرا نمی خواهید بین علمای طراز اول شیعه و سنی جلسه بحث و بر رسی بر گزار کنید تا این مشکل خانان سوز بر طرف شود فقط سود این اختلاف را مخالفان اسلام می برند و به همین خاطر است که چندین سال است مسلمان مسلمان را می کشد اگر در بین مسلمان وحدت ایجاد شده بود الان طالبان و داعش و بو کو حرام ظهور نمی کردند چون انها ادعا می کنند اسلام واقعی ان استت که ما می گوئیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
1
5
علمای مذهبی از هر فرقه و گروهی خیلی باید مراقب باشند جوگیر نشوند و دچار افراط و تعصب نشوند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
5
6
اولا که بنده خدا چیزی نگفته که اینقدر شلوغ کردند، مادر زین العابدین دختر یزدگرد بوده کجای آن توهین است؟! باید افتخار هم کرد! دوما بنده خدا به خاطر گفتن یک حقیقت تاریخی که باید از وی تشکر کنیم پوزش خواهی هم کرده است! اینها که ول کن ماجرا نیستند اتفاقا افراطی و سعودی اسرائیلی هستند! و می خواهند جدال میان شیعه و سنی راه بیاندازند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
اصلا متوجه موضوع نشدی ؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
3
4
سلام
کدام توهین ? چند کلمه حرف معمولی که اینهمه داستان نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
4
2
خبرگزاری فارس ویک عده تندرو بی سواد که هیچی ازتاریخ نمی دانند وتنورتفرقه شأن همیشه داغه باید هم از کاه کوه بسازند
ناشناس
|
Canada
|
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
4
3
مگه چی گفته بنده خدا چیزی جز حقیقت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
2
5
سلام علیکم
من مسلمان و شیعه اثنی عشری هستم. ضمن ارادت به ائمه اطهار علیهم السلام. برای خلفاو هرآنکس که به نوبه ای به اسلام و مسلمین و بشریت خدمت کرده احترام قائل هستم
اگر سخن جناب گرگیج همان جمله فوق الذکر باشد، خواندن تاریخ است و جای هیچ اهانتی دیده نمی‌شود.
البته جامعه اسلامی و کل بشریت آنقدر مسائل مهم‌تری دارید که نقل این سخنان غیرضروری است
دامن زدن برادران شیعه هم به این موضوعات، نه تنها دردی را درمان نمی‌کند، بلکه مشکلی بر مشکلات میافزاید
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
6
3
فتوای تمام فقها از ابتدا تا کنون و فتوای حضرت امام در تحرید الوسیله اینست که : ساب النبی و الآل (توهین کننده و دشنام دهنده به پیامبر و اهلبیت سلام الله علیهم اجمعین) ، مرتد ، کافر ، نجس العین ، مهدورالدم و واجب القتل است ، و بر شنونده واجب است وی را در دم بقتل برساند و لو خود کشته شود کما اینکه امام همین حکم را برای سلمان رشدی کافر صادر نموده و فرمودند توبه وی هم بلا اثر است ‌.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
یواش
یا حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
3
2
اگر حکومت اسراییل حق نباشد نسب گرگیج زیر سوال میرود
چرا که نتانیاهو عقد پدر و مادر گرگیج را خوانده است

به همین اندازه بی ربط

به همین اندازه احمقانه

به همین اندازه درووووووغ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
2
3
شما یک جمله برای من از سخنرانی ایشون بیار که توش توهینی شده باشه چرا با آبروی یک عالم که جمعیت کثیری ازش پیروی میکنن و خیرخواه مردمش هست بازی میکنین و به ناحق فحاشی میکنین مگه نمیدونین عزت آدمی دست خداست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
3
3
توهین ریزی در جملات هست عاقلان دانند ولی عمر نقشی در ازدواج امام حسین نداشت طبق نقل هایی که شده حضرت علی به عمر فرمودند دختران پادشاهان را نمی‌توان خرید و فروش کرد و باید آنان را در انتخاب آزاد گذاشت وحضرت شهربانو خودش امام حسین را انتخاب کرد پس جناب عمر نقشی نداشته که حالا ما مدیون ایشان باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
3
1
عقیدشو گفته،شماکه دم از آزادی عقیده و آزادی بیان میزنید دیگه چرإ؟تازه حالا درست یا غلط روایت تاریخی رونقل کرده،مگه اشکالی داره که دختر یزدگرد مسلمان بشه و همسر سرور جوانان اهل بهشت بشه؟
صاحب نظر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
0
1
بقول همه مسلمانان همین که همه فرق به خدا و پیامبر و قران وابسته هستیم کفایت می کند و در مورد فرعیات هم روز قیامت همه موضوعات روشن میشود پس ما مسلمانان نباید در این مسایل تند روی کنیم بلکه با وحدت و دوستی و برادری دستمان را بهم داده و مشت کنیم و بکوبیم بر پیشانی کفار فعلی که سردمداران امریکا و سه کشور اروپایی و رژیم جعلی و ملعون و تروریستی اسراییل همین کفایت می کند بقول یکی از علما شیعه واقعی سنی است و سنی واقعی شیعه پس بی خیال .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
0
2
اینا فقط به بهانه است ا
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
0
1
عجبااا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
1
0
بگویید جزء خدای یکتا معبودی نیست تا رستگار شوید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
وهمان خدا در کتاب قرآن فرمودن با اهل بیت به من می‌رسید در ضمن امام علی علیه‌السلام که جان خودم وعزیزانم به فداش ناطق همان کلام خدا قرآنه ودر کل معنی و اهداف قرآن منظور همان ۱۴ معصوم علیه‌السلام پس دو قطبی حرف نزن
رادین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
2
3
بنده ی خدا کجا توهین کرده ک اینقدر جو سازی میکنین اگ راست میگین جمله ایی ک مولانا گفتن رو پخش کنین تا خود مردم قضاوت کنن ک آیا توهین هس یا خیر .الکی مسلمانان رو ب جون هم نندازید. از خدا بترسید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
3
3
باسلام.ضمن.طرفداری.از.جناب.مولانا،گرگیچ
بنده.هیچ.توهینی.در.صحبت.هاش.ندیدم.شما.بجای،سو.استفاده.از.موقعیت،خود.برید،بفکری.بحال.مردم.بدبختبیچاره.کنید.
یاسین قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
1
5
بنده هم بخاطر یک کلیپ که در آن گفتم قمه زدن در عزاداری سیدنا حسین حرام و باطل است به توهین به مقدسات اسلام محکوم شدم و 32 روز تحت شکنجه بودم. ظلم پایدار نیست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
1
3
متاسفم برای این دولت که به یک عالم باابرووباعزت بعدازاین همه سال خدمت وخیرودلسوزی به چه گناهی به چه حرفی به همچین حرفی که نه توهین است فقط حقیقت تاریخی ازامام جمعه عزل میکنیدخداجای حق نشسته فقط این قدردروغ نگیدودم ازآزادی وبرابری وبرادری نزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
منم‌‌ برای امسال‌ منافقی مثل شما متاسفم که خدمت رهبر عزیز رو نمی‌بینی خدمت شهدا رو نمی‌بینی بعد تفرقه افکنی این مردک منفور رو اسمشو خدمت میزاری تو منافقی یا وهابی از نظر معلوم یکی از این دوتایی چون از شیعه امیر المومنین همچین حرفی بعیده؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
0
3
نصف کسانی نظر دادن اصلا شیعه نیستن شیعه نمان چه طور لعن فرستادن برای قاتل فاطنه(س) یا قاتل امام حسین (ع) که در زیارت نامه شون هم امده سنی ها رو ناراحت می کن من خودم طرفدار وحدت اما قرار نیست شیعه سر هرچیزی کوتاه بیاد علنا دار به اعتقادات شیعه توهین می کن یه بچه هم می فهمه خلیفه بودن عمر به فرض چه ربطی به عقد دار هرکس کلمات عقد درست برای طرفین ادعا کن دو نفر به عقد هم در میار کسی نگفته عمر مسلمان نبود شیعه سرچیز دیگ مخالف عمر بعدم ازکجا معلوم عمر خوانده باش از نظر شیعه امامان معصوم هستن در ضمن قمه زدن به فتوا تمام علمای شیعه حرام واکثریت شیعه در ایران چه ان زمان چه بعد حرام بودن این عمل انجام نمی دادن پس بی خودی برای شیعه حاشیه ایجاد نکنید نه شیعه مثل ماست بمون نگاه کن تا هرکی هرجی دلش می خواد بگ بعد بگن اقا اختلاف در وحدت این طوری هم نمی شه در ضمن اعتقاد شیعه ۱۴۰۰ سال بگذر پا برجا خواهد بود مگر می شه چون ۱۴۰۰ سال پیش بی خیالش بشید در کنار ایمان به قران پیامبر واهل بیت هم ما با تمام وجود اعتقاد داریم
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
1
2
الان زمان این نیست که تازه بیان بین سنی و شیعه رو باهم آشتی بدن.ما با هر مذهبی که داریم باید هوشمند باشیم و وحدت داشته باشیم‌.هر کدوم پشت اون یکی رو خالی کنیم همه میزننمون.زنده باد وحدت شیعه و سنی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
3
3
تمام حرفاش درست بود شیعه 90درصداعتقاداتش دروه مطالعه کنید من خودم شیعه ام.راستی میدونید در ریاض ومدینه شیعه ها مسجددارنداما در تهران مسجدندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
تمام حرفه‌ای تو هم مثلا راسته هم شیعه هستی هم اسمت علی هست مثلا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
0
3
خدا همه ما را هدایت کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
2
2
توروخدا ول کنید این حرفا رو ای بابا
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
1
1
من شخصی رو میشناسم دلال هست و موجب ازدواجهای زیادی شده البته بخاطر منافع شخصی پس این حرف امام جمعه مضحک هست اون امامها اگه دختر یزدگرد هم همسر امام زین العابدین نمیشد متولد میشدند از مادرانی دیگر و این اراده الهی بود که بر همه اراده ها غلبه میکنه
یونس فرخی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
2
0
چرا الکی جو سازی میکنه؟چرا تو فضای مجازی الکی به مولوی گرگیج توهین میکنید؟همین به ظاهر مسلمون استاد رافعی پور که میگین چقد به اهل سنت توهین کرده اما اصلا باهاش برخورد نمیکنن هااا چرا؟چون شیعس
وایشون که هیچ توهینی نکرده والکی جو سازی میکنید چرا باید انقد با ابروش بازی کنیدهاا؟چون سنی اس؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
0
1
گرگیج فقط ازاون دنیابترس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان