تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۲۴ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

آمار وحشتناک از تمایل ایرانی‌ها برای مهاجرت/ از هر ۳ نفر یک نفر می‌خواهد برود

مهاجرت به معنای رایج آن، تغییر محل زندگی به کشوری دیگر برای مدت زمانی موقت یا دایم است. پیامد‌های گوناگونی که این پدیده در پی دارد، سبب شده است که به عنوان یکی از موضوعات مهم، مورد توجه سیاست‌گذاران و دانشمندان علوم اجتماعی قرار گیرد.

مهاجرت از ایران

رویداد۲۴ تمایل به مهاجرت حاکی از وضعیتی است که فرد مایل است در صورت مهیا بودن شرایط به صورت دایم یا موقت کشور دیگری را برای زندگی انتخاب کند. میل به مهاجرت با انگیزه‌های مختلف پدید آمده و در عموم کشور‌های جهان به میزان کم یا زیادی وجود دارد. پژوهش‌های معتبر نشان می‌دهند که میل به مهاجرت در سطح جهانی رو به افزایش است. به طوری که در سال ۲۰۱۸، حدود ۷۵۰ میلیون نفر از مردم جهان تمایل به مهاجرت و تغییر محل زندگی خود داشته‌اند.

موضوع مهاجرت همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان و تصمیم سازان کشور بوده است و البته در این میان مهاجرت نخبگان از اهمیت بیشتری برخورد اراست. تا جایی که اخیرا رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با دست اندکاران و نخبگان علمی کشور در تاریخ ۲۶ ابان ۱۴۰۰ به طور صریح به موضوع مهاجرت نخبگان به عنوان یک تهدید ورود کردند؛ لذا بران شدیم تا با انجام یک نظر سنجی در سطح ملی داده‌های دقیق تری نسبت به موضوع مهاجرت با رویکرد شناسایی عوامل، دلایل و کم و کیف این اسیب تهیه کنیم که می‌تواند در اتخاذ راهبرد‌ها و تصمیمات مراکز مختلف از جمله نهاد‌های تقنینی و اجرایی و همچنین پژ وهشی موثر باشد. همچنین با توجه به این که ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) روز جهانی مهاجرت است نتایج نظرسنجی کیو در خصوص مهاجرت را در ادامه می‌خوانید.


بیشتر بخوانید: خداحافظ هموطن/ چرا میل به مهاجرت از ایران افزایش یافته است؟


جامعه آماری نظر سنجی

مرکز افکارسنجی کیو، در آذرماه ۱۴۰۰ خورشیدی، نخستین نظرسنجی ملی «تمایل به مهاجرت» را با هدف بررسی میزان تمایل به مهاجرت و نیز مهم‌ترین انگیزه‌های آن در دستور کار قرار داد و مهم‌ترین یافته‌های این نظرسنجی، در ادامه خواهد آمد. این پژوهش با رعایت منطق و روش‌شناسی استاندارد نظرسنجی‌های علمی، تلاش دارد تصویری دقیق و صادقانه از افکارعمومی را پیش روی مخاطبان خود و سیاست گذاران قرار دهد. جامعه آماری این نظرسنجی کلیه افراد بالای ۱۸ سال ساکن در کشور بوده و حجم نمونه برابر با ۱۳۰۰ نفر است.

به منظور رعایت حداکثر دقت، توزیع نمونه بین کلیه استان‌های کشور، شهر و روستا و نیز زنان و مردان متناسب با حجم جمعیت آن‌ها لحاظ شده است. بر اساس پیمایش وضعیت اجتماعی فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران، تمایل به مهاجرت در سال ۹۵ برابر با ۲۹.۸درصد بوده است. به عبارتی ۲۹.۸ درصد از افراد در آن سال بیان کرده‌اند که مایلند مهاجرت کنند؛ که اکنون بر اساس پیمایش کیو در آذرماه ۱۴۰۰، این نسبت به بیش از ۳۳ درصد رسیده است.

آمار وحشتناک از تمایل ایرانی‌ها برای مهاجرت/ مهم‌ترین انگیزه افراد چیست؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مهاجرت از ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Netherlands
|
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
0
1
از سویه های جهش یافته مقوله نیل به کمال انسانی موعود همین میل به مهاجرت با این آمار هستش از بس که مسئولین از شدت دلسوزی دارن جان فدا میکنن ......
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان